Gå til innhold

Er jeg kjip som i hemmelighet irriterer meg over dette hos venninne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er 32 år. Hun er gravid for første gang, veldig koselig! Men føler hun nå prater til meg som om jeg ikke vet noen ting om graviditet, fødsel eller barn. Skal fortelle meg elementære ting stadig vekk. For all del, hun er gira, men det er nesten noe nedlatende over det. Hun har også flere ganger sagt at det er så fint at jeg, som "barnløs" gidder å engasjere meg i svangerskapet. Altså! Selvsagt! Vi er da venner uansett. Føles litt som at hun nå ser på meg helt annerledes, nå som hun selv snart er med i mødreklubben. Off, strever med å formulere meg her. Jeg er glad på hennes vegne, men jeg kjenner da andre med barn, og er da voksen. Føles nesten så hun synes synd på meg som ikke har opplevd dette enda. Samme som da hun giftet seg. Følte nesten hun så ned på meg som ugift. Var i utgangspunktet kjempegira på hennes vegne, men det er som hun forandra seg. Plutselig var jeg den ugifte som hun syntes litt synd på. Spurte mye om hvorfor jeg og samboer ikke var gift, det var jo så flott. Ja, men vi gifter oss fordi vi vil! Ikke fordi vi får ideen fra henne.

Noen som har opplevd noe lignende? Vet jeg sikkert virker bitter. Men jeg er genuint glad på alle venners vegne som får barn og opplever lykke. Men det er noe med toneleie hennes og måten hun hever seg over meg i disse tingene. 

Anonymkode: e907d...83b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er bare egoistisk og tror alle ønsker å leve som henne/burde leve som henne, og ser ned på andre som ikke liker akkurat det hun liker etc.

Anonymkode: b3490...91f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun bare er veldig lykkelig,  og det renner over. 

Anonymkode: ee80d...da6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som til stadighet forteller meg helt elementære og selvsagte ting om det hun føler hun kan en del om. Hun mener nok ikke noe vondt med det, det er bare slik hun er. Kanskje er det sånn med din venninne også?

Jeg syns forøvrig det er fint at du gidder å engasjere deg i graviditeten til venninna di. Jeg syns gravidtetsprat og baby/barneprat er gørr kjedelig tema, selv om jeg har barn selv.

Anonymkode: c8e41...fe9

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har ei venninne som til stadighet forteller meg helt elementære og selvsagte ting om det hun føler hun kan en del om. Hun mener nok ikke noe vondt med det, det er bare slik hun er. Kanskje er det sånn med din venninne også?

Jeg syns forøvrig det er fint at du gidder å engasjere deg i graviditeten til venninna di. Jeg syns gravidtetsprat og baby/barneprat er gørr kjedelig tema, selv om jeg har barn selv.

Anonymkode: c8e41...fe9

Ja sannsynligvis 🙏😊

Anonymkode: e907d...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Du virker ikke bitter og du er ikke kjip. Det er helt vanlig å ha litt ufordelaktige tanker om folk innimellom. Problemet oppstår gjerne når man begynner å tillegge de "sinte tankene" masse meninger, og grubler rundt dem. Da blir disse tankene plutselig større og viktigere. Om man bare aksepterer dem, sier "åja, hehe, der var du" lar de komme og gå, så innser man at de ikke er så viktige. 

Og hvem hadde ikke reagert på litt nedlatende førstegangsmor 😅🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en svigerfar som er glad i å fortelle de rundt seg i det lange og brede om emner som de fleste av oss har lært om på ungdomsskolen. Ofte helt elementær allmennkunnskap. 
 

Noen folk leser rett og slett ikke omgivelsene, og tror enhver samtale er sin egen TED-talk. De er ikke interesserte i å lytte eller å ha en normal samtale.

Anonymkode: 47dff...947

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja syns du er litt kjip. Hun forteller deg jo ikke disse tingene for å være nedlatende men fordi det er nytt for henne selv å lære og tenke på, og fordi det er dette hun interesserer seg for og som opptar henne for tiden. La oss si du hadde begynt på et studie eller lest en bokserie som du syns var kjempe fascinerende, kanskje ting du visste men aldri hadde tenkt ordentlig over eller ting du ikke hadde lært før. Da blir det naturlig å dele dette med andre om dette opptok hele livet ditt, og du hadde nok ikke tenkt på at de andre synes denne kunnskapen fra før av var en selvfølge å kunne når du visste at de andre ikke hadde gått samme studie eller lest samme bøker som deg. 

Og mange som får barn opplever at de mister vennene sine som ikke har barn så det er fordi hun verdsetter at du fortsatt er der og engasjerer deg i hennes graviditet og liv selvom det er så anderledes enn ditt at hun sier hun er glad for at du bryr deg tross at du er barnløs selv. 

Jeg syns det er rart at du tolker sånne ting i værste mening og det får meg til å lure på hva du egentlig føler rundt graviditeten hennes 

Anonymkode: 628b3...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...