Gå til innhold

Er det for tidlig å farge vipper og bryn når man er 13 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange jenter i klassen til min datter farger bryn og vipper.

Min datter kom hjem med fargede bryn som ei veninne hadde utført på henne nå i helga.

Heldigvis var det ikke svart farge og rektangulære bryn.

Jeg som er godt voksen har ikke farget brynene mine engang.

Synes det er tidlig at nesten alle jentene i klassen bruker vippetang, foundation, concealer, settingspray og produkter jeg ikke kan navnet på, i tillegg til dobbelrens morgen og kveld+sha gua (ikke sikker på hvordan det skrives)

Da jeg var 13 brukte hverken jeg eller venninnene ansiktskrem eller annen sminke enn lipgloss og litt neglelakk, når vi skulle pynte oss.

Hvor vanlig er dette ?

Anonymkode: 3d251...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Mange jenter i klassen til min datter farger bryn og vipper.

Min datter kom hjem med fargede bryn som ei veninne hadde utført på henne nå i helga.

Heldigvis var det ikke svart farge og rektangulære bryn.

Jeg som er godt voksen har ikke farget brynene mine engang.

Synes det er tidlig at nesten alle jentene i klassen bruker vippetang, foundation, concealer, settingspray og produkter jeg ikke kan navnet på, i tillegg til dobbelrens morgen og kveld+sha gua (ikke sikker på hvordan det skrives)

Da jeg var 13 brukte hverken jeg eller venninnene ansiktskrem eller annen sminke enn lipgloss og litt neglelakk, når vi skulle pynte oss.

Hvor vanlig er dette ?

Anonymkode: 3d251...b3f

enig ! Ingen barn så kan ikke relatere, men når jg var ung (huff så gammel jg høres ut, er bare 31🙈! ) så var jg lik som deg. litt shiny lipgloss, kanskje noe neglelakk og det var vel det? Også miss 60 buksa da (litt usikker på skrivemåten på den..😝) stick to your guns tenker jg 🤷‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig ungt. Jeg ville satt noen grenser.

Men hva du gjorde selv er ikke relevant. Det var trettenåringer da også som sminket seg etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ingen barn og kan derfor ikke relatere til dagens samfunn. Men jeg var 13 i dinosaurene tid  (98) og jeg og vennene mine både sminket oss og nappet bryn, farget de riktige nok ikke før jeg ble godt voksen. Buffelosko, full pakke. Det var greit hjemmefra så lenge vi hadde begynt på ungdomsskolen. Farget håret mitt når jeg var 13. Mascara var obligatorisk i vesken samme med eyeliner. 13 er ungt ja, samtidig er det også første året av tennåringsfasen 

Anonymkode: 22550...c49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så ille. Husker at både jeg og venninnene mine styrte med både det ene og det andre når vi var i 13-14-årsalderen.

Jenter er opptatt av sånt i den alderen, men det skader selvsagt ikke å sette noen grenser. Synes bare ikke det er noe å lage oppstyr om.

 

Anonymkode: 2f0ff...d19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte også i den alderen der. 

Tror mine folk tenkte "pick your battles", litt sminke gjorde ikke all verden fra eller til. Det var litt mascara, vi begynte å barbere oss på legger og annet. I den alderen vil en være mest mulig lik og tiden på badet om morningen ble lengre enn året før. Når en er 13 er en i utprøvingsfasen på så mye, en er tenåring, det hører med. Tenker at du som forelder bestemmer selvsagt grensene men synes heller ikke det er noe å lage noe stort styr med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg holdt på slik i den alderen, tidlig 90-tall. Og er egentlig fortsatt ganske opptatt av sminke og slikt. 

Utrolig nok har det ikke stått i veien for at jeg har en tung mastergrad, eier egen bolig, og er godt gift 😜

Anonymkode: 0f9be...966

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 27.3.2023 den 3.20):

Mange jenter i klassen til min datter farger bryn og vipper.

Min datter kom hjem med fargede bryn som ei veninne hadde utført på henne nå i helga.

Heldigvis var det ikke svart farge og rektangulære bryn.

Jeg som er godt voksen har ikke farget brynene mine engang.

Synes det er tidlig at nesten alle jentene i klassen bruker vippetang, foundation, concealer, settingspray og produkter jeg ikke kan navnet på, i tillegg til dobbelrens morgen og kveld+sha gua (ikke sikker på hvordan det skrives)

Da jeg var 13 brukte hverken jeg eller venninnene ansiktskrem eller annen sminke enn lipgloss og litt neglelakk, når vi skulle pynte oss.

Hvor vanlig er dette ?

Anonymkode: 3d251...b3f

Trolleri trollera

Anonymkode: 97ece...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 13 på slutten av 90-tallet så utforsket vi sminke og hadde øyebryn så tynne at det var bare en strek. 13-åringene her vi bor har heldigvis beholdt øyebrynene, men driver absolutt på med sminke, så jeg vil si det er ganske vanlig. 

Min datter er 11 år og og poppis her blant jentene er skincare og sminke. Jeg ser ikke noe galt med det i det heletatt. Dersom det er en interesse, som det forøvrig er hos min jente, så skal hun få lov til det. Farging av øyebryn ect har jeg sagt nei til, men sminke? Helt greit. Men når hun er på vei over i ungdomsskolen som 13-åring og ønsker å forme øyebryn eller farge så skal hun få lov til det, men da tar jeg henne med på salong! Hun skal slippe en reprise av mine øyebryn som ble ødelagt. Det er en interesse og en hobby som jeg støtter. 

Anonymkode: e3728...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min datter 18 år, men hun har aldri brukt mye sminke, stort sett ikke noe sminke. Da hun var 13 år, brukte hun ikke noe. Og farge av bryn og vipper er ikke noe poeng da hun har svarte, tykke bryn og vipper. 

Jeg er og lik min datter, har aldri brydd meg om sminke, har og svarte, tykke bryn og vipper. Og synes ikke det er så mye forskjell på om jeg har på meg sminke eller ikke. Så da bruker jeg ikke sminke.

Anonymkode: 8d143...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trolleri trollera

Anonymkode: 97ece...465

Drar opp en 4 mnd gammel tråd bare for å rope troll? Noen som kjeder seg? 

Anonymkode: 5d984...61a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 14 første gang jeg tok på meg mascara. Jeg og en venninne lånte mascaraen til moren hennes, og jeg synes jeg ble sååå fin! 
Da jeg kom hjem noe senere, kastet moren min et surt blikk på meg og sa:"Gå og vask av deg det griseriet der".

Alltid en forståelsesfull mor det gikk an å prate med, hun der...

Uansett, ting starter tidligere i dagens samfunn. Unge jenter får mensen tidligere og tidligere, og de blir modne tidligere. Det er derfor ikke så underlig at de kanskje begynner i 13 års alderen å pynte seg med sminke etc. Så lenge det ikke blir overdrevne mengder men legges pent på, ville jeg latt henne gjøre det, siden så mange av de jevnaldrende gjør det. Det er ikke noe stas å skille seg ut fra jentegjengen. Og som sagt, selv om VI synes det er tidlig nå, så er det bare et år eller to tidligere enn vi gjorde på 80-tallet da jeg ble tenåring.

Anonymkode: 3b3a0...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var 14 første gang jeg tok på meg mascara. Jeg og en venninne lånte mascaraen til moren hennes, og jeg synes jeg ble sååå fin! 
Da jeg kom hjem noe senere, kastet moren min et surt blikk på meg og sa:"Gå og vask av deg det griseriet der".

Alltid en forståelsesfull mor det gikk an å prate med, hun der...

Uansett, ting starter tidligere i dagens samfunn. Unge jenter får mensen tidligere og tidligere, og de blir modne tidligere. Det er derfor ikke så underlig at de kanskje begynner i 13 års alderen å pynte seg med sminke etc. Så lenge det ikke blir overdrevne mengder men legges pent på, ville jeg latt henne gjøre det, siden så mange av de jevnaldrende gjør det. Det er ikke noe stas å skille seg ut fra jentegjengen. Og som sagt, selv om VI synes det er tidlig nå, så er det bare et år eller to tidligere enn vi gjorde på 80-tallet da jeg ble tenåring.

Anonymkode: 3b3a0...02a

Gjør de? Jeg trodde det var individuelt og har vært det i alle tider? Da jeg gikk på skolen fikk vi beskjed om at mellom 9-16 år var helt normalt, men at enkelte får den enda tidligere, jfr verdens yngste mor som fødte da hun var 5 og et halvt år gammel (i 1939). Greit nok at samfunnstrender forandrer seg, men mensen er nå strengt talt en biologisk funksjon, ikke sosiologisk.

Anonymkode: 55ec1...1ff

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs litt. Mamma lot meg farge vipper og bryn hos frisøren da jeg ble 13 fordi mine er helt blonde. Men hadde nok ikke tillat at de gjorde det selv, flere av de kan skade øynene. 

Anonymkode: 6c79f...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 år, ganske vanlig.

En ting er å sette ned foten ved leppestift, full on glam sminke, etc. 

MEN litt farge på vippene? Meh. Pust. 

 

Anonymkode: 6ef9f...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Gjør de? Jeg trodde det var individuelt og har vært det i alle tider? Da jeg gikk på skolen fikk vi beskjed om at mellom 9-16 år var helt normalt, men at enkelte får den enda tidligere, jfr verdens yngste mor som fødte da hun var 5 og et halvt år gammel (i 1939). Greit nok at samfunnstrender forandrer seg, men mensen er nå strengt talt en biologisk funksjon, ikke sosiologisk.

Anonymkode: 55ec1...1ff

https://www.nrk.no/livsstil/norske-jenter-far-mensen-tidligere-1.14987596

 

Anonymkode: 6ef9f...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror det varierer veldig. Min 14 åring har jeg kjøpt litt sminke og hudprodukter til, som hun bryr seg lite om jeg har tatt på henne mascara ett par ganger ved spesielle anledninger. Ingen av hennes venninner bruker noe særlig sminke heller. Jeg elsker sminke og har egentlig en liten formue i sminke, har spurt henne mange ganger om å få teste ut ting da algoritmer doper meg ned med reels video av kjempefin øyensminke tips jeg dessverre er for gammel til å bruke selv 😂 så kanskje det er motgiften? Min datter har uansett vært litt velsignet fra naturens side, hun er veldig ansiktspen med flotte trekk og nydelig hud. Jeg tror derfor ikke hun har så mye usikkerheter rundt eget utseendet og føler seg tilfreds som hun er. Jeg hadde masse kviser i samme alder og var ganske lubben, så sminke var noe som jeg brukte for å øke min selvfølelse. (Noe som jeg mener er helt greit også forøvrig, ikke noe galt i det) 

Anonymkode: 864bc...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig. Både bryn og vipper. Negler har jeg også sett (13 - 14 år).

Her en dag hadde en skolevenninde piercet navlen også! Lurer litt på hvordan det gikk til da - trodde det var 16-årsgrense på sånt.. 😅

Anonymkode: 0cb73...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Trolleri trollera

Anonymkode: 97ece...465

Hvorfor skulle dette innlegget være basert på tull?

Ts

Anonymkode: 3d251...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...