Gå til innhold

Trener styrke 3 ganger i uka, hørte nylig om noe kalt "bulking", kan jeg late som det er det jeg driver med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener styrke tre ganger i uka, to rene styrkeøkter, en litt lettere. De siste tre månedene har jeg tenkt på mat konstant, og siden jeg dessverre mangler litt selvdisiplin har jeg spist som jeg har tenkt. Buksene mine passer ikke lenger. Men så kom jeg over noe som kalles "bulking", og lurer på om jeg på en måte bare kan late som om det er det jeg driver med akkurat nå? Bulker meg opp for å gi musklene noe ekstra å ta av? Jeg liker å jogge når våren er her og været er varmt, så vet jo at jeg ikke kommer til å sitte stille og fortsette med denne "bulkinga" til evig tid. Hvis jeg bare kan kalle det bulking vil det føles litt lettere mentalt for meg, kjenner jeg.

Anonymkode: bfdf0...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Bulking" er noe kroppsbyggere holder på med i kombinasjon med intens styrketrening med tunge vekter. Neste fase er "cutting/shredding" hvor de går i kaloriunderskudd, og kraftig ned i fettprosent, for å vise frem musklene de har bygget i bulkingsfasen. 

Med mindre du gjør den siste delen, så er det ingen unnskylding. Og det er kroppsbyggersjargong uansett. Regner ikke med du skal stå på en scene om to måneder og vise fram gainsa. 

Anonymkode: 4b98a...9f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Bulking" er noe kroppsbyggere holder på med i kombinasjon med intens styrketrening med tunge vekter. Neste fase er "cutting/shredding" hvor de går i kaloriunderskudd, og kraftig ned i fettprosent, for å vise frem musklene de har bygget i bulkingsfasen. 

Med mindre du gjør den siste delen, så er det ingen unnskylding. Og det er kroppsbyggersjargong uansett. Regner ikke med du skal stå på en scene om to måneder og vise fram gainsa. 

Anonymkode: 4b98a...9f3

Som nevnt i HI har jeg ikke tenkt å fortsette med bulkinga over lang tid nei, så da blir det jo en slags cutting når våren kommer og jeg ikke craver kake 24/7, og jeg begynner å jogge igjen.

Anonymkode: bfdf0...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal of course vise gainsa på the beach om to måneder, teller vel som scene det

Anonymkode: bfdf0...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 3 mnd til sommeren! Bulking gjøres på høsten...

Anonymkode: a4dbe...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er 3 mnd til sommeren! Bulking gjøres på høsten...

Anonymkode: a4dbe...f4a

Ikke gjennom vinteren? 

Anonymkode: bfdf0...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel mulig å gå ned i vekt igjen på 3 måneder?

Anonymkode: bfdf0...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke gjennom vinteren? 

Anonymkode: bfdf0...766

Du starter på høsten. Så jo, litt på vinteren også. Men du må jo ha tid til å kutte før sommeren. 

Anonymkode: a4dbe...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du starter på høsten. Så jo, litt på vinteren også. Men du må jo ha tid til å kutte før sommeren. 

Anonymkode: a4dbe...f4a

Ja, men jeg skal jo kutte sånn ca rundt disse tider? Bør ikke det har litt effekt?

Anonymkode: bfdf0...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulking er ikke å legge på seg masse fett.

Det er å gå litt over vedlikehold i kaloriene. 

Og hva er vitsen med å bygge større muskler om du bare skal jogge de bort igjen og bli dvask?

Hvorfor ikke bare skjerpe deg fra idag?

Anonymkode: 48d3c...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre det ja, men den eneste du lurer er deg selv. Den eneste du lyver for er deg selv. Den eneste det løgnen går ut over er deg selv.

Det blir bare verre og verre jo lengre du lurer deg selv. Start heller med å begynne tabtak i selvdisiplinen din nå.

Vil du ha en god mental følelse? Sett deg delmål, jobb for å nå dem, og kjenn på mestringsfølelsen! Mestringsfølelsen er tusen ganger bedre enn sukkerkicket.

Anonymkode: 5f17c...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bulking er ikke å legge på seg masse fett.

Det er å gå litt over vedlikehold i kaloriene. 

Og hva er vitsen med å bygge større muskler om du bare skal jogge de bort igjen og bli dvask?

Hvorfor ikke bare skjerpe deg fra idag?

Anonymkode: 48d3c...c6c

Jeg skal jo trene MASSE styrke. Får veldig mye mer energi om våren. Jeg har trent styrke jevnt og trutt gjennom hele høsten og vinteren egentlig, så føler ikke at jeg er helt ute og kjører. Føler meg litt som en godt matet bjørn i hi, men med eget treningsstudio, klar for å ta fatt på våren og svi av litt fett. Jogger kanskje to ganger i uka når været endelig tillater det, men jeg er ingen langdistanseløper. Foretrekker muskler. Jeg føler at jeg har skjerpet meg fra i dag, ved å skrive dette innlegget.

Anonymkode: bfdf0...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan gjøre det ja, men den eneste du lurer er deg selv. Den eneste du lyver for er deg selv. Den eneste det løgnen går ut over er deg selv.

Det blir bare verre og verre jo lengre du lurer deg selv. Start heller med å begynne tabtak i selvdisiplinen din nå.

Vil du ha en god mental følelse? Sett deg delmål, jobb for å nå dem, og kjenn på mestringsfølelsen! Mestringsfølelsen er tusen ganger bedre enn sukkerkicket.

Anonymkode: 5f17c...a62

Hvis jeg lurer meg selv nå, så har jeg heldigvis bare lurt meg selv i sånn ca tre måneder. Foretrekker jo egentlig mestringsfølelsen fremfor sukker. Liker ikke sukker, liker bare god og feit mat, når jeg tenker meg om. Vet ikke hvorfor jeg skrev kake.

Anonymkode: bfdf0...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke heller stebe mot en konstant energibalanse? Å gå opp mange kilo, og så drive med hard slanking for å gå ned dette igjen er ikke særlig sunt, og psykologisk så vil man ofte crave det man kutter i slankeperioden, og så legge på seg alt ++ igjen etterpå. Og tape muskelmasse.

En helg med utskeiing, eller en uke, er normalt, men å la det gå over mange måneder hvor man går opp masse i vekt, og så kjører hardt for å gå ned igjen, er en oppskrift på et vedvarende vektproblem. 

Anonymkode: 4b98a...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som nevnes av andre her vil jeg skyte inn at optimale forhold i kroppen for muskelvekst ligger et sted mellom atletisk og normalvektig, ikke mellom normalvektig og sykelig overvektig. Så om målet er å bygge mest mulig muskler burde du ikke legge på deg for mye fett 😊

Det positive oppi dette er at du selv er klar over at det bare er en unnskyldning for ikke å ta tak og for å gi etter for diverse matsug du har. Det er en start 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor ikke heller stebe mot en konstant energibalanse? Å gå opp mange kilo, og så drive med hard slanking for å gå ned dette igjen er ikke særlig sunt, og psykologisk så vil man ofte crave det man kutter i slankeperioden, og så legge på seg alt ++ igjen etterpå. Og tape muskelmasse.

En helg med utskeiing, eller en uke, er normalt, men å la det gå over mange måneder hvor man går opp masse i vekt, og så kjører hardt for å gå ned igjen, er en oppskrift på et vedvarende vektproblem. 

Anonymkode: 4b98a...9f3

 

Sandum.PT skrev (1 time siden):

I tillegg til det som nevnes av andre her vil jeg skyte inn at optimale forhold i kroppen for muskelvekst ligger et sted mellom atletisk og normalvektig, ikke mellom normalvektig og sykelig overvektig. Så om målet er å bygge mest mulig muskler burde du ikke legge på deg for mye fett 😊

Det positive oppi dette er at du selv er klar over at det bare er en unnskyldning for ikke å ta tak og for å gi etter for diverse matsug du har. Det er en start 👍

 

Takk for svar dere!

Det er jo egentlig dette jeg vanligvis streber etter, konstant energibalanse. Men nå har det nå skjedd, og da må jeg jo bare starte på nytt her jeg er nå, i min nye rustning av fett. Jeg vil jo helst slippe å gjenta jukse-bulkinga mi til neste år.
Har gått opp 5-6 kg, så jeg tror ikke det blir SÅ vanskelig å kvitte seg med de sånn i utgangspunktet, så lenge jeg går tilbake til min normale "kost" og beveger meg mer, og er det noe våren fører med seg for min del, så er det mer aktivitet.  Jeg er ikke sykelig overvektig heldigvis, ikke overvektig engang (kanskje i noens øyne), og har ingen intensjoner om å bli det.

Anonymkode: bfdf0...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

 

 

Takk for svar dere!

Det er jo egentlig dette jeg vanligvis streber etter, konstant energibalanse. Men nå har det nå skjedd, og da må jeg jo bare starte på nytt her jeg er nå, i min nye rustning av fett. Jeg vil jo helst slippe å gjenta jukse-bulkinga mi til neste år.
Har gått opp 5-6 kg, så jeg tror ikke det blir SÅ vanskelig å kvitte seg med de sånn i utgangspunktet, så lenge jeg går tilbake til min normale "kost" og beveger meg mer, og er det noe våren fører med seg for min del, så er det mer aktivitet.  Jeg er ikke sykelig overvektig heldigvis, ikke overvektig engang (kanskje i noens øyne), og har ingen intensjoner om å bli det.

Anonymkode: bfdf0...766

5 - 6 kg høres ikke krise ut, så dette snur du fint :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis jeg lurer meg selv nå, så har jeg heldigvis bare lurt meg selv i sånn ca tre måneder. Foretrekker jo egentlig mestringsfølelsen fremfor sukker. Liker ikke sukker, liker bare god og feit mat, når jeg tenker meg om. Vet ikke hvorfor jeg skrev kake.

Anonymkode: bfdf0...766

Sukker/kake er lettere å skrive, enn å ramse opp alt som ikke er veldig bra for kroppen 😛 

Men bulking handler også om selvkontroll. Bulking er ikke å spise masse feit mat uten å vurdere HVA man spiser. Det skal fortsatt være sunne fettkilder, masse proteiner, masse grønnsaker. Bulking handler ikke om å legge på seg fett, men å øke muskelmassen. Du skal fortsatt ha GOD kontroll på kostholdet, og næringsstoffene du får i deg. 

Og det store spørsmålet, trener du faktisk så hard styrke at du klarer omgjøre fettet til muskler? Eller driver du med jojo-slanking? 
 

Anonymkode: 5f17c...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (2 timer siden):

I tillegg til det som nevnes av andre her vil jeg skyte inn at optimale forhold i kroppen for muskelvekst ligger et sted mellom atletisk og normalvektig, ikke mellom normalvektig og sykelig overvektig. Så om målet er å bygge mest mulig muskler burde du ikke legge på deg for mye fett 😊

Det positive oppi dette er at du selv er klar over at det bare er en unnskyldning for ikke å ta tak og for å gi etter for diverse matsug du har. Det er en start 👍

Ikke for å kuppe tråden, men hva er atletisk? Jeg har en bmi på 19,6 - hva «regnes» det som? Nå vet jeg ikke forholdene fett/muskler som sikkert har noe å si.

Anonymkode: a70f8...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke for å kuppe tråden, men hva er atletisk? Jeg har en bmi på 19,6 - hva «regnes» det som? Nå vet jeg ikke forholdene fett/muskler som sikkert har noe å si.

Anonymkode: a70f8...588

Det er hovedsakelig fettprosent som har noe å si, og det sier BMI ikke så mye om i trente personer. Så det er vel mellom 12 - 15 % kroppsfett for menn som regnes som "the sweet spot" så vidt jeg husker. For kvinner aner jeg ikke. Men det vil være i det området der kroppen har best insulinrespons samtidig som at man ikke er så tynn at det går ut over hormoner og prestasjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...