Gå til innhold

En uke i New York, budsjett, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sam Jones skrev (På 31.7.2023 den 8.49):

Vet ikke hvor bereist du er utover Europa, men hadde foretrukket minst 5 hele dager der. Jetlagen er på din side når du reiser bort, men du blir jo trøtt på kvelden. 
 

Du har fått mange gode tips. Vi var der i 2017 og 2022 og det har alltid vært dyrt, men 2022 var overraskende dyrt. Et glass appelsinjuice til frokost på hotellet kostet 70kr. Et glass vin 150. En drink på takterrassen: slush med alkohol servert i plastkopp: 190kr. 
 

Det som også hadde forandret seg siden 2017 var tipskulturen. De forventet rips før også, men nå har de iPader der du kan velge mellom 10/15/20% tips. For alt mulig, også det ene vinglasset og massasjen på et velværested. Og det sies også ofte muntlig. At det forventes tips. På en uke ble det et par ekstra tusen bare i tips. 
 

Subwayen er ikke spesielt billig sammenlignet med taxi om man er flere, men siden det er mye trafikk i NY kan man spare tid. Eneste minus er rottene der nede. 

 

Vi har alltid hatt en uke og føler du at dere har tid, er Brooklyn et sted vi nesten er mer enn Manhattan. Likte oss også i Greenwich. Mye secondhand og nisjebutikker. 5th av er Manhattans Karl Johan, men verdt å få med seg. Samme med Times S. Grusomt område, men man må jo se det en gang om man ikke har sett det. 

Jeg er meget beget bereist

Jeg sitter nå på en parkeringsplass midt i Italia, på vei mot Milano, deretter sveits. Kommer fra Frankrike. 

Det er problemet mitt jeg har vært mange steder i heøe verden. Store deler av Australia, Asia og Europa. Men kun vært i USA en gang

Kom gjerne med noen forslag. 

 

TS
 

 

Anonymkode: 3c87f...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også godt bereist (selv om jeg enda har noen flere steder igjen i Europa jeg ønsker å besøke pluss at jeg aldri har besøkt noen land i Afrika) og min favorittby er uten tvil New York. Har vært der mange ganger og blir aldri lei. Drømmer om å bo der en periode 😄. Liker generelt godt å feriere i USA og kom nettopp hjem fra noen uker i Florida. Det er jo dyrt der borte nå, men jeg er egentlig overrasket over at vi (jeg og mannen min) ikke brukte mer penger enn vi gjorde. Det som koster mest er jo hotell, mat og leiebil.  Sistnevnte trenger dere jo ikke i New York, så det spørs jo hvor «fint» dere ønsker å bo, hotell med eller uten frokost, hvor dere vil bo (jeg foretrekker Manhattan fordi det er der vi tilbringer klart mest tid) og hvor dyrt dere spiser. Dersom dere i stedet bor i Brooklyn blir det billigere (veldig fint der også), men mer reis for oss som foretrekker Manhattan. 
 

Jeg og mannen min har nok rimelig lav standard på mat og trenger ikke gå på fine restauranter når vi reiser til storbyer. Vi reiser da på tur for å gå på sightseeing, mat er ikke viktig for oss på disse turene. Vi drikker også lite alkohol, rett og slett fordi vi sjeldent har lyst på. Tar gjerne en rask frokost med innkjøpte rundstykker, ost og youghurt på hotellrommet. Andre turer har andre prioriteringer som for eksempel når vi reiser til en vingård i Italia osv. 

I New York ville jeg hatt 5 hele dager som førstegangstur. Ville bodd på Manhattan og funnet et hotell til rundt 3000 kroner pr natt. Ved å lete litt finner dere et ok rom til den prisen (da tenker jeg ok som at det er rent).
 

Du har fått mange gode tips til ting å se, jeg støtter alle. Selv mener jeg det er «obligatorisk» å besøke Ground zero, liker godt å gå rundt på Ellis Island og Liberty Island (har også vært en tur oppe i krona til frihetsgudinnen, vet ikke om det lenger er mulig), kjøpe kaffe og sitte i den røde trappa på times square, gå tur i high Line park og selvsagt central park (pluss en nyåpnet park som jeg ikke husker navnet på og ikke har vært i selv), se en musikal (jeg bestiller alltid billetter på forhånd fordi jeg vil være sikker på å få tak i til det jeg vil se), gå over Brooklyn bridge i solnedgang, besøke minst en bygning med utsikt (jeg liker alle, vanskelig å anbefale en av dem), ta en sightseeingbuss som bringer deg til Harlem og andre steder, gå 5th avenue og se i butikker (eller vinduer), ta en båttur, spis eller ta en drink i den roterende restauranten på toppen av et hotell eller bare gå og gå rundt på Manhattan.
 

Jeg har ikke vært der siden før corona, så det er sikkert flere ting som er nytt siden jeg var der sist.   

 

 

Anonymkode: 61e99...d05

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 19.16):

Er ikke det risky å reise dit nå? 

Anonymkode: 2b600...caa

Du skal vel ha ganske ekstrem uflaks for at det skal skje noe. 

Anonymkode: 70284...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er også godt bereist (selv om jeg enda har noen flere steder igjen i Europa jeg ønsker å besøke pluss at jeg aldri har besøkt noen land i Afrika) og min favorittby er uten tvil New York. Har vært der mange ganger og blir aldri lei. Drømmer om å bo der en periode 😄. Liker generelt godt å feriere i USA og kom nettopp hjem fra noen uker i Florida. Det er jo dyrt der borte nå, men jeg er egentlig overrasket over at vi (jeg og mannen min) ikke brukte mer penger enn vi gjorde. Det som koster mest er jo hotell, mat og leiebil.  Sistnevnte trenger dere jo ikke i New York, så det spørs jo hvor «fint» dere ønsker å bo, hotell med eller uten frokost, hvor dere vil bo (jeg foretrekker Manhattan fordi det er der vi tilbringer klart mest tid) og hvor dyrt dere spiser. Dersom dere i stedet bor i Brooklyn blir det billigere (veldig fint der også), men mer reis for oss som foretrekker Manhattan. 
 

Jeg og mannen min har nok rimelig lav standard på mat og trenger ikke gå på fine restauranter når vi reiser til storbyer. Vi reiser da på tur for å gå på sightseeing, mat er ikke viktig for oss på disse turene. Vi drikker også lite alkohol, rett og slett fordi vi sjeldent har lyst på. Tar gjerne en rask frokost med innkjøpte rundstykker, ost og youghurt på hotellrommet. Andre turer har andre prioriteringer som for eksempel når vi reiser til en vingård i Italia osv. 

I New York ville jeg hatt 5 hele dager som førstegangstur. Ville bodd på Manhattan og funnet et hotell til rundt 3000 kroner pr natt. Ved å lete litt finner dere et ok rom til den prisen (da tenker jeg ok som at det er rent).
 

Du har fått mange gode tips til ting å se, jeg støtter alle. Selv mener jeg det er «obligatorisk» å besøke Ground zero, liker godt å gå rundt på Ellis Island og Liberty Island (har også vært en tur oppe i krona til frihetsgudinnen, vet ikke om det lenger er mulig), kjøpe kaffe og sitte i den røde trappa på times square, gå tur i high Line park og selvsagt central park (pluss en nyåpnet park som jeg ikke husker navnet på og ikke har vært i selv), se en musikal (jeg bestiller alltid billetter på forhånd fordi jeg vil være sikker på å få tak i til det jeg vil se), gå over Brooklyn bridge i solnedgang, besøke minst en bygning med utsikt (jeg liker alle, vanskelig å anbefale en av dem), ta en sightseeingbuss som bringer deg til Harlem og andre steder, gå 5th avenue og se i butikker (eller vinduer), ta en båttur, spis eller ta en drink i den roterende restauranten på toppen av et hotell eller bare gå og gå rundt på Manhattan.
 

Jeg har ikke vært der siden før corona, så det er sikkert flere ting som er nytt siden jeg var der sist.   

 

 

Anonymkode: 61e99...d05

Takk for flott innlegg

Vi høres like ut. Vi har heller ikke dyr smak når det kommer til mat og vi drikker ikke vin.

Jeg har heller ikke behov for å shoppe voldsomt mye.

Jeg ønsker bare å se mest mulig og oppleve mest mulig av NY.

Foreløpig ser det ut som fly vil koste ca 12000 (ikke gode biletter) så koster hotell ca 15000 

så la oss si 30 000 for reise og hotell. Så da tenker jeg at vi bør klare oss med 20-30 000 til mat og opplevelser.

TS

Anonymkode: 3c87f...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste at NYC var dyrt, men at folk faktisk drar dit på 7 dagers tur og svir av nærmere 100K er helt sjukt. Jeg dro 3 mnd rundt i Asia med samme budsjett.

Anonymkode: 0bf96...425

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotellprisene i New York er nok i alle fall dobbelt så høye som i Oslo, for tilsvarende standard.

Anonymkode: 7aaf7...ac8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Visste at NYC var dyrt, men at folk faktisk drar dit på 7 dagers tur og svir av nærmere 100K er helt sjukt. Jeg dro 3 mnd rundt i Asia med samme budsjett.

Anonymkode: 0bf96...425

Jeg reiste verden rundt i 1 år for 100 000

Anonymkode: 3c87f...4c1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...