Gå til innhold

Stell av gravplass, hvordan gjør dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ny på dette med gravplass, stell av grav. Sammen med regning på gravplasstell fikk jeg beskjed om at de fleste steller graven selv. Vet ikke om det er en oppfordring? Jeg får ikke det helt til å stemme da jeg ofte ser masse helt like blomster på gravene som da tyder på at man har bestilt planting og stell. Hvordan gjør de dette med vanning egentlig, er det ikke spredere som vanner hele området? Hvis det er slik at de sjekker hver og en grav og heller vann hos de som har betalt, hvordan gjør da flesteparten som altså gjør dette selv? Går man da å vanner hver dag på sommeren? Det er jo ikke alle som bor så nært? Er det noen av de som «steller selv» som ikke stelles? 

Anonymkode: 2dc00...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke ta kontakt med kirkekontoret der graven er? De vil kunne svare deg på dette :) 

Anonymkode: c4532...a91

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du ser like planter kan mer handle om at folk ser på nabograven og kopierer. Planter du i jorden vil noen typer plante trives, og dem velger man. Andre vil mistrives og trenge mye stell. Dermed velges de bort.

Du/dere velger selv nivået. De fleste ser nok mer til en grav i starten, og så ser man til den 1-2 ganger i året og til slutt mer hvert annet år. Og så ikke i det hele. Alt er helt greit. Det er jo deres grav - deres minnested - dere velger hvordan dere løser det. Vi valgte minneplate for å slippe stell, andre velger sten fordi de liker stell.

Det er ikke behov for daglig vanning i Norge utenom i veldig spesielle tilfeller. Og da løser man det ved å plante tørkeherdige planter, for når det er veldig tørt og varmt inntreffer jo også vanningsforbud.

Anonymkode: b1414...e82

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært veldig upraktisk med spredere over hele kirkegården, masse gjennomvåte mennesker som har lyst til å besøke gravsteder 😅 

 

Anonymkode: 2dab1...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kirkegården der mine svigerforeldre er gravlagt, tror jeg litt under halvparten av gravene stelles av gravplassmyndigheten. Disse har selvvanningskasser under blomsterbedet, som fylles fra en stor tank. Så det er ikke spredere eller vanning av de gravene som stelles av de pårørende. Dette er i Asker, så du kan google «Gravplassmyndigheten i Asker -Stell av grav» så finner du info.

Anonymkode: 0425b...8a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du graver ned en plantekasse med vann reservoar trenger du ikke å vanne så ofte. Og blomstene du planter burde være av typen som ikke må plukkes så ofte, som tåler å tørke litt ut. Det er ofte en god grunn til at det er lite mangfold i planteslag på gravene. Det ene er at enkelte bruker firmaer, det andre er at det blir brukt planter som tåler lite stell og det er ikke så mye velge i. 

Anonymkode: 2122d...165

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det som plantes på gravstedene er gjerne de samme blomstene. Blomster som tåler frost og kalde netter og som står seg fint om høsten og vinteren. Vi bytter ut ved de ulike årstidene. Vi bort på et sted i landet med en god del vått vær så dette med vanning stresser vi ikke så mye over 😊

Anonymkode: 2dab1...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor går det an å få kirkekontoret til å plante. Det er ikke dyrt, virker ikke som det koster stort mer enn man må betale for selve plantene om man skal plante selv. Jeg er dog usikker på om de følger opp etterpå med luking og vanning. Det greieste for deg er nok å ta en telefon til kirkekontoret, som en annen nevnte. 

Anonymkode: 4ee33...73b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er ny på dette med gravplass, stell av grav. Sammen med regning på gravplasstell fikk jeg beskjed om at de fleste steller graven selv. Vet ikke om det er en oppfordring? Jeg får ikke det helt til å stemme da jeg ofte ser masse helt like blomster på gravene som da tyder på at man har bestilt planting og stell. Hvordan gjør de dette med vanning egentlig, er det ikke spredere som vanner hele området? Hvis det er slik at de sjekker hver og en grav og heller vann hos de som har betalt, hvordan gjør da flesteparten som altså gjør dette selv? Går man da å vanner hver dag på sommeren? Det er jo ikke alle som bor så nært? Er det noen av de som «steller selv» som ikke stelles? 

Anonymkode: 2dc00...d89

Jeg steller min mors grav, jeg tar bort ugress, og snø fra gravplassen. Jeg tar bort snø fra gravstøtten. Jeg har med med blomster og lys som jeg pynter med. Jeg kjøper kubbelys som går på batteri. Vi i familien har også ordnet med at det alltid er blomster fra blomsterbutikken, på graven til en hver tid. Kirken har en mann som klipper gresset om sommeren, slik at det alltid ser fint ut på gravplassen. 

Anonymkode: 3bfd4...7de

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det et fond man betaler inn på i begravelsen, i stedet for eller tillegg til gave til sykehjem, kreftforening osv. Så da får alle pårørende et visst antall blomster til hvert gravsted hver vår. Enkle planter som tåler mye. 

Jeg personlig bor slik at jeg er innom ofte og vanner og så bytter jeg med et par andre som har gravsted der, så de vanner mine steder og jeg deres. Det går mange steder an å betale egne firma for å se etter gravsted, slik finns ikke her tror jeg. 

Så om sommeren steller jeg mye og fornyer av og til med roser i vase der og andre blomster. Om vinter er det krans eller granbar til jul. Til påske er det påskeliljer. Det virker overveldende til man blir vandt med det, men det går seg til. 

Anonymkode: 08ca7...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det hadde vært veldig upraktisk med spredere over hele kirkegården, masse gjennomvåte mennesker som har lyst til å besøke gravsteder 😅 

 

Anonymkode: 2dab1...6c0

De må vel ha spredere, ellers ville gresset blitt tørt.

Anonymkode: 2dc00...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det hadde vært veldig upraktisk med spredere over hele kirkegården, masse gjennomvåte mennesker som har lyst til å besøke gravsteder 😅 

 

Anonymkode: 2dab1...6c0

De har jo spredere, det må til for å holde det pent. Så da må man bare tilpasse gravbesøk når det ikke er vann på der. Evt snakke med kirkegårdsarbeider om å slå av mens man er der. 

Anonymkode: 08ca7...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte meg raskt at blomstene er like fordi det er gitte blomster per sesong som er egnet til en grav. Som lyng om høsten. Og gravminner i vintergrønt om vinteren. Samt at man ønsker planter som er hardføre, og både tåler litt regn og sol. 

Anonymkode: be46e...0c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De må vel ha spredere, ellers ville gresset blitt tørt.

Anonymkode: 2dc00...d89

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har jo spredere, det må til for å holde det pent. Så da må man bare tilpasse gravbesøk når det ikke er vann på der. Evt snakke med kirkegårdsarbeider om å slå av mens man er der. 

Anonymkode: 08ca7...722


Gress skal ikke trenge vanning etter at det er etablert plen.

Tvert imot. Det gir herdig plen å ikke vanne den, for da trekker røttene dypt.

Hverken vanlig å vanne parker eller gravsteder her jeg bor i hvert fall :) 

 

Anonymkode: 24891...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor 5 timer unna gravstedet så er nødt til å gjøre det enkelt. Har plantet en krypeiner som klarer seg selv. Og ved siden av en ny plante for hver sesong. Lyng på høsten og Betulia på våren og sommeren. Nå prøver vi noe nytt, og har byttet ut sesongplantene med en alunrot. Hvis alunroten trives så blir det veldig enkelt. Da trenger jeg bare dra dit en til to ganger i året for å trimme og rydde litt. 

Anonymkode: 132e1...337

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

 


Gress skal ikke trenge vanning etter at det er etablert plen.

Tvert imot. Det gir herdig plen å ikke vanne den, for da trekker røttene dypt.

Hverken vanlig å vanne parker eller gravsteder her jeg bor i hvert fall :) 

 

Anonymkode: 24891...57c

Da bor du sikkert et sted med mer regn enn her. 

Anonymkode: 08ca7...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 9.41):

Jeg er ny på dette med gravplass, stell av grav. Sammen med regning på gravplasstell fikk jeg beskjed om at de fleste steller graven selv. Vet ikke om det er en oppfordring? Jeg får ikke det helt til å stemme da jeg ofte ser masse helt like blomster på gravene som da tyder på at man har bestilt planting og stell. Hvordan gjør de dette med vanning egentlig, er det ikke spredere som vanner hele området? Hvis det er slik at de sjekker hver og en grav og heller vann hos de som har betalt, hvordan gjør da flesteparten som altså gjør dette selv? Går man da å vanner hver dag på sommeren? Det er jo ikke alle som bor så nært? Er det noen av de som «steller selv» som ikke stelles? 

Anonymkode: 2dc00...d89

Vi bestilte og betalte stell av graven via gravferdsetaten , noe som innebærer at de planter, steller og vanner blomster. Blomstene vannes med vannspredere og alle som bestiller gravstell får helt like blomster. Dette er i Oslo mens vi bor 5 timer unna og har ikke mulighet til å passe på blomstene på graven.

Så jeg synes du fikk et merkelig svar at de fleste steller graven selv når du faktisk har betalt for stell av graven.

Når vi bodde i nærheten av kirkegården,  kom jeg og stelte  blomster selv og vannet dem med vannkanna når det trengtes. Men da hadde vi ikke bestilt stell av graven, da måtte vi gjøre alt selv. 

Anonymkode: c7796...f4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som velger om du vil betale for stell. Stell gir noen enkle plantinger i året, som vanligvis er lik, år etter år. Tror ikke de bruker vanne, i tillegg, men skal ikke si det for sikkert. 

Jeg steller selv. Det er ikke krevende. Jeg planter 3 ganger i året: vår (etter frosten er gått), midtsommer og høst.

Hvis man ikke vil plante så ofte kan man plante busker som blomstrer som f.eks en lav rose el eller stauder som er flerårige planter i stedet for sommerblomster. Hvis man er enda latere kan man plante noe vintergrønt som en buksbom.

Jeg planter ulike blomster og velger egentlig bare ting jeg syns er pent som f.eks stemorsblomster om våren. Jeg drar vanligvis ikke og vanner, men om der er lange perioder med pent vær drar jeg å sjekker om det er nødvendig. Hvis det er sol og regn om hverandre så ordner plantene seg selv. Jeg bruker ikke mye penger på dette heller. Jeg går ofte bare på Rema eller andre matbutikker som selger uteblomster i sommerhalvåret, i stedet for å dra på blomsterbutikker eller hagesenter som er dyrere. Om vinteren legger jeg ned krans, setter gravlys og lyslenke. Krans er det eneste som koster litt. 

Anonymkode: 6328f...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor så kan man betale for gravstell. enten betaler man et beløp årlig ellers så kan man opprette fond hvor de trekker et beløp årlig for å stelle. Stell inneholder som regel at de legger grønt dekke høst/vinter, vår og sommerblomster og evt. gravkrans.  Ofte er det de som ikke klarer stelle selv, bor borte eller har dårlig helse som velger dette. Eller de som synes det er lettere å la andre ta stellet. Jeg steller forøvrig de gravstedene jeg er ansvarlig for selv. 

Anonymkode: 8ab20...65c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kontakte de som har ansvaret lokalt, ts, for det varierer en del hvordan det organiseres.

Her jeg bor merkes de gravene som kommunen steller (avdøde selv eller pårørende som ikke kan stelle graven har betalt for det) med små, diskret skilt merket "legat", og alle disse gravene har samme blomster. Det ser ut til å fungere ganske bra.

Ellers klipper kommunen gresset, men de vanner ikke. Så er det lange varmeperioder uten regn dør dessverre en god del planter. Det er da jeg springer med vannkanner og vanner alt jeg greier  når jeg likevel skal stelle grav der. Tenker alltid at jeg bare skal vanne en eller to andre av de nærmeste gravene, men ender som regel med å vanne halvparten som er i det området.

Anonymkode: d901f...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...