Gå til innhold

Jeg teller kcal, men vet du om jeg overhode ikke trenger ta hensyn til matvarens innhold av karbohydrater?


densatt

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke gått Grete Roede kurs, ikke enda i allefall. 

 

Men jeg teller kcal, slik som slankekurset til Grete Roede. Men er det noen som har slanket seg før,

ved å kun telle kcal? Eller har du også valgt matvarer som inneholder mindre gram av

karbohydrater også. 

 

F. eks blåbær musli som jeg spiser, har 64 g karbohydrat pr 100 g. Mens magerosten har 0 g karb pr 100 gram? 

Altså trenger jeg ikke se på antall karbohydrat når jeg spiser, kun kcal? Så hvis jeg gjør det går

jeg ned i vekt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg teller kun kcal. Går ned i vekt. Men er jo forskjell på kcal, man blir mere mett av fiber, proteiner osv.. velger man de riktige kaloriene har kroppen det bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt spørs på DIN KROPP, HVA DIN KROPP RESPONDERER PÅ, HVA DIN KROPP TRENGER.

Noen av oss kan kun karbohydrater og klare oss fint, andre blir dårlig av å kun spise karbohydrater. 
Så dette er vanskelig å svare på, men den generelle regelen er: Kalorier inn vs kalorier ut.

Men jeg personlig kan ikke spise mange karbohydratene om dagen og fortsatt gå ned i vekt. Det vil si; Jeg kan ikke spise sjokolade, drikke alkohol, gjærbakst og fortsatt gå ned i vekt. Jeg legger på meg for mye vann samtidig som jeg har null energi. Så jeg må passe på at jeg får riktige energikilder for min kropp, som da er proteiner. 

 

Fordelen min er at jeg kan spise MYE mat. Endel proteinrik mat, er kalorifattig. 

Anonymkode: f2c67...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må ikke hensynta karbohydrater i den forstand av å minimere de. Karbohydrater er BRA for fettap i motsetning til hva mange tror. 

Det som er viktig er, og i riktig rekkefølge; 1. energiunderskudd, 2. Mer proteiner, 3.mer vann, 4.mer grønnsaker og frukt, 5. gode fettkilder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriene bestemmer om du legger på deg, holder deg på den samme vekta, eller blir lettere.

Karbohydratene kan bestemme hvordan du føler deg. Man får fortere energi av raske karbohydrater, men holder seg mett lengre hvis man spiser sunnere alternativer, som langsomme karbohydrater, fett og protein.

Spiser man masse karbohydrater kan kroppen også holde på litt mer vann, enn om man spiser lavkarbo (med andre ord: veldig lite karbohydrater) og kroppen holder på mindre. Vann kan utgjøre forskjell på selve tallet vekta, men det kan kroppen kvitte seg med veldig fort om man forandrer litt på kostholdet. Det er også hundre ganger bedre å ha litt ekstra vann i kroppen, enn å ha for mye fett.

Du kan kjenne litt på det selv. Hvis du føler deg tung og ubehagelig i magen etter å ha spist masse karbohydrater, kan du vurdere å spise litt mindre av det og mer av det andre. Min erfaring er at jeg føler meg bedre av å spise færre karbohydrater totalt sett. Men folk er forskjellige.

Men når det kommer til bare vekttap er det kaloriene som gjelder. De må telles. Da går du ned i vekt uansett.

Anonymkode: 007d4...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser en god del karbohydrater. En porsjon havregrøt, 40g havregryn, er 26g karbo. Det er 150kcal, som holder meg mett mange timer. Jeg klarer være nede i 300kcal på frokost og lunsj, med ganske stor andel karbohydrater.

Og da kan jeg spise omtrent akkurat det jeg vil til middag, og ha plass til noe godt også. Prøver holde meg på 1400-1600kcal pr dag.

For meg funker det best spise slik, for da kan jeg fint spise litt sjokolade, ta en øl, eller ett kakestykke når jeg vil, og trenger ikke begrense meg noe særlig.

Anonymkode: fd879...88b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer kanskje litt an på om du er mest opptatt av å gå fort ned i vekt eller om du er opptatt av et sunt og godt kosthold.

Er det et det siste så er tallerkenmodellen et veldig godt verktøy. 1/3 tallerken med grønnsaker, 1/3 med potet/pasta/ris etc (karbohydrater) 1/3 med fisk, kjøtt, vegetar

Er målet også å gå ned i vekt endrer man tallerkenen til 1/2 tallerken med grønt og 1/4 av de to andre kategoriene.

Det som overrasket meg da jeg startet virkelig opp med å bruke tallerkenmodellen et hvor stor andel grønnsaker det virkelig er. Man blir iallfall god og mett av det. Så må man passe på å få varierte farger på grønnsakene slik at man får forskjellige næringsstoffer.

Mitt råd er å droppe hele Grete Roede tankegangen og heller øve seg opp til å se på maten og konsentrere seg om tallerkenmodellen.

Det er også et poeng hvor store tallerkener man har. I mange år har jo disse vært ganske store. Da må man tenke at man ikke skal fylle tallerkenen helt ut.

Forskjellige dietter kommer og går, er veldig trendy i en periode og blir så byttet ut med noe nytt. De norske kostholdsrådene står seg bedre gjennom tiden. Les mer her https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/sma-grep-for-et-sunt-kosthold/dagens-maltider/#tallerkenmodellen

Jeg er litt nyfrelst fordi jeg kommer rett fra en måneds opplæring i livsstilsendring. Der var de opptatt av at det skal være enkelt å spise sunt på en måte som en går ned i vekt med. Det skal ikke være så mange regler. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at antall kalorier har alt å si. Men så er det jo noe med å vurdere «hva man får» for de kaloriene. Fokuserer man på mye rent kjøtt, kylling, fisk og grønnsaker får man mye mat-mengde og det metter godt. Karbohydrater fra havregryn og frukt, gir jo ikke like mye kalorier som kanelbolle og calzone. Så bruk litt sunt vett, så er ikke karbohydrater i seg selv noe problem. 
Mitt inntrykk er at det å gå på lavkarbo og keto er selve oppskriften på å bli en jojo-slanker. Følger masse damer på insta for å få slanke-motivasjon. De som driver med lavkarbo går ofte ned liksom 30kg, så faller dem av i alle ferier eller så fort de møter motgang i livet. Og da virkelig RASER dem opp i vekt igjen.

Anonymkode: a32e7...55f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned fra 66 kg til 50 kg bare ved å telle kcal. Karbohydrater ga jeg pokkern i, altfor glad i junk 😂 Men matvarer med veldig høyt karboinnhold innehar også gjerne mye kcal, så det henger fort sammen. 

Anonymkode: a834c...fdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 13.59):

Alt spørs på DIN KROPP, HVA DIN KROPP RESPONDERER PÅ, HVA DIN KROPP TRENGER.

Anonymkode: f2c67...d52

Ikke om man ser på vektnedgang isolert sett.

Ligger man i kaloriunderskudd over tid, så går man ned i vekt. Helt uavhengig av sammensetning karbo/protein/fett.

 

 

Anonymkode: ce740...423

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke om man ser på vektnedgang isolert sett.

Ligger man i kaloriunderskudd over tid, så går man ned i vekt. Helt uavhengig av sammensetning karbo/protein/fett.

 

 

Anonymkode: ce740...423

Stemmer ikke nei.

Kroppen din vil begynne å jobbe imot deg, jeg har selv denne erfaringen etter å ha gått i fitness. Vi trente hardt samtidig som alle lå i kaloriunderskudd - samtlige i gruppen stagnerte i vektnedgang. 

Anonymkode: f2c67...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

densatt skrev (På 20.3.2023 den 13.43):

Jeg har ikke gått Grete Roede kurs, ikke enda i allefall. 

 

Men jeg teller kcal, slik som slankekurset til Grete Roede. Men er det noen som har slanket seg før,

ved å kun telle kcal? Eller har du også valgt matvarer som inneholder mindre gram av

karbohydrater også. 

 

F. eks blåbær musli som jeg spiser, har 64 g karbohydrat pr 100 g. Mens magerosten har 0 g karb pr 100 gram? 

Altså trenger jeg ikke se på antall karbohydrat når jeg spiser, kun kcal? Så hvis jeg gjør det går

jeg ned i vekt?

 

 

Du trenger kun se på kcal for å gå ned i vekt. Ikke hør på noen som sier noe annet. 

Anonymkode: 8dc30...df2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

densatt skrev (På 20.3.2023 den 13.43):

Jeg har ikke gått Grete Roede kurs, ikke enda i allefall. 

 

Men jeg teller kcal, slik som slankekurset til Grete Roede. Men er det noen som har slanket seg før,

ved å kun telle kcal? Eller har du også valgt matvarer som inneholder mindre gram av

karbohydrater også. 

 

F. eks blåbær musli som jeg spiser, har 64 g karbohydrat pr 100 g. Mens magerosten har 0 g karb pr 100 gram? 

Altså trenger jeg ikke se på antall karbohydrat når jeg spiser, kun kcal? Så hvis jeg gjør det går

jeg ned i vekt?

 

 

Man går ikke opp og ned i vekt av å telle karbohydrater, men av å telle kalorier.

Det er kaloriunderskudd som fører til vekttap.

Så fortsett å telle kalorier :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Stemmer ikke nei.

Kroppen din vil begynne å jobbe imot deg, jeg har selv denne erfaringen etter å ha gått i fitness. Vi trente hardt samtidig som alle lå i kaloriunderskudd - samtlige i gruppen stagnerte i vektnedgang. 

Anonymkode: f2c67...d52

Det er fordi dere fikk mer muskelmasse og muskler veier mer enn fett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drizzt skrev (3 minutter siden):

Det er fordi dere fikk mer muskelmasse og muskler veier mer enn fett. 

Pluss sikkert et høyt stress for kroppen. Er jo en syk greie det der med fitness-konkurranser..

Anonymkode: a32e7...55f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Stemmer ikke nei.

Kroppen din vil begynne å jobbe imot deg, jeg har selv denne erfaringen etter å ha gått i fitness. Vi trente hardt samtidig som alle lå i kaloriunderskudd - samtlige i gruppen stagnerte i vektnedgang. 

Anonymkode: f2c67...d52

Jo det stemmer. Jeg har selv konkurrert i fitness, uten at det er særlig relevant. Jeg har flere ganger ligget godt under 10% kroppsfett i forbindelse med konkurranser.

Når du snakker om å «jobbe i mot», så betyr det at adopsjon blir vanskeligere og vanskeligere ettersom fettprosenten blir lavere. Kroppen «vil» hente energi ikke bare fra fettceller (som det ved lav fett% er  lite av). Når man kommer under 10-12% kroppsfett, begynner metabolske og fysiologiske funksjoner å bli vanskelig å opprettholde. Da er det for mange viktig å begynne med tilskudd (jern, kalsium etc) og ting som menssyklus og kroppstemperaturregulering kan bli forkludret.
Du har selv garantert erfart forstyrret mens og/eller å fryse når du har konkurrert.

Men alt dette er irrelevant. For TS er poenget at jo, ligger man i kaloriunderskudd over tid, så vil man gå ned i kroppsfett.

Om man ikke går opp i vekt av å ligge i kalorioverskudd over tid, eller ikke går ned av å ligge i underskudd over tid, så må man ringe Nobel komiteen og nomineres for Nobelprisen i fysiolog. Da har man redefinert termodynamikkens 1. lov.

Anonymkode: ce740...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men alt dette er irrelevant. For TS er poenget at jo, ligger man i kaloriunderskudd over tid, så vil man gå ned i kroppsfett.

Om man ikke går opp i vekt av å ligge i kalorioverskudd over tid, eller ikke går ned av å ligge i underskudd over tid, så må man ringe Nobel komiteen og nomineres for Nobelprisen i fysiolog. Da har man redefinert termodynamikkens 1. lov.

Anonymkode: ce740...423

Jeg blir alltid fascinert av kvinner her på forumet som mener at dette er mer sannsynlig at har skjedd, enn at de ikke trenger like mange kalorier som de tror.  (Evt stoler blindt på en dum klokke eller en kalkulator på nett). De sitter jo med fasiten: de er ikke i kaloriunderskudd. Til sammenlikning er jeg relativt høy (170cm), men må ligge på maks 1500kcal daglig for vedlikehold(!) av vekten. I følge kalkulatorer skulle det tallet vært 2000!! Poenget: kroppen viser det fasiten.

Anonymkode: a32e7...55f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...