Gå til innhold

Litt usikker på venninnes kjøreferdigheter...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en venninne som har hatt lappen i ca. et år nå. Det er ikke det at hun ikke håndterer kjøretøyet og trafikkflyten, men hun distraheres iblant av mobil mens hun kjører. Hun sjekker snap, finner sanger på Spotify, skriver meldinger og filmer seg selv. Når vi henger sammen, pleier vi å kjøre tur. Flere ganger må jeg skrike ut fordi hun ikke har sett en bil osv. F.eks. ser hun på mobilen når hun kjører inn i rundkjøring, og ser ikke at det kommer en bil fra venstre, og jeg må skrike "BIL" slik at hun passer seg. Lignende situasjoner som den har skjedd gjentatte ganger. Og hver gang blir hun sur og sier noe i duren av "jeg så jo det, da". Jeg tror mye av grunnen til at hun blir så utrolig sur når jeg kommenterer noe er fordi jeg selv er 17,5 og ikke har tatt lappen enda. Og det er klart det er flaut å bli kommentert på av noen som i teorien skal være dårligere enn deg til noe. Men igjen, jeg føler jo jeg bør si noe så vi ikke dævver. Om det er nevneverdig, har hun også kræsjet og laget mindre materielle skader på egen og andres bil. I det siste har jeg bare prøvd å spørre om jeg kan fikse noe for henne når hun begynner med mobilen, slik at hun kan fokusere på kjøringen. Hun pleier å sin ja, men noen ganger ignorerer hun meg helt. Jeg har opplevd dødsfall i nær familie grunnet bilulykker, og har derfor vært ganske ukomfortabel i trafikken i mange år. Typ at jeg blir veldig fort stressa. 

Her er problemet mitt: Jeg og hun skal kjøre over fjellet i påsken, og man kan si at det til tider er "krevende" kjøreforhold der. Jeg er redd for at hun ikke vet grunnleggende ting som å legge bilen i lavt gir i bratte nedoverbakker, unngå vannplaning osv. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Å avlyse turen er noe uaktuelt da vi har betalt for ting allerede osv. Jeg vil jo ikke være den kjipe personen som "kommenterer" på alt, men jeg liker ikke tanken på at jeg ikke kommer til å bikke 18 grunnet en potensiell bilulykke. 

Skal jeg si ifra? Og evt. skal jeg begrunne det med at det ikke er henne jeg tviler på, men at jeg bare er generelt bekymret?

Skal jeg holde kjeft? Synes dere jeg er helt urimelig som tenker disse tingene?

Anonymkode: 321c0...fcd

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan si klart i fra at mobilbruk og kjøring ikke er akseptabelt og veldig forbudt.

Fortelle henne at

Sitat

Bryter du forbudet mot bruk av håndholdt mobiltelefon når du kjører bil, kan du få bot på 9 700 kroner og tre prikker i førerkortet.

Altså, det er nesten 10k i bot for å bruke mobil som sjåfør. Har hun råd til det?

Anonymkode: 78ae6...7af

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan si klart i fra at mobilbruk og kjøring ikke er akseptabelt og veldig forbudt.

Fortelle henne at

Altså, det er nesten 10k i bot for å bruke mobil som sjåfør. Har hun råd til det?

Anonymkode: 78ae6...7af

Jeg prøvde å si dette til henne bare noen dager etter bøtesatsene økte. Da sa hun bare "herregud, du trenger ikke kommentere sånn". Og ble tydelig sur... 

Men tusen takk for svar, kan prøve å ta det med henne igjen😊

TS

Anonymkode: 321c0...fcd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herlighet, dette er jo ikke bare trafikkfarlig for deg og venninnen din men alle andre rundt!

Du kan fortelle henne at i tillegg til å få stor bot kan hun ta livet av dyr og barn. Det vil hun sikkert ikke.

Og hvis hun sier hun vil det kan du legge henne inn på psykiatrisk avdeling i stedet. Vinn vinn sier bare jeg. 

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg prøvde å si dette til henne bare noen dager etter bøtesatsene økte. Da sa hun bare "herregud, du trenger ikke kommentere sånn". Og ble tydelig sur... 

Men tusen takk for svar, kan prøve å ta det med henne igjen😊

TS

Anonymkode: 321c0...fcd

Dette høres ut som en plass hvor du burde tipse politiet i skjul så slipper du skylda og hun får bot

Anonymkode: 29ea9...e48

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MagnhildsBlomar said:

Å herlighet, dette er jo ikke bare trafikkfarlig for deg og venninnen din men alle andre rundt!

Du kan fortelle henne at i tillegg til å få stor bot kan hun ta livet av dyr og barn. Det vil hun sikkert ikke.

Og hvis hun sier hun vil det kan du legge henne inn på psykiatrisk avdeling i stedet. Vinn vinn sier bare jeg. 

Helt enig med det du sier Magnhild! Godt sagt!

Ofte er eneste nødvendige løsning å legge dem inn på psykiatrisk! Jeg gjorde dette med min far, han døde der dessverre, men det funket!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der høres livsfarlig ut. Nye sjåfører som bruker mobil er idioti! 

Jeg hadde unngått å kjøre bil med henne. Selv om du ikke skulle dø eller bli skadet i en krasj, så vil du selv kunne bli en reddere sjåfør. Du vil ikke starte din egen kjørekarriere med en nylig bilkrasj, det setter spor

Anonymkode: 7628d...2f5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birteballestad skrev (Akkurat nå):

Helt enig med det du sier Magnhild! Godt sagt!

Ofte er eneste nødvendige løsning å legge dem inn på psykiatrisk! Jeg gjorde dette med min far, han døde der dessverre, men det funket!

Får håpe venninnen din ikke lider samme skjebne da. Kondolerer til faren din. Han levde nok et trygt liv på psykiatrisk da

Anonymkode: 29ea9...e48

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter deg jo ikke i bilen med henne. Eventuelt tar du mobilen hennes og gir den tilbake når dere er trygt fremme. Alle burde hatt seg et besøk hos trafikkskadde på Sunnås før de får innvilget førerkort. 

Anonymkode: 5ca81...c1f

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det der høres livsfarlig ut. Nye sjåfører som bruker mobil er idioti! 

Jeg hadde unngått å kjøre bil med henne. Selv om du ikke skulle dø eller bli skadet i en krasj, så vil du selv kunne bli en reddere sjåfør. Du vil ikke starte din egen kjørekarriere med en nylig bilkrasj, det setter spor

Anonymkode: 7628d...2f5

Ja, du har et godt poeng her! Jeg har fortalt om situasjonen til mine foreldre, og de selv sier jo det hadde vært tryggere om det var jeg som kjørte, og det sier jo kanskje litt. 

Takk for svar, TS

Anonymkode: 321c0...fcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg prøvde å si dette til henne bare noen dager etter bøtesatsene økte. Da sa hun bare "herregud, du trenger ikke kommentere sånn". Og ble tydelig sur... 

Men tusen takk for svar, kan prøve å ta det med henne igjen😊

TS

Anonymkode: 321c0...fcd

La henne bli sur. Men husk også at når du setter deg inn i en bil med henne som sjåfør, så aksepterer du også risikoen det innebærere. Du vet hvordan hun oppfører seg i trafikken.

Hun er både erfaren og bedriver høyrisiko oppførsel. Sikker på at du skal være med i hennes bil?

Anonymkode: 78ae6...7af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du setter deg jo ikke i bilen med henne. Eventuelt tar du mobilen hennes og gir den tilbake når dere er trygt fremme. Alle burde hatt seg et besøk hos trafikkskadde på Sunnås før de får innvilget førerkort. 

Anonymkode: 5ca81...c1f

Enig her. Det var faktisk en god ide å ta den telefonen. Jeg kan jo alltids bare skylde p at jeg skal "finne noe musikk" på mobilen hennes, så har jeg en god grunn også!

TS

Anonymkode: 321c0...fcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

La henne bli sur. Men husk også at når du setter deg inn i en bil med henne som sjåfør, så aksepterer du også risikoen det innebærere. Du vet hvordan hun oppfører seg i trafikken.

Hun er både erfaren og bedriver høyrisiko oppførsel. Sikker på at du skal være med i hennes bil?

Anonymkode: 78ae6...7af

Godt sagt! Kanskje jeg skal prøve å unngå å kjøre så mye med henne, frem til jeg selv får lappen. Så kan jeg heller være sjåfør.

TS

Anonymkode: 321c0...fcd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg unngår å kjøre med folk som ikke kan kjøre skikkelig. Var på vors for halvannen uke siden og noe av det første en av dem sa var at han hadde kjørt i hundre på en riksvei som ikke er 80 engang. Og så ble det snakk om å sitte på med ham senere på kvelden. Tro'kke det.

Men folk tar lett på det. Både de som kjører og de som sitter på. Jeg endte opp med å sende mld til hun jeg satt ved siden av på vorset, for å si noe om det med å sitte på med ham senere den kvelden, at jeg heller ville reise med tog/buss, og hvorfor, og det var greit for henne å reise kollektivt, men hun var fortsatt innstilt på å bli kjørt hjem med bil senere på kvelden (hun planla det før vi dro ut). 

Når det er snakk om å fordele oss på flere biler vil jeg sørge for å sette meg i bilen med den beste sjåføren, som verken har drukket eller kjører som en idiot, og så får de mer passive sette seg i feil bil, der det er plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tog eller fly, heller.

Trafikkulykker kan fort gi uopprettelig skade eller død.

Er det ikke greit for deg at hun risikerer ditt liv på den måten, så ikke sett deg i bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (2 minutter siden):

Jeg unngår å kjøre med folk som ikke kan kjøre skikkelig. Var på vors for halvannen uke siden og noe av det første en av dem sa var at han hadde kjørt i hundre på en riksvei som ikke er 80 engang. Og så ble det snakk om å sitte på med ham senere på kvelden. Tro'kke det.

Men folk tar lett på det. Både de som kjører og de som sitter på. Jeg endte opp med å sende mld til hun jeg satt ved siden av på vorset, for å si noe om det med å sitte på med ham senere den kvelden, at jeg heller ville reise med tog/buss, og hvorfor, og det var greit for henne å reise kollektivt, men hun var fortsatt innstilt på å bli kjørt hjem med bil senere på kvelden (hun planla det før vi dro ut). 

Når det er snakk om å fordele oss på flere biler vil jeg sørge for å sette meg i bilen med den beste sjåføren, som verken har drukket eller kjører som en idiot, og så får de mer passive sette seg i feil bil, der det er plass.

Ja, jeg pleier å være ganske kritisk på området selv, igjen da jeg er rystet av tidligere trafikkulykke i familien. Men det blir liksom litt vanskelig når det handler om en person jeg gjerne møter 4 ganger i uka. Men du har et utrolig godt poeng. Og jeg tror nok gjerne jeg skal kjøre mindre med henne fremover. 

TS

Anonymkode: 321c0...fcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg pleier å være ganske kritisk på området selv, igjen da jeg er rystet av tidligere trafikkulykke i familien. Men det blir liksom litt vanskelig når det handler om en person jeg gjerne møter 4 ganger i uka. Men du har et utrolig godt poeng. Og jeg tror nok gjerne jeg skal kjøre mindre med henne fremover. 

TS

Anonymkode: 321c0...fcd

Kan du fortelle henne akkurat dette? «Du, giddet du å legge fra deg telefonen? Jeg har altså blitt så forferdelig redd for å kjøre bil etter ulykken. Så får jeg slappet litt mer av?» Da legger du problemet over på deg selv og ikke på at du tror hun er en dårlig sjåfør. Her er det jo din venninne som er problemet, men kanskje det kan hjelpe om hun får se det fra en annen vinkel?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo ikke bare en fare for dere to i bilen, men for andre på veien også.

Og er det noe sånne sjåfører bør få høre, så er det nettopp det.

Du kan fortelle om bøtesatsene, prikkene på førerkortet etc, men fortell også, og gjerne vis til artikler, om hva som vil skje om hun er uoppmerksom pga mobilen og kjører på noen, krasjer i en annen bil etc. Dra fram artikler rundt fengselsstraff, drepte, skadde og fortsett til poenget har gått inn. Det vil selvsagt ende på en av to måter: Enten tar hun poenget og legger vekk telefonen, eller så er dere ikke venner lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biloba skrev (7 minutter siden):

Ta tog eller fly, heller.

Trafikkulykker kan fort gi uopprettelig skade eller død.

Er det ikke greit for deg at hun risikerer ditt liv på den måten, så ikke sett deg i bilen.

Enig her. Skal se hvorvidt tog er en mulighet!

TS

Anonymkode: 321c0...fcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig her. Det var faktisk en god ide å ta den telefonen. Jeg kan jo alltids bare skylde p at jeg skal "finne noe musikk" på mobilen hennes, så har jeg en god grunn også!

TS

Anonymkode: 321c0...fcd

Lemlestelse og død er ikke grunn god nok? 

Anonymkode: 5ca81...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...