Gå til innhold

En uke i New York, budsjett, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi ble tatt på senga over hvor dyrt det var, vi var der 5 dager og brukte totalt 35.000. Langt mer en tenkt. Hotell var sykt dyrt, maten verre. Inkludert tips på ca 20% kuttet vi ut lunsj (kjøpte enkelt mat fra matbutikk) spiste kun middag ute. Så mitt tips: ha et raust budsjett eller dra en annen plass. 

Anonymkode: 9d632...60f

Altfor dyrt ja...håpløse tipskulturen også. Hadde ikke giddet å reise dit pga dette.

Tenk så mange fine turer du kan ha i europa for pengene i stedet....hva er vitsen med å dra til USA som er et u-land. Har selv bodd der i 3år. Selv tjente jeg godt, men gud hjelpe for et samfunn med klasseskiller. Et håpløst sted, skal aldri dit igjen.

Anonymkode: c9f94...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha alltid en bunke 10-dollarsedler tilgjengelig til tips. Husk å tipse hotellansatte, flyvertinner, kaffebarer, turistbussjåfører, guider osv. Møter du på noen og er i tvil om du skal tipse, så tips. Så er du på de nsikre siden. De fleste man møter på som turist i USA skal ha tips. 

Anonymkode: 0d1ce...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 27.3.2023 den 18.18):

Ha alltid en bunke 10-dollarsedler tilgjengelig til tips. Husk å tipse hotellansatte, flyvertinner, kaffebarer, turistbussjåfører, guider osv. Møter du på noen og er i tvil om du skal tipse, så tips. Så er du på de nsikre siden. De fleste man møter på som turist i USA skal ha tips. 

Anonymkode: 0d1ce...c0b

Tuller du?

Alle man møter skaø ha 100 kr i tips? Må gå rundt med en ryggsekk med penger da. Det blir dyrt... svi av 20 000 kr bare i tips

Anonymkode: 3c87f...4c1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter skal ha tips, med mindre den er bakt inn i regningen. Jeg ga ikke en cent i tips noe sted, og tok ikke ut kontanter i det hele tatt. Det er dyrt nok fra før, med tips over alt måtte man latt være å reise. 

Anonymkode: b5616...4d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2023 den 12.09):

Altfor dyrt ja...håpløse tipskulturen også. Hadde ikke giddet å reise dit pga dette.

Tenk så mange fine turer du kan ha i europa for pengene i stedet....hva er vitsen med å dra til USA som er et u-land. Har selv bodd der i 3år. Selv tjente jeg godt, men gud hjelpe for et samfunn med klasseskiller. Et håpløst sted, skal aldri dit igjen.

Anonymkode: c9f94...89b

Ts her

jeg er bereist. Har sett store deler av verden. Det finnes ingen interessante steder i Europa igjen.

New york er et sted jeg ikke har vært. Det var enten New York eller Tokyo, og Tokyo ble så langt å reise for en halv ukes tur

Anonymkode: 3c87f...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts her

jeg er bereist. Har sett store deler av verden. Det finnes ingen interessante steder i Europa igjen.

New york er et sted jeg ikke har vært. Det var enten New York eller Tokyo, og Tokyo ble så langt å reise for en halv ukes tur

Anonymkode: 3c87f...4c1

Endte du med å ikke dra?

 

Anonymkode: 4d2bd...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i Florida i juni - Orlando, så det er vel noe i retning av NY-priser. Og for å være helt ærlig, så er USA så dyrt for tiden at jeg ikke anbefaler det for noen, med mindre man er forberedt på å svi av MYE penger. 🙈 
Men veldig gøy, da! Elsker å dra til USA. 😍

Anonymkode: 70284...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var i Florida i juni - Orlando, så det er vel noe i retning av NY-priser. Og for å være helt ærlig, så er USA så dyrt for tiden at jeg ikke anbefaler det for noen, med mindre man er forberedt på å svi av MYE penger. 🙈 
Men veldig gøy, da! Elsker å dra til USA. 😍

Anonymkode: 70284...a38

Er ikke det risky å reise dit nå? 

Anonymkode: 2b600...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke det risky å reise dit nå? 

Anonymkode: 2b600...caa

Risky, hvorfor det?

Anonymkode: 4d2bd...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Endte du med å ikke dra?

 

Anonymkode: 4d2bd...eee

Det er snakk om neste sommer

jeg må ha skrevet feil i start innlegget. Det er neste sommer jeg fyller 40

Anonymkode: 3c87f...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Risky, hvorfor det?

Anonymkode: 4d2bd...eee

Masseskytinger 

Anonymkode: 2b600...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler the Tenement Museum i NYC. Beste museet jeg har vært på. 

Anonymkode: 6f48a...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Anbefaler the Tenement Museum i NYC. Beste museet jeg har vært på. 

Anonymkode: 6f48a...bf1

Det er et bra museum, vil også anbefale Merchant house museum, og Theodore Roosevelts birthplace. Fint med noen mindre museer inne blant alle de store og overveldende. 

Anonymkode: b5616...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der 6 dager i mai. Bare fly og hotell kostet oss 28.000 kr. Bestilte turen i oktober i fjor.

Brukte ca 20.000 kr på mat (mannen er lidenskapelig opptatt av mat, så her kuttes det aldri på noe når vi er på tur)

Shopping: 15.000 kr

Opplevelser: +/- 10.000 ca

 

Anonymkode: c2964...01a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 21.05):

Takk for et kjempe fint svar 😊😊

Anonymkode: 3c87f...4c1

Og i tillegg: Morgentur over Brooklyn Brigde❤️

Anonymkode: 066d4...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

New York er ekstremt dyrt! Vært der selv. Mye dyrere der enn i Norge, jeg hadde ALDRI reist der nå som det er blitt enda dyrere der😬 Var i Virginia etterpå, 60% billigere 🙊

Vi lå på et hotell nær times square. Er enorme avstander der, så hva som er sentralt er litt etter hvor dere vil bo.

Regn med 2000 kr for en liten forett og en flaske vin. 

NY er en by som mange vil oppleve,jeg ser den...Tenkte likt selv,men satt igjen med ikke de store inntrykkene. Overfylt by,kø når man spaserer...mye bråk og dyrt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 dager er litt lite siden det er en såpass stor by.

Var der i 2018 var det vel, og svei av rett over 90000 på fly og hotell for en uke, og rett over 100' på shopping, mat og opplevelser. 

Anonymkode: 6cb25...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor bereist du er utover Europa, men hadde foretrukket minst 5 hele dager der. Jetlagen er på din side når du reiser bort, men du blir jo trøtt på kvelden. 
 

Du har fått mange gode tips. Vi var der i 2017 og 2022 og det har alltid vært dyrt, men 2022 var overraskende dyrt. Et glass appelsinjuice til frokost på hotellet kostet 70kr. Et glass vin 150. En drink på takterrassen: slush med alkohol servert i plastkopp: 190kr. 
 

Det som også hadde forandret seg siden 2017 var tipskulturen. De forventet rips før også, men nå har de iPader der du kan velge mellom 10/15/20% tips. For alt mulig, også det ene vinglasset og massasjen på et velværested. Og det sies også ofte muntlig. At det forventes tips. På en uke ble det et par ekstra tusen bare i tips. 
 

Subwayen er ikke spesielt billig sammenlignet med taxi om man er flere, men siden det er mye trafikk i NY kan man spare tid. Eneste minus er rottene der nede. 

 

Vi har alltid hatt en uke og føler du at dere har tid, er Brooklyn et sted vi nesten er mer enn Manhattan. Likte oss også i Greenwich. Mye secondhand og nisjebutikker. 5th av er Manhattans Karl Johan, men verdt å få med seg. Samme med Times S. Grusomt område, men man må jo se det en gang om man ikke har sett det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 15.03):

Det er ikke noe som heter skal ha tips, med mindre den er bakt inn i regningen. Jeg ga ikke en cent i tips noe sted, og tok ikke ut kontanter i det hele tatt. Det er dyrt nok fra før, med tips over alt måtte man latt være å reise. 

Anonymkode: b5616...4d7

Vel, lønna til de du møter er basert på at de får tips. Tipser du ikke, gir du en sterk beskjed om at de ikke har gjort jobben sin.  At det er slik er en uting, men det er nå slik. Så får en heller støtte opp om de gode norske forholdene på organiserte steder slik at vi ikke får ansatte som er avhengig av tips for å få mat i magen

Anonymkode: 36a29...558

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...