Gå til innhold

Bonusdøtre som spiser opp maten

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De må lære at vi bor i Norge. Og her spiser vi kun varm mat til middag. Ellers er tørts brød med svett ost for å fylle magesekken resten av dagen. Det er den gode gamle norske mattradisjonen vi nordmenn er så kjent for blant utlendinger som ser på oss med beundring.

Anonymkode: 40306...86d

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta fra dem mobiler og pc, nettbrett som straff en uke.

Anonymkode: 752d3...b60

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Med mor???? Hvorfor det?

Anonymkode: 45fbb...5ae

Høyst sannsynlig for å bli enige om felles regler. Noe som er fornuftig. Barn har stort sett ikke godt av varm mat som mellommåltid. Ser hva barne her lager om de kan velge fritt. Da blir det usunn mat som er enkel å lage.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har de siste tre årene vært bonusmamma til to fantastiske jenter, men de siste 6 månedene har det oppstått et problem 😅 De er 11 og 13 og trenger naturlig nok mer mat enn før, og er også mer nysgjerrig på matlaging og klarer mer selv. Problemet er at de er utrolig grenseløse og hører ikke etter på beskjeder angående mat. De får beskjed om at etter skolen før middag kan de spise brød eller polarbrød med pålegg, havregrøt med bær eller yoghurt / müsli. De går i fryseren og lager seg varmmat som er forbeholdt middag, selv etter x antall beskjeder og x antall ganger hvor vi hele familien har spist brødskiver til middag istedenfor bare for å sette et poeng. De går typ i skapet og spiser opp en pakke digestivekjeks som er ment til baking, og gjemmer papiret på rommet sitt etterpå. Jeg har også noen allergier og mine «melke»produkter forsyner de seg av selvom jeg har sagt mange ganger at dette er dyrt å kjøpe, og for mennesker som ikke tåler vanlig melk. Senest i stad kom vi hjem og skulle ta opp kjøttboller til middag, posen lå igjen - men innholdet har blitt fortært en eller annen gang mellom kl 13-16 forrige uke. Både meg og faren har utallige ganger tatt det opp men det går ikke inn 😅 Vi har også inndratt helgekos fordi de har laget mat etter skolen de ikke har lov til, men det er glemt igjen uka etter.. De har det ellers fint og jeg tror ikke de gjør det for å være spesielt opprørske, virker bare ikke som de tenker særlig langt 🫡 Det er mer fri flyt av mat hos moren, og de lager ofte varmmat etter skolen før middag, men vi har prøvd å forklare at den maten dere får hos mamma er noe annet enn slik vi gjør det her. Tips? 🫣

Anonymkode: 93221...52f

Med mindre de er hørselshemmede , ville jeg tatt opp dette i et familieråd . Forklart de grundig om hva de kan ta og ikke . Tatt de med på å lage en ukesmeny , tatt de med på innkjøp . Å merket varene med post it lapper . Hatt en hylle / skuffe med varer det var lov å ta av , å resten forklart de inngående at er en annen plan med . At de evnt må erstatte mat de «stjeler « . De må jo lære seg at mat koster penger , å at det oftest er en plan for hva man handler inn . Evnt satt de til å lage middagen for hele familien , hvis de lager av varmretter . Det er jo et stort pluss at de er så interessert og flink til å lage mat ☺️

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

De er ikke barn lenger, de behøver den beste næringen de kan få for en god helse i fremtiden.

Anonymkode: 73038...1d4

Det dreier seg om mellommåltider. Da er frukt, grovbrød eller kornblanding med yoghurt helt perfekt. Det er rimelig mange unge som er overvektige. Tipper mye av det skyldes at de spiser feil  og for mye mat. Noe som også gjelder oss voksne.

Endret av Brunello
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fint om du skriver litt om hva de faktisk lager seg etter skolen slik at vi får et bilde. Kjøttboller og kjeks er nevnt. Hva ser de på TikTok? 

Anonymkode: a09ae...ee9

Det er mye, men hovedmålet deres er nok at det skal være noe «digg». Det har vært mye makaroni og ost, noe tacogreier de hadde sett så da røk både kjøttdeig OG lomper/skjell. Det er fiskepinner med makaroni, kanelboller og bakst som ligger i fryseren, pølser av diverse slag osv. Det verste var kanskje da de hadde funnet butterdeigsplater til en dessert i fryseren og stekt disse med ost på i ovnen 😂🫣 Da måtte alt kastes for det var ikke så godt allikevel. De har f.eks fri tilgang til egg til å lage speilegg / omelett osv men det er ikke så interessant. Vi prøver også å begrense sukker i ukedagene til dere som forslo å gi de ukepenger så de kunne kjøpe egne kjeks osv :) 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Våre barn gjør akkurat det samme. Sånn er det å ha barn/ ungdom i hus, enten de er bonus eller egne. Handle mer, og gjem bort det som absolutt ikke må røres. 

Anonymkode: 26d9e...b9c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har de siste tre årene vært bonusmamma til to fantastiske jenter, men de siste 6 månedene har det oppstått et problem 😅 De er 11 og 13 og trenger naturlig nok mer mat enn før, og er også mer nysgjerrig på matlaging og klarer mer selv. Problemet er at de er utrolig grenseløse og hører ikke etter på beskjeder angående mat. De får beskjed om at etter skolen før middag kan de spise brød eller polarbrød med pålegg, havregrøt med bær eller yoghurt / müsli. De går i fryseren og lager seg varmmat som er forbeholdt middag, selv etter x antall beskjeder og x antall ganger hvor vi hele familien har spist brødskiver til middag istedenfor bare for å sette et poeng. De går typ i skapet og spiser opp en pakke digestivekjeks som er ment til baking, og gjemmer papiret på rommet sitt etterpå. Jeg har også noen allergier og mine «melke»produkter forsyner de seg av selvom jeg har sagt mange ganger at dette er dyrt å kjøpe, og for mennesker som ikke tåler vanlig melk. Senest i stad kom vi hjem og skulle ta opp kjøttboller til middag, posen lå igjen - men innholdet har blitt fortært en eller annen gang mellom kl 13-16 forrige uke. Både meg og faren har utallige ganger tatt det opp men det går ikke inn 😅 Vi har også inndratt helgekos fordi de har laget mat etter skolen de ikke har lov til, men det er glemt igjen uka etter.. De har det ellers fint og jeg tror ikke de gjør det for å være spesielt opprørske, virker bare ikke som de tenker særlig langt 🫡 Det er mer fri flyt av mat hos moren, og de lager ofte varmmat etter skolen før middag, men vi har prøvd å forklare at den maten dere får hos mamma er noe annet enn slik vi gjør det her. Tips? 🫣

Det er ko i utgangspunktet strålende at de lager mat!! Kanskje de kunne få i oppgave å lage mat til hele familien? Evt om dere lager mat sammen litt tidligere? Det virker som din mat-rutine ikke er helt tilpasset unge :) helt vanlig at de er sultne etter skole og det kan jo fort bli mye brødskiver og usunn mat. 

Anonymkode: e0e6f...e0a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Våre barn gjør akkurat det samme. Sånn er det å ha barn/ ungdom i hus, enten de er bonus eller egne. Handle mer, og gjem bort det som absolutt ikke må røres. 

Skal man da bare innfinne seg med at «det er sånn det er med barn», å ha noen i hus som konsekvent ikke hører etter og gjør det stikk motsatte av det de får beskjed om? 😅

• Liker 21
  • Nyttig 3
Skrevet

Man må bare sette grenser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal man da bare innfinne seg med at «det er sånn det er med barn», å ha noen i hus som konsekvent ikke hører etter og gjør det stikk motsatte av det de får beskjed om? 😅

De lager mat, og de spiser. Det bør man finne seg i. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk for innspill, kjenner til det med osten 😂 Men hovedproblemet er vel egentlig ikke økonomi (selvom det selvfølgelig blir dyrt sånn de holder på), men mer det at de faktisk ikke hører etter og konsekvent driter i beskjedene de får 😅

Hvor ofte er de hos dere?

Her er samværet nå annenhver helg. Jeg gidder derfor ikke mesteparten av diskusjonene. Vi har en semi-separat økonomi der far overfører en viss sum til meg hver måned, og jeg betaler våre faste, felles utgifter. Jeg har f.eks. tatt litt mer fra ham enn fra meg til strøm, ettersom hans tenåringsdatter kunne i desember (da strømprisen vår på sitt høyeste) dusje tre ganger på ett døgn.

Hans barn er vant med at han har god økonomi og at det har vært 'fritt frem' hos pappa. Og ja, de blir selvsagt dønn bortskjemte når de ikke blir irettesatt, og vi heller bare korrigerer økonomisk oss imellom. Vi har heller aldri blitt en familie, eller en ordentlig enhet. 

Men vi må velge våre kamper. Jeg ble introdusert for hans barn ganske sent i vårt forhold (hans datter var allerede blitt tenåring da, og negativt innstilt til en ny voksenfihgur), så vi har på en måte ikke 'råd' til å la det blir krangler om slikt.

Det eneste jeg setter aktivt foten ned for er støynivå og skriking, som går aktivt utover meg.

Anonymkode: fc9e5...18d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje det er reglene dine som er litt barne-uvennlige😊

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ta familieråd. Spiser de opp middagen, så får DE spise brødskiver til middag. Tar de av mat de ikke får lov å røre, så ja, da ville jeg tatt av lommepengene/sparepengene dems og kjøpt inn den maten de har tatt. Strengt ja. Men kanskje de lærer noe. 

Anonymkode: 75a4e...935

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er mye, men hovedmålet deres er nok at det skal være noe «digg». Det har vært mye makaroni og ost, noe tacogreier de hadde sett så da røk både kjøttdeig OG lomper/skjell. Det er fiskepinner med makaroni, kanelboller og bakst som ligger i fryseren, pølser av diverse slag osv. Det verste var kanskje da de hadde funnet butterdeigsplater til en dessert i fryseren og stekt disse med ost på i ovnen 😂🫣 Da måtte alt kastes for det var ikke så godt allikevel. De har f.eks fri tilgang til egg til å lage speilegg / omelett osv men det er ikke så interessant. Vi prøver også å begrense sukker i ukedagene til dere som forslo å gi de ukepenger så de kunne kjøpe egne kjeks osv :) 

Jeg kjøpte en egen fryser som jeg satte på et annet rom. Denne har min bonussønn funnet, og gått og forsynt seg. 

Men far har begynt å korrigere litt når det gjelder de store matprosjektene, spesielt på kveldstid. 

Vi har også et tidspunkt der kjøkkenet "stenges". Etter middag kan de få kveldsmat i 21-tiden, deretter ryddes kjøkkenet og da er det ikke annet enn brødskiver som kan lages.

Anonymkode: fc9e5...18d

• Liker 2
Skrevet

For meg er det helt uforståelig at det "bare er sånn". Hvordan skal man lære seg gode vaner og å ta hensyn til å være i et fellesskap som familien er hvis man kan spise alt man finner hjemme til enhver tid, uansett hvordan det påvirker familien? Holdninger som dette kommer vel ikke kastet på folk på 18-årsdagen.

For noen familier vil dette ødelegge matbudsjettet for måneden og bidra til at det ikke gikk rundt denne måneden heller, for enda flere blir det en enorm logistisk utfordring. 

• Liker 20
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje det er reglene dine som er litt barne-uvennlige😊

Er det barne-uvennlig å ikke tillate at barna lager seg en usunn middag 2 timer før hele familien spiser middag sammen? 😂

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye næring er det forholdsvis små jenter som ikke trener hardt to timer hver dag trenger? 

Frokost, lunch, middag nr1, middag nr 2, kjeks, digg og kveldsmat vil gi overvekt innen fylte 15. 

Anonymkode: 07a94...575

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Når spiser dere? Hvis dere spiser en times tid etter dere voksne er kommet hjem, så kan jo barna få lage middagen noen av dagene, slik at den er klar til klokka 16 når dere er hjemme. På den måten får de begynt tidligere med matlaginga, og har kanskje ikke like stort behov for å lage et stort måltid rett etter skola. Samtidig lærer de at de faktisk må ha ingrediensene til middagen som skal serveres.

Her kan det også være greit å lage en ukesmeny med handleliste sammen, og å ta dem med på handleturen. "Hva trenger vi til middagen på onsdag? Er det noe dere vil ha utenom ukesmenyen og yoghurt/pålegg/müsli/polarbrød/grøt, så må dere selv kjøpe det.". 

Ellers støtter jeg i at de må erstatte det de har brukt. Det gjorde vi, og barna reagerte plutselig når de innså at osten og kjøttdeigen kosta dem 100 kroner hver. Det var ikke så gøy at hele ukelønna forsvant til mat i løpet av en uke. Kanskje flytter eldste på hybel om 3 år, og da er det godt å ha lært seg priser og planlegging på forhånd.

Anonymkode: 1c785...ae1

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lage middag tidligere på dagen?

Anonymkode: 6415a...743

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...