Gjest Inverto Skrevet 28. mars 2023 #41 Del Skrevet 28. mars 2023 Sommer2464 skrev (11 minutter siden): Trist å høre at du ble skjelt ut på Reddit, men Reddit bør man holde seg unna er alltid litt mobbing der. Ting virker mye mer sivilisert her, selv om der er en del teite tråder her. Men i det minste slipper jeg downvoting og så mye fiendtlighet jeg ser på Reddit. Folk på r/Norge er helt besatt av å rette på grammatikk og du blir nærmest slaktet om du, Gud forby, bruker engelske ord innimellom setningene dine. Lingvistisk snobberi som faen. Jeg blir gal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #42 Del Skrevet 28. mars 2023 Inverto skrev (3 minutter siden): Ting virker mye mer sivilisert her, selv om der er en del teite tråder her. Men i det minste slipper jeg downvoting og så mye fiendtlighet jeg ser på Reddit. Folk på r/Norge er helt besatt av å rette på grammatikk og du blir nærmest slaktet om du, Gud forby, bruker engelske ord innimellom setningene dine. Lingvistisk snobberi som faen. Jeg blir gal Å bruke engelske ord kan du bli tatt for her også. Og det er like greit, spør du meg. For når man velger å skrive på et offentlig forum så er det greit å etterstrebe et så godt norsk som mulig. Anonymkode: 44681...d16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #43 Del Skrevet 28. mars 2023 Jeg er britisk, og opplever at mange nordmenn tror de snakker britisk, men i mine ører heller det mot en australsk aksent. De fleste nordmenn jeg pratet engelsk med har definitivt en amerikansk aksent. selv i skolen lærer barna amerikanske gloser. Mine barn har fått feil på oppgaver der de svarer med britiske ord, fordi læreren selv mener det Amerikanske ordet er korrekt. De og jeg pleier ikke bry meg, men da knekkebrød ble oversatt til «flat bread» sa jeg i fra. «Flat bread» er et ord jeg ikke tror eksisterer på hverken britisk eller amerikansk. Anonymkode: 9d210...718 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #44 Del Skrevet 28. mars 2023 Som en som har engelsk som hovedmål overrasker det meg at nordmenn generelt blander amerikansk TV engelsk med britisk skoleengelsk - for eksempel nappies vs diapers, bookstore vs bookshop listen er lang lang lang... og de aller aller fleste snakker med en veldig tydelig skandinavisk / norsk klang som er veldig gjenkjennelig - også de som tror de snakker godt. Ofte er det de som tror selv de har god engelsk som er verst mens de som tror de ikke kan er mye bedre.. Anonymkode: 4a22e...d06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #45 Del Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er britisk, og opplever at mange nordmenn tror de snakker britisk, men i mine ører heller det mot en australsk aksent. De fleste nordmenn jeg pratet engelsk med har definitivt en amerikansk aksent. selv i skolen lærer barna amerikanske gloser. Mine barn har fått feil på oppgaver der de svarer med britiske ord, fordi læreren selv mener det Amerikanske ordet er korrekt. De og jeg pleier ikke bry meg, men da knekkebrød ble oversatt til «flat bread» sa jeg i fra. «Flat bread» er et ord jeg ikke tror eksisterer på hverken britisk eller amerikansk. Anonymkode: 9d210...718 dette stemmer ikke, mine barn som er vokst opp i Norge har aldri lært amerikansk i engelsk på skolen da pensum er bygget på britisk "queens english" så i så fall er det lokale lærere som avviker fra pensum vil jeg tro.. Anonymkode: 4a22e...d06 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #46 Del Skrevet 28. mars 2023 Litt amerikansk. Overbevisende nok til at jeg ble tatt for å være amerikaner av andre europeere når jeg bodde en periode i USA. Anonymkode: bd65c...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #47 Del Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Trodde jeg snakket erkebritisk, men har fått høre fra de fleste at det er mer australsk (henger nok med at jeg er oppvokst med en australsk forelder) Anonymkode: 6ab45...01a Det er jo først når du hører tospråkelige nordmenn at nordmenn ikke snakker i nærheten av noe som helst. Vi har dels engelsk som arbeidsspråk. Så alle er i praksis flytende. Satt på heldagskonferanse med amerikansk gruppeleder, der det var flere gruppediskusjoner, blant folk som i praksis snakker like godt engelsk som norsk. Men samtidig. Det var to som klart skilte seg ut; den amerikanske foreleseren, og ei som tydeligvis hadde britisk mor/far. Kontrastene er enorme når du hører det på den måten, selv om man sikkert i praksis snakker nærmere det ene enn det andre. Men det er to helt ulike ting. Anonymkode: 7f181...6c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #48 Del Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Litt amerikansk. Overbevisende nok til at jeg ble tatt for å være amerikaner av andre europeere når jeg bodde en periode i USA. Anonymkode: bd65c...e7b Franskmenn hører ikke forskjell på en amerikaner og en russer som snakker passe greit engelsk 😅 Anonymkode: 7f181...6c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #49 Del Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): dette stemmer ikke, mine barn som er vokst opp i Norge har aldri lært amerikansk i engelsk på skolen da pensum er bygget på britisk "queens english" så i så fall er det lokale lærere som avviker fra pensum vil jeg tro.. Anonymkode: 4a22e...d06 Jeg tror egentlig dere begge har rett. Du teoretisk, personen du siterer om hvordan det er i praksis. Dagens lærere har nok mye av engelskkunnskapen sin fra samme sted som hos andre; Friends, youtube, og diverse filmer. Anonymkode: 7f181...6c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon01 Skrevet 28. mars 2023 #50 Del Skrevet 28. mars 2023 Personlig synes jeg britisk aksent er mer tydelig og "rent", så jeg går automatisk dit når jeg snakker engelsk. I tillegg er det vel den britiske engelsken de fleste av oss har lært på skolen 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 28. mars 2023 #51 Del Skrevet 28. mars 2023 (endret) Jeg snakker helt sikkert med en tydelig norsk aksent, i likhet med de aller fleste andre som ikke har bodd i engelskspråklige land. Med ordforråd og uttale plukket opp litt herfra og derfra har jeg nok sauset sammen både britisk og engelsk (muligens med innslag også fra andre steder) - jeg har sjelden så veldig bevisst forhold til hva slags engelsk jeg leser og hører. Men jeg skjønner, gjør meg forstått og kan kommunisere når det trengs, det er det som teller. Endret 28. mars 2023 av Daria 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #52 Del Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utrolig kleint å høre nordmenn prate. Er ganske lett å høre at de er nordmenn. Jeg synes ikke vi er flinke…eller dere da, i engelsk. Greit nok med ordforråd eller grammatikk, men f.eks svensker og dansker er mye flinkere. Jeg får ikke frysninger når de snakker! Anonymkode: 2edab...fe8 Dette er jo ren svada! Anonymkode: 4ac3b...eba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #53 Del Skrevet 28. mars 2023 Jeg snakker med en litt ubestemmelig britisk aksent. Typ sånn at jeg blir spurt hvor i England jeg er fra når jeg er i England. Den er nesten RP, men ikke helt. Jeg har bodd 1 år i USA da, og det + tv innflytelse gjør at jeg kan komme med amerikanske ord innimellom. Jeg opplever generelt at nordmenn snakker mer amerikansk enn britisk og at folk ofte blir overasket over at jeg har britisk aksent når de hører meg snakke. Men ettersom pensum i norske skole er RP, og vi hører mye amerikansk via medier, så er nok mange et sted i mellom og med en norsk vri på det hele. Anonymkode: ac132...9ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #54 Del Skrevet 28. mars 2023 Britisk. Jeg har en haug med britiske venner, og snakker like mye med dem som mine norske venner. Når jeg er i USA tipper folk jeg er fra Newcastle eller andre steder langt nord i England. Anonymkode: c43d2...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #55 Del Skrevet 28. mars 2023 At nordmenn snakker noe tilnærmet britisk er ikke veldig rart. Jeg husker at det var det vi lærte på tidlig barneskolen. «May I have some strawberry jam, please» var blant frasene vi lærte. Dessuten foregikk all handlingen i teksten i England, og bildene var av barn med skoleuniformer. Alle het Pat og Charlotte🤣 Anonymkode: a30ba...00f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #56 Del Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg tror egentlig dere begge har rett. Du teoretisk, personen du siterer om hvordan det er i praksis. Dagens lærere har nok mye av engelskkunnskapen sin fra samme sted som hos andre; Friends, youtube, og diverse filmer. Anonymkode: 7f181...6c0 "dagens lærere" skal følge pensum, ikek egen overbevisning - de skalha fått opplæring, lærerskole, og de skal ikke avvike fra dette så de som gjør det er i så fall med på å gi elevene problemer i den videre opplæringen når de skal vurderes på grunnlag av pensum. En dårlig utvikling i beste fall. Anonymkode: 4a22e...d06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 28. mars 2023 #57 Del Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg er britisk, og opplever at mange nordmenn tror de snakker britisk, men i mine ører heller det mot en australsk aksent. De fleste nordmenn jeg pratet engelsk med har definitivt en amerikansk aksent. selv i skolen lærer barna amerikanske gloser. Mine barn har fått feil på oppgaver der de svarer med britiske ord, fordi læreren selv mener det Amerikanske ordet er korrekt. De og jeg pleier ikke bry meg, men da knekkebrød ble oversatt til «flat bread» sa jeg i fra. «Flat bread» er et ord jeg ikke tror eksisterer på hverken britisk eller amerikansk. Anonymkode: 9d210...718 Det er fordi man egentlig kan velge selv hvilken engelsk man vil undervise i. Jeg underviser primært på britisk engelsk, da det er dette jeg snakker dette flytende. Det sagt, jeg lærer barna hva noe heter både på britisk og amerikansk engelsk, rett og slett fordi jeg mener det er viktig de er bevisste på begge deler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 28. mars 2023 #58 Del Skrevet 28. mars 2023 🇺🇸 (Født i statene, burde da ha amerikansk aksent). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåjojo Skrevet 28. mars 2023 #59 Del Skrevet 28. mars 2023 Snakker med britisk aksent. Dette vi lærte i skolen, og jeg har jobbet med briter. Blander nok muligens inn noen amerikanske ord, evt. bruker aksent fra Canada, da jeg har familie der. Har uansett ingen problemer med å gjøre meg forstått, og synes heller ikke det er kleint å snakke engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #60 Del Skrevet 28. mars 2023 Jeg er norsk og har lagt meg til den uvanen at jeg snakker engelsk med en form for øst-europeisk aksent. Har jobbet alt for lenge med polakker. Anonymkode: 3ecfa...524 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå