AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #21 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): TS her! Nei, da! Tror heller det handler om at han ikke vil at samboeren skal føle seg utenfor, siden de ikke er gift og hun ikke har egne barn. Anonymkode: 7b5e0...d83 Kjenner til ei som er fars samboer. Hun har heller ikke barn, men hun insisterte på at hun skulle kalles farmor. Resultatet var at ungene kuttet kontakten, å farfar og "farmor" fikk ikke ta del i barnets oppvekst. Den biologiske farmoren blir kalt farmor. Anonymkode: e01cf...6cc
Arkana Skrevet 27. mars 2023 #22 Skrevet 27. mars 2023 Det er jo ikke sikkert det er et problem i det hele tatt, kanskje vil ikke moren din kalles mormor en gang og da ser jeg ikke problemet med at fars samboer kalles mormor selv om hun ikke er din mor. Din fars samboer kommer jo til å ha en besteforelderrolle i dine barns liv, jeg skjønner godt at de ønsker at hennes tittel skal gjenspeile det selv om hun ikke er barnets biologiske bestemor. La oss si hun heter Bente så kan jo et alternativ være at hun heter mormor Bente mens din mor bare heter mormor (hvis det er det hun vil hete da). Barn klarer jo fint å ha flere onkler og tanter og vil helt uten problemer kunne ha flere som heter mormor, det er jo ingen andre enn totalt utenforstående som kommer til å stusse over det og de betyr jo ikke noe uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #23 Skrevet 27. mars 2023 Her har gjort det slik (og vi har valgt selv): Mormor blir kalt bestemor, fordi dette er på landet, og de bruker ikke mormor/morfar, farmor og farfar. Min mann kaller seg morfar og jeg kaller meg mormor. For guttene våre sine barn blir vi farmor og farfar. Uansett, så lurer jeg på hvorfor foreldre legger seg opp opp i hva besteforeldre skal kalle seg! Når mine barn får barn, ønsker jeg IKkE å bli kalt for bestemor, og det må jeg få bestemme selv! På landet har de fleste både 2 og 3 bestemødre og -fedre. Ingen problem! Men - jeg forstår at mormor omsette tilfellet skal ha tittel mormor, hvis hun ønsker det. Vil hun ikke det, synes jeg det er fritt frem å kalle stebesteforelder for mormor. Anonymkode: 7854f...61e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #24 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjenner til ei som er fars samboer. Hun har heller ikke barn, men hun insisterte på at hun skulle kalles farmor. Resultatet var at ungene kuttet kontakten, å farfar og "farmor" fikk ikke ta del i barnets oppvekst. Den biologiske farmoren blir kalt farmor. Anonymkode: e01cf...6cc Kuttet fe kontakten på grunn av et kallenavn?? I så fall; er det rart det er krig…. Anonymkode: 7854f...61e 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #25 Skrevet 27. mars 2023 Kan du ikke spørre dem? Hei snart-Morfar. Hva vil Trude at vi kaller henne? Jeg vil kalle Mamma for Mormor/Mamma har sagt hun vil være Mormor. Eller bare spørre stemor? Si at du vil at foreldrene dine skal være Mormor og Morfar, og hva hun vil kalles? Anonymkode: c9af5...e0a 1
RockyRose Skrevet 27. mars 2023 #26 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er kun dine biologiske foreldre som er mormor og morfar. Faren din sin ny kone kan være momo. Morfar og momo klinger jo greit sammen og er i samme bane. Anonymkode: 784ab...7ad Skal dei sei "momo" når dei er eldre og, eller skal dei slutte med kallenamn på besteforeldre ved ein viss alder? Mommo blir jo veldig barnsleg? Vi har begge skilte foreldre, der 2 av dei har fått ny og vore ilag i 15+ år. Mammaen min er mormor, og hadde nok vore einaste som hadde heitt det då vi har eit nært forhold til "mormor". Mannen hennar, min stefar, har vi eit eige kallenamn for, typ: Arne-Besten. Noko han sjølv likar veldig godt. Resten er Besta(mor til mannen), og Besten og Besta(far + stemor til mannen.) Her og ville vi kalle ho for namnet+Besta, men ho kalla seg plutseleg for Besta, så då berre droppa vi det.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #27 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg er morfar og farfars samboer. Kunne aldri tenke meg å ta ifra mormor/ farmor "tittelen" sin. Det finnes kun en mormor/ farmor, morfar/ farfar. Jeg kalles ved navn, og det plager meg ikke. Anonymkode: e01cf...6cc Helt enig med deg. Jeg er også bonusbestemor, og kalles med navn. Det er helt greit og absolutt det beste etter min mening. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere har valgt? Man må vel bestemme selv hva man vil bli kalt?? Men klart biologiske besteforeldre må få velge først. Hjelpe meg!! Anonymkode: 7854f...61e Her synes jeg faktisk at de vordende foreldrene skal få bestemme kallenavn på besteforeldrene. Om det er bestemor/ mormor/ farmor/ mimmi, eller andre uttrykk er vel uansett like koselig for de vordende besteforeldrene. Og som stebesteforeldre/ bonusbesteforeldre har man i værtfall ingen stemmerett over kallenavn. Da skal man bare være glad man får muligheten til å delta i barnets liv. Anonymkode: b07a6...860 1 1
NiceOrNothing Skrevet 27. mars 2023 #28 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): TS her! Ja, min mor vil gjerne bli kalt mormor. Det er litt historie mellom meg og faren min, så tenker at det er viktig at jeg tør å si at det er jeg som vil at de skal kalle min mor for mormor. Anonymkode: 7b5e0...d83 Kjøp en mormor kopp til moren din , og en morfar kopp til faren din . Hva dere skal kalle bonus -bestemor får tiden vise .
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #29 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt enig med deg. Jeg er også bonusbestemor, og kalles med navn. Det er helt greit og absolutt det beste etter min mening. Her synes jeg faktisk at de vordende foreldrene skal få bestemme kallenavn på besteforeldrene. Om det er bestemor/ mormor/ farmor/ mimmi, eller andre uttrykk er vel uansett like koselig for de vordende besteforeldrene. Og som stebesteforeldre/ bonusbesteforeldre har man i værtfall ingen stemmerett over kallenavn. Da skal man bare være glad man får muligheten til å delta i barnets liv. Anonymkode: b07a6...860 Jeg er enig! Håper å bli bonusbestemor en dag, og det er samme for meg hva de i så fall kaller meg. Det viktigste er å få lov til å delta i barnas liv! Men hvis de vil kalle meg Fille-Farmor, går jeg heller for navnet mitt altså.. 😅 Anonymkode: c9af5...e0a 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #30 Skrevet 27. mars 2023 Neon jeg kjenner kalte stebesteforeldrene med beste foran navnet. F.eks "Beste Turid" "Beste Leif" Anonymkode: ace04...a63 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #31 Skrevet 27. mars 2023 Dette er en litt annen situasjon enn deres, men kan kanskje være interessant som sammenligning. Mine foreldre døde da jeg var barn, og etter det bodde jeg i et fosterhjem. Fosterforeldrene mine er heltfantastiske og jeg føler meg veldig nær dem, men da jeg ventet min første så følte jeg på dette og det kjentes helt feil for meg å "ta fra" mine biologiske foreldre hederstitlene mormor og morfar. Det høres sikkert rart ut med tanke på at de da hadde vært døde i mange, mange år. Men det var viktig for meg at mine barn fikk et bevisst forhold til at mormor og morfar døde da mamma var liten. Da jeg fikk barn hadde allerede mine fostersøsken barn slik at deres foreldre allerede het farmor/farfar og mormor/morfar. Så for oss ble løsningen å lage et kallenavn utifra navnene til mine fosterforeldre, så la oss si at de heter Knutefar og Annemor. Med årene har det vært skilsmisser blant mine fostersøsken og så er det tilkommet bonus-barnebarn som også bruker kjælenavnene som mine barn bruker. Det er koselig. Anonymkode: 112ee...d06 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #32 Skrevet 27. mars 2023 Ektemannens familie har grusomme tradisjoner for kallenavn på besteforeldre. Det løste vi ved at alle fikk en gave fra babyen da hun ble født, der det var inngravert tittelen vi vil ha på dem. Dette "de må få velge selv" er bare tull! Spesielt når ektemannen min sin mor, som ikke har stilt opp en dag i sitt liv for sønnen sin, insisterte på bestemor lenge før barnet ble født. Hun ble farmor, og sånn er det. Ingenting "best" ved den dama. Ektemannens stemor har ingen tittel, hun blir kalt navnet sitt. Så får vi se om barnet velger et kallenavn på henne med tiden. Anonymkode: d6d66...2f6 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #33 Skrevet 27. mars 2023 Vi kaller disse steforeldrene for bestemor/far. Mine foreldre er sammen så slipper det problemet, men min samboers foreldre har nye partnere. Hans far har vært sammen med sin i over 20 år så det er naturlig at det blir bestemor, mens hans mor er i et relativt nytt forhold og der går vi bare for fornavn. Så dere må gjøre det dere synes er mest naturlig for dere. Jeg er enig i at din mor blir mormor også må stemor hete noe annet. Anonymkode: c52a3...496 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #34 Skrevet 28. mars 2023 Hos oss er min mann Morfar og jeg er bestemor/bestemor Britt. Min manns ekskone er delvis ute av bilder pga alkohol, men heter likevel Mormor. Jeg er enig i at våre voksne barn må få velge tittel på oss, eller forsåvidt droppe en tittel, men hadde nok syntes det var både litt trist og rart at jeg ikke skulle hete bestemor. Mulig jeg hadde følt det litt annerledes om jeg ikke var engasjert bestemor, men jeg er den av besteforeldre som henter i barnehagen, passer ved sykdom drar på lekepark osv. Anonymkode: 77cc7...0da 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #35 Skrevet 28. mars 2023 Her får alle velge selv. Jeg legger ikke så mye følelser i slikt. Er selv vokst opp med "Bestefar Arne" og "Bestefar Ivar", eller bare "Bestefar når vi var sammen. Akkurat som at det totalt var 5 personer med tittelen "Tante". Anonymkode: d99ee...687 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #36 Skrevet 28. mars 2023 Noen jeg kjenner bruker Bommo - bonusmormor - synes det klinger fint Anonymkode: e2e04...409 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #37 Skrevet 28. mars 2023 Pappa sin samboer heter Heidi. Vi kaller henne Heidi. Pappa er morfar og min mormor er oldemormor. Anonymkode: 9a104...f06
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #38 Skrevet 28. mars 2023 Burde vel ikke være så vanskelig å forklare at det ikke kan finnes to mormor. Den barnløse klarer sikkert innfinne seg med det og tåle å bli kalt bestemor, og morfar bytte til bestefar. Case closed! Anonymkode: 7017f...737
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #39 Skrevet 28. mars 2023 Denne var enkel å svare på Man kan ha mange bestemødre og bestefedre (bestemor/bestefar). Men man kan bare ha en mormor, morfar, farmor, farfar. Anonymkode: 73536...963 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #40 Skrevet 28. mars 2023 Jeg synes bestemor/bestefar kan brukes om både besteforeldre og bonus-besteforeldre. Men akkurat mormor (og morfar/farmor/farfar) er knyttet opp mot bestemte personer, nemlig mors mor( mors far/fars mor/fars far) Det sier noe om slektsforbindelsen, uavhengig av rollen i barnets liv. Anonymkode: 4e506...146 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå