Gå til innhold

Stygt overfor grisen å ha så mange negative uttrykk med «gris» i seg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som mennesker har vi et ansvar for å respektere og behandle dyr på en etisk måte, både i vår omgang med dem og i måten vi omtaler dem på. Dessverre brukes det ofte uttrykk som "gammel gris" og "slutt å grise med maten" i hverdagsspråket vårt. Dette er uttrykk som gir negative assosiasjoner til dyret gris, og det kan være skadelig for vår oppfatning av griser som levende vesener. I dette innlegget vil jeg argumentere for at det er stygt overfor grisen å bruke slike uttrykk, og at vi bør unngå å bruke dem.

For det første er det viktig å huske på at griser er intelligente og sosiale dyr som fortjener respekt og verdighet. Når vi bruker uttrykk som "gammel gris" og "slutt å grise med maten", kan det bidra til en nedvurdering av griser som levende vesener, og redusere deres status til å være symboler på «grisete» (pun intended) og uprofesjonell oppførsel. Dette er ikke bare en respektløs holdning, men også en forvrengning av virkeligheten.

For det andre kan slike uttrykk også bidra til å normalisere negativ atferd mot griser, som for eksempel mishandling og dårlig behandling. Dette kan være farlig fordi det kan gjøre det vanskeligere å øke bevisstheten om dyremishandling og beskyttelsen av griser og andre dyr.

Anonymkode: 0474c...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

jeg har ikke har noe i mot det

Anonymkode: 49702...6d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosegriser heller jo pastasausen nedover hodet rett som det er 😂❤️ Så kommer an på hva man velger :knegg: 

Fineste grisen jeg vet om 😍 På gode dager, er jeg selv en Piss Miggy...søsteren:fnise:

Screenshot_20230319-150610_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror neppe grisene bryr seg om dette, eller kjenner til det. Det de ikke vet, har de ikke vondt av.

Finn noe annet å engasjere deg i. 

Anonymkode: 10d1f...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er verre når noen sier at de «ble behandlet som dyr». Da mister jeg all medfølelse med dem. 

Anonymkode: 7dc1f...337

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er verre når noen sier at de «ble behandlet som dyr». Da mister jeg all medfølelse med dem. 

Anonymkode: 7dc1f...337

Enig!

Anonymkode: 71aa2...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...