Gå til innhold

Hvem kan bestemme at andre ikke får lov å spise nøtter?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg var på en flyreise en gang hvor det ble opplyst at ingen fikk åpne en pose nøtter på flyreisen pga allergi. Tenkte ikke et øyeblikk på at det hindret meg i å "leve livet". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De som har nøtteallergi får være obs selv og. De fleste har ikke det problemet. Enkeltmennesker kan jo ikke stoppe opp og leve livet dems heller...

Anonymkode: deef6...3ed

For det går så sterkt ut over livet ditt å ikke spise nøtter der og da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Purple_Pixiedust skrev (4 minutter siden):

For det går så sterkt ut over livet ditt å ikke spise nøtter der og da? 

Er ingen som orker å gå rundt i hverdagen iallefall og tenke over det om man ikke har det problemet selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, takinova said:

Dette stemmer ikke.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/On7XMb/forsker-paa-peanoettstoev

Det er heldigvis slutt på hysteriet om nøtter i skolen. 

Bare å ignorere dette påbudet på teater.

Sitter du der og forteller folk som får sterke allergiske reaksjoner at det ikke stemmer? 

Anonymkode: 70efb...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke selv allergi, men er bevisst på å gi godis med innholdsfortegnelse f.eks i forbindelse med Halloween osv.

Man vet aldri, og kan man gjøre litt for å øke tryggheten, og samtidig inkluderer,  så kan man i allefall ha litt bedre samvittighet, om så en symbolsk liten handling. 

Hèlt strålende at en bedrift tar ansvar :nikke: :hjerte:

Tenk at for få år siden stod det skåler med nøtter på bordene i cafeer og barer :spy: Man kunne spasere rett fra toalettet og hive hendende oppi 🙈

I dag kjøpes de fleste type nøtter i bokser. Det er jo en liten start, om ikke annet 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er ingen som orker å gå rundt i hverdagen iallefall og tenke over det om man ikke har det problemet selv. 

Men her er det snakk om spesifikke situasjoner hvor man blir informert om at noen har nøtteallergi som på teater og fly. Du klarer nok å la være nøtter i slike situasjoner. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Sitter du der og forteller folk som får sterke allergiske reaksjoner at det ikke stemmer? 

Tro meg, de finnes. Har selv fått beskjed om å slutte å overdrive når jeg begynner å gispe etter luft og leppene svulmer opp til tredobbel størrelse.

Endret av Vaati
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Vaati said:

Tro meg, de finnes. Har selv fått beskjed om å slutte å overdrive når jeg begynner å gispe etter luft og leppene svulmer opp til tredobbel størrelse.

Ja, finnes dessverre mange som ikke tror allergi finnes. Hadde flere av dem på jobben, pipen fikk en litt annen lyd etter at en ansatt ble alvorlig syk på jobb etter å ha blitt servert nøttekake. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke selv allergi, men er bevisst på å gi godis med innholdsfortegnelse f.eks i forbindelse med Halloween osv.

Man vet aldri, og kan man gjøre litt for å øke tryggheten, og samtidig inkluderer,  så kan man i allefall ha litt bedre samvittighet, om så en symbolsk liten handling. 

Hèlt strålende at en bedrift tar ansvar :nikke: :hjerte:

Tenk at for få år siden stod det skåler med nøtter på bordene i cafeer og barer :spy: Man kunne spasere rett fra toalettet og hive hendende oppi 🙈

I dag kjøpes de fleste type nøtter i bokser. Det er jo en liten start, om ikke annet 🙂

jeg har alltid lurt på hvorfor det ikke er noen allergivarsel  på steder med shuffleboard. Sanden  er laget av nøtteskall.  Det var noe de som jobbet i restauranten ikke visste. 

Nøtteskall i Shuffleboard-sand kan være farlig for allergikere – NRK Oslo og Viken – Lokale nyheter, TV og radio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som reagerer hvis det åpnes en pose med nøtter.  Er det selve åpningen av pose/boks som skaper den største reaksjonen? har det noe med osen av nøtter å gjøre, mer enn om den har ligget i friluft en stund?  

Og hvordan er det hvis noen pakker opp en sjokolade med helnøtt? eller spiser en sjokoladepose som også inneholder nøtter. Er det også like risikabelt som om det skulle være en ren nøttepose?

jeg forsøker ikke å teste dere eller sette allergien deres i tvil.  Jeg vil bare vite hva som er farlig for dere og ikke.

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En forelder i min brors klasse satte himmel og jord i bevegelse på grunn av sitt barns pelsdyrallergi, og mente helt dønn seriøst at alle i klassen (deriblant vi) skulle avlive dyrene våre. Det var helt umenneskelig å ha dyr, når hennes barn er så allergisk. Hun kom ingen vei med det, for å si det sånn. Å skulle tvinge frem avlivning av et titalls hunder, katter og kaniner (og en hest, ja, for hun mente dønn seriøst at jeg skulle kvitte meg med hesten min) er ekstremt urimelig. Å tvinge noen til å ikke spise nøtter på en flytur eller en kinotur, er derimot ikke urimelig i det hele tatt. 

Poenget mitt er at det er mange måter å vise hensyn på. Ingen dør av å vente med de nøttene til man går ut av flyet. Hvis man skal ut og fly, og det eneste man pakker med av mat er en pose peanøtter, da er man dum da. 

Anonymkode: 3984b...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (9 timer siden):

Dette stemmer ikke.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/On7XMb/forsker-paa-peanoettstoev

Det er heldigvis slutt på hysteriet om nøtter i skolen. 

Bare å ignorere dette påbudet på teater.

Tuller du? Siterte du nettopp en person som forteller om sin nøtteallergi, og sier at det ikke stemmer? 😳😳 

Jeg har sett folk reagere på peanøttstøv, og jeg har vært vitne til en som gikk i sjokk på en flygning. Det var jo litt dumt da, at du ikke var der og kunne fortelle dem at det ikke stemte. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes de kan sette på seg munnbind og. Bare for å være sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Pipaluk said:

jeg har alltid lurt på hvorfor det ikke er noen allergivarsel  på steder med shuffleboard. Sanden  er laget av nøtteskall.  Det var noe de som jobbet i restauranten ikke visste. 

Nøtteskall i Shuffleboard-sand kan være farlig for allergikere – NRK Oslo og Viken – Lokale nyheter, TV og radio

Jøss. Alt man skal lære :sjenert: Takk for info! :blomst2::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...