Gå til innhold

En uke i New York, budsjett, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, til sommeren skal jeg og mannen ha barnefri for første gang på 4 år og dra en uke sammen til NY. 

Noen som har tips å dele?

Hva burde vi se? Er det ok med 4 fulle dager?

Budsjett for en liten uke? Mat og hotell 

Hvor bør man bo? 
 

Anonymkode: 3c87f...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Budsjett for to inkludert hotell i en uke: 80.000 kroner. Fly kommer i tillegg.

Anonymkode: b2da3...22a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på en firedagerstur i påsken og må ut med ni tusen bare til hotell. Og da valgte jeg ett av de billigste sentrale av ok standard. Flybillettene kom på 5000. Med et par show, litt shopping og attraksjoner ender jeg fort på  25 000 tror jeg. 

Anonymkode: b5616...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal på en firedagerstur i påsken og må ut med ni tusen bare til hotell. Og da valgte jeg ett av de billigste sentrale av ok standard. Flybillettene kom på 5000. Med et par show, litt shopping og attraksjoner ender jeg fort på  25 000 tror jeg. 

Anonymkode: b5616...4d7

Har dere da sett på valutakursen der den norske kronen er bortimot historisk lav i forhold til dollaren ? Det kan jo bli noe helt enormt dyrt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Antiviruset said:

Har dere da sett på valutakursen der den norske kronen er bortimot historisk lav i forhold til dollaren ? Det kan jo bli noe helt enormt dyrt.

Ja 25 000 er ut fra dagens valuta. Kan jo fort bli enda dyrere, men heldigvis er både hotell og fly betalt. 

Anonymkode: b5616...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tro dere må regne med ganske mye pga prisvekst, dollar og kronekurs. Bare hotell er ganske kostbart om man skal unne seg noe ok på ett hyggelig sted.

 

Vi brukte ca 16 tusen på hotell i 5 netter, skulle ønske vi hadde brukt litt mer. Ellers show, kjøpte billetter på times sqare samme dag som vi ville se, til meget gode priser. Hop on/off buss ned downtown gav mye historie. Ellers ut til Frihetsgudinnen om man vil, jeg dro ikke, men mannen dro. Toppen av Rocefeller center, konsert i Madison square garden. Spiste så mye deilig mat. og gikk mye rundt og bare så. The high line anbefales, one world obervatory,  osv. mange gode tips her; https://www.sightseeingpass.com/en/new-york/day-pass/attractions  mat; https://andershusa.com/foodie-maps/the-best-restaurants-in-new-york-usa-city-guide-and-map/

 

totalt inkl alt brukte vi nok 16 på hotell, 15 på fly, 10-15 på mat, 3-4 på show, 10 på random greier, 5 på gaver til barna, og sikkert sånn 20 på annen shopping. røft regnet

Anonymkode: c022a...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte 4000 per natt på hotell sist for ok standard, før pandemien og økt kronekurs, men man kan sikkert knipe inn en del om dere bor litt enkelt og ikke minst desentralt. 

Mat blir jo et "hvor langt er et tau" spørsmål. Man kan spise fra one-dollar-pizza slize butikkene (mulig det har blitt 2 dollar nå). Men mye av opplevelsen New York er jo matopplevelsene, rooftops og tema-steder. 

Det samme gjelder attraksjoner. Det er gratis attraksjoner, som å rusle broadway, central park, the-high line, statten-island ferja med mer. Og det er ting man gjerne vil få med seg i NY, som et broadway show, one world trade tower og 9/11 museum, med mer, til og med en helikoptertur. 

Dere kan finne ut av kollektivtransport. Eller dere kan ta taxi. 

Anonymkode: ab110...e59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA i sommer er dyrt. Flybilletter får du nok ikke under 15 000kr når du bestiller såpass sent. Hotell med enkel standard, 3000-4000kr per natt. Transport, ca 3000kr, mat, det kommer jo veldig an på hva dere har tenkt å spise , men enkel mat, pizza, pasta etc, må dere nok regne med 2000- 3000kr per dag uten alkohol. Så jeg tenker ca 50 000kr uten shopping, alkohol og inngang til attraksjoner.  Hadde jeg vært dere så hadde jeg heller brukt den uken et sted i varmere strøk ved en solseng. Hadde slappet av og ladet batterier uten barna. Men, det er klart, hvis dere synes det er vært å bruke så mye penger på 5 dager så må dere gjerne det. 

Anonymkode: 60540...26d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

USA i sommer er dyrt. Flybilletter får du nok ikke under 15 000kr når du bestiller såpass sent. Hotell med enkel standard, 3000-4000kr per natt. Transport, ca 3000kr, mat, det kommer jo veldig an på hva dere har tenkt å spise , men enkel mat, pizza, pasta etc, må dere nok regne med 2000- 3000kr per dag uten alkohol. Så jeg tenker ca 50 000kr uten shopping, alkohol og inngang til attraksjoner.  Hadde jeg vært dere så hadde jeg heller brukt den uken et sted i varmere strøk ved en solseng. Hadde slappet av og ladet batterier uten barna. Men, det er klart, hvis dere synes det er vært å bruke så mye penger på 5 dager så må dere gjerne det. 

Anonymkode: 60540...26d

Vi skal 2 uker til sørfrankrike sammen med barna noen uker senere.

Dette er voksen tur

Anonymkode: 3c87f...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere bør se:

- Frihetsgudinnen

- Central Park 

- Rockefeller 

- Empire state building 

- Musikal evt på Broadway

- Fifth avenue

 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bør man bo? 
ihvilket område?

Anonymkode: 3c87f...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja 25 000 er ut fra dagens valuta. Kan jo fort bli enda dyrere, men heldigvis er både hotell og fly betalt. 

Anonymkode: b5616...4d7

Vær obs på at New York akkurat nå er verdens dyreste by for oss nordmenn.  Leste det på Dagens Næringsliv for et par dager siden.  På tv ble det nevnt at det koster 375 kr for en liten hamburger.  
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvor bør man bo? 
ihvilket område?

Anonymkode: 3c87f...4c1

Første gang i NYC er det fint å bo i Midtown, for den ultimate NYC-følelsen. Da er det ok avstand til Times Square, Fifth avenue, Central Park, Disney Store (gaver til ungene), Rockefeller Center++ Er det ikke første gang anbefaler jeg å bo nede mot Soho.

Når dere skal spise ville jeg unngått turistfellene på Times Square, og heller tatt en taxi til Greenwich Village. Der er det veldig koselig og prisene bedre. Der går gatene på kryss og tvers, ikke i rette vinkler som lenger oppe. Det er fine trær og belysning og fint å bare rusle rundt også. 

Det er gull å bruke sightseingbussene, da får dere oversikt, og kan hoppe på/av som dere vil. Praktisk å få sett steder, få info samtidig som man kommer seg fra A til B. 

Anbefaler The high line park, å spise på Tao, å se Ground Zero, å ta båt ut til Ellis Island, gå opp i Top of the rock, gå langs Fifth avenue, spise lunsj i Central park og rusle og lese alle rørende dedikasjonene på benker der. Chinatown. Se også en musikal og et humorshow om dere kan. Kino er også gøy der, det er en helt annen og friere stemning, folk ler høyt og klapper på komedier, det syntes ungene var så moro😊 Brooklyn er veldig gøy å besøke, men om det er første turen er Manhattan mer enn nok å rekke over. NYC er herlig hele året, gled dere!😍

 

Anonymkode: 41982...908

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Første gang i NYC er det fint å bo i Midtown, for den ultimate NYC-følelsen. Da er det ok avstand til Times Square, Fifth avenue, Central Park, Disney Store (gaver til ungene), Rockefeller Center++ Er det ikke første gang anbefaler jeg å bo nede mot Soho.

Når dere skal spise ville jeg unngått turistfellene på Times Square, og heller tatt en taxi til Greenwich Village. Der er det veldig koselig og prisene bedre. Der går gatene på kryss og tvers, ikke i rette vinkler som lenger oppe. Det er fine trær og belysning og fint å bare rusle rundt også. 

Det er gull å bruke sightseingbussene, da får dere oversikt, og kan hoppe på/av som dere vil. Praktisk å få sett steder, få info samtidig som man kommer seg fra A til B. 

Anbefaler The high line park, å spise på Tao, å se Ground Zero, å ta båt ut til Ellis Island, gå opp i Top of the rock, gå langs Fifth avenue, spise lunsj i Central park og rusle og lese alle rørende dedikasjonene på benker der. Chinatown. Se også en musikal og et humorshow om dere kan. Kino er også gøy der, det er en helt annen og friere stemning, folk ler høyt og klapper på komedier, det syntes ungene var så moro😊 Brooklyn er veldig gøy å besøke, men om det er første turen er Manhattan mer enn nok å rekke over. NYC er herlig hele året, gled dere!😍

 

Anonymkode: 41982...908

Takk for et kjempe fint svar 😊😊

Anonymkode: 3c87f...4c1

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 17.56):

USA i sommer er dyrt. Flybilletter får du nok ikke under 15 000kr når du bestiller såpass sent. Hotell med enkel standard, 3000-4000kr per natt. Transport, ca 3000kr, mat, det kommer jo veldig an på hva dere har tenkt å spise , men enkel mat, pizza, pasta etc, må dere nok regne med 2000- 3000kr per dag uten alkohol. Så jeg tenker ca 50 000kr uten shopping, alkohol og inngang til attraksjoner.  Hadde jeg vært dere så hadde jeg heller brukt den uken et sted i varmere strøk ved en solseng. Hadde slappet av og ladet batterier uten barna. Men, det er klart, hvis dere synes det er vært å bruke så mye penger på 5 dager så må dere gjerne det. 

Anonymkode: 60540...26d

Helt enig det er ekstremt dyrt for oss nordmenn å feriere i euroland og i USA for tiden. Hadde bare utsatt hele dritten noen år og se om det går seg til over litt tid. For meg er USA ikke verdt prisen jeg må betale, utsetter reiser dit og sier til meg selv "idiot som ikke dro dit" før pandemien :)  Uansett med slike priser som i USA for tiden ? Tror nok at krakket nærmer seg med stormskritt både der og i Europa. Alle lamper lyser "game over".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA er intet billig ferieland. Nå er det ekstremt dyrt, og øverst på pallen over kostbare steder troner dessverre Manhattan...

Var der fire dager på jobb i forrige uke. Betalte rett under 6000 kroner natten for et bra rom rett ved Times Square. En liten kyllingburger, fries og en flaske vann på McDonalds i nabolaget kostet herlige 160 kroner...

Du får greie hotellrom midtown fra 2500-3000, men det kan være hit and miss – selv på samme hotell. Sist bestilte jeg to rom samtidig på samme hotell. Det ene var fint og det andre så ut – og luktet som – det hadde stått tomt siden 90-tallet.

Manhattan er noe for seg selv, og det er jo sikkert gøy å oppleve hvis en ikke har vært der før. Men er det verdt penga? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, FriSomFuglen said:

Var der fire dager på jobb i forrige uke. Betalte rett under 6000 kroner natten for et bra rom rett ved Times Square. En liten kyllingburger, fries og en flaske vann på McDonalds i nabolaget kostet herlige 160 kroner...

Du får greie hotellrom midtown fra 2500-3000, men det kan være hit and miss – selv på samme hotell. Sist bestilte jeg to rom samtidig på samme hotell. Det ene var fint og det andre så ut – og luktet som – det hadde stått tomt siden 90-tallet.

Manhattan er noe for seg selv, og det er jo sikkert gøy å oppleve hvis en ikke har vært der før. Men er det verdt penga? 

 

Omtrent norske priser på mækkern altså, det kan man leve med. :D Vi har satset på et av de forhåpentligvis greie til 2500, 6000 ville jeg ikke betalt privat. Har vært flere ganger i New York tidligere, og synes fortsatt det er verdt pengene. Men det blir nok noen år mellom hver gang med dagens priser. 

Anonymkode: b5616...4d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble tatt på senga over hvor dyrt det var, vi var der 5 dager og brukte totalt 35.000. Langt mer en tenkt. Hotell var sykt dyrt, maten verre. Inkludert tips på ca 20% kuttet vi ut lunsj (kjøpte enkelt mat fra matbutikk) spiste kun middag ute. Så mitt tips: ha et raust budsjett eller dra en annen plass. 

Anonymkode: 9d632...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 20.3.2023 den 19.24):

Det dere bør se:

- Frihetsgudinnen

- Central Park 

- Rockefeller 

- Empire state building 

- Musikal evt på Broadway

- Fifth avenue

 

Enig i de forslagene som er nevnt ovenfor. Men vil i tillegg føye til,

Harlem --> start søndag morgen med gospel og ta lunsj/middag på sothern restaurants. Ligger vis a vi Malcolm X Boulevard. 

Sightseeing, invester heller i en helikoptertur fremfor buss eller båt. Ikke det at buss eller båtseightseeing er dårlig, men helikopterturen er enda artigere. 

Jobbet i sin i et amerikansk selskap og var i NY 2-4 ganger i året. 

Anonymkode: 7b558...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett tenker jeg er alt etter hva du gjør det til. Priser på flybilletter og hotell vil jo være det som er mest avgjørende her. Bruk Finn.no el tilsvarende for å finne OK flybilletter, og selv bruker jeg gjerne Hotels.com for hotell.

Jeg har alltid pleid å bo relativt sentralt, dvs rundt Times Square-området, alt fra Gt 30-59, og gjerne mellom Av 3-9-ish. Da er det meste innen gangavstand om man liker å rusle litt :)

Så er det hva du velger å gjøre. Det er mye man kan se og gjøre i NYC som ikke trenger å koste flesk. 

- Central Park - Rusletur, koster evt bare den kaffekkoppen man velger å ta med seg
- 5th avenue og handleområdene - Alt etter om man er på shopping el ikke
- Gå nedover Broadway fra Times Square og fortsett ned til spissen av Manhattan. Fin gåtur, ett lite stykke, men da får man, men litt avstikkere og god tid sett Maceys, Flat Iron Bulding, Chinatown, Little Italy, Brooklyn Bridge, Wall St, Grond Zero etc på samme tur :) Vi har gått den turen hver gang vi har vært der, og tatt t-banen opp igjen om vi ikke har orket å gå
- Vil man se frihetsgudinnen uten å bruke penger på det kan man ta den gratis båten ut til Staten Island og tilbake, den går forbi :)  Vil du i land på Liberty Island må man ta en turistbåt ut dit
- Bare det å være på og se på livet på Times Square er morsomt, jeg elsker det :)
- En tur opp i Empire State eller Rockefeller Center er verdt en tur. Personlig foretrekker jeg sistnevnte. Ofte mindre kø, og man ser parken bedre, samt at man faktisk ser bort på Emipire State Building.
- Er man intr i WW2 ligger USS Intrepid der som ett museum, og det er ellers hyggelig å tusle lans Hudson om det er fint vær

Og det er en masse mer å gjøre, alt etter som hva man selv ønsker, og da hva man ønsker å legge i det. Ulempen er jo dollarkursen som gjør både spise, drikke, sove og shopping himmelsk dyrt der borte 😮

Ja, du får sett "hele" Manhattan på 4 dager :)  Selv har jeg som regel reist tor-søn hvor vi da ankommer midt på dagen torsdag og reiser sent søndag kveld, og jeg føler jeg har fått sett / gjort det jeg vil på den tiden :)

Goood tur!

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...