Gå til innhold

Første joggetur ute, sykt støl i rumpa!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har så smått begynt å jogge litt, og har til nå kun jogget på tredemølle på treningssenteret. I går skulle jeg benytte sjansen mens sola skinte, og tok økta ute i stedet. Kun rolig jogg og noe gåing.

Men i dag har jeg hatt så vondt i rumpa at jeg nesten ikke klarer å gå! På utsiden av rumpa, hvis det kan forklare noe.

Kan mer ujevnt underlag og mer variert stigning ha så mye å si? Pleier å varme opp med å gå med bratt stigning på mølla, og jogge på 0%, men nå hadde jeg et stykke med svak helling en god del av veien. Først nedover, før jeg snudde og fikk svak motbakke. Gikk over til rask gange etterhvert, da jeg begynte å bli sliten, og tok et par "spurter" mellom lyktestolper i den siste, litt brattere motbakken. 

Lår og legger er ok, kun rumpa som lider 😫

Anonymkode: fa01e...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt kan man si at asfalt er noe av det mest krevende underlaget man kan jogge/ løpe på. Hvert eneste fremstøt med foten gir belastning oppover igjennom fotbladet, oppover beinet og ender i ryggraden. Dette er krevende for kroppen å håndtere. Var det glatt der du løp? Om det ikke var skøytebane kan stedvis glatthet bidra til mer anspent løping enn på et så kontrollert miljø som tredemølle. Man løper da bevisst, eller ubevisst, mer anspent enn man vanligvis gjør. Denne formen for «stakkato» bidrar til å belaste støttemusklatur som vanligvis ikke brukes så hyppig. Resultatet blir da stor grad av stølhet i rumpe og leggmuskulatur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, du sier jo du nettopp har begynt å jogge og aldri i motbakke. Høres ikke så usannsynlig ut å bli litt støl da, du har gjort noe kroppen ikke er vant til. 

Anonymkode: 04a99...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...