AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #1 Skrevet 19. mars 2023 Det er så mye fokus på kropp og slanking, og jeg synes at denne artikkelen var god. https://www.nrk.no/ytring/et-spiseforstyrra-land-1.16323734 Anonymkode: 6e849...73e 10 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #2 Skrevet 19. mars 2023 Takk det var ein svært god artikkel! Anonymkode: 17d19...e04 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #3 Skrevet 19. mars 2023 Det er flere overvektige folk enn undervektige, men ja, tynne folk er problemet. Ikke feite folk som dør hver dag pga fedme. Anonymkode: b06c8...e59 6 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #5 Skrevet 20. mars 2023 Syns det er ganske mye fokus på spiseforstyrrelser jeg. Har vært mye kritikk av fokuset på mat i anoreksi-behandling også. At hovedfokus er å få i nok mat. Også blir det tilbakefall igjen og igjen. Men det er jo viktig for den fysiske helsen også. Jeg ble endelig frisk fra anoreksien da jeg fikk ordentlig traumebehandling og kunne legge vekk kostskjemaer, veiingen og fokuset på hva jeg hadde spist siden sist time. Men når man er voksen har man jo ansvar selv for å søke psykologhjelp for sine psykiske plager. Det er jo ikke enten eller. Du kan både gå til psykolog å jobbe med traumer, samtidig som du lærer om posjonsstørrelser, ernæring og reduserer sukker. Anonymkode: 3d4ac...022 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #6 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er flere overvektige folk enn undervektige, men ja, tynne folk er problemet. Ikke feite folk som dør hver dag pga fedme. Anonymkode: b06c8...e59 Du var bare innstilt på å låse deg fast, før du leste artikkelen, ikke sant? Anonymkode: b2ce9...437 12 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #7 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er flere overvektige folk enn undervektige, men ja, tynne folk er problemet. Ikke feite folk som dør hver dag pga fedme. Anonymkode: b06c8...e59 Hvordan avsløre at man ikke har lest artikkelen, uten å eksplisitt si at man ikke har lest artikkelen. Den var fin. Ikke noe nytt, men fint at det gjentas, for det er viktig. Anonymkode: 3a51b...720 8 1 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. mars 2023 #8 Skrevet 20. mars 2023 Hun har helt klart gode poenger, men man kan ikke si at dette er årsaken til at det er så mange tjukke mennesker. Vi har jo aldri snakka mer om følelser enn i dag, og det er neppe sånn at for 50 år siden og mer så hadde ikke folk vonde opplevelser. Man kommer ikke unna det at (usunn) mat er blitt lettere tilgjengelig, og jeg tror det er hovedårsaken til fedmeepidemien uansett hvordan man snur og vender på det.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #9 Skrevet 20. mars 2023 Jeg opplevde det samme med min fastlege. Gikk til ham for å få orden på stoffskifteproblematikk som har vart i mange år. Han konkluderte med at jeg var SYKELIG overvektig (167 cm og 77 kilo, bruker størrelse M i klær), og må på restriktiv diett a la intermittent fastint 18:6, gjerne kombinert med lavkarbo, føre dagbok over ALT av mat jeg spiser hver dag, trene hardt 3-4 ganger i uka osv. Gjett hva han IKKE har snakket om? Jo da, riktig medisinering for stoffskifteproblemet mitt. Den dag i dag har jeg ingen behandling. To av mine venninner fikk beskjed om å slanke seg da de gikk til fastlegen for noe som overhodet ikke er relatert til overvekten deres. Anonymkode: a8213...c26 2 1 4
exictence Skrevet 20. mars 2023 #10 Skrevet 20. mars 2023 (endret) Men hadde vi ikke hatt penger nok, og hatt all den usunne fristende maten tilgjengelig, så kunne vi ikke spist uansett hvilke trøst vi hadde behov for pga følelser fra traumer. Men det er ikke rart at vi tyr til tilfredstillelse som mat. Mye av maten vår er dessverre tilsatt for mye gluten, sukker, fett, og kunstige tilsetninger og usunne oljer som gjør at søppelmat smaker godt. Det er synd. Det er egentlig mer rart at noen klarer å ikke legge på seg. Tror det er veldig tøft for de fleste. Butikkene vrimler av søppelmat som smaker godt og er billig. Ofte mye billigere enn sunne naturlige matvarer. Så ikke rart mange velger det billigste. Endret 20. mars 2023 av exictence 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #11 Skrevet 20. mars 2023 exictence skrev (Akkurat nå): Men hadde vi ikke hatt penger nok og all den usunne fristende maten tilgjengelig, så kunne vi ikke spist uansett hvilke trøst vi hadde behov for pga følelser fra traumer. Men det er ikke rart at vi tyr til tilfredstillelse som mat. Mye av maten vårer dessverre tilsatt for mye gluten, sukker, fett, og kunstige tilsetninger og usunne oljer som gjør at søppelmat smaker godt. Det er synd. Det er egentlig mer rart at noen klarer å ikke legge på seg. Tror det er veldig tøft for de fleste. Butikkene vrimler av søppelmat som smaker godt og er billig. Ofte mye billigere enn sunne naturlige matvarer. Så ikke rart mange velger det billigste. Problemet er at mye av den usunne maten er mye billigere enn den sunne. Ferdigpizza er billigere enn rent kjøtt og grønnsaker. En liter First price brus er billigere enn en liter melk. Og så videre. Ifølge forskningen så spiser vi heller ikke større mengder mat eller mer usunt enn før: Spiser vi mer enn før? (forskning.no) - Nordmenn spiser sunnere enn før (aftenposten.no) Fedmemysteriet: BMI og overvekt øker selv om vi spiser sunnere og trener mer – Spesial (nrk.no) Før i tiden var man ikke så nøye på at potet ikke var lavkarbo, at det var sukker i brødet, salt på nesten alt av maten, mel i så å si alt (kjøttpudding, fiskeboller, fiskepudding, kjøttkaker osv), og likevel var folk tynnere. Nå skal alle spise chiafrø, gresk yoghurt og asparges, og likevel øker fedmen. Anonymkode: a8213...c26 3 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #12 Skrevet 20. mars 2023 exictence skrev (4 minutter siden): Men hadde vi ikke hatt penger nok og all den usunne fristende maten tilgjengelig, så kunne vi ikke spist uansett hvilke trøst vi hadde behov for pga følelser fra traumer. Men det er ikke rart at vi tyr til tilfredstillelse som mat. Mye av maten vårer dessverre tilsatt for mye gluten, sukker, fett, og kunstige tilsetninger og usunne oljer som gjør at søppelmat smaker godt. Det er synd. Det er egentlig mer rart at noen klarer å ikke legge på seg. Tror det er veldig tøft for de fleste. Butikkene vrimler av søppelmat som smaker godt og er billig. Ofte mye billigere enn sunne naturlige matvarer. Så ikke rart mange velger det billigste. Et annet problem er at matprodusentene ikke er så gira på å lage sunn mat som smaker godt. En pose med frosne grønnsaker frister ikke akkurat noe særlig. Anonymkode: a8213...c26
exictence Skrevet 20. mars 2023 #13 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Et annet problem er at matprodusentene ikke er så gira på å lage sunn mat som smaker godt. En pose med frosne grønnsaker frister ikke akkurat noe særlig. Anonymkode: a8213...c26 Men det er nå bra, synes jeg, at ikke matindustrien lager sunn mat som smaker godt. Da hadde det kanskje ikke vært så sunt lenger Jeg er glad for at de frosne grønnsakene ikke er gjort noe med. Jeg kan selv krydre og steke dem i sunt fett, og f.eks ha noe ost over, hvis jeg vil det. 6
exictence Skrevet 20. mars 2023 #14 Skrevet 20. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 9.19): Nå skal alle spise chiafrø, gresk yoghurt og asparges, og likevel øker fedmen. Anonymkode: a8213...c26 Matvarne der er nok sunne. Men vi lurer oss selv hvis vi bare spiser det. For det gjør vi ikke. Kroppen higer også etter fett. Vi blir ikke mett av bare det, og spiser for mye til tider av andre ting i tillegg. Endret 28. mars 2023 av exictence 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #15 Skrevet 20. mars 2023 exictence skrev (34 minutter siden): Men hadde vi ikke hatt penger nok, og hatt all den usunne fristende maten tilgjengelig, så kunne vi ikke spist uansett hvilke trøst vi hadde behov for pga følelser fra traumer. Men det er ikke rart at vi tyr til tilfredstillelse som mat. Mye av maten vår er dessverre tilsatt for mye gluten, sukker, fett, og kunstige tilsetninger og usunne oljer som gjør at søppelmat smaker godt. Det er synd. Det er egentlig mer rart at noen klarer å ikke legge på seg. Tror det er veldig tøft for de fleste. Butikkene vrimler av søppelmat som smaker godt og er billig. Ofte mye billigere enn sunne naturlige matvarer. Så ikke rart mange velger det billigste. Dette føler jeg stemmer også. Det har aldri vært en tid hvor man snakker mer om følelser, det er mindre stigma og psykologer er lettere tilgjengelig enn nå. Men trøstespising er helt naturlig, det samme at man feirer med mat. Men når det bare var graut og vann tilgjengelig i hverdagen begrenset det seg selv. Nå til dags har vi «mat» man lett kan spise selv om man ikke er fysisk sulten. Så det handler absolutt om mat også. Anonymkode: 3d4ac...022
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #16 Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Et annet problem er at matprodusentene ikke er så gira på å lage sunn mat som smaker godt. En pose med frosne grønnsaker frister ikke akkurat noe særlig. Anonymkode: a8213...c26 Frosne grønnsaker er digg. Anonymkode: 3176b...d7d 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #17 Skrevet 20. mars 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Et annet problem er at matprodusentene ikke er så gira på å lage sunn mat som smaker godt. En pose med frosne grønnsaker frister ikke akkurat noe særlig. Anonymkode: a8213...c26 Mye frosne grønnsaker kan smake bra med riktig krydring. Ferske er selvsagt bedre, men om man ikke orker skjære og styre mye, så kan man gjøre mye fiffig med frosne grønnsaker Men noe av problemet er at smaksløkene våre endres etter hva vi spiser. Spiser du mye melkesjokolade i 2 uker så vil grønnsaker og frukt smake mindre. Dersom du kun spiser grønnsaker i 2 uker, vil du syntes brokkoli og paprika smaker fantastisk. Så dette er jo et problem som forsterkes i sirkel. Spiser mye ferdigmat = føler behov for å spise mye ferdigmat som "smaker mye". Smaksløkene og kroppen blir vant til det, og føler behov for det. Ferdimgat gjør oss syke og overvektige. Sannsynligvis er det et kjent fenomen innen matindustrien, men de tjener penger så whatever. Anonymkode: 591e3...95b 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #18 Skrevet 20. mars 2023 Jeg synes artikkelen ble ensidig. Enda en artikkel som unnskylder og normaliserer overvekt. Sunn mat er ikke dyrere enn usunn mat. Da har man lite kunnskap om mat og matlaging, og burde starte der. Mettere blir man og. Vann er forresten gratis i Norge, så hvorfor kjøpe brus i det hele tatt? Anonymkode: 9c6e7...69b 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #19 Skrevet 20. mars 2023 Jeg forstår ikke hva hun mener her, hun motsier jo seg selv! Først beskriver hun sin egen spiseforstyrrelse, men hun avskriver at det er fedmen i seg selv som er et problem, det er de vonde opplevelsene og følelsene som gjør at hun overspiser som er problemet. Det er vel begge deler! Akkurat som ved en avmagret person med anoreksi. Det er følelsene som gjør at hun ikke spiser, men konsekvensen er en avmagret kropp som er i akutt fysisk fare. Det samme med fedme. Man kan ikke ta bort det aspektet. Ja, lidelsen sitter i hodet, men når du har sist deg opp til en BMI på 40 så sitter det også i kroppen som et fysisk helseproblem. Anonymkode: 321f7...801 4
Kalikalinka Skrevet 20. mars 2023 #20 Skrevet 20. mars 2023 Anonymus Notarius skrev (1 time siden): Man kommer ikke unna det at (usunn) mat er blitt lettere tilgjengelig, og jeg tror det er hovedårsaken til fedmeepidemien uansett hvordan man snur og vender på det. Helt enig. At vi er et spiseforstyrret land sånn sett er ikke til å stikke under en stol. Vi er også generelt mye mindre i «hverdagsbevegelse» enn før, og stress og evig skjermtid gjør oss generelt mer mentalt slitne, fucker med søvnen og gjør oss mindre motstandsdyktige mot fristelser. Alt man spiser skal liksom være så GODT, og det er altfor lett å velge det usunne, det er altfor billig og altfor tilgjengelig. Egentlig er det oppriktig sjukt hvor mye forskjellig godteri og snacks som fins, hvis man virkelig åpner øynene og ser seg rundt på en middels stor matbutikk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå