Gå til innhold

Dere som er religiøse....

Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Jeg tror, tidvis veldig sterkt, andte ganger så tror jeg på en slik måte at det kjennes ut som en grunnfestet visshet i meg. Jeg sier aldri jeg vet. Andre ganger fader troen litt. Og tvil på ulike ting kan komme til. Han kan kjennes langt borte. Jeg forstår ikke alt. Men det er noe som likevel er grunnfestet i meg. Likevel. Troen betyr svært mye for meg og jo eldre jeg blir bare større. Jeg har hatt noen veldig sterke opplevelser som holder fast i løpet av et langt Liv. Selv om jeg er heller av den høykirkeligeskolen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inverto skrev (På 21.3.2023 den 22.25):

Vet dere at Gud eksisterer, eller bare tror dere? Noen religiøse virker veldig overbevist

Jeg tenker at det har veldig mye å si hvilke ankre og hvilket miljø disse har rundt seg. Jeg har selv vært innviet i et dypt religiøst miljø i 15 år av mitt liv og når du er DER så føles det riktig. Når jeg er HER som jeg er nå er det bare en flau anektdote i mitt liv dessverre...

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2023 den 21.05):

Når vi ser all satanismen og propaganda mot kristendommen så må jo gud finnes. Ellers hadde ikke kristendommen vært en så stor trussel for satans verden.

Anonymkode: 6d021...3c8

Ja det er enda et bevis på at satan finnes. Folk skal ikke tro men så bruker dem alltids det gode mot det onde. Vi ser det når vi ser på serier musikk tv osv.. du blir bare lurt til og tro at det ikke er sant. 

Anonymkode: e6d72...563

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja det er enda et bevis på at satan finnes. Folk skal ikke tro men så bruker dem alltids det gode mot det onde. Vi ser det når vi ser på serier musikk tv osv.. du blir bare lurt til og tro at det ikke er sant. 

Anonymkode: e6d72...563

Og det at så utrolig mangen kristne blir satt i fengesel og torturert for deres tro hvis dem ikke benekter jesus. Det blir flere og flere land. Nå har kina og begynt. Og flere land kommer til å begynne. Så på nyhetene at fbi i amerika har funnet et smutthull i systemet som gjør at dem kan erklære kristne som terrorister. Hva gjør fbi mot terrorister? Jo dreper dem og torturerer dem.  Dette smutthullet fbi har skrevet under på kan være begynnelsen på henretting av kristne senere i tid. Og begynner amerika med dette kan land som norge og sverige eventuelt følge etter siden vi har så mye inflytelse av amerika når det gjelder moraler propaganda politikk etiske livssyn new age osv. Jeg er villig til å dø for jeus uten å kjempe imot som vi er kommandert til å gjøre. Er bedre å gå igjennom tortur i dette livet som jesus og slippe å bli torturert enda verre for evig tid i helvette. Ta opp korset å følg jesusl ikke frykt å  se på det som en fødsel. vårt liv her har ingen verdi når vi mister det. Stol på gud og hans løfte om evig liv i himmelen.Takk gud for du har gidd oss denne sjangsen!❤️️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og det at så utrolig mangen kristne blir satt i fengesel og torturert for deres tro hvis dem ikke benekter jesus. Det blir flere og flere land. Nå har kina og begynt. Og flere land kommer til å begynne. Så på nyhetene at fbi i amerika har funnet et smutthull i systemet som gjør at dem kan erklære kristne som terrorister. Hva gjør fbi mot terrorister? Jo dreper dem og torturerer dem.  Dette smutthullet fbi har skrevet under på kan være begynnelsen på henretting av kristne senere i tid. Og begynner amerika med dette kan land som norge og sverige eventuelt følge etter siden vi har så mye inflytelse av amerika når det gjelder moraler propaganda politikk etiske livssyn new age osv. Jeg er villig til å dø for jeus uten å kjempe imot som vi er kommandert til å gjøre. Er bedre å gå igjennom tortur i dette livet som jesus og slippe å bli torturert enda verre for evig tid i helvette. Ta opp korset å følg jesusl ikke frykt å  se på det som en fødsel. vårt liv her har ingen verdi når vi mister det. Stol på gud og hans løfte om evig liv i himmelen.Takk gud for du har gidd oss denne sjangsen!❤️️ 

Anonymkode: 

https://youtu.be/GlYmX8jvwz8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så på nyhetene at fbi i amerika har funnet et smutthull i systemet som gjør at dem kan erklære kristne som terrorister. Hva gjør fbi mot terrorister? Jo dreper dem og torturerer dem.  Dette smutthullet fbi har skrevet under på kan være begynnelsen på henretting av kristne senere i tid. Og begynner amerika med dette kan land som norge og sverige eventuelt følge etter siden vi har så mye inflytelse av amerika når det gjelder moraler propaganda politikk etiske livssyn new age osv

For noe pisspreik. Dette bare forsterker påstanden om at mindre intelligente 
mennesker har større tendens til å være religiøse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inverto
Urwa skrev (2 timer siden):

Jeg vet,men respekterer de som ikke tror på det. 

Hva gjorde at du vet at Gud finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiona2

Grunnene til at jeg tror på Gud er mange. Men den største er universets begynnelse. Kan universet oppstå ut fra ingenting? Det høres ut som magi. Big bang teorien sier at det var små partikler mikset med lys og energi som samlet seg og ble til universet. Hvordan ble partiklene til? Det må være noe som har skapt verden, satt i gang prosesser med materie. Det er ingenting som kan oppstå ut ifra absolutt ingenting. Derfor tror jeg at det må finnes en skaper, noe annet gir ikke mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fiona2 skrev (34 minutter siden):

Grunnene til at jeg tror på Gud er mange. Men den største er universets begynnelse. Kan universet oppstå ut fra ingenting? Det høres ut som magi. Big bang teorien sier at det var små partikler mikset med lys og energi som samlet seg og ble til universet. Hvordan ble partiklene til? Det må være noe som har skapt verden, satt i gang prosesser med materie. Det er ingenting som kan oppstå ut ifra absolutt ingenting. Derfor tror jeg at det må finnes en skaper, noe annet gir ikke mening. 

Om intent kan oppstå fra intet, hvor kom da denne skaperen fra? En uendelig rekke andre skapere?

Jeg forstår ikke helt hvordan man kan plassere inn en "skaper" som en forklaring, uten å også plassere denne "skaperen" under en annen skaper, under en annen skaper, i uendelig regresjon.

Anonymkode: 9a2a8...84b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke religiøs. Tror på vitenskapen og evolusjonen. Men jeg er på grunn av erfaring og opplevelser 100% sikker på at vi har en sjel. Jeg tror også på gud/noe større. 

Anonymkode: 1b01b...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke religiøs. Tror på vitenskapen og evolusjonen. Men jeg er på grunn av erfaring og opplevelser 100% sikker på at vi har en sjel. Jeg tror også på gud/noe større. 

Meg over her. For å svare på spørsmålet, tror bare at gud finnes, vet ikke. Men jeg er ganske sikker på at man har en sjel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiona2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om intent kan oppstå fra intet, hvor kom da denne skaperen fra? En uendelig rekke andre skapere?

Jeg forstår ikke helt hvordan man kan plassere inn en "skaper" som en forklaring, uten å også plassere denne "skaperen" under en annen skaper, under en annen skaper, i uendelig regresjon.

Skjønner den veldig godt! Men jeg tenker det handler om at Gud alltid har eksistert. Gud er uendelig, ingen skapte Gud. Man tenker universet har en begynnelse, men det behøver ikke å bety at Gud har en begynnelse. Siden Gud er den jeg tror han er, evig og allmektig, så har han verken en begynnelse eller en slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå er jeg ikke lenger religiøs (jeg mener organisert religion er roten til det meste vonde i verden, og har valgt derfor å ta avstand). Men troen min gjorde til at jeg visste, vet ikke om det gir mening. 

Anonymkode: 9f514...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fiona2 skrev (14 minutter siden):

Skjønner den veldig godt! Men jeg tenker det handler om at Gud alltid har eksistert. Gud er uendelig, ingen skapte Gud. Man tenker universet har en begynnelse, men det behøver ikke å bety at Gud har en begynnelse. Siden Gud er den jeg tror han er, evig og allmektig, så har han verken en begynnelse eller en slutt. 

Hvorfor kan man ikke da like gjerne si at universets (fysiske) potensiale alltid har eksistert, og at dét (altså potensialet) ikke har noen begynnelse eller slutt? 

For meg blir det ulogisk å "blande inn" et tenkende "vesen" på toppen av det hele. Og å bruke uttrykket "allmektig" inviterer jo nesten til å bringe opp The Problem of Evil - noe som for meg gjør det enda mer ulogisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (6 timer siden):

Hva gjorde at du vet at Gud finnes?

F.eks mange av tingene som står i Koranen som er over 1500 år gammel har nå i senere tid blitt vitenskapelig bekreftet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Inverto
Urwa skrev (4 timer siden):

F.eks mange av tingene som står i Koranen som er over 1500 år gammel har nå i senere tid blitt vitenskapelig bekreftet. 

Gi eksempler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiona2
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor kan man ikke da like gjerne si at universets (fysiske) potensiale alltid har eksistert, og at dét (altså potensialet) ikke har noen begynnelse eller slutt? 

For meg blir det ulogisk å "blande inn" et tenkende "vesen" på toppen av det hele. Og å bruke uttrykket "allmektig" inviterer jo nesten til å bringe opp The Problem of Evil - noe som for meg gjør det enda mer ulogisk.

Jeg tenker det er ulogisk om det er noe ikke-tenkende som står bak når man ser på alle ulike arter og variasjoner.  DNA, molekyler, alt er så intrikat! Ja, bare hvordan menneskekroppen er oppbygd, noen må ha hatt fantasi! At noe ikke-tenkende skulle laget noe sånt er for meg like ulogisk som at kaffekoppen min skulle begynne å f.eks. strikke av seg selv. 

Når det gjelder The problem of evil, handler det om at selv om Gud er allmektig (har makt over alt) så ville han ikke ha menneskene som slaver, tankeløse roboter som følger Gud blindt uten å velge selv. Han ville at man skulle ha et valg. Vi er skapt i Guds bilde og vi har makt; vi har et valg om å gjøre ondt og godt. Derfor eksisterer det onde. Så kan man spekulere i om Gud hadde vært snillere om han hadde programmert oss til å ikke tenke selv og kun følge Gud blindt. Ja, vi hadde kanskje ikke opplevd smerte, men er det bedre å bli kontrollert? 

Det skjer mye dritt, også mot de som overhode ikke fortjener det, f.eks. barn. Dette er fordi vi har valget om å gjøre gode og onde gjerninger, og fordi mange mennesker velger onde gjerninger så ødelegger for andre igjen. 

Så igjen, er Gud god? Jeg velger å tro ja, siden han i tillegg sendte en løsning på dette problemet: Jesus. Fordi han sendte Jesus, kan menneskene fortsette å gjøre som de vil, men de har en utvei, de som vil følge lyset og det gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urwa skrev (16 timer siden):

Dette er jo en samling vage uttalelser som hvis man tror veldig, veldig sterkt allerede, og tolker veldig, veldig fritt, så ligner uttalelsene litt på det vi nå vet fra moderne vitenskap.

Det er jo ikke ett eneste sitat der som er så tydelig at muslimer kunne bruke dette til å slå fast vitenskapelige fakta før vitenskapen oppdaget dem, eller så fantastisk at Muhammed ikke kan ha funnet på det på naturlig vis, og om det var, så beviser det da på ingen måte at det var Allah som fortalte han det.

Jeg skjønner jo at du tror, og skal ikke forsøke å ta fra deg det, men sitatene du lenker til, gir virkelig ingen grunn til å hevde at du vet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...