Gå til innhold

Leste at hos bollestad spiser, pinnekjøtt kalkun og ribbe på julaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ho ho ho jula varer helt til påske 😂

Leste her en dag om at i hjemmet hos olaug bollestad så står alt dette på menyen julaften. 

Artikkelen handlet om å spise mer kjøtt fra norske bønder, og at sist vegetar måltid bollestad spiste var julaften da hun spiste risengrøt på dagen. Men det ble kalkun, pinnekjøtt og ribbe senere.

Har tenkt på dette i ettertid (ikke spør hvorfor 🤷🏻‍♀️) men er ikke det vel overkill? 
Det beste jeg spiser 24des er pinnekjøtt, menn jeg har vært gjest der vertskapet serverte ribbe det ble jul for det.. 

Er det ikke bare å spise kalkun første juledag, ribbe andre osv?  Er virkelig folk så kravstore at de MÅ ha «deres» julemat når de ikke feirer jul hjemme?

Anonymkode: 3a16a...863

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk må vel få ha det de vil til middag når de vil? Jula er en tid for tradisjoner, og hvis det er deres tradisjon så er deg sånn det skal være. 

Vi serverer pinnekjøtt og ribbe til jul, fordi vi er 14 stk til bords og det blir enten veldig mye ribbe å lage eller veldig mye pinnekjøtt å dampe. Da er det greit å fordele det litt på både ovn og koketopp og alle blir fornøyde. 

Anonymkode: 20864...e87

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser også kalkun og pinnekjøtt på julaften og ser ingenting feil med det 😅☺️

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at Bollestad får servere akkurat hva hun vil i sitt eget hjem.

Anonymkode: 021d8...611

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Hun kan servere Grandiosa på julaften for min del.
Jeg sytes bare det å lage 3 forskjellige retter var mye 

Anonymkode: 3a16a...863

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig! Hun kan servere Grandiosa på julaften for min del.
Jeg sytes bare det å lage 3 forskjellige retter var mye 

Anonymkode: 3a16a...863

Enig med du! 

Anonymkode: 465cd...0d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det pinnekjøtt og ribbe hver julaften. Rester av ribben blir en del av 1. juledag lunsjen. Det er sikkert nydelig å kunne ha rester av kalkun til 1. juledag lunsjen også. Hadde digget å feire julaften hos Bollestad, for pinnekjøtt og kalkun er det beste jeg vet i jula. 

Anonymkode: 5625a...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med Bollestad feirer med barn og svigerbarn, og som det gode mennesket hun er, har hun middag tilpasset alle. Ser ikke noe galt i dette. Selv serverer jeg ribbe, pinnekjøtt, kålrotbiff, julepølse, medisterkaker og grillpølse, i tillegg til potet, kålrotstappe, surkål, rødkål, sjy, tyttebærsyltetøy og potetgull. Har og laget en pastarett til noen som ikke var så glad i tradisjonell julemat, og strevde litt med mat ei stund. For alle skal få noe de liker på julaften, syns jeg.

Anonymkode: 011ae...d75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere ganger hatt både ribbe og pinnekjøtt til jul, og det er tradisjon fra min familie på vestlandet. 

Kalkun i tillegg høres ut som et helvetes styr for verten (må man ha to ovner da eller??), men folk får nå spise det de vil på jul, høres jo ut som det festbordet hvor alle får sin julefavoritt - jeg liker litt overdåden, å virkelig slå på stortromma.

For min del foretrekker jeg faktisk å bare ha en og en rett, nå når vi har blitt en mindre familie har vi gjerne pinnekjøtt før jul, ribbe julaften, kalkun nyttårsaften. Men andre får gjøre det de vil!

Anonymkode: b8f61...3e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var da en merkelig ting å henge seg opp i dette å 

Anonymkode: c947b...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Selvfølgelig! Hun kan servere Grandiosa på julaften for min del.
Jeg sytes bare det å lage 3 forskjellige retter var mye 

Anonymkode: 3a16a...863

🤣🤣 Alt man skal lage en tråd om på KG. 

🚨🚨📢📢 Bollestad lager 3 forskjellige retter på julaften og jeg synes det er rart 📢📢🚨🚨

Anonymkode: 706f5...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

🤣🤣 Alt man skal lage en tråd om på KG. 

🚨🚨📢📢 Bollestad lager 3 forskjellige retter på julaften og jeg synes det er rart 📢📢🚨🚨

Anonymkode: 706f5...bd5

Haha, tården handler indirekte om henne. 
 

jeg ble nyskjerrig da jeg selv verken har hørt eller opplevd 3 retter på julaften. 
Jeg ser den med pinnekjøtt + ribbe hvis man er mange til bords. 
Men 3 retter med tilbehøret som hører til høres ut som litt av en jobb (og ja all ære til hun at hun gidder) 

Litt av poenget mitt er også at jeg syntes det er rart at voksne folk «må» ha det og det, selv om de ikke feirer hjemme (ikke at de nødvendigvis er i bollestads familie, men de finnes) 

Det går fint å spre julematen utover høytiden :) 

hadde glemt at enklere blir hengt opp i en setning av tråden, og ignorerer resten ;) 
 

Anonymkode: 3a16a...863

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Selvfølgelig! Hun kan servere Grandiosa på julaften for min del.
Jeg sytes bare det å lage 3 forskjellige retter var mye 

Anonymkode: 3a16a...863

Kommer vel an på hvor mye man lager av hver. Man tilpasser jo mengden liksom 

Hos oss serverer vi ribbemiddag, kalkun og svensk julemat. 
Ribbe fordi det er jeg oppvokst med, svensk julemat fordi mannen min er svensk, kalkun fordi vi har familiemedlemmer som verken liker ribbe eller juleskinke. Jeg vet sånn ca hva det spises mest og minst av, så da lager jeg deretter. All denne maten er perfekt å bruke som restemat i de neste dagene, ev fryse ned en del av det som blir til overs

Anonymkode: ae118...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har i alle år spist både pinnekjøtt og ribbe på julaften.

Anonymkode: 90f62...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollestad var jo ikke engang nevnt i artikkelen du snakker om. Så hva vil du med denne tråden - fatshame henne? Eller hva? Holdt det ikke for deg at normalvektige mennesker fråtser i kjøtt? 

Anonymkode: 7d9e3...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bollestad var jo ikke engang nevnt i artikkelen du snakker om. Så hva vil du med denne tråden - fatshame henne? Eller hva? Holdt det ikke for deg at normalvektige mennesker fråtser i kjøtt? 

Anonymkode: 7d9e3...2ba

Nå var du den første her som nevnte fatshaming, da 😅

Anonymkode: a7e86...7be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha, tården handler indirekte om henne. 
 

jeg ble nyskjerrig da jeg selv verken har hørt eller opplevd 3 retter på julaften. 
Jeg ser den med pinnekjøtt + ribbe hvis man er mange til bords. 
Men 3 retter med tilbehøret som hører til høres ut som litt av en jobb (og ja all ære til hun at hun gidder) 

Litt av poenget mitt er også at jeg syntes det er rart at voksne folk «må» ha det og det, selv om de ikke feirer hjemme (ikke at de nødvendigvis er i bollestads familie, men de finnes) 

Det går fint å spre julematen utover høytiden :) 

hadde glemt at enklere blir hengt opp i en setning av tråden, og ignorerer resten ;) 
 

Anonymkode: 3a16a...863

Står vel ingenting om at de _må_ ha tre retter? 

Det er det vel ingen som må, man overlever uten, men det er fint å gi folk det de ønsker. Som nevnt ovenfor så synes jeg alle skal få noe de setter pris på til jul. Ikke er det mye styr heller, pinnekjøtt og ribbe lager seg selv, poteten likeså osv. Når man først skal lage mat så spiller det liten rolle om det er mye eller lite. Det må lages. 

Anonymkode: 20864...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha, tården handler indirekte om henne. 
 

jeg ble nyskjerrig da jeg selv verken har hørt eller opplevd 3 retter på julaften. 
Jeg ser den med pinnekjøtt + ribbe hvis man er mange til bords. 
Men 3 retter med tilbehøret som hører til høres ut som litt av en jobb (og ja all ære til hun at hun gidder) 

Litt av poenget mitt er også at jeg syntes det er rart at voksne folk «må» ha det og det, selv om de ikke feirer hjemme (ikke at de nødvendigvis er i bollestads familie, men de finnes) 

Det går fint å spre julematen utover høytiden :) 

hadde glemt at enklere blir hengt opp i en setning av tråden, og ignorerer resten ;) 
 

Anonymkode: 3a16a...863

Det er vel ingen som har sagt at de MÅ ha det.

Selv digger jeg flere retter og har det selv på julaften.

Det er vel ingen som har sagt at det ikke går fint å spre julematen utover høytiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bollestad var jo ikke engang nevnt i artikkelen du snakker om. Så hva vil du med denne tråden - fatshame henne? Eller hva? Holdt det ikke for deg at normalvektige mennesker fråtser i kjøtt? 

Anonymkode: 7d9e3...2ba

Hæ? Var et intervju med henne og andre politikere. men artikkelen handlet IKKE om jul ;) 

Hva folk spiser på julaften har med vekt å gjøre må du nesten forklare videre selv.. for den sammenligningen ser jeg ikke?

Ser flere kommenterer at man ikke Må servere 3 retter,  ja jeg er også klar over det. Med tråder fra kg alla dette frisk i minne «svigermor vil ikke feire jul hos oss, med mindre vil lager XX» 

man må ingenting, om noen gidder så hurra for dem 😊 

Jeg synst fortsatt at enkelte burde være fornøyd med det vertskapet serverer som er innenfor julemat kategori (en rett)  ikke brødskiver med leverpostei, var det ikke en tråd om det også? :fnise:)  
 

Anonymkode: 3a16a...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det kan være helt innafor å servere tre retter til jul hvis man har et litt større selskap hvor ulike gjester har ulike tradisjoner.

Tenker og at det kan ha blitt tatt litt ut av sammenhengen. At det nevnes tre forskjellige retter de pleier å ha til jul, men ikke nødvendigvis alle tre samtidig.

Anonymkode: cd709...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...