AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #101 Del Skrevet 19. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Har dere som mener dere kommer til å dø av nøttestøv faktisk lest forskningenpå dette? Hvor dårlig har dere blitt? Har dere dødd av nøttestøv? Nei, tenkte meg det for det er en veldig overdivelse. Det er en veldig forskjell på inntak og allergener ved støv. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/On7XMb/forsker-paa-peanoettstoev https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/3EjdXq/raad-til-foreldre-som-har-barn-med-noetteallergi Anonymkode: d19f1...19a Leser du din egen artikkel? Det står at det er svært sjeldent, ikke at det ikke eksisterer. Anonymkode: 11fb7...d94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #102 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 19.14): Lett for deg å si. Jeg har en venninne som ikke bare er hyperallergisk, hun er ekstremt hyperallergisk. Hun reagerer så raskt og så voldsomt på allergener at hun ikke rekker å ta tak i en epipenn en gang, langt mindre sette den. Og selv om epipenn blir satt av andre må hun rett til sykehus. Det er ikke få ganger hun nesten har dødd, hvor samboer eller venner har kjørt henne rett til sykehus og brutt alt av fartsgrenser fordi det ikke er tid til å vente på sykebil. Hun ser frisk og sunn ut, ingen mistenker at hun er så allergisk som hun er. Og det har vært flere som har tenkt at det sikkert er psykisk, at hun bare overdriver reaksjonene hun får. Heldigvis har enten samboer eller nære venner alltid vært der når andre har valgt å teste. La meg si det slik, de har aldri mistrodd henne igjen, for det er flere av dem som like gjerne kunne endt som drapsmenn. Når vi er sammen med henne avklarer vi med det samme vi møtes hvor hun har sin epipenn, for skulle hun bli eksponert for noe så teller hvert eneste sekund, vi har da svært kort tid til å sette epipennen om hun ikke skal dø. Jeg tror ikke noen kan forestille seg hvordan det er å leve med å være så ekstremt hyperallergisk. Det er mange år siden nå, men hun snakker fremdeles om den gangen vi i vennegjengen greide å få til en bedre middag ute på en anerkjent restaurant. Men for å få det til måtte vi får sikret at det ikke var brukt allergenene på kjøkkenet flere dager før, at kjøkkenet var vasket ned, og alle ingredienser til kveldens meny (også det andre gjester skulle tilbys) måtte være uten aktuelle allergener. Vi fikk det til, med enorm velvilje fra kjøkkenet, og alle som kom dit den kvelden (det var en kveld man måtte bestille på forhånd) fikk beskjed på forhånd hva de ikke kunne ta med seg og ikke spise rett før, og alle ble spurt når de ankom. Det var én som kommenterte og mente dette var overdrevet, heldigvis fikk den personen høre det både fra personalet og fra andre gjester, at slikt prat ikke var akseptert. Og bortsett fra vennegjengen og personalet var det ingen som visste hvem i lokalet som var så allergisk, for å skåne henne. Anonymkode: ef74b...668 Hun burde melde seg til studier, siden ingen forskere har observert dette fenomenet. Anonymkode: 56f63...d9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #103 Del Skrevet 19. mars 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Hun burde melde seg til studier, siden ingen forskere har observert dette fenomenet. Anonymkode: 56f63...d9a Hvor mange mennesker tror du deltar i disse studiene? La oss si 1 000 per studie. Da er det ikke å forvente at forskere observerer en svært sjelden tilstand under forsøk. Kanskje må de teste et sted mellom 10 000 og 100 000 før de får observert ett tilfelle. Det betyr som sagt ikke at dette ikke eksisterer. Den som har dette selv er selvfølgelig klar over det og bærer kanskje også med seg en legeerklæring. Anonymkode: 11fb7...d94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #104 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hun burde melde seg til studier, siden ingen forskere har observert dette fenomenet. Anonymkode: 56f63...d9a Herregud da, man trenger ikke forskere, man trenger akutthjelp fra helsepersonell. Å kommentere sånn som det der, man framstår totalt blottet for kunnskap og empati. Ja, jeg har også en tilstand som gjør at jeg stort sett er isolert i eget hus / med familien. Har blitt sendt i ambulanse og ligget 1 uke på sykehus fordi folk ikke tok hensyn. (Dette er ikke nøtteallergi, men en annen form for allergener). Anonymkode: d23ed...3b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #105 Del Skrevet 19. mars 2023 Jeg spiser hva jeg vil, når jeg vil, hvor jeg vil. Hvis du ikke takler det, må du bli innestengt på et lite rom og ikke ha noe kontakt med noen som helst. Anonymkode: dc582...54b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #106 Del Skrevet 19. mars 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spiser hva jeg vil, når jeg vil, hvor jeg vil. Hvis du ikke takler det, må du bli innestengt på et lite rom og ikke ha noe kontakt med noen som helst. Anonymkode: dc582...54b Så hvis du satt på et fly og det ble opplyst om at ingen nøtteposer må åpnes grunnet hyperallergiker ombord, ville du bare åpnet posen og knasket ivei? Anonymkode: 70efb...d2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #107 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg spiser hva jeg vil, når jeg vil, hvor jeg vil. Hvis du ikke takler det, må du bli innestengt på et lite rom og ikke ha noe kontakt med noen som helst. Anonymkode: dc582...54b Høres ut som det er du som trenger å bli innestengt på et lite rom og ikke ha kontakt med noen som helst... Anonymkode: d23ed...3b4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #108 Del Skrevet 19. mars 2023 MyMichelle skrev (På 18.3.2023 den 15.23): Hvorfor ikke ta hensyn til andre? Er mye annet enn nøtter du kan kose deg med. Du får kose deg i fengsel den dagen du blir tiltalt for uaktsomt drap.. Anonymkode: 08e05...521 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. mars 2023 #109 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 15.07): Så lenge forbud mot nøtter ikke står i den norske loven, koser jeg meg med peanøttene mine. Anonymkode: d8dae...08c Det følger av norsk lov at man kan sette regler for hva som tillates i egen eiendom. Da kan en forby nøtter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #110 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Høres ut som det er du som trenger å bli innestengt på et lite rom og ikke ha kontakt med noen som helst... Anonymkode: d23ed...3b4 Jeg sitter ikke rundt å hersker folk fordi de spiser nøtter. Jeg er ikke en egoistisk drittunge som forventer at alle skal gjøre det jeg vil fordi jeg blir krenka av NØTTER. Anonymkode: dc582...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #111 Del Skrevet 19. mars 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Så hvis du satt på et fly og det ble opplyst om at ingen nøtteposer må åpnes grunnet hyperallergiker ombord, ville du bare åpnet posen og knasket ivei? Anonymkode: 70efb...d2b Ja. Hvem skal stoppe meg fra å spise nøtter? Hvis du er så syk og sensitiv, så burde du kanskje ikke fly med andre folk. Anonymkode: dc582...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #112 Del Skrevet 20. mars 2023 Brunello skrev (5 timer siden): Det følger av norsk lov at man kan sette regler for hva som tillates i egen eiendom. Da kan en forby nøtter. Og da ville peanøtter fremdeles vært greit, siden det ikke dekkes av termen nøtter... Anonymkode: 02ac7...ff7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Team retriever Skrevet 20. mars 2023 #113 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja. Hvem skal stoppe meg fra å spise nøtter? Hvis du er så syk og sensitiv, så burde du kanskje ikke fly med andre folk. Anonymkode: dc582...54b Da håper jeg for din skyld at du aldri flyr i USA fordi tro meg, hvis du i det hele tatt åpner en pose nøtter der selv om det blir opplyst og en person dør så har du et stoooooort problem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #114 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 14.53): Jeg har sittet på fly og fått opplyst over høyttaler at det ikke vil bli salg av nøtter på turen samt at det ikke under noen omstendigheter måtte åpnes pose med nøtter på flyet. «Vi har en passasjer på denne flyvningen som da kan dø» var ordrett det som ble sagt. Anonymkode: 211e0...c4f Men det er jo bare tull. All forskning viser at det ikke er mulig. AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 15.00): Når det er så lett å unngå å drepe et menneske, ja da lar vi vær å åpne posen med nøtter. Bør da ikke være noe problem, uansett hvor man er når man får den beskjeden. Anonymkode: b4f2f...c37 Men det er ikke reellt. Det er gjort forskning på dette, ingen av de ekstremt allergiske personene reagerte når de ikke visste om peanøttene. AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 14.23): Jeg er så allergisk mot peanøtter, at jeg reagerer om noen åpner en pose ved siden av meg. Har mange andre allergier og. Jeg går på kino, teater og tar offentlig transport. Og stort sett går det bra, men noen ganger må jeg gå av bussen, eller flytte meg. På kino/teater så prøver jeg å få seter så jeg ikke har noen foran meg, eller på den ene siden av meg. Og tar jeg fly, så har jeg med maske jeg kan bruke. For jeg kan jo ikke gå av flyet. Anonymkode: a3e30...405 Nocebo. Anonymkode: 54054...313 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #115 Del Skrevet 20. mars 2023 ElectricScum skrev (På 18.3.2023 den 15.16): Vil heller sitte på et fly fullt av allergikere enn et fly med egoistiske "meg selv først"-grinebitere. Og itillegg være skyldig i en mellom landing pga syk passasjer! Vedkommende skulle betalt den mellom landingen av egen lomme. Anonymkode: 5a040...dac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 20. mars 2023 #116 Del Skrevet 20. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): De som har nøtteallergi får være obs selv og. De fleste har ikke det problemet. Enkeltmennesker kan jo ikke stoppe opp og leve livet dems heller... Anonymkode: deef6...3ed Du må ha et relativt trist liv hvis du tenker at og måtte utsette å åpne en pose med nøtter er å stoppe å leve livet🙈 Endret 20. mars 2023 av Wilma89 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 20. mars 2023 #117 Del Skrevet 20. mars 2023 Terrameta skrev (9 timer siden): I USA var det en bestemor som ble dømt for drap da hun ikke trodde på at barnebarnet var dødelig allergisk mot kokos, og valgte å ha kokosolje i håret til barnebarnet før hun la seg Tenk å ha så liten respekt for andre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #118 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja. Hvem skal stoppe meg fra å spise nøtter? Hvis du er så syk og sensitiv, så burde du kanskje ikke fly med andre folk. Anonymkode: dc582...54b Det er jo bare å ta posen med seg på do og gomle det. Anonymkode: d8dae...08c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2023 #119 Del Skrevet 20. mars 2023 Jeg tenker at det er uvesentlig hvem som bestemmer det og ikke. Så jævlig viktig kan ikke de nøttene være at man tar sjansen på at noen kan få sjokk og dø 🤦🏻♀️ Anonymkode: 310ed...6cc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 20. mars 2023 #120 Del Skrevet 20. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 14.23): Jeg er så allergisk mot peanøtter, at jeg reagerer om noen åpner en pose ved siden av meg. Har mange andre allergier og. Jeg går på kino, teater og tar offentlig transport. Og stort sett går det bra, men noen ganger må jeg gå av bussen, eller flytte meg. På kino/teater så prøver jeg å få seter så jeg ikke har noen foran meg, eller på den ene siden av meg. Og tar jeg fly, så har jeg med maske jeg kan bruke. For jeg kan jo ikke gå av flyet. Anonymkode: a3e30...405 Dette stemmer ikke. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/On7XMb/forsker-paa-peanoettstoev Det er heldigvis slutt på hysteriet om nøtter i skolen. Bare å ignorere dette påbudet på teater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå