Gå til innhold

Har du tillit til politiet?


Bælfeit

Har du tillit til politiet?  

165 stemmer

  1. 1. Har du tillit til politiet?

    • Ja
      58
    • Nei
      107


Anbefalte innlegg

10 hours ago, Mr X said:

Politiet blir kritisert stort sett daglig, noen ganger fortjent. Noe av det de gjør er faktisk veldig komplisert og som mannen i gata vanskelig kan sette seg inn i. Det er lett å sitte i ro og fred hjemme og himle med øynene over valg en polititjenestemann måtte ta i løpet av sekunder og som i verste fall medførte noens død. Jeg er ikke selv politi, men har hatt en jobb hvor jeg har måtte tatt avgjørelser i løpet av veldig kort tid og har måttet stå for dem i ettertid. Derfor har jeg lettere for å forstå den polititjenestemannen som i enkelte tilfeller må ta en avgjørelse på sviktende grunnlag.

Og dermed har aldri noen andre forutsetning for å kritisere politiet? Er det noen andre yrker du mener heller ikke kan kritiseres av utenforstående? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter den videoen fra Kongsberg hvor en eller annen politiidiot føler han skal ta ut aggresjonen fra barndommen på to gutter, for så å lyve om det sammen med partner, nekte å identifisere seg og lyve videre og hvordan politiet har håndtert mange av Norges største drapssaker (Baneheia, Tengs, Moen) er det mye de kunne gjort mye bedre.

Det første er å innrømme feil og vite hvilke rettigheter folk har. Blir man bedt om å gi navn og tjenestenummer eller om noen anmelder en betjent så er det deres fordømte jobb å følge reglene, ikke forsvare sine kamerater.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det ja. Alle jeg har møtt (aldri vært i trøbbel egt) har vært hyggelige og hjelpsomme. Det betyr ikke at alle politibetjenter er bra, men jeg tenker de fleste er det.

Mer og mer vold osv i Norge, men siden antallet øker er det jo ikke så rart politiet ikke får tatt alt, selv om det selvfølgelig ikke skulle vært sånn. 

Jeg tenker at politiet gjør alt de kan, og er mer "down to earth" enn i andre land. Man kan ha en vanlig prat med dem. Det gjør det mye mer betryggende.

Endret av CatPerson123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltalt for politivold - Trodde politimannen skulle kvele meg (dagbladet.no)

Man kan jo bare lure på hvor mange sånne situasjoner som finner sted med politiet hvert eneste år. Men så finnes det ikke beviser for at politiet oppfører seg som en rabiat tulling (og deretter lyver så det renner av dem)

Men så blir saken kanskje henlagt uansett, og null egentlige "konsekvenser" for disse politifolkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporing og spekulasjon, samt svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (1 time siden):

Tiltalt for politivold - Trodde politimannen skulle kvele meg (dagbladet.no)

Man kan jo bare lure på hvor mange sånne situasjoner som finner sted med politiet hvert eneste år. Men så finnes det ikke beviser for at politiet oppfører seg som en rabiat tulling (og deretter lyver så det renner av dem)

Men så blir saken kanskje henlagt uansett, og null egentlige "konsekvenser" for disse politifolkene. 

Sannsynligvis hundrevis av slike saker vi aldri hører om. Det er vel ingen som tror politifolk flest blir politi ut i fra at en ønske om å gjøre verden tryggere. Det handlere om å utøve makt, vold og komme seg unna med det.

Tør ikke tenke på hva vi har i møte om vi lar disse gærningene få bevepne seg permanent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med saken fra Kongsberg er at vi får kun den ene siden av saken. Det ser helt klart ut på videoen at politimannen angriper uprovosert, men vi kjenner ikke foranledningen eller hva vedkommende har sagt eller gjort for å provosere fram volden. Vi får nok ikke vite politiet sin side av saken før den kommer opp i retten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Blizz1 said:

Problemet med saken fra Kongsberg er at vi får kun den ene siden av saken. Det ser helt klart ut på videoen at politimannen angriper uprovosert, men vi kjenner ikke foranledningen eller hva vedkommende har sagt eller gjort for å provosere fram volden. Vi får nok ikke vite politiet sin side av saken før den kommer opp i retten.

Vi får kun den ene siden av saken, samt video, samt at Spesialenheten i følge Dagbladet "konstaterer at forklaringen til politibetjenten og hans kvinnelige kollega åpenbart ikke er riktig ut fra videobevisene". Den tiltalte politimannen og kollegaen er altså beviselige løgnere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabelais skrev (1 minutt siden):

Vi får kun den ene siden av saken, samt video, samt at Spesialenheten i følge Dagbladet "konstaterer at forklaringen til politibetjenten og hans kvinnelige kollega åpenbart ikke er riktig ut fra videobevisene". Den tiltalte politimannen og kollegaen er altså beviselige løgnere.

Vi kjenner uansett ikke til foranledningen. Jeg sier ikke at politiet ikke har gjort noe feil, men at de har angrepet en person helt uprovosert tror jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Blizz1 said:

Vi kjenner uansett ikke til foranledningen. Jeg sier ikke at politiet ikke har gjort noe feil, men at de har angrepet en person helt uprovosert tror jeg ikke.

Men da må man jo spørre seg om hva disse to ungene har gjort for å provosere slik vold, når volden i seg selv er ulovlig. Det er ingen vitner eller forklaringer som viser at de har angrepet. Da er spørsmålet om volden er berettiget. Det er den 100% ikke. Dette er to politifolk som har angrepet sivile helt uten grunn, om de var frekke i kjeften gir de advarsler og setter håndjern på dem. Ikke angrep bakfra med kølle og 20+ slag med nevene. Det skjønner selv politiet.

Problematikken med kne mot hals vet politiet ALT om, hvorfor er ikke denne mannen og hans kollega allerede helt uten rang og i fengsel?

Guttene hadde ikke våpen, hadde gått fra stedet hvor de ble bedt om å gå, var beruset og sto med hendene i lomma. Man trenger egentlig ikke vite mer, maktbruken og volden i denne episoden står ikke i stil til noe annet en om de hadde gått rundt med kniv og truet folk.

Det som er ille her er at det i tillegg er 5 andre politimenn på stedet som ikke griper inn når vitner sier at politimannen må slutte å slå og kvele personen. De bare ser på, når vitner kommer nærmere går de så til angrep på vitnet med batong selv om han holder hendene over hodet og ikke gjør noe som helst. Det er så grovt at jeg ikke forstår hvorfor noen tror det er to sider her.

Endret av Anonio
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bare spekulere i hvor mange uskyldige som politiet har banket opp hvert eneste år, for å få utløp for deres eget makt-behov. Men veldig mange saker har vel neppe overvåkningskamera som kan filme det som foregår.

Og hva kunne ha skjedd dersom politifolkene hadde skytevåpen tilgjengelig? Når politiet velger å oppføre seg på denne måten med bare knyttnevene (eller med batong) så skal folk liksom stole på dem med andre våpen også? I tillegg har politiet selvfølgelig forsøkt å slette bevis, for å hindre sannheten fra å komme frem:
 
https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-slettet-bevis/79109005?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1682597473

Dette minner meg faktisk om situasjonen med Wagner-avhopperen: 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mener-video-beviser-vold-mot-politiet-nekter-a-dele-den/15690183/

Politiet påstår at denne personen var voldelig, MEN de nekter altså å dele bevis på at denne personen faktisk har vært voldelig. Godt mulig at denne personen aldri var det minste "aggressiv" i det hele tatt. Men at politifolkene banket ham opp, og derfor ønsker de ikke å gå offentlig ut med dette. Godt mulig at han avhopperen fra Wagner-gruppen har vært en drittstøvel da, men politifolk burde jo selvfølgelig klare å være langt mer profesjonelle enn det han var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann 35.

Jeg har tillit til politiet som institusjon, men tvilsom medieomtale den siste tiden gjør jo at jeg stusser veldig på utøvelsen av oppgavene de har ansvaret for. Spør du meg bør politiet gå tilbake til ombudsmann/ordenholder-stilen, mer enn å hele tiden bevege seg mot det paramilitære og maktutøvende. Men, veien til helvete er jo som kjent brolagt med gode intensjoner. Jeg har to bekjente som er politifolk, og de er begge flotte personer. Jeg tror det er noe med kulturen innad i politiet. Jeg tror også at mange politifolk oppriktig tror de hjelper samfunnet og/eller enkeltindivider, når det fra et ikke-politi-ståsted er åpenbart at de ikke gjør det. Vanskelig å gjøre så mye med, annet enn å mane til å være selvkritiske i yrkesutøvelsen i enda større grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest paprikaskrue

Vet ikke egentlig. Jeg tror de fleste som jobber i poliitet er bra folk som vil hjelpe, men at systemet og ressursmangel kan påvirke mulighetene de har til å hjelpe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig å tenke på at det ofte er to sider av en sak, og at autoriteten (f.eks. politiet eller legen) ofte ikke kan uttale seg fullt ut pga taushetsplikt. Sjansen for at norsk politi helt uprovosert utfører vold mot en uskyldig person anser jeg som liten. 

Ja, jeg har tillit til politiet. Men jeg har et realistisk forhold til at ingenting som utføres av mennesker er 100% sikkert. Feil kan skje, uavhengig av profesjon. Det gjelder også politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger det en ny artikkel på NRK vedrørende en politisak fra Larvik. 
Her kjører politiet rundt på et biltreff, og skrur på blålys når de nærmer seg gjengen med gutter. Man ser guttene sakte flytter seg, hadde jeg stått der ville jeg trodd politiet kom med blålys for å snakke med oss - ikke for å reise ut til et nytt sted. 

Syntes også denne saken viser unødvendig "politimakt". Og svaret fra politioverbetjent eller leder, bekrefter også at det er mye kameraderi å "klø-hverandre-på-ryggen" holdninger innslag i politiet. Dette er jo unge gutter som bare er ute å koser seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...