Gå til innhold

Sjekker skatteetaten faktisk arbeidsplass?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Der jeg jobber har vi to avdelinger, med en snau times kjøring mellom. Jeg har en kollega på min avdeling som lurte på å skrive i skattemeldingen sin at hun jobber på den andre avdelingen, for å kunne føre på dette og få kjøregodtgjørelse. Jeg sa umiddelbart at dette er dumt å gjøre, men hun mener på at de ikke kommer til å sjekke dette på noe vis.

Og jeg kan ikke dette godt nok til å si henne i mot. Har hun rett? Kan hun late som hun jobber på den andre avdelingen? Er dette noe skatteetaten kan finne ut av, og hva ville eventuelt skjedd dersom hun ble tatt i dette?

Anonymkode: f4940...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La henne gjøre det.

Hun må levere dokumentasjon med høy sannsynlighet, og får vel en kraftig advarsel tenker jeg fra arbeidsgiver.

Du kan jo tipse arbeidsgiveren ;) 

Endret av AprilLudgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje, kanskje ikke. Er vel sannsynligvis en avviksmelding som dukker opp når det ikke stemmer med LOT oppgave. Er mye automatikk i innsendingen nå. 

Uansett. Bli tatt i skattesvindel, straffeskatt, prikk på rulleblad, mulig melding til arbeidsgiver... Nope, ikke verdt det. 

Anonymkode: c726b...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle arbeidsgivere melder hver måned inn noe som heter A-melding til myndighetene (NAV, Skatteetaten og SSB), hvor de rapporterer forholdsvis detaljert rundt den enkelte ansattes arbeidsforhold. Min arbeidsgiver rapporter blant annet per underenhet, så en ansatt hos oss ville raskt blitt avslørt dersom vedkommende rapportere inn noe annet enn det arbeidsgiver hadde rapportert. 

Hvordan det er hos din arbeidsgiver aner jeg jo ikke, men personlig hadde jeg aldri vært villig til å gjøre meg til kriminell for et lite pendlerfradrag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breidablikk skrev (17 minutter siden):

Alle arbeidsgivere melder hver måned inn noe som heter A-melding til myndighetene (NAV, Skatteetaten og SSB), hvor de rapporterer forholdsvis detaljert rundt den enkelte ansattes arbeidsforhold. Min arbeidsgiver rapporter blant annet per underenhet, så en ansatt hos oss ville raskt blitt avslørt dersom vedkommende rapportere inn noe annet enn det arbeidsgiver hadde rapportert. 

Hvordan det er hos din arbeidsgiver aner jeg jo ikke, men personlig hadde jeg aldri vært villig til å gjøre meg til kriminell for et lite pendlerfradrag. 

Ja, ikke sant! Dette var jo noe jeg ikke har tenkt på, og sikkert ikke hun heller.

Jeg fører jo inn for å få dette fradraget selv, og sendte inn alt og fikk pengene utbetalt noen dager senere, så mye går nok ganske automatisk.

Ts

Anonymkode: f4940...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min arbeidsgiver har en rekke kontorsteder. Hos meg er adressen til det kontorstedet jeg faktisk jobber på ført opp i skattemeldingen når jeg skal legge inn pendling. I alle fall var det sånn i fjor, mener jeg å huske (har ikke gjort noe med årets melding, jeg fikk den før i dag). 
Uansett: Veldig lite lurt å prøve å snyte på skatten. Og særlig når det er snakk om noe det er SÅ lett å finne ut av. Og så snakke med kolleger om det i tillegg! Da har man ikke akkurat funnet opp kruttet.

Anonymkode: 936d3...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilLudgate skrev (1 time siden):

La henne gjøre det.

Hun må levere dokumentasjon med høy sannsynlighet, og får vel en kraftig advarsel tenker jeg fra arbeidsgiver.

Du kan jo tipse arbeidsgiveren ;) 

Arbeidsgiver får ikke vite dette.

Skatteetaten finner det ut hvis hun blir tatt ut til kontroll, men det blir jo de fleste ikke.

Anonymkode: f4139...964

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Arbeidsgiver får ikke vite dette.

Skatteetaten finner det ut hvis hun blir tatt ut til kontroll, men det blir jo de fleste ikke.

Anonymkode: f4139...964

Om TS sier ifra jo :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatteetaten kan tilogmed finne på å kontrollere antall dager man har vært på jobb. Feks lærere kan slite litt med å få pendlerfradrag siden de kun har undervisning rundt 180 dager i året, mot det normale 230. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (5 timer siden):

Om TS sier ifra jo :) 

Ærlig talt!

Anonymkode: abcc8...726

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig reise vil bli kontrollert nå. Reisefradrag er ikke lenger forhåndsutfylt grunnet utvidet bruk sv hjemmekontor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hvis hun blir tatt ut til kontroll.

Hun kan ha flaks i 9 år. Men plutselig tas hun ut i kontroll det 10. året. Og da går sjekker skatteetaten rubbel og bit for 10 år tilbake. Og hun blir straffet for alle 10 årene.

Det er som å snike på trikken. Det er ikke verdt det for noen skarve kroner, selv om sjansen for å bli tatt er liten.

Anonymkode: a3150...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (8 timer siden):

Om TS sier ifra jo :) 

Snitches get stitches :) 

Anonymkode: 1834f...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilLudgate skrev (13 timer siden):

Om TS sier ifra jo :) 

Neppe. Tror ikke en arbeidsgiver vil gi en ansatt som snyter et par tusen på skatten en advarsel. Og ihvertfall ikke kun på grunnlag av sladder.

Anonymkode: f4139...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være småpenger å gjøre seg til kjeltring for... Om man fører opp reisevei på 10 mil om dagen i 230 arbeidsdager får man rundt 40'000 i "utgifter" (om hoderegningen min stemmer, 1,65kr/km). Man får 22% av det fiktive beløpet over 14'000kr refundert. Så om man jukser seg til 40'000 i fradrag får man 5700 tilbake på skatten. Det er veldig lite penger for et helt år med juks. 

Det maksimale beløpet er vel rundt 10'000 i skattelette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Det er jo stjeling uansett om hun blir tatt eller ikke. Jeg ville tvilt på hennes integritet når det gjelder arbeidet hun gjør. Håper hun ikke driver med noe som påvirker mange mennesker. En person som er ok med å stjele, har som regel litt dårligere verdier enn andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...