Gå til innhold

Støttetråd for oss som ikke får solgt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Får ikke solgt jeg heller, prøvd i snart 2 mnd. Leilighet supersentralt i sted utenfor Oslo (med togavgang hvert 10. min ++) til Oslo. Disse lielighetne har alltid vært superpopulære, naboen solgte rett før sommeren etter 1. visning og budrunde. 

Skjønner ikke hvorfor det er null interesse. Føler jeg holder på å gå på en psykisk smell her 

Anonymkode: 12cae...d59

Er det så enkelt at liten leilighet med en slik billigenhet, pris og størrelse, ville vært perfekt for en student, eventuelt en enslig som har begynt i jobb i Oslo, men nå i september/oktober har alle studenter allerede funnet seg en plass å bo? Så om du bare venter til januar, så får du en lettsolgt objekt igjen, fordi da kommer det en ny pulje med studenter på utkikk etter plass å bo? 

Anonymkode: 30f3c...ba2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det så enkelt at liten leilighet med en slik billigenhet, pris og størrelse, ville vært perfekt for en student, eventuelt en enslig som har begynt i jobb i Oslo, men nå i september/oktober har alle studenter allerede funnet seg en plass å bo? Så om du bare venter til januar, så får du en lettsolgt objekt igjen, fordi da kommer det en ny pulje med studenter på utkikk etter plass å bo? 

Anonymkode: 30f3c...ba2

Nei. Er nok for stort og dyrt for en student. 3 roms til rett under 5mnok. De som bor her er enten unge par (frem til første barn er 2-3 år), ny-skilte som har barn på skoler i nærområdet eller enslige voksne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Er nok for stort og dyrt for en student. 3 roms til rett under 5mnok. De som bor her er enten unge par (frem til første barn er 2-3 år), ny-skilte som har barn på skoler i nærområdet eller enslige voksne. 

Selg før du kjøper hvertfall......med rett pris får du nok solgt.

Rett under 5mill krever stort lån for mange det, mye egenkapital også.

Bolig rundt 3-4mill går ganske greit å selge ser jeg, følger med på markedet i Oslo/Romeriket.

Anonymkode: 52ce6...a0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Får ikke solgt jeg heller, prøvd i snart 2 mnd. Leilighet supersentralt i sted utenfor Oslo (med togavgang hvert 10. min ++) til Oslo. Disse lielighetne har alltid vært superpopulære, naboen solgte rett før sommeren etter 1. visning og budrunde. 

Skjønner ikke hvorfor det er null interesse. Føler jeg holder på å gå på en psykisk smell her 

Hva kjøpte du for og hva forsøker du å selge for? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

2 mnd er ingenting. En nabo av meg la ut leiligheten for salg i beg Januar. Ble solgt for 2 uker siden og flere visninger. Dette er i en middels stor by og svært attraktiv beliggenhet.

Årsaken til null interesse er rente og prisnivået vi har for tiden. Mange tør ikke ta opp lån og kjøpe nå, andre tar ikke sjansen på å feks kjøpe større leilighet og få enda mer i lån.

Mange sitter også på gjerdet og venter til renten evt blir en del lavere.

Anonymkode: ed293...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jokke1 skrev (20 minutter siden):

Hva kjøpte du for og hva forsøker du å selge for? 

Håper å få 4,8, det er under snittet for området. Har bodd her i mange år og total rehabilitert den, så hva jeg ga for 15 år siden er ikke så relevant. Har nok kostet på den godt over 1 million på sikt. 

har allerede solgt og flyttet.. så vil gjerne bli ferdig med det nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Håper å få 4,8, det er under snittet for området. Har bodd her i mange år og total rehabilitert den, så hva jeg ga for 15 år siden er ikke så relevant. Har nok kostet på den godt over 1 million på sikt. 

har allerede solgt og flyttet.. så vil gjerne bli ferdig med det nå..

Vet en del meglere prøver å vinne kunder ved å sette høyest mulig pris for objekter. Har du forsøkt flere meglere for prisvurdering? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig skal jeg hverken kjøpe eller selge nå,men ser at det har ringvirkninger at en bolig i Oslo ikke blir solgt. For det er et hus her i byen jeg har lest at det har vært flere intresserte til å by,men som er avhengig av å få solgt i Oslo først.

Det er en enebolig til over 12 millioner,så kjøpere er jo avhengig av salg først før de kan by på en så dyr bolig.

Anonymkode: 3d0ee...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke solgt over lenger tid, så er det prisen som er problemet. Ikke alle boliger er verdt hva som står på papiret. For eksempel jeg kjøpte en bolig for 13% under eiendomsverdi og jeg er helt sikker på at den ville ikke solgt om de prøvde å selge den for eiendomsverdi.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det er propp i boligmarkedet av to grunner.

1) Svært få tør å kjøpe før de har solgt selv. Akkurat nå finnes det derfor veldig mange flere boligselgere enn det finnes boligkjøpere.

2) Folk forventer å få solgt til en pris som overhodet ikke samstemmer med dagens rentenivå. "Jammen jammen jeg kjøpte jo for 5 mill i 2020 og må jo kunne få 6,5 nå!" Nei da, for i 2020 så var det 0 % rente, mens den nå er på 6 %, pluss at strømprisene og matvareprisene har gått fullstendig amok siden da. Boligprisene skal NED.

Anonymkode: 6d970...0f8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sunny1985 skrev (På 20.6.2024 den 12.17):

Ja, men hvis jeg setter ned prisen mer nå, så får jeg mindre enn hva jeg ga for huset. Jeg ønsker jo ikke å gå i minus…

Ingen ønsker å gå i minus, men av og til må man velge mellom å gå i minus og ikke å få solgt. Da må man regne på hva som blir dyrest i lengden. Potensielle kjøpere bryr seg ikke noe om hva du har betalt eller når du går i minus. 

Anonymkode: 61cfe...fb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Har alle dere som var med i tråden fra i fjor fått solgt nå, eller holder dere fortsatt på? Vi begynte i vår, da ble det sagt at boligsalget koker og det er aldri solgt flere boliger. Så kom høsten, en tid jeg trodde mange trengte ny bolig, men tydeligvis ikke. Nå "trøstes" vi med at det alltid går tregt på høsten.

Får neppe solgt før nyttår og må visstnok snart ha ny tilstandsrapport igjen, selv om boligen har stått tom i perioden? Det sies at markedet ofte tar seg opp på våren, så kan ikke risikere å stå uten gyldig tilstandsrapport da. Sist var det flere uker ventetid på takstmann. Tar det like lang tid å skrive rapport ved fornyelse, eller kan takstmannen bare sjekke at ingenting ved boligen har forandret seg siden sist?

Vi har ikke lån på denne boligen, så er heldige sånn sett. Men føler bare pengene renner ut for hver måned uten salg. Har satt ned prisen mye. Bare vært to på visning i hele perioden, den ene får ikke kjøpt fordi hun ikke får solgt sitt eget hus. Den andre var ikke interessert. 

Anonymkode: 266f5...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har alle dere som var med i tråden fra i fjor fått solgt nå, eller holder dere fortsatt på? Vi begynte i vår, da ble det sagt at boligsalget koker og det er aldri solgt flere boliger. Så kom høsten, en tid jeg trodde mange trengte ny bolig, men tydeligvis ikke. Nå "trøstes" vi med at det alltid går tregt på høsten.

Får neppe solgt før nyttår og må visstnok snart ha ny tilstandsrapport igjen, selv om boligen har stått tom i perioden? Det sies at markedet ofte tar seg opp på våren, så kan ikke risikere å stå uten gyldig tilstandsrapport da. Sist var det flere uker ventetid på takstmann. Tar det like lang tid å skrive rapport ved fornyelse, eller kan takstmannen bare sjekke at ingenting ved boligen har forandret seg siden sist?

Vi har ikke lån på denne boligen, så er heldige sånn sett. Men føler bare pengene renner ut for hver måned uten salg. Har satt ned prisen mye. Bare vært to på visning i hele perioden, den ene får ikke kjøpt fordi hun ikke får solgt sitt eget hus. Den andre var ikke interessert. 

Ikke solgt før nyttår? Hvilken by prøver du å selge i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
jokke1 skrev (16 minutter siden):

Ikke solgt før nyttår? Hvilken by prøver du å selge i? 

En by innen pendleravstand fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En by innen pendleravstand fra Oslo.

Hvorfor ikke leie ut?

Anonymkode: 22cf3...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke leie ut?

Anonymkode: 22cf3...f10

Tror jeg også hadde forsøkt det. Da slipper dere også mange som tenker "Åja, der legger de boligen ut igjen. Hvorfor får de ikke solgt?" .

Anonymkode: e2252...6db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror jeg også hadde forsøkt det. Da slipper dere også mange som tenker "Åja, der legger de boligen ut igjen. Hvorfor får de ikke solgt?" .

Tror ikke folk lurer på det, for det er veldig få som får solgt i området. Ser de samme boligene som da vi la ut vår. Vi er ikke interessert i å leie ut, men har hørt om flere som har prøvd på det også uten hell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror ikke folk lurer på det, for det er veldig få som får solgt i området. Ser de samme boligene som da vi la ut vår. Vi er ikke interessert i å leie ut, men har hørt om flere som har prøvd på det også uten hell. 

Da stiller situasjonen seg annerledes. Ville lagt ut på nytt på vårparten, i slutten av april eller rundt der. Varer tilstandsrapporten kun 6 mnd? Trodde de gjaldt for ett år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sitter som kjøper. Var heldig å fikk solgt veldig lett, men å kjøpe tilbake er ikke bare bare. 
Folk forventer helt himlende summer på boliger som krever enten oppussing eller har TG2/3 feil, og jeg er ikke interessert. I tillegg er fellesutgiftene skyhøye! 
Selveier er det knapt her jeg ser.

Anonymkode: 30887...620

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken prisklasse har egentlig dere som ikke får solgt ? Virker som markedet <5m er relativt normalt mens 10+ er rimelig dødt utenom enkelte unntak der folk har pengene på bok og ikke trenger finansiering. Men da er det ikke snakk om boliger i ett byggefelt der alle er like men der en har fin lokasjon

Anonymkode: 35108...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...