Gå til innhold

Over halvparten har takket nei til å komme i bryllupet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Flere mulige problemer her: 

1) Dyrt

2) Én bryllupshelg i juli kan i praksis binde opp ferien helt (hvis man har tre ukers ferie, denne helga kommer midt i ferien, og man hadde tenkt å reise på ferie i 2+ uker)

3) Har du gitt hold the date-beskjed tidligere, eller fikk folk vite om datoen nå? Det er for kort varsel (synes jeg), når det er snakk om et bryllup i sommerferien. 

Anonymkode: 003dc...3f4

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg og mannen min skal gifte oss til sommeren. Bryllupet blir i Oslo, midt i fellesferien. 

Mannen er fra et annet land i Europa, jeg er fra Nord-Norge. Familien min bor spredt rundt i hele Norge.

Idag hadde vi svarfrist, og 47 av 100 gjester har takket ja til å komme. Altså, over halvparten har takket nei til bryllupet! Og det største frafallet er fra min side :(

Jeg er så skuffet og lei meg! nå prøver jeg "granske" hva jeg har gjort galt, for at ingen ønsker feire dagen med meg. Dette ble et skikkelig slag i trynet og tidenes største skuffelse! 

Til vanlig har jeg en familie som elsker fester og reiser både land og strand for å få med seg rubbel og bit av bursdager, konfirmasjoner, barndåper osv. Flere som har takket nei, har ikke lagt ferieplaner enda- selv om de har ferie.

jeg klarer bare ikke å forstå! :(

Anonymkode: 3766e...079

Når ble invitasjonene sendt ut? 

Anonymkode: 76317...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De brukte 20k på shopping til seg selv. Har ingenting med brudeparet å gjøre det.

Anonymkode: 3e40d...9fd

Nei, da misforstod du. Vi brukte totalt 20k (13500,- på fly og hotell) mat for to voksne per dag skal man jammen prøve hardt for å komme under 1500,- og litt shopping og severdigheter blir det jo uansett. Shopping var bare fellesbetegnelsen jeg brukte. 

Anonymkode: e842d...d64

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det største problemet her er avstand og dermed kostnaden for bryllupet. Det koster mange tusen å fly og så skal man i tillegg ha overnatting og kanskje skaffe barnevakt på et fremmed sted. I tillegg til dette forventer brudeparet en gave og alle som deltar må ha fine klær. Tusenlappene flyr bare jeg tenker på det. Sist vi reiste hele familien tur/retur Oslo og Nord-Norge kostet det 11000, og det var bare flybilletter. Hvor mange hadde jeg vært villig til å bruke den summen på for å feire bryllupet deres? Kanskje to mennesker i hele verden, ingen andre hadde vært verdt det og sånn er det dessverre for deg og gjestene dine også. Det er rett og slett altfor mye å bruke på å delta i et bryllup til noen man ikke er veldig veldig nær. 

Anonymkode: c0c66...f02

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det mange ting som gjør at folk takker nei. Juli er nordmenns fellesferie, og da er mange bortreist/har andre planer. Og å legge bryllupet i Oslo er nok hovedsaklig bekvemt for hans slekt som kommer fra utlandet, mens for din slekt i nord-Norge blir det (du har vel fått med deg at "alt er dyrt"?) et ruineringsprosjekt. Her har dere vært korttenkte i planleggingsprosessen. 

Anonymkode: 8d1a7...561

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde vært langt smartere for TS å ha bryllupet i Nord-Norge. Hvis det er gjester fra mannens side som er villige til å fly til Norge for å feire dem er de sannsynligvis villige til å fly helt til Nord-Norge også, så hvor i Norge bryllupet er vil neppe endre antall gjester fra mannens side. Det vil sannsynligvis ikke bli noe mer frafall fra mannens familie om bryllupet var i Nord-Norge. Å måtte reise fra Nord-Norge til Oslo vil derimot være helt avgjørende for om gjestene fra hennes side vil delta. Det skal veldig mye til for at man er villig til å bruke så mye penger på noens bryllup. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Altså, i fellesferien ønsker jeg å dra på type 14 dagers ferie. Blir det bryllup midt inni der, er hele ferien ødelagt! Vi liker å reise til varmere strøk, og orker ikke være hjemme i juli når vi endelig har ferie. Er invitert i bryllup i august, og det kunne ikke ha passet oss bedre! 

Anonymkode: 7b96d...db4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett, TS, så er jo de du/dere har invitert familie og venner. Det må da gå an å spørre hvorfor det ikke passet? Jeg selv hadde sendt melding/ringt og sagt hvorfor det ikke passet hvis jeg ble invitert og dessverre ikke kunnet delta. 

Anonymkode: 7b96d...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvem gifter seg midt i fellesferien? 

Anonymkode: 81db4...f1e

De som gifter seg på kommunehuset, og ikke bryr seg om bryllup. Så det er svaret.

Anonymkode: 14f23...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ca 50 er likevel mange da. Glasset er halvfullt, ikke halvt tomt.

Anonymkode: a764f...cde

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og mannen min skal gifte oss til sommeren. Bryllupet blir i Oslo, midt i fellesferien. 

Mannen er fra et annet land i Europa, jeg er fra Nord-Norge. Familien min bor spredt rundt i hele Norge.

Idag hadde vi svarfrist, og 47 av 100 gjester har takket ja til å komme. Altså, over halvparten har takket nei til bryllupet! Og det største frafallet er fra min side :(

Jeg er så skuffet og lei meg! nå prøver jeg "granske" hva jeg har gjort galt, for at ingen ønsker feire dagen med meg. Dette ble et skikkelig slag i trynet og tidenes største skuffelse! 

Til vanlig har jeg en familie som elsker fester og reiser både land og strand for å få med seg rubbel og bit av bursdager, konfirmasjoner, barndåper osv. Flere som har takket nei, har ikke lagt ferieplaner enda- selv om de har ferie.

jeg klarer bare ikke å forstå! :(

Anonymkode: 3766e...079

Hadde ikke brukt hele ferien og feriebudsjettet for å reise i bryllup 🙈 Har selv takket nei til å reise i bryllup i utlandet nå i sommer. Bruker heller pengene på ferietur med barna. 

Anonymkode: 80c36...126

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem gifter seg midt i fellesferien? 

Det er helt vanlig. Juli er høysesong for bryllup. Sørger man for å si i fra om datoen i god tid i forveien kan gjestene forberede seg. Hvis bryllupet innebærer reising er det også vanlig at gjester tar det som en del av ferien, særlig hvis bryllupet foregår i et typisk ferieland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hørte et sånt prateprogram på radioen for noen år siden. Bryllup var en av tingene flest «hatet» med sommeren. 
Ferier og samkjøring rundt hans, hennes fri, gjerne samværs barn, reiser, priser på flybilletter, og all mulig logistikk blir mye for folk. Folk er gjerne invitert i flere bryllup, pp hans side, hennes side, og friheten rundt festlighetene er også relativt begrenset, man må innrette seg etter programmet satt av brudeparet. Noen må ha barna med, andre gidder ikke å bruke tid på «barnebesøk».

Jeg har vært i bryllup til nære venner, og litt slekt, men relativt få, distribuert på flere år. Har alltid takket ja, men ser at det ikke er slik for alle. Mange døler det nok som et ork, og plikt løp. 

Hadde ikke tenkt på det slik før jeg hørte programmet på radio. 

Vi hadde ikke selv bryllup.

Anonymkode: 322c4...763

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Må nok være enig i at midt i fellesferien er vanskelig for mange. Rett før eller etter er bedre. Vi var invitert i 4 bryllup i fjor og strakk oss langt for å komme i alle. Men ett av dem var 9. juli og da hadde vi booket sydentur så det måtte droppes. Ett var lokalt så det var enkelt. To av de andre var med flyreise og to hotellovernattinger, det blir mye for oss som har barn og ønsker å prioritere ferie med familie. 3-4000 i hotell, det samme for fly samt gaver og klær etc. Husk at alt har blitt dyrere og det er dyrt!! å bo i Oslo midt i juli.. Men samtidig skal man ha barnevakt for ungene og barnevaktene er kanskje også på ferie?

Anonymkode: acecd...f24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan være sløve, selv med svarfrist ❤️ Prøv å tenk at det er timingen og ikke uvilje som evt kan begrunnes :gruppeklem: Men se an litt til. Plutselig kan flere ❤️ Og om ikke, går dèt også bra :nikke:

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjedelig, men husk at en invitasjon er nettopp det. En invitasjon. Jeg skjønner godt at mange ikke kommer i fellesferien. Er invitert i tre bryllup i sommer, alle er i juni eller august. 

Her må du bare justere forventningene, og heller bruke litt mer penger på enda bedre mat eller bryllupsreise. Det er bare en dag av hele livet deres. Det er koselig å feire med alle, men det går også fint med 50 gjester. Vi hadde 5 gjester under de verste korona-restriksjonene. Hadde likevel en nydelig og minneverdig dag vi aldri vil glemme.

Anonymkode: 79055...814

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man inviterer da ikke barn i bryllup. Har vært i flere bryllup, har aldri hatt med meg barna. De har ikke noe i et bryllup å gjøre. Da vi giftet oss hadde vi barnepike til vårt barn, og to barn vi er tante/onkel til. De var med i kirken, men under middagen var de på eget sted på samme hotell som oss hvor de fikk middag og lov til å løpe rundt. Så tok barnepiken å la de og passet på de. 

Anonymkode: b0abf...787

Har som sagt bare vært i ett og der var det masse barn! De hadde det helt fantastisk og en kjempefin opplevelse. Er vel ikke du som bestemmer for hvordan alle skal feire bryllup. 

Anonymkode: d81d6...ae8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes bryllup er noe stort tøys, så takke alltid nei til bryllupsinvitasjoner uansett. 

Anonymkode: 4da97...f49

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så leit. Men svaret her er nok i mange av tilfellene: fellesferien. Høysesongen for bryllup er sommeren ja, men da juni og august. Jeg er bryllupsfotograf og har fullt opp i juni og august, men det er sjeldent trangt i jobbkalenderen i juli. Det hjelper jo dere lite nå, men da vet dere i hvert fall at det kanskje er fordi det er vanskelig/dyrere å få kommet i fellesferien, og ikke fordi de ikke ønsker å komme.

Anonymkode: 8f02e...265

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De som gifter seg på kommunehuset, og ikke bryr seg om bryllup. Så det er svaret.

Anonymkode: 14f23...eff

Det er mulig, men de inviterer jo ikke 100 stk og forventer at alle skal komme? Omformulerer da. Hvem tenker at det å invitere inn til stor bryllupsfeiring i juli er en god idé? 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er helt vanlig. Juli er høysesong for bryllup. Sørger man for å si i fra om datoen i god tid i forveien kan gjestene forberede seg. Hvis bryllupet innebærer reising er det også vanlig at gjester tar det som en del av ferien, særlig hvis bryllupet foregår i et typisk ferieland.

Så rart at jeg da ikke kjenner flere enn ett par som er gift i juli. Eller i hvert fall som jeg vet om da. Mulig det er sant som sitert over her, at de som gifter seg for å gifte seg gjør det i juli, uten noe særlig bryllupsoppstuss.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...