AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #21 Del Skrevet 20. mars 2023 Just now, AnonymBruker said: Og hvor kommer norske dialekter fra? Du tror dialektene er oppfunnet fra ingenting? Anonymkode: e8809...47f Norske dialekter har blitt utviklet over tid fra de stedene de er fra, med mer eller mindre påvirkning fra dialekter rundt dem. Det er jo utvilsomt mer norsk enn bokmål, som bare er dansk med noen små endringer. Anonymkode: 52bca...eba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #22 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Norske dialekter har blitt utviklet over tid fra de stedene de er fra, med mer eller mindre påvirkning fra dialekter rundt dem. Det er jo utvilsomt mer norsk enn bokmål, som bare er dansk med noen små endringer. Anonymkode: 52bca...eba Nei nynorsk er et germansk språk. Det samme opphavet som bokmål, dansk, tysk og engelsk. Samisk er ikke et germansk språk. La det synke inn. Anonymkode: e8809...47f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #23 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes så synd på de stakkars bergenserne når jeg drar på besøk 😰 Anonymkode: 4ca5b...d82 Mange bergensere er etterkommere av innflyttere fra gamle Sogn og Fjordane og Hordaland for generasjoner tilbake. De hadde dialekten med seg, men den ble utvannet etter hvert. Anonymkode: fe9ea...98c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 20. mars 2023 #24 Del Skrevet 20. mars 2023 Einus skrev (1 time siden): Ja jeg ble litt overrasket over spørsmålet, men ble usikker. Godt noen sitter med fakta 👍 Men når det er sagt, så hater jeg nynorsk. Jeg virkelig hater nynorsk😡😡😡 så derfor bør ikke noen andre trives med det mener du? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #25 Del Skrevet 20. mars 2023 Opplever ofte folk som skal på Øyeavdelingen på Haukeland. De finner ikke avdelingen på «Ø», fordi den står helt motsatt i alfabetet på «A» - Augeavdelingen. Dette blir også mange med nynorsk som hovedmål også overrasket over…. Anonymkode: ecc07...ccb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #26 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Nei nynorsk er et germansk språk. Det samme opphavet som bokmål, dansk, tysk og engelsk. Kvifor er Svensk så likt Nynorsk då, i motsetning til Dansk/Tysk ? Følelser = Kjenlsor Syk = Sjuk Myk = Mjuk Vann = Vatten Mel = Mjøl ... osv. osv. ..... Lista er lang Heilt klart er begge delar bygt på gammal Norrønt språk. Ein Sogning og ein frå Færøyane kan nesten forstå kvarandre om ein snakkar sakte. Anonymkode: ab315...95f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #27 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv har jeg bokmål, men det er mange i Bergen som har nynorsk som hovedmål. Hilsen bergenser Anonymkode: ef6fe...b7a Ehm. Nei. Det er ikke mange i Bergen som har nynorsk som hovedmål. 1,1 prosent av elevene i grunnskolen i Bergen har nynorsk som hovedmål. Jeg vil ikke akkurat kalle det «mange»… https://www.nrk.no/vestland/faerre-nynorskelever-i-bergen-1.15894640 Problemet er at hvilket mål man skal ha i et fylke, bestemmes ut fra areal og ikke antall innbyggere. To nynorskbrukere som bor på en gård i hver sin ende av en dal kan derfor potensielt telle mer enn 100 000 bokmålsbrukere som bor på tilsvarende areal. Helt latterlig og udemokratisk. 36 935 elever i Vestland fylke har nynorsk som hovedmål mens 39 965 har bokmål. Altså er bokmål i flertall i fylket. Likevel skal flertallet kues av mindretallet. https://www.ssb.no/utdanning/grunnskoler/statistikk/elevar-i-grunnskolen/artikler/1-av-10-har-nynorsk-som-hovudmal-i-skolen Og selv om så godt som samtlige i Bergen har bokmål som hovedmål skal vi tvinges inn i nynorsk…. Igjen… av et mindretall i fylket🙄 Hilsen bergenser som hater å få nynorsk tredd nedover hodet. Anonymkode: 8eb4c...91b 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #28 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kvifor er Svensk så likt Nynorsk då, i motsetning til Dansk/Tysk ? Følelser = Kjenlsor Syk = Sjuk Myk = Mjuk Vann = Vatten Mel = Mjøl ... osv. osv. ..... Lista er lang Heilt klart er begge delar bygt på gammal Norrønt språk. Ein Sogning og ein frå Færøyane kan nesten forstå kvarandre om ein snakkar sakte. Anonymkode: ab315...95f Svensk er også et germansk spåk. Islandsk, nederlandsk, færøyisk er også germanske språk. I tillegg til en masse andre jeg ikke gidder å liste opp. Anonymkode: e8809...47f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 20. mars 2023 #29 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hilsen bergenser som hater å få nynorsk tredd nedover hodet. Helt enig med deg ! Kunne hatt mye mer respekt for Nynorsk, om det var frivillig, men får avsmak når det skal tvinges på en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #30 Del Skrevet 20. mars 2023 2 minutter siden, bullehurk said: Helt enig med deg ! Kunne hatt mye mer respekt for Nynorsk, om det var frivillig, men får avsmak når det skal tvinges på en. Vi som har hatt nynorsk har fått bokmål tvunget på en også. Jeg er utrolig glad for at jeg hadde nynorsk på barneskolen. Det gjør at det er enkelt for meg å forstå begge deler. Helt siden jeg barn så syntes jeg det var så teit med alle disse "hater nynorsk"-folka. Anonymkode: 52bca...eba 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #31 Del Skrevet 20. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Og hvor kommer norske dialekter fra? Du tror dialektene er oppfunnet fra ingenting? Anonymkode: e8809...47f Med denne argumentasjonen er det ingenting som kan sies å stamme fra Norge. Ikke en gang nordmenn, vi er tross alt afrikanere hele gjengen. Anonymkode: b9c2e...3f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #32 Del Skrevet 20. mars 2023 Heia bokmål 😛🥳🥳 Anonymkode: 3b38a...115 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glenda27 Skrevet 20. mars 2023 #33 Del Skrevet 20. mars 2023 Hver kommune har ansvar for å føre et bestemt skriftspråk. I området der jeg bor, har min hjemkommune nynorsk som hovedmål, mens kommunene rundt har bokmål. Det er bare slik det er, og ble nok bestemt ganske (!) mange år tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #34 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Opplever ofte folk som skal på Øyeavdelingen på Haukeland. De finner ikke avdelingen på «Ø», fordi den står helt motsatt i alfabetet på «A» - Augeavdelingen. Dette blir også mange med nynorsk som hovedmål også overrasket over…. Anonymkode: ecc07...ccb 🤣 Anonymkode: c1921...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #35 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ehm. Nei. Det er ikke mange i Bergen som har nynorsk som hovedmål. 1,1 prosent av elevene i grunnskolen i Bergen har nynorsk som hovedmål. Jeg vil ikke akkurat kalle det «mange»… https://www.nrk.no/vestland/faerre-nynorskelever-i-bergen-1.15894640 Problemet er at hvilket mål man skal ha i et fylke, bestemmes ut fra areal og ikke antall innbyggere. To nynorskbrukere som bor på en gård i hver sin ende av en dal kan derfor potensielt telle mer enn 100 000 bokmålsbrukere som bor på tilsvarende areal. Helt latterlig og udemokratisk. 36 935 elever i Vestland fylke har nynorsk som hovedmål mens 39 965 har bokmål. Altså er bokmål i flertall i fylket. Likevel skal flertallet kues av mindretallet. https://www.ssb.no/utdanning/grunnskoler/statistikk/elevar-i-grunnskolen/artikler/1-av-10-har-nynorsk-som-hovudmal-i-skolen Og selv om så godt som samtlige i Bergen har bokmål som hovedmål skal vi tvinges inn i nynorsk…. Igjen… av et mindretall i fylket🙄 Hilsen bergenser som hater å få nynorsk tredd nedover hodet. Anonymkode: 8eb4c...91b Vi snakker da ikke om folk som er født i Bergen, de har selvfølgelig bokmål. Men alle innflytterne. Veldig mange fra Sogn og Fjordane og Hordaland velger Bergen for studier, og så karriere. Vil anslå 20-30% på min arbeidsplass (akademikere) har nynorsk som hovedmål. Dessuten er Bergen nå fylkeshovedstad for alle som holder på Nynorsken, så det bør på alle måter respekteres. Den forferdelige skarringen kunne jeg imidlertid klart meg uten, for å være helt ærlig. - Hilsen Østlending (Oslo) i Bergen som respekterer kulturarven. Og helt ærlig ikke registrerer om det er bokmål, nynorsk, eller engelsk for den sags skyld, jeg leser. Anonymkode: 5dbd2...494 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #36 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi snakker da ikke om folk som er født i Bergen, de har selvfølgelig bokmål. Men alle innflytterne. Veldig mange fra Sogn og Fjordane og Hordaland velger Bergen for studier, og så karriere. Vil anslå 20-30% på min arbeidsplass (akademikere) har nynorsk som hovedmål. Dessuten er Bergen nå fylkeshovedstad for alle som holder på Nynorsken, så det bør på alle måter respekteres. Den forferdelige skarringen kunne jeg imidlertid klart meg uten, for å være helt ærlig. - Hilsen Østlending (Oslo) i Bergen som respekterer kulturarven. Og helt ærlig ikke registrerer om det er bokmål, nynorsk, eller engelsk for den sags skyld, jeg leser. Anonymkode: 5dbd2...494 Jeg linket til tall fra statistisk sentralbyrå. Beklager altså, men jeg stoler mer på dem enn hva du velger å «anslå». Uansett er andelen nynorskbrukere forsvinnende liten sammenlignet med bokmålsbrukere Anonymkode: 8eb4c...91b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #37 Del Skrevet 20. mars 2023 Bra de bruker språket sitt. Denne fordanskingen av Norge er håpløs og noe vi må bekjempe. Jeg er for et selvstendig vestland med råderett over oljefeltene, så kan Oslo bare forbli den verdiløse svenskehavnen den har vært i all tid før kjeltringgjengen som var bosatt der fikk kuppet til seg hovedstadsstatus og siden den gang har beriket seg på midler og verdier skapt alle andre steder enn akkurat der. Anonymkode: f313a...a04 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #38 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg linket til tall fra statistisk sentralbyrå. Beklager altså, men jeg stoler mer på dem enn hva du velger å «anslå». Uansett er andelen nynorskbrukere forsvinnende liten sammenlignet med bokmålsbrukere Anonymkode: 8eb4c...91b Du snakket utelukkende om grunnskole og elever. I et fylke der veldig mange av arbeiderne er innflyttere fra nærliggende nynorsk-kommuner. Statistikken din er derfor fullstendig irrelevant for beboerne i fylket. Anonymkode: 5dbd2...494 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #39 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kvifor er Svensk så likt Nynorsk då, i motsetning til Dansk/Tysk ? Følelser = Kjenlsor Syk = Sjuk Myk = Mjuk Vann = Vatten Mel = Mjøl ... osv. osv. ..... Lista er lang Anonymkode: ab315...95f Svensk har heller ingen diftonger (au, ei, øy), noe nynorsk har... mange av. Det er heller ikke hunkjønn på svensk. På disse stedene ligner svensk mer på bokmål. Anonymkode: 4ca5b...d82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #40 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du snakket utelukkende om grunnskole og elever. I et fylke der veldig mange av arbeiderne er innflyttere fra nærliggende nynorsk-kommuner. Statistikken din er derfor fullstendig irrelevant for beboerne i fylket. Anonymkode: 5dbd2...494 Mens du som har følt deg fram til et anslag har derimot viktige innspill å komme med🙄 Flertallet både i Bergen og Vestland fylke har bokmål som hovedmål. De er et faktum. Det er udemokratisk å tvinge nynorsk på flertallet. Anonymkode: 8eb4c...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå