Gå til innhold

Støttetråd for oss som ikke får solgt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 17.04):

Har prøvd i 5 mnd. Og overtakelse er i mai! Hvordan skal det gå? Jeg har gått 350 000 ned i pris men ingen respons. Må jeg selge det nye huset? Hvem vil kjøpe det når ingen kjøper det gamle? Og nå skal renta enda mer opp. Hva har jeg gjort? Helt fortvilet...

Anonymkode: d03a5...36b

350 000 ned i pris er jo ingenting. Det er derfor dere ikke får solgt; dere vil ha høyere bud enn markedet vil gi. Man får alltid solgt, spørsmålet er til hvilken pris. 

Anonymkode: 99e5f...fd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 1.10):

Visning nummer fire (en ordinær og to privat i juni) på onsdag, og ingen har meldt seg på visning enda. mister helt motet. 

Anonymkode: 68eca...08b

Man mister også interessenter ved dette påmeldingsstyret som kom med korona. Gå tilbake til drop inn i visningstiden så det blir  mer uformellt. De som vil skriver seg på liste. Det kom flere på visning da, og det kan bli netopp en av disse som får godfølelsen for akkurat din bolig. 

Anonymkode: 99e5f...fd2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte X antall "ekstra greier" i form av dronefoto, styling, mange bilder, proff vask og en meglerpakke så boligen skulle få ekstra synlighet. Hadde 8 visninger, 4 med megler og 4 private. 

Den lå ute i 6 mnd, gikk betydelig ned i prisantydning. Hadde den av markedet og på igjen to ganger. Mange interesserte som satt på gjerdet siden alle spådde at prisene skulle falle mer. 

Jeg ble drittlei, satte OPP prisen til ca første prisantydning og tenkte at "nå har jeg flyttet så får megler ta resten av jobben. Jeg har god tid". 

Dagen før visning etter boligen ble lagt ut på nytt kom det en melding med privat bud. Først 300 under prisantydning, noe jeg avslo. Så kom jeg med motbud på 150 under prisantydning, som ble godtatt. 

Budet kom fra en mann som hadde kikket på bildene og likte det han så. Litt snodig type, hadde ifølge megler ikke vært på noen visninger, og han hadde ikke møtt på mine visninger. Da han overtok etter 6 uker kom han i kappe og flosshatt, med crocks. Penger på bok hadde han og alt gikk fint for seg. 

Så ja, det kan snu fort 😅 

Vi var tre visninger unna å leie møbler, ta nye bilder og godta drøyt under prisantydning. 

Anonymkode: 14264...895

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har enda ikke fått solgt 😭 Ligget ute siden påske og vi går stadig ned i pris. Nå får vi snart ikke lov av banken å gå mer ned i pris 🤧

Anonymkode: 905a1...9a6

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2023 den 19.32):

Jeg blir så nysgjerrig på dere som ikke får solgt på flere mnd (og år 😳). Hva sier megleren i slike tilfeller? Har de gjort en rævva jobb eller?

Anonymkode: 9fffa...477

Megler betyr lite, det er markedet som bestemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.8.2023 den 11.15):

Til dere som har kjøpt ny bolig med boligkjøperforsikring: I noen forsikringer er det mulig å få dekket rentene på eksisterende lån, dersom du ikke får bud innenfor 10/15%av prisantydning på boligen du har for salg. 
Vi var ikke klar over dette, men fikk det forklart av en som jobber med forsikringer. Er dog ikke alle forsikringer dette gjelder.
Vi fikk endelig solgt vår bolig. Det har vært noen hektiske måneder med mye ekstra utgifter. Men, det gikk til slutt. Satte ned prisantydningen og fikk solgt. 

Anonymkode: fbd8f...85d

Fant ut en måned etter at det er ett vilkår at man har flyttet inn i den nye boligen.

skikkelig dritt, for vi holder jo på å pusse opp, 

hatt 2 visninger som har blitt avlyst pga ingen påmeldte. Kommer ingen på neste visning vil megler diskutere å sette ned prisen

Anonymkode: 348fe...07f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 17.49):

Dere som ikke får solgt, er dette i Oslo eller er det utenbys og på mindre steder?

Anonymkode: dd078...6c8

Oslo.

Anonymkode: 2dfe6...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som ikke får solgt som har forsøkt dobbeltboligforsikring? Den er for kjøpere, som da får dekket en sum til eget lån dersom de selv ikke får solgt i løpet av tre måneder. Vil tro det er attraktivt for kjøpere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det noen av dere som ikke får solgt som har forsøkt dobbeltboligforsikring? Den er for kjøpere, som da får dekket en sum til eget lån dersom de selv ikke får solgt i løpet av tre måneder. Vil tro det er attraktivt for kjøpere.

Rettelse, det er karenstid på 3 mnd, og så løper forsikringsutbetalinger i opptil 12 mnd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Oslo.

Hvis man ikke får solgt i Oslo, er det enten noe virkelig galt med leiligheten eller prisen er altfor høy 

Anonymkode: e5b03...e99

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Vekker denne til live igjen. 

Hva slags tips var det dere fikk av megler når det ikke kom noen bud etter første runde? Vi har fått alternativene sette ned prisen eller freshe opp boligen, og strever med å velge.

Anonymkode: d64e1...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva slags tips var det dere fikk av megler når det ikke kom noen bud etter første runde? Vi har fått alternativene sette ned prisen eller freshe opp boligen, og strever med å velge.

Ingen kjøper om dei ikke må det nå og prisene er ikke sunket nok til at investorer/spekulanter kjøper det opp. Selv hadde jeg prøvd å sitte på det om du kan, om ikke så er det pris som må ned, gjerne 10-20%

Anonymkode: 35108...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hadde gjort begge deler. Boligmarkedet er så godt som dødt nå.

Anonymkode: 6d970...0f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde håp om at dette var chatten for dere som ikke fikk salg på tinder :D

Anonymkode: 6e864...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde gjort begge deler. Boligmarkedet er så godt som dødt nå.

Anonymkode: 6d970...0f8

Tenkte å prøve en ting om gangen. Har bare vært ute for salg i én runde, så er ikke helt desperate ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

For en fin tråd.

Jeg sitter på et veldig dyrt hus, og har kjøpt et dyrt hus (nytt) overtakelse nærmer seg, og huset jeg har, som i utgangspunktet skulle være superlett å selge, har null personer på visning. Megleren sier det er null interesse. Jeg har satt ned prisen med en million. Det jeg lurer på er : når forfall på nye huset er, vil banken betale det? Selv om jeg ikke har mulighet til å betjene mellomfinansiering? Månedlige ekstrautgifter blir 52000, og jeg kan få kanskje maks 30000 i leieinntekter. Slik at det er helt sikkert at jeg ikke kan betjene lånet. Selv med null i forbruk. Trenger ikke å få vite at jeg har vært idiot. Det vet jeg. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Carolain skrev (1 minutt siden):

For en fin tråd.

Jeg sitter på et veldig dyrt hus, og har kjøpt et dyrt hus (nytt) overtakelse nærmer seg, og huset jeg har, som i utgangspunktet skulle være superlett å selge, har null personer på visning. Megleren sier det er null interesse. Jeg har satt ned prisen med en million. Det jeg lurer på er : når forfall på nye huset er, vil banken betale det? Selv om jeg ikke har mulighet til å betjene mellomfinansiering? Månedlige ekstrautgifter blir 52000, og jeg kan få kanskje maks 30000 i leieinntekter. Slik at det er helt sikkert at jeg ikke kan betjene lånet. Selv med null i forbruk. Trenger ikke å få vite at jeg har vært idiot. Det vet jeg. 

Hei. Det var en skikkelig trasig situasjon, føler med deg.

Til det du spør om: ga banken deg lån til det nye huset uten mellomfinansiering? regnet de med at alt ville klaffe?

Selv fikk jeg et finansieringsbevis på leiligheten jeg skulle kjøpe, og fikk da mellomfinansiering i mellomperioden. Den ble bare 5 uker, så hadde utrolig flaks. Du må nesten ta kontakt med banken din å sjekke det ut.

En annen ting er jo at noen meglere har en type forsikring, så om du ikke får solgt innen 3 måneder, så dekker de rentekostnader, du har ikke noe slikt?  

Anonymkode: 8388e...6cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke en slik forsikring. Og det går ikke å kjøpe den nå, man må kjøpe den hos megler når man kjøper hus uten å ha solgt det gamle. ( fant jeg ut)Banken sa bare ja på telefon til husbyggeren, og så fikk banken kontrakten. Så jeg vet ikke hva som skjer nå. Jeg har skrevet kontrakt på utleie av et rom i gamlehuset, men kan ikke leie ut resten før jeg har overtatt det nye. Men jeg forstår ikke hvordan dette skal gå… selv om jeg selger 3 mill under takst er jeg innenfor 60 prosent finansiering. Banken sier jeg er veldig solid. Men jeg kommer jo ikke til å klare å betale 1.måneden med renter engang …

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carolain skrev (1 time siden):

For en fin tråd.

Har banken gitt deg mellomfinansiering som du ikke har råd til når du sitter med 2 hus? Og med avdragsfrihet? Hvordan fikk du det lånet? Det er jo ufattelig vanskelig å få mellomfinansiering. 

Da er det bare å begynne å lese finansavtaleloven. For banken skal ikke gi deg et lån du ikke kan betjene. 

Anonymkode: 905a1...9a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke med banken tidlig og legge fram saken som den er tror jeg er nyttig.

Banken vil gjerne ha pengene sine. De bør ikke ha noen interesse av å sette deg på gata unødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...