Gå til innhold

Ozempic virker ikke lenger...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har brukt ozempic I ett år, gått ned tjue kg men mangler 10. Nå bruker jeg 0,75 men er stuck på samme vekt. Blir fortsatt kvalm av den men ikke like mett og spiser altfor enkelt sjokolade (det klarte jeg ikke med denne før.. Da ble jeg dårlig) 

Hva kan jeg gjøre for å få ozempic i gang igjen? Redd for å bli skikkelig dårlig hvis jeg øker til 1 mg... Noen med erfaring? 

Lurer også på hva slags kosthold dere har på ozempic.... Lavkarbo, Grete roede, normalt norsk kosthold...? 

Anonymkode: 1f1b3...931

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke litt av poenget at den skal hjelpe deg å lage nye og bedre vaner? Altså i en viss periode? Du kan jo ikke forvente å ikke ha lyst på sjokolade resten av livet. Eller være avhengig av at matvarer gjør deg kvalm for å la være å spise det? 

Anonymkode: a78a2...803

  • Liker 31
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo selvsagt snakke med legen din og høre om du kan gå opp til 1 i stedenfor 0.75 men litt av poenget er jo å skape nye og bedre matvaner ved at medisinen hjelper deg når den tar bort litt av sultfølelsen? Hvis du ikke klarer dette vil du jo gå opp igjen alt når du slutter på medisinen.. 

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er ikke litt av poenget at den skal hjelpe deg å lage nye og bedre vaner? Altså i en viss periode? Du kan jo ikke forvente å ikke ha lyst på sjokolade resten av livet. Eller være avhengig av at matvarer gjør deg kvalm for å la være å spise det? 

Anonymkode: a78a2...803

Jeg sa ikke at jeg stapper innpå med sjokolade heller, gjorde jeg det? Jeg har hele det siste året klart å spise sjokolade kun en dag i uken og da har jeg unnet meg EN kvikk lunsj. Jeg sa at det nå er "enklere" å få dette ned enn før. Før holdt det ofte med en halv. Nå glir den ene ned veldig lett. 

Hvis du selv ikke har gått på ozempic så tror jeg ikke du skal uttale deg så mye om dette med kvalme og hvordan det henger sammen her. Hvor sa jeg forresten at jeg forventer å ikke ha lyst på sjokolade eller at jeg er avhengig av at mat gjør meg kvalm? Du vrir jo om på hele innlegget mitt du. 

Jeg har lagt om vaner så det holder. Er dritfornøyd med de kiloene som er borte. Det jeg spør om handler jo om effekten av ozempic og ikke det du prater om.... 

Anonymkode: 1f1b3...931

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sa ikke at jeg stapper innpå med sjokolade heller, gjorde jeg det? Jeg har hele det siste året klart å spise sjokolade kun en dag i uken og da har jeg unnet meg EN kvikk lunsj. Jeg sa at det nå er "enklere" å få dette ned enn før. Før holdt det ofte med en halv. Nå glir den ene ned veldig lett. 

Hvis du selv ikke har gått på ozempic så tror jeg ikke du skal uttale deg så mye om dette med kvalme og hvordan det henger sammen her. Hvor sa jeg forresten at jeg forventer å ikke ha lyst på sjokolade eller at jeg er avhengig av at mat gjør meg kvalm? Du vrir jo om på hele innlegget mitt du. 

Jeg har lagt om vaner så det holder. Er dritfornøyd med de kiloene som er borte. Det jeg spør om handler jo om effekten av ozempic og ikke det du prater om.... 

Anonymkode: 1f1b3...931

Det var da voldsomt? Har jeg skrevet at du stapper i deg sjokolade? Medisinen har gjort slik at du har fått en ny god vane med å kun spise en sjokolade i uken. Det er poenget med den medisinen. Ikke at det for alltid skal være vanskelig å få den i seg. Du skriver jo selv at nå er det «for enkelt» å spise den sjokoladen. Det virker jo som du er avhengig av å være for kvalm til å spise. Jeg føler det er du som ikke har skjønt poenget/virkningen med medisinen. Du må jo jobbe med det mentale parallelt. 

Anonymkode: a78a2...803

  • Liker 26
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozempic kan føre til at du går ned en viss prosent kroppsvekt, og det har du gjort? Ozempic gjør deg ikke nødvendigvis sylslank. 

Anonymkode: 8b87b...227

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn som skjer når du blir avhengig av medisiner og ikke har nok disiplin til å gå ned i vekt på den riktige måten

Anonymkode: 48a6c...fd6

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn som skjer når du blir avhengig av medisiner og ikke har nok disiplin til å gå ned i vekt på den riktige måten

Anonymkode: 48a6c...fd6

Det tenker jeg litt også. Medisinen er en veldig god hjelp for å endre vaner og lære hvor lite man må spise. Men samtidig må vi alle kjempe mot sjokoladesuget, det er ganske normalt.

Anonymkode: a78a2...803

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut å gå dame. Du må jo bevege deg. Ozempic tryller deg ikke ned sylslank. Man må gi en innsats selv. Mindre mat og ut på tur. Lykke til.

Anonymkode: bb8e3...e4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slutte spise sjokolade en gang i uka.

Også må du begynne tracke inntaket ditt av mat og kalorier. Det må du gjøre resten av livet. 

Slik vi andre slanke gjør.

 

Anonymkode: 2bc81...e7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må slutte spise sjokolade en gang i uka.

Også må du begynne tracke inntaket ditt av mat og kalorier. Det må du gjøre resten av livet. 

Slik vi andre slanke gjør.

 

Anonymkode: 2bc81...e7d

Steike tid for en nedlatende holdning på deg da! «slik vi andre slanke gjør»?? Tipper slanke mennesker unner seg noe godt en gang i uka, og også god mat ellers i ny og ne, og det fins mange slanke mennesker som har en svært inaktiv livsstil. Ikke at det er temaet her, men måtte bare kommentere den overlegne holdningen din!

Anonymkode: bf936...313

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sånn som skjer når du blir avhengig av medisiner og ikke har nok disiplin til å gå ned i vekt på den riktige måten

Anonymkode: 48a6c...fd6

LOL, gå ned i vekt "på den riktige måten" er også et krav nå, ja. Damned if you do, damned if you don't. 

For de av oss som trenger medisinhjelp for å gå ned i vekt, så er det gå ned i vekt-biten som er viktig, ikke å gjøre det på den måten tilfeldige forumbrukere syns er riktig. 

Anonymkode: 2c115...5e3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Same, holdt meg på samme vekta i 2 mnd nå.  Før fløy vekta av :( synes også jeg får bedre effekt om jeg oppbevarer den i kjøleskapet. Legen fortalte at mange ble mer kvalm av å stikke nede på magen. Kanskje prøve det? 

Anonymkode: f05f4...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må slutte spise sjokolade en gang i uka.

Også må du begynne tracke inntaket ditt av mat og kalorier. Det må du gjøre resten av livet. 

Slik vi andre slanke gjør.

 

Anonymkode: 2bc81...e7d

Må jeg tracke inntaket av kalorier resten av livet vil jeg heller være feit.

Anonymkode: f05f4...0ea

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For det første så skal ikke du ta Ozempic lenger siden den er forbeholdt diabetikere, du skal bruke wegovy nå som den er godkjent.

Nå er vel vedlikeholdsdose 2.4mg, så du tar alt for lite og du må fortsatt legge om livsstilen og kostholdet ditt, dette er ett hjelpemiddel, ikke en kur.

Anonymkode: 2debe...08d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

For det første så skal ikke du ta Ozempic lenger siden den er forbeholdt diabetikere, du skal bruke wegovy nå som den er godkjent.

Nå er vel vedlikeholdsdose 2.4mg, så du tar alt for lite og du må fortsatt legge om livsstilen og kostholdet ditt, dette er ett hjelpemiddel, ikke en kur.

Anonymkode: 2debe...08d

Nå tviler jeg på at du har kompetansen til å skrive dette.

Anonymkode: f05f4...0ea

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For det første så skal ikke du ta Ozempic lenger siden den er forbeholdt diabetikere, du skal bruke wegovy nå som den er godkjent.

Nå er vel vedlikeholdsdose 2.4mg, så du tar alt for lite og du må fortsatt legge om livsstilen og kostholdet ditt, dette er ett hjelpemiddel, ikke en kur.

Anonymkode: 2debe...08d

Stemmer. Jeg startet på Ozempic i høst, men måtte over på Wegovy i januar. Nå er jeg på 2.4mg ukentlig. Har aldri hatt bivirkninger av sprøyta. Setter den i låret, som skal gi minst bivirkninger.

0.75 er jo ingenting etter så lang tid...

Anonymkode: 04d6f...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå tviler jeg på at du har kompetansen til å skrive dette.

Anonymkode: f05f4...0ea

Wegovy: https://www.felleskatalogen.no/medisin/wegovy-flextouch-novo-nordisk-721953

Ozempic har følgende indikasjon, som du ser så skal det ikke brukes for vektnedgang.

Behandling av voksne med utilstrekkelig kontrollert diabetes mellitus type 2 som tillegg til diett og fysisk aktivitet:

  • Som monoterapi når metformin er vurdert uegnet grunnet intoleranse eller kontraindikasjoner.
  • I tillegg til andre legemidler til behandling av diabetes.

Anonymkode: 2debe...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...