nordlending Skrevet 28. mars 2023 #41 Skrevet 28. mars 2023 Hva med å spørre faren din (eventuelt dem sammen) hva de ønsker, og "korriger" svaret? Du: "Hva ønsker du at vi skal kalle Kari når barnet kommer?" Han: "Mormor såklart". Du: "Nei, mamma er mormor, og vi vil kun kalle hun mormor". 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #42 Skrevet 28. mars 2023 Litt ulike tradisjoner i familier. Ville spurt din mor først og så bestemt deretter. vil du bli kalt mormor eller bestemor? sier hun mormor så er jo det navnet tatt og dere finner et annet navn til fars samboer men sier hun bestemor kan du spørre om hun blir lei seg hvis dere skulle kalt din fars samboer for mormor. så forklarer du til faren din at dere har falt på at det fks kun er mormor som blir kalt det. Kanskje han da vil bytte til bestemor og bestefar for seg og sin samboer😉 Når det er avklart så er det dere som bestemmer hva barnet skal kalle sine besteforeldre. Anonymkode: e621f...2aa 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #43 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 22.35): TS her! Ja, min mor vil gjerne bli kalt mormor. Det er litt historie mellom meg og faren min, så tenker at det er viktig at jeg tør å si at det er jeg som vil at de skal kalle min mor for mormor. Anonymkode: 7b5e0...d83 Det hadde ikke spilt noen rolle for meg hva de kalte min mor, det er et blindspor, hvor mange ganger kommer de til å kalle henne noe som helst?. Jeg hadde heller sagt "Mamma blir jo mormor til barnet. Hvilke titler vil dere ha?" Anonymkode: 3034c...217
Mt3 Skrevet 28. mars 2023 #44 Skrevet 28. mars 2023 Arkana skrev (14 timer siden): Det er jo ikke sikkert det er et problem i det hele tatt, kanskje vil ikke moren din kalles mormor en gang og da ser jeg ikke problemet med at fars samboer kalles mormor selv om hun ikke er din mor. Din fars samboer kommer jo til å ha en besteforelderrolle i dine barns liv, jeg skjønner godt at de ønsker at hennes tittel skal gjenspeile det selv om hun ikke er barnets biologiske bestemor. La oss si hun heter Bente så kan jo et alternativ være at hun heter mormor Bente mens din mor bare heter mormor (hvis det er det hun vil hete da). Barn klarer jo fint å ha flere onkler og tanter og vil helt uten problemer kunne ha flere som heter mormor, det er jo ingen andre enn totalt utenforstående som kommer til å stusse over det og de betyr jo ikke noe uansett. Mormor er og blir en slektstittel. Så om ts far vil at han og samboer skal ha samme tittel så får han vel velge best'n og besta eller bestefar og bestemor. Evt morfar og ett kallenavn. Men han kan ikke velge at de skal kalles morfar og mormor, ts har allerede fått bekreftet fra sin mor at hun vil være mormor. Samtidig som det ikke spiller noen rolle om ts mor hadde valgt å bli kalt bestemor, så lenge ts føler sterkt på at mormor er en tittel kun hennes mor kunne fått så er faktisk ikke den tittelen ledig til å gi til noen andre. Her må ts bare si det som det er, tittelen mormor er kun for barnemors biologiske mor, uansett hvor hjertelig velkommen samboer er i familien. Og at de gjerne kan bli enige om ett kallenavn om samboer heller vil ha det. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå