Gå til innhold

Har du tillit til politiet?


Bælfeit

Har du tillit til politiet?  

165 stemmer

  1. 1. Har du tillit til politiet?

    • Ja
      58
    • Nei
      107


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 hours ago, jabx said:

Ja igjen, man må flere tiår tilbake da. Som har ganske lite med dagens politi å gjøre. Avhørs- og etterforskningsmetoder har endret seg mye på den tiden.

Selv om teknologien har utviklet seg er holdningene der fortsatt. Det har vært liten interesse hos dagens politi for å gjennopta sakene. Politiet har også i dag en veldig høy terskel for å be om unnskyldning, innrømme egne feil og ta ansvar.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (2 timer siden):

Fordi de gjør veldig mye feil.

Sånn utover Viggo Kristiansen og fetteren i Birgitte Tengs saken, hvilke feil tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mr X said:

Sånn utover Viggo Kristiansen og fetteren i Birgitte Tengs saken, hvilke feil tenker du på?

De har vel drept ganske mange personer med psykiske problemer i det siste? Folk som har vært hjemme hos seg selv og som ikke har vært noen trussel mot andre.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr X skrev (1 time siden):

Sånn utover Viggo Kristiansen og fetteren i Birgitte Tengs saken, hvilke feil tenker du på?

Det er mange. Veldig mange. Noen av dem har jeg erfart på kroppen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bag skrev (8 timer siden):

De har vel drept ganske mange personer med psykiske problemer i det siste? Folk som har vært hjemme hos seg selv og som ikke har vært noen trussel mot andre.

Jeg er helt overbevist om at politiet ikke har drept noen uten at det var fare for deres eget eller andres liv, uansett bakgrunn for hendelsen. Det er lett å sitte hjemme å dømme dem som må ta avgjørelser i løpet av minutter eller sekunder. Norge har et meget bra politi med en utdannelse som ikke står tilbake for noen andre land. At det finnes politifolk som kanskje ikke skulle vært politi er nok riktig, men generelt er gjennomsnittet veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tillit og det skyldes manglende ressurser i forhold til antall kriminelle. Innfører man en boligpolitikk som fjerner ghettoer løses mye. Jeg har ofte kjeftet på hasjrøykere, folk som bråker på bussen etc og blitt truet som svar flere ganger. Venter bare på at jeg skal bli alvorlig skadet så politiet endelig gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som svarer Ja til at de har tillit til Politiet, er de samme som sier at de stoler på samboeren sin selv om han har blitt avslørt i løgn, utroskap og har vært voldelig mot partneren sin.

Det er umulig å ha tillitt til en etat som er så gjennomsyret av råtne epler som Politiet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om politiet i all hovedsak fungere bra så er det et problem at det ikke fungerer når politiet gjør feil. Det går utover tillitten til politiet også når det de handler riktig.

Et stort problem er selvfølgelig "spesialenhet for politisaker" som skal kontrollere politiet. Noe av problemet er vel hvilket mandat denne enheten har. Slik det er nå så reagere de bare hvis det er gjort virkelig grove feil. Hvis det er gjort alminnelige grove feil, mindre grove feil, lettere forseelser, eller hvis politiet har opptred hensiktsløst og hensynsløst så reagerer de ikke. Mye av dette er oppførsel og handlinger som vanlige folk ville fått reaksjoner på.

At politiet har fått en særlig beskyttelse er også et problem som reduserer tillitten. F.eks. kan man ikke i dag som privatperson gå til straffesak mot politiet. Så selv om politiet med overlegg, og uten grunn, henretter hele din familie så har du ikke lov til å selv gå til straffesak. Det er ingen annen gruppering som har den beskyttelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr X skrev (På 18.4.2023 den 7.32):

Jeg er helt overbevist om at politiet ikke har drept noen uten at det var fare for deres eget eller andres liv, uansett bakgrunn for hendelsen. Det er lett å sitte hjemme å dømme dem som må ta avgjørelser i løpet av minutter eller sekunder. Norge har et meget bra politi med en utdannelse som ikke står tilbake for noen andre land. At det finnes politifolk som kanskje ikke skulle vært politi er nok riktig, men generelt er gjennomsnittet veldig bra.

Jeg tror politiet har gått inn i situasjoner som de ikke behøvde å gå inn i på den måten de har gjort, og ved å gå inn i disse har de kommet i en situasjon hvor det har vært fare for eget liv.

Hvis jeg bryter meg inn hos deg med et våpen og du trekker frem din hagle så er det selvfølgelig en fare for mitt liv. Men skal jeg dermed ha lov til å drepe deg?

Hvis man skal avvise kritikk mot politiet med at man ikke kjenner situasjonen, så kan man aldri kritisere politiet eller noen annen gruppering for den sags skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/17/2023 at 5:48 PM, jabx said:

Så du må over 20 år tilbake for å finne justismord? Hva har det med politiet i dag å gjøre?

Og ja, som sagt, politiet oppklarer nesten alle drap.

Nå er det veldig få drap i Norge. Vi ligger nesten helt på bunn i verdenssammenheng. Vi har også liten andel drap på fremmede slik man har i andre land. Dermed blir det litt lettere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gab skrev (På 19.4.2023 den 15.42):

Jeg tror politiet har gått inn i situasjoner som de ikke behøvde å gå inn i på den måten de har gjort, og ved å gå inn i disse har de kommet i en situasjon hvor det har vært fare for eget liv.

Hvis jeg bryter meg inn hos deg med et våpen og du trekker frem din hagle så er det selvfølgelig en fare for mitt liv. Men skal jeg dermed ha lov til å drepe deg?

Hvis man skal avvise kritikk mot politiet med at man ikke kjenner situasjonen, så kan man aldri kritisere politiet eller noen annen gruppering for den sags skyld.

Det blir slik at uansett hva politiet gjør i situasjoner som ender med at liv går tapt så er det folk som sitter hjemme og vet best hvordan saken burde ha blitt løst. Blir fort «Damned if you do and damned if you don’t». Det er selvsagt mulig å misforstå en situasjon, men å si at det er normalt at politiet misforstår blir tøvete. Politiet er helt vanlige folk som inn i mellom gjør feil, men jeg påstår fortsatt at vi har noen av de beste politifolkene i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hari hovedsak tillit til politiet. Det er to ting jeg er mer usikker på , det ene er hvorhvidt de tar på alvoret å oppdatere politiregisteret iht politiregisterloven og hvorvidt politiet evner å stole på spesialisterklæringer som ikke sammenfaller med deres egen oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Mr X said:

Det blir slik at uansett hva politiet gjør i situasjoner som ender med at liv går tapt så er det folk som sitter hjemme og vet best hvordan saken burde ha blitt løst. Blir fort «Damned if you do and damned if you don’t». Det er selvsagt mulig å misforstå en situasjon, men å si at det er normalt at politiet misforstår blir tøvete. Politiet er helt vanlige folk som inn i mellom gjør feil, men jeg påstår fortsatt at vi har noen av de beste politifolkene i verden.

Jeg tror politiet ville fått mye mer sympati hvis de av og til innrømmet feil. Kommunikasjonseksperter er veldig kjappe med å si at bedrifter/politikere/organisasjoner bør "legge seg flate" med en gang de gjør en feil og bli ferdig med det. Politiet er vel de eneste som tror de kommer best ut ved å ikke innrømme noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 hours ago, Mr X said:

Det blir slik at uansett hva politiet gjør i situasjoner som ender med at liv går tapt så er det folk som sitter hjemme og vet best hvordan saken burde ha blitt løst. Blir fort «Damned if you do and damned if you don’t». Det er selvsagt mulig å misforstå en situasjon, men å si at det er normalt at politiet misforstår blir tøvete. Politiet er helt vanlige folk som inn i mellom gjør feil, men jeg påstår fortsatt at vi har noen av de beste politifolkene i verden.

Det er slik at uansett hva politiet gjør så det noen som sitter hjemme og mener at man aldri kan kritisere politiet for noe som helst. De mener at det politiet holder på med er så komplisert og annerledes at andre ikke kan sette seg inn i det. Politiarbeid er tydeligvis det mest kompliserte mennesker kan gjøre. Rakettforskning og hjernekirurgi er ingen ting i forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (12 timer siden):

Jeg tror politiet ville fått mye mer sympati hvis de av og til innrømmet feil. Kommunikasjonseksperter er veldig kjappe med å si at bedrifter/politikere/organisasjoner bør "legge seg flate" med en gang de gjør en feil og bli ferdig med det. Politiet er vel de eneste som tror de kommer best ut ved å ikke innrømme noe.

Jeg er forsåvidt enig i det du sier her, foruten den siste setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt det, men ikke nå lenger. Det har vært altfor mange avsløringer som ikke er forenelig med politietaten. "Knulletorsdag" var starten. Så kom Erik Jensen-saken. Så fikk vi høre om fetteren til Birgitte Tengs som hadde blitt terrorisert under avhør. Så "forsvant" det plutselig 19 000,- kr som var beslaglagt. Samt at vi har altfor mange justismord i landet, og politiet spiller sentralt her. I tillegg er det en del støy rundt narkotikaavdelingen. For å nevne noen jeg kom på i farta.

Og dette er bare det vi vet. Nå når tilliten har blitt svekket så tar jeg meg i å tenke på alt vi ikke vet, og det er all grunn til å tro at vi ikke engang har sett toppen av isberget.

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (9 timer siden):

Det er slik at uansett hva politiet gjør så det noen som sitter hjemme og mener at man aldri kan kritisere politiet for noe som helst. De mener at det politiet holder på med er så komplisert og annerledes at andre ikke kan sette seg inn i det. Politiarbeid er tydeligvis det mest kompliserte mennesker kan gjøre. Rakettforskning og hjernekirurgi er ingen ting i forhold.

Politiet blir kritisert stort sett daglig, noen ganger fortjent. Noe av det de gjør er faktisk veldig komplisert og som mannen i gata vanskelig kan sette seg inn i. Det er lett å sitte i ro og fred hjemme og himle med øynene over valg en polititjenestemann måtte ta i løpet av sekunder og som i verste fall medførte noens død. Jeg er ikke selv politi, men har hatt en jobb hvor jeg har måtte tatt avgjørelser i løpet av veldig kort tid og har måttet stå for dem i ettertid. Derfor har jeg lettere for å forstå den polititjenestemannen som i enkelte tilfeller må ta en avgjørelse på sviktende grunnlag.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...