Gå til innhold

Kollega kaller andre neger, men sjefen sa det er helt OK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En arbeidskollegen min kaller den andre kollega min Neger, Den hun kaller neger er fra Frankrike med afrikanske bakgrunn. 

Det var så vondt å hørt på,  så gikk jeg til sjefen min ,men sjefen sa det er helt ok,  neger på norsk betyr afrikanske,  helt lovlig å bruke den ord.  

Jeg ble bare WTF?  Jeg er ikke norsk,  kan en nordmann forklare litt bedre?  Er det lov å kaller andre neger🤔🤔🙄🙄

Jobber på en kommune sykehjem

Anonymkode: 1b329...db9

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det er ikke greit.

Det er kun de som selv er "neger" som har lov til å kalle andre "neger".

Jeg regner med at din kollega ikke er neger selv. Da er det ikke greit. Sjefen din tar feil og du må si fra.

Anonymkode: 3f574...61c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nå pensjonert kollega fra Nordland kalte konsekvent mørkhudede for neger. Han sa det aldri direkte til noen som var mørke, men i omtale av dem sa han neger. Jeg spurte en gang hvorfor og han sa han hadde vokst opp med det og hadde aldri tenkt på det som nedsettende. Påsto han klarte ikke kvitte seg med ordet, det var helt naturlig for han å bruke det. Dårlig unnskyldning! Men noen mener det faktisk ikke nedsettende, var helt vanlig å bruke før i tiden. Men man bør la være. 
 

usikker på om det er straffbart å bruke det? Vet noen? Kan man bli anmeldt og siktet for rasisme med å kalle noen for neger? 

Anonymkode: e7aa8...155

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

kun de som selv er "neger" som har lov til å kalle andre "neger".

Jeg regner

Er ikke dette rasistisk? At noen pga feil hudfarge ikke kan gjøre noe. 

Anonymkode: bda22...38e

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke dette rasistisk? At noen pga feil hudfarge ikke kan gjøre noe. 

Anonymkode: bda22...38e

Det er aldri rasistisk når det er begrensninger for hvitinger. Vi skal bære skylda for Storbritannias kolonitid og Amerikas slavehandel til vi er utryddet. 

Anonymkode: e7aa8...155

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kanskje sjefen er litt gammeldags? Vi født for femti pluss siden er vant til å bruke begrepet helt nøytralt. Jeg er vant til det, det ble brukt offisielt fex i nyhetssendinger om borgerrettsbevegelsen i USA dengang.

Det beskriver kun et utseende på folk med opphav fra Afrika, helst da sør for Sahara.

Det KAN sies på en nedlatende/rasistisk måte, men ikke slik jeg er vant til. 
 

Jeg har slutter å bruke ordet fordi jeg har skjønt at mange mener det er veldig stygt, men for å være helt ærlig: Det er tull.

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke i orden i det hele tatt, pg jeg hadde tatt det opp med verneombud. 

Anonymkode: 20d4c...3c5

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke ok. Kontakt kommunen din og meld inn saken! 

Anonymkode: 2c83e...8ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din og de ansatte som bruker dette ordet kan anmeldes og det bør de bli også. 

Det er helt uakseptabelt med rasistiske ord på en arbeidsplass

Anonymkode: 2c83e...8ed

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle bruker ordet vondt ment, særlig eldre, men man bør være såpass sosialt oppegående nå til dags at man ikke bruker det åpenlyst slik kollegaen din gjør. 

Anonymkode: 52b1c...5b4

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt handler om kontekst, men ja: ordet "Neger" er ikke ulovlig å bruke for å beskrive noens hudfarge. Men det er idiotisk og smakløst. Man kan ikke sensurere alt som er idiotisk og smakløst, men man kan be dem om å ikke bruke det i samtale med en selv. Kanskje også forklare hva ordets innhold betyr for de med mer enn 2 hjerneceller kan hjelpe, men som sagt så kan man ikke sensurere ordet. 

 

Anonymkode: 9c355...285

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En nå pensjonert kollega fra Nordland kalte konsekvent mørkhudede for neger. Han sa det aldri direkte til noen som var mørke, men i omtale av dem sa han neger. Jeg spurte en gang hvorfor og han sa han hadde vokst opp med det og hadde aldri tenkt på det som nedsettende. Påsto han klarte ikke kvitte seg med ordet, det var helt naturlig for han å bruke det. Dårlig unnskyldning! Men noen mener det faktisk ikke nedsettende, var helt vanlig å bruke før i tiden. Men man bør la være. 
 

usikker på om det er straffbart å bruke det? Vet noen? Kan man bli anmeldt og siktet for rasisme med å kalle noen for neger? 

Anonymkode: e7aa8...155

Alle disse "gamlingene" som bruker rasistiske uttrykk, har alltid en unnskyldning på lager. At de "ikke mener noe galt med det". 

Da er det bare å minne gamlingene på at Nazistene mener fortsatt i dag (nynazister) at de nesten ikke har drept en jøde, ig at Holocaust er en "fantasi", ifølge dem. Så de er "ikke rasister", må vite 😂

Her er et hint: Det er alltid rasister som mener at de angivelig "ikke er rasister". Som regel, stemmer disse folkene så jævlig hardt til høyre, herunder Høyre, Frp, Demokratene, De Kristne og lignende andre småpartier. 

Har fortsatt til gode å høre en eldre mann som stemmer på enten Rødt, MDG eller SV å slenge rundt med leppa og kalle folk i 2023 for "negere". Det er så lett å finne ut når man diskuterer saker i media hvor de tilter hen politisk sett og de som kaller folk for "negere" er hardt inn i høyregrøfta.

 

 

Anonymkode: 2d62d...f40

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født på 80 tallet. Sa never frem til 2000 tallet husker jeg. Som afrikaner sør for Sahara. Det er ikke rasistisk på norsk. Ibdag sier jeg det ikke, fordi man blir uglesett, og regnet for rasist. Synes det er mer merkelig å utelukke det fra språket og lager et påtatt skille.

Anonymkode: 2b940...124

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hèlt for jævlig 🙈 Litt usikker på om det går under rasisme. Men uansett viktig å reagere til sjefen. Statuere et eksempel.

Oppførselen er først og fremst idioti.

Skikkelig rasisme, er når vekteren stadig sjekker/kontrollerer en mørkhudet, mens en med norsk bakgrunn slipper unna. Eller når noen trekker til seg veska si ekstra hardt, kun basert på at den som passerer er mørkhudet. 

Endret av Tradegy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som kaller andre neger er fra Asia,  faktisk jeg og hun kommer fra samme landet . Jeg tåler ikke å si noe til henne, pga vi har ikke noe salig 'connection '. 

Sjefen min er ca  60 år gammel og fra nordnorge.  

Tror jeg vil la det være.  Jeg skal ta den videre hvis hun gjør det igjen. 

Anonymkode: 1b329...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle disse "gamlingene" som bruker rasistiske uttrykk, har alltid en unnskyldning på lager. At de "ikke mener noe galt med det". 

Da er det bare å minne gamlingene på at Nazistene mener fortsatt i dag (nynazister) at de nesten ikke har drept en jøde, ig at Holocaust er en "fantasi", ifølge dem. Så de er "ikke rasister", må vite 😂

Her er et hint: Det er alltid rasister som mener at de angivelig "ikke er rasister". Som regel, stemmer disse folkene så jævlig hardt til høyre, herunder Høyre, Frp, Demokratene, De Kristne og lignende andre småpartier. 

Har fortsatt til gode å høre en eldre mann som stemmer på enten Rødt, MDG eller SV å slenge rundt med leppa og kalle folk i 2023 for "negere". Det er så lett å finne ut når man diskuterer saker i media hvor de tilter hen politisk sett og de som kaller folk for "negere" er hardt inn i høyregrøfta.

 

 

Anonymkode: 2d62d...f40

Han stemte FRP ja, he he . Men helt ærlig, rasist var han ikke. Fikk mange bevis på det. Han så ikke ned på noen pga annen hudfarge eller kultur, men han kunne understreke forskjellene uten at han mente det var galt. F. Eks sa han en gang at i Afrika tar de seg god tid til alt, mens i Europa lever vi etter strenge rutiner mtp på klokkeslett. Og slo en spøk om « he arrives on african Time» da en kunde som var fra Afrika og hadde bodd noen få år i Norge konsekvent kom for sent. Vet noen reagerte på det, men han sa det litt på spøk og var superhyggelig mot kunden 

Anonymkode: e7aa8...155

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Neger kommer av ordet negro som betyr svart. 
er det virkelig så galt? 
negroid er betegnelsen for afrikansk avstamning. 
vi er blitt så hysteriske at ingenting tåles lenger. 
å bruke ordet som nedsettende er selvsagt ikke ok. 
men for de fleste er det en betegnelse av hudfarge på samme nivå som at jeg betegner meg selv som hvit 

Anonymkode: 20662...7a6

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun som kaller andre neger er fra Asia,  faktisk jeg og hun kommer fra samme landet . Jeg tåler ikke å si noe til henne, pga vi har ikke noe salig 'connection '. 

Sjefen min er ca  60 år gammel og fra nordnorge.  

Tror jeg vil la det være.  Jeg skal ta den videre hvis hun gjør det igjen. 

Anonymkode: 1b329...db9

I nord Norge kaller gamlingene samer for lappjævler også uten at noen reagerer. Det er er helt eget språk i Nordland, de er veldig direkte 

Anonymkode: e7aa8...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå er det vel rasistisk, men er ikke så lenge siden Hellbillies "En neger på Ål stasjon". jeg bruker forøvrig ikke ordet neger lenger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

I nord Norge kaller gamlingene samer for lappjævler også uten at noen reagerer. Det er er helt eget språk i Nordland, de er veldig direkte 

Anonymkode: e7aa8...155

Nå må du virkelig gi deg! Jeg kan love deg at det ville blitt reagert på dersom noen brukte ordet lappjævel. Jeg er nesten 50  år og har bodd i Nord-Norge i 40 av av dem. Har aldri noensinne hørt noen bruke det ordet.

Neger har jeg hørt, men det skjer aldri uten at noen sier i fra om at det ikke er greit.

Anonymkode: 78e46...ba9

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...