Gå til innhold

Hvor mange naturlige forsøk tok det?


Stressa38

Anbefalte innlegg

Jeg er 38, blir 39 om 4 måneder, mannen har samme alder. Er generelt friske og raske, jeg sluttet på p-piller for 4 år siden etter å ha brukt dem siden jeg var 16. Nå vil samboeren og jeg ha barn.

Vi har kun ca timet på syklusen min tidligere for å unngå å bli gravid etter at jeg sluttet på pillen.

I tillegg til blodfortynnende og multivitaminer (fra fertilitetslegen) så har vi nå i 5 måneder brukt clear blue fertilitetstest for å treffe de mest fertile dagene (hatt sex alle dagene + 1 ekstra) - uten å bli gravide.

Vi har også vært til sjekk på fertilitetsklinikk og fått beskjed om at alt ser normalt ut hos begge to. Blodtrykk og andre prøver er fine/normale. Ble forklart at det er 20% sannsynlighet for å bli gravid i vår alder, og at vi skal prøve i 12 måneder før vi tar steget med prøverørsbefruktning via klinikk. Da er det snakk om 80 000 kr, og med samme odds - altså 20%. Nå har ikke vi flust med penger så det vil kreve sitt å få ordnet de midlene - og med det beløpet på lav odds så sitter det litt langt inne å ta steget. Jeg begynner å bli litt stressa og utålmodig over å "ikke få det til".

Så nå spør jeg dere der ute - hvor lang tid tok det før graviditeten satt?

Og ja, jeg ligger med bena høyt i 30 minutter etter samleie for at svømmerne skal få litt hjelp av tyngdekraften, og holder et godt kosthold uten koffein, alkohol og med lite sukker.

Har dere noen tips til annet vi kan gjøre for å få dette til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan jo ikke love noe, men da vi strevde med å bli gravide med andremann og hadde prøvd uten hell i et helt år leste jeg om Pre-Seed glidemiddel som skal etterligne eggløsningsslim og hjelpe sæden. Jeg tenkte det var verdt et forsøk og vi brukte det hver gang vi hadde sex og jammen ble jeg ikke gravid på første syklus med Pre-Seed, etter altså et år uten hell. Siden det hadde fungert så bra valgte vi å bruke det med en gang da vi ønsket barn nummer tre også og der ble jeg gravid på første prøveperiode. Så, kanskje tilfeldig, men de skader ikke å prøve. 

Anonymkode: 5ce20...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok oss 2 pp med nr 1, 2pp med nr 2, 1 pp med nr 3,  og 1 pp med nr 4. Fått barn fra slutten av 30 årene og starten av 40 årene, mannen er 5 år eldre. Har endometriose og pcos.

Anonymkode: 0cfa7...832

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ca 6 måneder. Vi er 34.

Anonymkode: d5f07...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tok oss 2 pp med nr 1, 2pp med nr 2, 1 pp med nr 3,  og 1 pp med nr 4. Fått barn fra slutten av 30 årene og starten av 40 årene, mannen er 5 år eldre. Har endometriose og pcos.

Anonymkode: 0cfa7...832

Hva betyr pp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg kan jo ikke love noe, men da vi strevde med å bli gravide med andremann og hadde prøvd uten hell i et helt år leste jeg om Pre-Seed glidemiddel som skal etterligne eggløsningsslim og hjelpe sæden. Jeg tenkte det var verdt et forsøk og vi brukte det hver gang vi hadde sex og jammen ble jeg ikke gravid på første syklus med Pre-Seed, etter altså et år uten hell. Siden det hadde fungert så bra valgte vi å bruke det med en gang da vi ønsket barn nummer tre også og der ble jeg gravid på første prøveperiode. Så, kanskje tilfeldig, men de skader ikke å prøve. 

Anonymkode: 5ce20...34b

Spennende, jeg har nå bestilt så får vi se om jeg er like heldig som deg 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt eldre enn deg og har blitt gravid først uten å prøve (noen mnd før jeg ble 40), så rett etter jeg fylte 40 (har altså mistet to ganger, men fant ut at og nå igjen, PP2. Så jeg synes det er litt kontroversielt at legen sier sjansene er 20%, når det er enorme variasjoner mellom individer. Jeg ser at dette påvirker psyken hos mange, og skulle ønske legene snakket også om reproduksjonshelse, ikke bare prevensjon. 

Jeg krysser fingrene for deg (og dere) og håper at dere lykkes snart 💕

Anonymkode: f63f3...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble jeg gravid første pp (prøveperiode), jeg er 36 og har AMH-verdi på 1. Målte eggløsning for å ha kontroll siden jeg trodde det skulle ta lang tid, passet på å ha mye sex dagene før eggløsning. Må ha hatt veldig flaks. Håper det lykkes for dere også!

Anonymkode: 16f13...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også feritilitetsmonitoren til Clearblue og hadde sex i det riktige tidsrommet. Vi er 31 og 34 og friske begge to. Det tok 8 forsøk for oss:)

Anonymkode: 95f5c...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok 9-10 mnd der det var 8 forsøk (PP der jeg er 99% sikker på at vi hadde sex minst 1 gang ved EL)

36 og 37 år gamle. Testet sæd og jeg gjorde en enkel fertilitetssjekk (ikke utvidet med gjennomlysning osv men tok noen blodprøver og tok indre ultralyd) - begge deler var helt ok. 

 

Anonymkode: 3395e...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressa38 skrev (4 timer siden):

 

Så nå spør jeg dere der ute - hvor lang tid tok det før graviditeten satt?

 

1 samleie ble til en graviditet. Vi bestemte oss for å forsøke, og ble gravid ved neste samleie.

Samme gjentok seg andre gang. Vi bestemte oss for å forsøke med et barn til, og var gravid noen dager etterpå, etter første samleie.

Anonymkode: d90f0...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Stressa38 said:

Jeg er 38, blir 39 om 4 måneder, mannen har samme alder. Er generelt friske og raske, jeg sluttet på p-piller for 4 år siden etter å ha brukt dem siden jeg var 16. Nå vil samboeren og jeg ha barn.

Vi har kun ca timet på syklusen min tidligere for å unngå å bli gravid etter at jeg sluttet på pillen.

I tillegg til blodfortynnende og multivitaminer (fra fertilitetslegen) så har vi nå i 5 måneder brukt clear blue fertilitetstest for å treffe de mest fertile dagene (hatt sex alle dagene + 1 ekstra) - uten å bli gravide.

Vi har også vært til sjekk på fertilitetsklinikk og fått beskjed om at alt ser normalt ut hos begge to. Blodtrykk og andre prøver er fine/normale. Ble forklart at det er 20% sannsynlighet for å bli gravid i vår alder, og at vi skal prøve i 12 måneder før vi tar steget med prøverørsbefruktning via klinikk. Da er det snakk om 80 000 kr, og med samme odds - altså 20%. Nå har ikke vi flust med penger så det vil kreve sitt å få ordnet de midlene - og med det beløpet på lav odds så sitter det litt langt inne å ta steget. Jeg begynner å bli litt stressa og utålmodig over å "ikke få det til".

Så nå spør jeg dere der ute - hvor lang tid tok det før graviditeten satt?

Og ja, jeg ligger med bena høyt i 30 minutter etter samleie for at svømmerne skal få litt hjelp av tyngdekraften, og holder et godt kosthold uten koffein, alkohol og med lite sukker.

Har dere noen tips til annet vi kan gjøre for å få dette til?

Vente 12 måneder er lenge for den alderen du er i. Jeg var 35 og fikk beskjed at 6 måneder med aktiv prøving var nok for å gå videre med behandling, grunnet høy alder. 

 

Anonymkode: 3ba23...f56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde fra jeg var 35 til 38 med første, og etter fødsel rakk jeg å få mensen 2 ganger før jeg ble gravid igjen, så jeg rakk å få 2 barn da jeg var 38. Mye tilfeldigheter ute og går. 

Anonymkode: 8cf17...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er så gammel som du er nå og du ikke har fått barn før så ville jeg tatt kontakt med lege med en gang for å få hjelp til å få det i gang.

Anonymkode: d535c...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 år og gravid på første forsøk

Anonymkode: bbac0...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi var begge 30, friske og ingen problemer. Det tok 8 mnd og tre kjemiske. Det satt da vi «ga opp», dro på ferie og ikke tenkte på det. Prøv å slapp av, selv om jeg vet det er vanskelig 😊

Anonymkode: d7b31...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mistet I MA I uke 12 før jul. Nå I pp4 satt spiren :)

Anonymkode: 3e7f4...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...