Gå til innhold

Ozempic virker ikke lenger...?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 9.14):

Har brukt ozempic I ett år, gått ned tjue kg men mangler 10. Nå bruker jeg 0,75 men er stuck på samme vekt. Blir fortsatt kvalm av den men ikke like mett og spiser altfor enkelt sjokolade (det klarte jeg ikke med denne før.. Da ble jeg dårlig) 

Hva kan jeg gjøre for å få ozempic i gang igjen? Redd for å bli skikkelig dårlig hvis jeg øker til 1 mg... Noen med erfaring? 

Lurer også på hva slags kosthold dere har på ozempic.... Lavkarbo, Grete roede, normalt norsk kosthold...? 

Anonymkode: 1f1b3...931

Ozempic skal kuttes som slankemiddel og forbeholdes diabetikere framover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd det samme, og sluttet med Ozempic. Og da er det så viktig at man har fått innarbeidet gode rutiner, både med kosthold og trening, så går de siste kiloene av seg selv etterhvert. Jeg har sklidd ut de siste månedene pga sykdom (blitt lite trening og raske løsninger med mat), men vet at jeg skal klare å hente meg inn igjen nå som jeg begynner å bli frisk igjen. 

Anonymkode: 8d099...5df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 21.12):

Du må slutte spise sjokolade en gang i uka.

Også må du begynne tracke inntaket ditt av mat og kalorier. Det må du gjøre resten av livet. 

Slik vi andre slanke gjør.

Anonymkode: 2bc81...e7d

Er du naturlig slank, kan du spise sjokolade en gang i uka og trenger ikke tracke mat og kalorier, så det du sier der er feil. Men har du slitt mye med overspising og overvekt, må du kanskje gjøre det ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 21.27):

Må jeg tracke inntaket av kalorier resten av livet vil jeg heller være feit.

Anonymkode: f05f4...0ea

Jeg er ikke en av de naturlig slanke, og har gått ned 45 kilo uten medisiner, operasjon osv. Og jeg må holde styr på kaloriene hver dag for å holde vekta. Det er kjipt, men det er vel prisen jeg må betale for å klare det 🤷‍♀️

Anonymkode: 14fea...3eb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/25/2024 at 8:59 PM, AnonymBruker said:

Ozempic forbrenner jo muskler, dette er jo skikkelig skikkelig skadelig over tid. 

Fatter ikke at dere tør bruke det. 

Dessuten er jeg enig i det som skrives over, poenget er jo å komme seg inn i gode rutiner og kosthold. Det må trenes daglig og spises mindre porsjoner. Faste i perioder og ha rene råvarer.

Anonymkode: adced...f69

Hvor i alle dager har du dette våset fra? Ozempic eller wegovy brenner ikke spesifikt muskler. Dersom du går i kaloriunderskudd vil kroppen også ta fra muskelmasse, det er derfor veldig viktig å holde seg i aktivitet under vektnedgang for å holde på mest mulig av muskelmassen og la vekttapet komme fra fettlageret. Slik vil det være uavhengig om du går på oz eller ikke

Anonymkode: b8719...505

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor i alle dager har du dette våset fra? Ozempic eller wegovy brenner ikke spesifikt muskler. Dersom du går i kaloriunderskudd vil kroppen også ta fra muskelmasse, det er derfor veldig viktig å holde seg i aktivitet under vektnedgang for å holde på mest mulig av muskelmassen og la vekttapet komme fra fettlageret. Slik vil det være uavhengig om du går på oz eller ikke

En del forskning viser at vektnedgang på medisiner av denne typen går på muskler installere grad enn personer som går ned uten medisiner. Peter Attika snakker om det bl.a. 

Anonymkode: 69ff7...b41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kostholdet som må innføres NÅ....så stopper du Ozempic. Er det mentale forholdet til mat du skal jobbe med...du vil blåse deg raskt opp i vekt ellers. Har ei venninne som raskt gikk opp 15kg igjen, dette er ikke bra i heletatt.

Gå heller ned i vekt sakte med sikkert med næringsrikt kosthold i riktig mengde...mat laget av råvarer.

Anonymkode: 27099...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 20.42):

En del forskning viser at vektnedgang på medisiner av denne typen går på muskler installere grad enn personer som går ned uten medisiner. Peter Attika snakker om det bl.a. 

Anonymkode: 69ff7...b41

Men det er vel fordi man spiser så lite at det tærer heftig på muskler. I tillegg er det nok mange som får medisin uten at de nødvendigvis trener tilstrekkelig til å beholde muskelmasse. 
Selv har jeg brukt wegovy siden sommeren 2023, gått ned ca 20 kg. Kun 2 kg av disse 20 er muskler, men så har jeg også trent tungt hele veien. 
Tallene har jeg fra en bodyscan i forkant og etterkant av vektnedgang. Kan sikkert tas med en klype salt, de er ikke helt nøyaktige. Men det er uansett helt klart mest fett.

Men til det tråden egentlig handler om, før jeg startet leste jeg en del artikler jeg fant ved å Google som sa noe om at ozempic og wegovy mistet noe av effekten etter ca et års tid. Husker ikke helt ordlyden, men at man hadde sett stagnasjon på vekt etter rundt 60 ukers bruk..

Anonymkode: 3f4bd...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IneT skrev (På 21.3.2023 den 17.03):

Jeg sliter med å forstå, er ikke det en diabetes medisin? 

Ozempic er diabetesmedisin som tar ned blodsukkeret, men den gjør også noe med matlysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 10.04):

Fornuftig innlegg.

Et problem i vektnedgang er at når man mister vekt og muskelmasse så faller også forbrenningen, og da vil vektnedgang reduseres. Når man kommer til det punktet tror jeg man bør unngå å gå opp igjen i vekt. Mosjonerer man så kan man holde vekta med normalt kosthold, men hvis man ikke mosjonerer så vil kanskje normalt kosthold føre til vektoppgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (På 29.3.2024 den 21.07):

Ozempic skal vel oppbevares i kjøleskapet uansett? Jeg gjør hvertfall det, stikker meg på kjøkkenet også.

Den skal oppbevares i kjøleskap før bruk. Når man tar tatt den i bruk, trenger den ikke være i kjøleskapet. Den er holdbar 4 uker i romtemperatur. 

Anonymkode: 9ad7f...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 21.08):

JA - det må de aller aller fleste normalvektige også. Jeg må kjempe mot søtsuget hver eneste dag for å ikke legge på meg. Jeg bruker masse energi på å tenke på mat og være sulten. De siste 10 årene har jeg tvunget meg på trening annenhver dag selvom jeg ikke alltid vil.

Det koster mye å holde seg slank, mange normalvektige teller kalorier og lever på en livslang diett. Utrolig kjipt, men det er realiteten. Synes det er noe litt usmakelig ved å forvente å få dette gratis ved å ta en medisin. 

Anonymkode: b181a...241

Dette er faktisk sant, har vært slank helt frem til jeg ikke gadd jobben med det, altså etter 40 år. Nå er jeg feit. Det var for meg et stort nekt hele veien, spiste aldri godis omtrent. Stoppet meg selv alltid med en porsjon. Droppet måltider slik som frokost og kvelds. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
I Grosny skrev (På 2.4.2024 den 18.27):

Ozempic er diabetesmedisin som tar ned blodsukkeret, men den gjør også noe med matlysten.

Det forstod jeg, men siden den gjør det så er det greit å ta medisin fra de som har diabetes for å slanke seg? Bare fordi man selv ikke klarer å styre det man putter i munnen? Tragiske mennesker spør du meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IneT skrev (5 timer siden):

Det forstod jeg, men siden den gjør det så er det greit å ta medisin fra de som har diabetes for å slanke seg? Bare fordi man selv ikke klarer å styre det man putter i munnen? Tragiske mennesker spør du meg. 

Ja. Det er greit. Hvis medisinen kan hjelpe til å snu et alvorlig spiseproblem så er det verdt det. Fedme er høyrisikofaktor for utvikling av høyt blodtrykk, diabetes 2 , skjelettslitasje og hjerteproblemer.  Ozempic brukt før man får diabetes 2 slik at man unngår diabetes 2 og slipper å ta  Ozempic senere er fornuftig timing av bruken.

En annen måte enn medisinbuk er trening. Hvis man er feit så bør man unngå støt på knærne (asfaltløping) og heller satse på f.eks. roing, sykling og svømming.  Jeg veier for mye og trener nå 7 timer i uka. Det gir resultater ( minst 1 kg ned pr måned med normal spising), men det vanskelige er å holde treningen oppe kontinuerlig. Ting skjer, man kan bli syk og man kan få skader. Man kan bli overbelastet på jobb og privat. Dersom sykkel er hovedverktøy  så bør man skaffe innesykkel for å holde koken om vinteren og i dårlig vær. Å trene er den lette  måten å miste vekt på  fordi man slipper å sulte seg. Trening er samtidig effektivt for å motvirke diabetes 2. Dessverre er trening i stor  nok grad ikke  et alternativ for alle grunnet sykdom og fysiske problemer.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 21.17):

Steike tid for en nedlatende holdning på deg da! «slik vi andre slanke gjør»?? Tipper slanke mennesker unner seg noe godt en gang i uka, og også god mat ellers i ny og ne, og det fins mange slanke mennesker som har en svært inaktiv livsstil. Ikke at det er temaet her, men måtte bare kommentere den overlegne holdningen din!

Anonymkode: bf936...313

Det er så lett for deg, du som er så slank og veltrent. 

Lett....javel, bare å begynne å trene 4-6 ganger i uka det og si nei takk til masse unødvendige kalorier som folk blir fornærmet over at du ikke spiser. Ta valg HVER gang du spiser noe, velge vekk det lettvinte og og spise mat som ligner på mat. 

Hvis det er så enkelt, så er det bare å begynne.

Tjukke tror de tynne ikke ting annerledes enn dem....lettere å lille seg inn i dét,enn å ta tak.

Anonymkode: b4bd7...bcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er så lett for deg, du som er så slank og veltrent. 

Lett....javel, bare å begynne å trene 4-6 ganger i uka det og si nei takk til masse unødvendige kalorier som folk blir fornærmet over at du ikke spiser. Ta valg HVER gang du spiser noe, velge vekk det lettvinte og og spise mat som ligner på mat. 

Hvis det er så enkelt, så er det bare å begynne.

Tjukke tror de tynne ikke ting annerledes enn dem....lettere å lille seg inn i dét,enn å ta tak.

Anonymkode: b4bd7...bcf

Det er ikke enkelt for alle å få trent nok. Man må være nok ego og sette seg selv foran f.eks. oppgaver i hjemmet og på jobben. Og man må ha helse til det. Får man ikke trent nok så bør man uansett forsøke å starte i det små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Grosny skrev (1 time siden):

Det er ikke enkelt for alle å få trent nok. Man må være nok ego og sette seg selv foran f.eks. oppgaver i hjemmet og på jobben. Og man må ha helse til det. Får man ikke trent nok så bør man uansett forsøke å starte i det små.

Men overvekt handler ikke om mangel på trening som regel, men for mye kalorier, man kan spise sunt men feil og gå opp velkt. Man slanker seg på kjøkkenet og blir fit på gymmet😉 man må gjøre noe med kosthold om man er overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IneT skrev (1 time siden):

Men overvekt handler ikke om mangel på trening som regel, men for mye kalorier, man kan spise sunt men feil og gå opp velkt. Man slanker seg på kjøkkenet og blir fit på gymmet😉 man må gjøre noe med kosthold om man er overvektig.

Det beste er en god mix av sunt kosthold og god mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...