AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #1 Del Skrevet 20. mars 2023 Synes så synd på de stakkars bergenserne når jeg drar på besøk 😰 Anonymkode: 4ca5b...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #2 Del Skrevet 20. mars 2023 De overlever nok. Anonymkode: 52bca...eba 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #3 Del Skrevet 20. mars 2023 Fordi Vestland fylke har nynorsk som hovedmål Anonymkode: 692b6...bec 7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 20. mars 2023 #4 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi Vestland fylke har nynorsk som hovedmål Anonymkode: 692b6...bec Ja jeg ble litt overrasket over spørsmålet, men ble usikker. Godt noen sitter med fakta 👍 Men når det er sagt, så hater jeg nynorsk. Jeg virkelig hater nynorsk😡😡😡 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #5 Del Skrevet 20. mars 2023 Selv har jeg bokmål, men det er mange i Bergen som har nynorsk som hovedmål. Hilsen bergenser Anonymkode: ef6fe...b7a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #6 Del Skrevet 20. mars 2023 Hvordan har fylket klart å banke igjennom nynorsk som hovedmål? Det er vel mindre enn halvparten av innbyggerne som snakker nynorsk der. Anonymkode: 35a0a...851 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 20. mars 2023 #7 Del Skrevet 20. mars 2023 Einus skrev (2 minutter siden): Ja jeg ble litt overrasket over spørsmålet, men ble usikker. Godt noen sitter med fakta 👍 Men når det er sagt, så hater jeg nynorsk. Jeg virkelig hater nynorsk😡😡😡 Då treng du eksponeringsterapi. Eg vil på det sterkaste tilrå deg å både lese og høyre på bøkene til Are Kalvø. Han skriv godt nynorsk, og er ein veldig god humorist. Etter 5-6 av bøkene hans, så vil du elske nynorsk, tru meg! Lydbøkene leser han sjølv, så der får du verkeleg glede av han. Lukke til, og kom gjerne attende og takk meg om eit halvt år. 8 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #8 Del Skrevet 20. mars 2023 5 minutter siden, Einus said: Ja jeg ble litt overrasket over spørsmålet, men ble usikker. Godt noen sitter med fakta 👍 Men når det er sagt, så hater jeg nynorsk. Jeg virkelig hater nynorsk😡😡😡 Blir helt vonbroten i bokmålhjertet, men får prøve å overleve dette. Anonymkode: 692b6...bec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Del Skrevet 20. mars 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan har fylket klart å banke igjennom nynorsk som hovedmål? Det er vel mindre enn halvparten av innbyggerne som snakker nynorsk der. Anonymkode: 35a0a...851 Det er ingen som "snakker nynorsk". Men dialektene i Vestlandsfylket er nærmere nynorsk enn bokmål. Anonymkode: 52bca...eba 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 20. mars 2023 #10 Del Skrevet 20. mars 2023 Men derimot riksmål setter jeg ganske høyt, dog er det dessverre svært få i dette landet som snakker riksmål. Det er eneste fylke som kan regnes som riksmål fylke er Finnmark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #11 Del Skrevet 20. mars 2023 1 minutt siden, Einus said: Men derimot riksmål setter jeg ganske høyt, dog er det dessverre svært få i dette landet som snakker riksmål. Det er eneste fylke som kan regnes som riksmål fylke er Finnmark. Riksmål og bokmål er jo bare en variant av dansk. Nynorsk er i det minste basert på dialekter, dvs at det faktisk er mer reelt norsk. Anonymkode: 52bca...eba 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #12 Del Skrevet 20. mars 2023 Einus skrev (12 minutter siden): Ja jeg ble litt overrasket over spørsmålet, men ble usikker. Godt noen sitter med fakta 👍 Men når det er sagt, så hater jeg nynorsk. Jeg virkelig hater nynorsk😡😡😡 Det er ikke sååååå vanskelig. Anonymkode: 59fca...0b6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #13 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ingen som "snakker nynorsk". Men dialektene i Vestlandsfylket er nærmere nynorsk enn bokmål. Anonymkode: 52bca...eba Og allikevel bruker de som regel bokmål på tross av fylkets administrasjon. Anonymkode: 4ca5b...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #14 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan har fylket klart å banke igjennom nynorsk som hovedmål? Det er vel mindre enn halvparten av innbyggerne som snakker nynorsk der. Anonymkode: 35a0a...851 Vestland fylke er jo gamle Hordaland og gamle Sogn og Fjordane, så det er maaaange som er nynorsk-brukarar der. Forøvrig er det ingen som snakkar nynorsk, sidan dette er eit skriftspråk. Anonymkode: 66227...5f2 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #15 Del Skrevet 20. mars 2023 Veldig mange av Bergens omegnskommuner har nynorsk som hovedmål, da, så det har nok med det å gjøre. Anonymkode: 3f7da...9b0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #16 Del Skrevet 20. mars 2023 Einus skrev (13 minutter siden): Ja jeg ble litt overrasket over spørsmålet, men ble usikker. Godt noen sitter med fakta 👍 Men når det er sagt, så hater jeg nynorsk. Jeg virkelig hater nynorsk😡😡😡 Hvorfor det? Anonymkode: 66227...5f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #17 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Riksmål og bokmål er jo bare en variant av dansk. Nynorsk er i det minste basert på dialekter, dvs at det faktisk er mer reelt norsk. Anonymkode: 52bca...eba Fordi noe kommer fra dansk betyr ikke at det er mindre norsk. Nynorsk kommer også fra et sted utenfor Norge. Det har ikke oppstått fra ingenting. En same er ikke mer norsk enn kongen bare fordi kongen har slekt fra Danmark. Begge er like norske uansett opphav. Anonymkode: e8809...47f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #18 Del Skrevet 20. mars 2023 Just now, AnonymBruker said: Fordi noe kommer fra dansk betyr ikke at det er mindre norsk. Nynorsk kommer også fra et sted utenfor Norge. Det har ikke oppstått fra ingenting. En same er ikke mer norsk enn kongen bare fordi kongen har slekt fra Danmark. Begge er like norske uansett opphav. Anonymkode: e8809...47f Nei, nynorsk kommer ikke fra et sted utenfor Norge. Det stammer fra norske dialekter. Anonymkode: 52bca...eba 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #19 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Riksmål og bokmål er jo bare en variant av dansk. Nynorsk er i det minste basert på dialekter, dvs at det faktisk er mer reelt norsk. Anonymkode: 52bca...eba Ikke overraskende at det alltid er språkpurister som står for nynorsken. Vestlandsdialekter og nynorsk er ikke mer norske fordi de har blitt påvirket mindre av andre språk. Det henger ikke på greip. Anonymkode: 4ca5b...d82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #20 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, nynorsk kommer ikke fra et sted utenfor Norge. Det stammer fra norske dialekter. Anonymkode: 52bca...eba Og hvor kommer norske dialekter fra? Du tror dialektene er oppfunnet fra ingenting? Anonymkode: e8809...47f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå