Gå til innhold

Ozempic virker ikke lenger...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå tviler jeg på at du har kompetansen til å skrive dette.

Anonymkode: f05f4...0ea

Ikke meg du siterer men herregud så spør legen din da. Har selv gått på ozempic 1 mg, etter en stund blir man tilvent bivirkningene som er kvalme og lav matlyst bla. Ozempic fungerer som en drahjelp til å etablere nye vaner og redusere matinntak så skal det ta over når effekten avtar. Jeg slutta etter 8 mnd, da var det ikke effekt av det for min del. Du får ta det opp med legen din, bedre det enn  å svare alle frekt her. 

Anonymkode: b27a7...41c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om du burde kombinere med psykolog eller noen innen ernæring. Dette er typisk quick fix. Så lenge du ikke endrer vaner, så opprettholder du jo en toleranse og får til slutt ikke bukt med avhengigheten.

Du kan ikke leve som før og for alvor tro at du skal forandre hverken kropp eller sinn. 

Anonymkode: e9640...235

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spiser du sjokolade, hvis du nærmest har måttet tvinge den i deg? Er det ikke bedre å la være da?

Anonymkode: 9a3cd...99c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis du selv ikke har gått på ozempic så tror jeg ikke du skal uttale deg så mye om dette ....

Jeg har lagt om vaner så det holder. Er dritfornøyd med de kiloene som er borte. Det jeg spør om handler jo om effekten av ozempic og ikke det du prater om.... 

Anonymkode: 1f1b3...931

Dersom legen foreskrev denne medisinen var en OK lege ville legen også fortalt deg at effekten av medisinens dose, som med all annen medisin, kan være avtagende om du IKKE lar være å spise de matvarene medisinen jobber imot. Altså om du spiser mat som får blodsukkeret ditt opp vil medisinen slå til - om du gjør dette hele tiden vil ikke dosen du går på være stor nok til å hjelpe deg.

Det er også derfor man som regel starter på 0.25 og så gå opp til 0,5 - 0,75 og 1 for noen som ikke klarer gjøre nok endringer må de sågar til med mer enn ett stikk i uka! Så dette er nok noe som du selv kan hjelpe kroppen din med om du vil, eller du kan be legen om hjelp - øke dosen og så få bedre resultater, MEN... Den dagen du slutte rpå medisiner er det hodet ditt som avgjør om du går opp igjen i vekt! 

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Må jeg tracke inntaket av kalorier resten av livet vil jeg heller være feit.

Anonymkode: f05f4...0ea

da er ikke dette noe mer å diskutere, selvsagt må du ha et forhold til maten du putter i deg hvis resultatet skal være varig! 

Endret av Carrot
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 21.30):

For det første så skal ikke du ta Ozempic lenger siden den er forbeholdt diabetikere, du skal bruke wegovy nå som den er godkjent.

Nå er vel vedlikeholdsdose 2.4mg, så du tar alt for lite og du må fortsatt legge om livsstilen og kostholdet ditt, dette er ett hjelpemiddel, ikke en kur.

Anonymkode: 2debe...08d

👆Dette her

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 21.32):

Nå tviler jeg på at du har kompetansen til å skrive dette.

Anonymkode: f05f4...0ea

Hun har rett. 

Jeg kan undertegne dette, og jeg har kompetanse i dette

Anonymkode: 9ad7f...4ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 9.14):

Har brukt ozempic I ett år, gått ned tjue kg men mangler 10. Nå bruker jeg 0,75 men er stuck på samme vekt. Blir fortsatt kvalm av den men ikke like mett og spiser altfor enkelt sjokolade (det klarte jeg ikke med denne før.. Da ble jeg dårlig) 

Hva kan jeg gjøre for å få ozempic i gang igjen? Redd for å bli skikkelig dårlig hvis jeg øker til 1 mg... Noen med erfaring? 

Lurer også på hva slags kosthold dere har på ozempic.... Lavkarbo, Grete roede, normalt norsk kosthold...? 

Anonymkode: 1f1b3...931

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg leter etter svar på akkurat det du lurer på. Jeg skal IKKE skrive dritt, slik som mange gjør her. Hvorfor i all verden slanke mennesker skal blande seg inn med nedlatende, spydige svar skjønner jeg ikke. SLANKE MENNESKER, HOLD DERE UNNA. Vi snakker om sykdom her! Og nei, det er ingen som må holde seg unna en kvikklunsj i uka. Ikke en gang en diabetiker! Hvis en lege skriver ut en resept, så skal ikke friske folk begynne å diskreditere det! 
Så, hva skal vi gjøre når Ozempic ikke virker lenger? 
Du kan i hvert fall trygt gå opp til 1 mg. Jeg tillot meg å stikke to ganger i dag, dvs jeg tok 2 Mg. Legen min visket noe om det…. Jeg tror jeg fortsatt får i meg mindre semaglutin enn hva man får i en Wygotski-sprøyte (skrev jeg det riktig?). 
Jeg har fått en enorm sukker-lyst!!! Jeg kunne levd på sjokolade alene…. Jeg gikk først ned 20 kg, og gikk så opp igjen alt sammen (der fikk dere noe å skrike for, dere bedrevitende slanke, som ikke har annet å gjøre enn å mobbe oss tjukke).

ER DET NOEN SOM FAKTISK VET NOE OM HVA SOM SKJER NÅR MEDISINEN SLUTTER Å VIRKE? Utvikler man toleranse for semaglutin?

Lykke til, du medslanker!!!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozempic forbrenner jo muskler, dette er jo skikkelig skikkelig skadelig over tid. 

Fatter ikke at dere tør bruke det. 

Dessuten er jeg enig i det som skrives over, poenget er jo å komme seg inn i gode rutiner og kosthold. Det må trenes daglig og spises mindre porsjoner. Faste i perioder og ha rene råvarer.

Anonymkode: adced...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke slankende på meg, har brukt den i 2 mndr

Anonymkode: 03045...e8f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal gå ned i vekt er min erfaring denne:

Rydd opp i psyken og ellers i livet. Da vil man ganske lett klare å gå ned i vekt og holde den.

Anonymkode: 1071c...bbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 21.27):

Må jeg tracke inntaket av kalorier resten av livet vil jeg heller være feit.

Anonymkode: f05f4...0ea

JA - det må de aller aller fleste normalvektige også. Jeg må kjempe mot søtsuget hver eneste dag for å ikke legge på meg. Jeg bruker masse energi på å tenke på mat og være sulten. De siste 10 årene har jeg tvunget meg på trening annenhver dag selvom jeg ikke alltid vil.

Det koster mye å holde seg slank, mange normalvektige teller kalorier og lever på en livslang diett. Utrolig kjipt, men det er realiteten. Synes det er noe litt usmakelig ved å forvente å få dette gratis ved å ta en medisin. 

Anonymkode: b181a...241

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

JA - det må de aller aller fleste normalvektige også. Jeg må kjempe mot søtsuget hver eneste dag for å ikke legge på meg. Jeg bruker masse energi på å tenke på mat og være sulten. De siste 10 årene har jeg tvunget meg på trening annenhver dag selvom jeg ikke alltid vil.

Det koster mye å holde seg slank, mange normalvektige teller kalorier og lever på en livslang diett. Utrolig kjipt, men det er realiteten. Synes det er noe litt usmakelig ved å forvente å få dette gratis ved å ta en medisin. 

Anonymkode: b181a...241

Nei, de aller aller fleste normalvektige teller ikke kalorier daglig. Jeg klarer å holde meg normalvektig uten å telle kalorier. Jeg har vært overvektig. Tenker selvsagt over hva jeg spiser, men har ikke et anstrengt forhold til mat.

Trening går jeg på selv når jeg ikke vil, fordi jeg ønsker resultater (bli sterkere, raskere). Resultater uteblir hvis man kun går på trening når man har lyst. Bare bra å trene selv om man ikke vil, det bygger disiplin og viljestyrke.

Anonymkode: 3e53b...b24

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Wegovy 1mg. Gikk fint å gå opp i dose, men jeg sliter med mye stress i kroppen så kortisolnivået mitt er helt på tur. Så jeg jobber nå med å roe ned og forbedre det i håp om bedre effekt fremover. Har du vurdert om det er andre faktorer i livet ditt som påvirker virkningen? Og ikke vær redd for å øke dosen, det går fint:)

Anonymkode: ac4a8...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 9.14):

Har brukt ozempic I ett år, gått ned tjue kg men mangler 10. Nå bruker jeg 0,75 men er stuck på samme vekt. Blir fortsatt kvalm av den men ikke like mett og spiser altfor enkelt sjokolade (det klarte jeg ikke med denne før.. Da ble jeg dårlig) 

Hva kan jeg gjøre for å få ozempic i gang igjen? Redd for å bli skikkelig dårlig hvis jeg øker til 1 mg... Noen med erfaring? 

Lurer også på hva slags kosthold dere har på ozempic.... Lavkarbo, Grete roede, normalt norsk kosthold...? 

Anonymkode: 1f1b3...931

Vektplatå opplever de fleste som går ned i vekt over tid, uavhengig av metode. Jeg har gått ned 30kg med Wegovy (det samme som Ozempic). Hadde et vektplatå på 3 mnd. Er nå på vedlikeholdsdose. 
 

Når du har gått ned 20kg må du uansett stramme inn på inntaket av kalorier da du forbrenner mindre. 


Du må bruke tida på Ozempic fornuftig . Forskningen viser at de som både trener og bruker Ozempic er de som klarer å ikke legge på seg etter.

Selv har jeg i tillegg til sprøyta lagt om kostholdet, går 8000 skritt om dagen og trener 2 ganger i uka. Det er ikke all verdens, skal øke til 3 ganger med trening, og mer hverdagsaktivitet.

Hvis du ikke gjør noen endringer er du raskt tilbake der du var.

Anonymkode: ca20b...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 21.27):

Må jeg tracke inntaket av kalorier resten av livet vil jeg heller være feit.

Anonymkode: f05f4...0ea

Dette er vel litt av problemet da antagelig…Okay, du må selvsagt ikke notere bed kalorier hele livet. Når du får er bevisst forhold til hva du KAN spise, hva det inneholder og hvor mye du kan spise av det, OG får gjort det til en vane å spise den maten, da kan du jo slutte. Helt til du får lyst på noe nytt, da må du sjekke igjen. Det «vi slanke» gjør er jo at vi bryr oss om hva vi spiser, når og hvor mye. Så gjør vi gode valg til rutine, og holder oss til den sånn ca. Det enkle er det beste. Selv tenker jeg lite på mat. Men er ikke spes spennende i matveien heller. Det er den vanlige skåla med yoghurt og havregryn HVIS jeg spiser frokost, så er det den vanlige salaten fra kantina til lunsj, evt knekkebrød med noe pålegg hvis hjemmekontor, så er det den middagen mannen fikser, som vi har brukt år på å justere så er næringsrik, fra bunnen av og bra for oss. Han har et helt arsenal med enkle sunne retter som er kjapt å lage. Og ferdig med den saken. Og det er jo dit du bør, at mat ikke egentlig har annen interesse enn å gi deg næringsstoffene du trenger, med passe antall kalorier. 
 

Men fakta er, at med mat rundt oss på alle kanter 24-7, så MÅ man være bevisst på hva man spiser. Hvis ikke går det ikke så bra helsemessig rett og slett.

Anonymkode: b6d9e...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 21.26):

Same, holdt meg på samme vekta i 2 mnd nå.  Før fløy vekta av :( synes også jeg får bedre effekt om jeg oppbevarer den i kjøleskapet. Legen fortalte at mange ble mer kvalm av å stikke nede på magen. Kanskje prøve det? 

Anonymkode: f05f4...0ea

Mente du at man bør stikke et annet sted? Og oppbevarer du den i kjøleskapet selv om den er åpnet? Hvordan hjelper det, og spesielt når den skal oppbevares i romtemperatur? 

Anonymkode: 879b6...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ozempic skal vel oppbevares i kjøleskapet uansett? Jeg gjør hvertfall det, stikker meg på kjøkkenet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi det er en diabetesmedisin, og ikke et slankemiddel. 

Anonymkode: a6949...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holder diabetesen din i sjakk eller? Hvis ikke må du ta kontakt med legen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså, vi som er slanke gjør en stor innsats daglig for å ikke ese ut. Det er en livsstil og en daglig jobb.

 

Det er på tide du forstår at du kommer til å bli like geit igjen om du ikke endrer livsstil.

 

 

Anonymkode: 50aa7...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...