Gå til innhold

Er det vanlig å ikke se bruden før bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet dette er tradisjon i mange land. Noen mener at brudgommen ikke skal se bruden på selve dagen, andre mener de ikke skal se hverandre på 24 timer. Dette fordi det tydeligvis bringer ulykke. 

Er selv usikker på om vi skal følge denne tradisjonen, synes ikke den er så altfor viktig, men vil gjerne ha innspill fra andre.

Hadde du denne tradisjonen i ditt bryllup?
Har du vært i bryllup hvor dette ikke ble fulgt? 😊

Anonymkode: 8aa9f...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste skiller seg nok uavhengig av dette. Mine søsken har ikke praktisert dette da det henger igjen fra arrangerte ekteskap.

Anonymkode: 53597...422

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dytter opp

Anonymkode: 8aa9f...b6a

Er forresten ikke nødvendig å dytte etter 15 min.

Anonymkode: 53597...422

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sov fra hverandre natten før bryllupet og så ikke hverandre før seremonien. Vi synes det var romantisk å gjøre det slik ☺️

Anonymkode: fd343...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sov sammen, spiste frokost på rommet og tok et glass bobler. Klemmer og fine ord. Dro sammen til seremonien, og gikk sammen inn.

En veldig fin og rolig stund før dagen startet, på noen måter en av mine beste minner fra hele dagen da det bare var oss to, og at vi delte spenningen og det spesielle med dagen fra start til slutt. Og ikke minst det at vi alltid sover bedre sammen enn alene. 

Er fortsatt veldig lykkelig gift 20 år senere. 

Anonymkode: 3d873...bd2

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste skiller seg nok uavhengig av dette. Mine søsken har ikke praktisert dette da det henger igjen fra arrangerte ekteskap.

Anonymkode: 53597...422

Takk for svar

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er forresten ikke nødvendig å dytte etter 15 min.

Anonymkode: 53597...422

Unnskyld, er ny her. 
 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi sov fra hverandre natten før bryllupet og så ikke hverandre før seremonien. Vi synes det var romantisk å gjøre det slik ☺️

Anonymkode: fd343...d7a

Takk for svar :)

Anonymkode: 8aa9f...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi sov sammen, spiste frokost på rommet og tok et glass bobler. Klemmer og fine ord. Dro sammen til seremonien, og gikk sammen inn.

En veldig fin og rolig stund før dagen startet, på noen måter en av mine beste minner fra hele dagen da det bare var oss to, og at vi delte spenningen og det spesielle med dagen fra start til slutt. Og ikke minst det at vi alltid sover bedre sammen enn alene. 

Er fortsatt veldig lykkelig gift 20 år senere. 

Anonymkode: 3d873...bd2

Så koselig, takk for svar 🥰 Dette hørtes veldig hyggelig ut!

Anonymkode: 8aa9f...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi sov sammen, spiste frokost på rommet og tok et glass bobler. Klemmer og fine ord. Dro sammen til seremonien, og gikk sammen inn.

En veldig fin og rolig stund før dagen startet, på noen måter en av mine beste minner fra hele dagen da det bare var oss to, og at vi delte spenningen og det spesielle med dagen fra start til slutt. Og ikke minst det at vi alltid sover bedre sammen enn alene. 

Er fortsatt veldig lykkelig gift 20 år senere. 

Anonymkode: 3d873...bd2

Der tok jeg litt hardt i 😅

Gift i 12, sammen i 20. 

(og liker tydeligvis ikke å lyve, selv som anonym) 

Anonymkode: 3d873...bd2

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du vært i bryllup hvor dette ikke ble fulgt? 😊

Anonymkode: 8aa9f...b6a

Jeg tror ikke noen har gjort det i de brylluper jeg har vært i. 

Anonymkode: 5d25b...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov sammen og han kjørte meg til frisøren. Fortsatt gift 16år senere.

Anonymkode: 1731e...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sov sammen, enklere logistikmessig 😉 dessuten sov vi begge godt natta i forveien. Jeg fikk frisør til hotellrommet, og han gjorde seg klar på badet. 

Den tradisjonen var ikke viktig for oss. Men har inntrykk av at jo yngre brudepar, og flere tradisjoner ønsker de å gjøre. Vi kutta feks heller ikke kake sammen, da jeg synes det var kleint at folk skulle se meg skjære en kake og etterpå dytte ei skje inn i munnen på mannen min 🙈😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiste frokost sammen, pyntet oss sammen og tok alle portrettbildene før alt styret startet. Så fikk vi hele formiddagen sammen, og hele resten av dagen sammen med gjestene. Jeg ville ikke mistet så mye som et minutt av den dagen, den går så fort og er så fantastisk, og jeg skjønner bare ikke at noen vil komprimere den ned til bare noen timer ved å være borte fra hverandre halve dagen. Og når man ikke skal se hverandre før bryllupet blir gjestene stående og kjede seg ihjel mens man tar bilder etterpå.

Synes også det er litt fjollete når folk som har bodd sammen i årevis frem til bryllupet plutselig ikke skal se hverandre den ene natta før. Ser ikke hva det skal bidra positivt med, det gjør jo ikke selve bryllupet bedre på noen måte. Det bygger vel på en tradisjon rundt arrangerte ekteskap eller noe, der mannen aldri har sett bruden før. 

Anonymkode: 61cb6...5dd

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter åtte år som samboere før bryllupet føltes det bare merkelig å ikke dele seng natten før bryllupet så det var aldri aktuelt å ikke sove sammen. Av de jeg kjenner som har giftet seg var det vel bare ett par som ikke sov sammen natten før bryllupet.

 

AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 14.54):

Ser ikke hva det skal bidra positivt med, det gjør jo ikke selve bryllupet bedre på noen måte. Det bygger vel på en tradisjon rundt arrangerte ekteskap eller noe, der mannen aldri har sett bruden før. 

Anonymkode: 61cb6...5dd

Jeg er enig med deg og er overrasket over at så mange kvinner synes gammeldagse bryllupstradisjoner fra tiden hvor kvinner ikke var likestilte er romantiske. Særlig det med å bli gitt bort av faren sin, det er ingenting som helst romantisk med å gjenskape et ritual som kommer av at kvinner var først sin fars og deretter sin manns eiendom. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sov sammen og spiste frokost sammen, etter det var han med sin forlover og jeg med mine. Han så meg ikke ikke ferdig pyntet i kjolen før jeg kom ned mot paviljongen vi giftet oss i. 

Anonymkode: 83fc5...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi fulgte ikke den tradisjonen, og kjenner ingen som har gjort det heller. 

Anonymkode: ad14c...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er det med folk som kaster alle gamle tradisjoner vekk? Vi kaster vekk noe av  vår identitet på den måten. Vi trenger ikke overtolke tradisjoner for å følge dem. Som å si at det er kvinnefientlig. 

Anonymkode: 79911...bfb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva er det med folk som kaster alle gamle tradisjoner vekk? Vi kaster vekk noe av  vår identitet på den måten. Vi trenger ikke overtolke tradisjoner for å følge dem. Som å si at det er kvinnefientlig. 

Anonymkode: 79911...bfb

Tradisjonen var vel også at brudens foreldre måtte betale enormt i medgift, at foreldrene valgte ektefelle for barna, og at man knapt hadde snakket sammen før bryllupsnatten - som man ble sendt inn i uten noen seksualundervisning overhodet.

Er det dette du savner? 

Anonymkode: 3d873...bd2

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tradisjonen var vel også at brudens foreldre måtte betale enormt i medgift, at foreldrene valgte ektefelle for barna, og at man knapt hadde snakket sammen før bryllupsnatten - som man ble sendt inn i uten noen seksualundervisning overhodet.

Er det dette du savner? 

Anonymkode: 3d873...bd2

Så det er alt eller ingenting? Går an å velge bort slik som åpenbart ikke gir mening da. 

Anonymkode: 79911...bfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så det er alt eller ingenting? Går an å velge bort slik som åpenbart ikke gir mening da. 

Anonymkode: 79911...bfb

Det ga ingen som helst mening å ikke være sammen med mannen natten og morgenen før bryllupet. Vi sover best sammen, og trives best sammen, og det ble en veldig fin stund sammen før dagen fortsatte i full fart. 

Anonymkode: 3d873...bd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...