Gå til innhold

Hvordan vite om noen har høy iq


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

IQ måler potensialet til intelligens, ikke intelligens i seg selv. Mennesker med høy IQ har større potensiale til å tilegne seg intelligens enn de med lavere IQ. 

Anonymkode: 046f4...058

Tror du blander sammen visdom med intelligens.

Anonymkode: 41289...831

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å forklare et ståsted er ikke synonymt med å "mansplaine". Isåfall gjør jo du akkurat det samme? Jeg henviser til kilder som bekrefter mine påstander. Du gjentar jevnlig at jeg ikke har peiling og anklager meg for å spre feilinformasjon. Dette er en mye mer aggressiv tone enn hva jeg har med deg. 

Jeg driver ikke med mansplaining fordi jeg faktisk vet hva jeg snakker om. Mansplaining blir når man "holde foredrag" på en påståelig måte om noe man ikke har peiling til - gjerne til noen som har mer peiling. Som jo da er nettopp det du driver med.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom vi begge opplever at kildene støtter våre påstander er vi nok mer enige enn vi tror,

Jeg opplever ikke at kildene støtter det jeg sier, jeg observerer at de gjør det.

Bare ta inn over deg at jeg har vesentlig satt meg mer inn i dette temaet enn deg. Eneste grunnen til at jeg forfølger temaet er fordi du sprer feilinformasjon, feilinformasjon er det alltid greit å fått korrigert. Men nå har vel alle fått det med seg så da kan vi la denne avsporingen ligge.

Ha en riktig fin kveld.

Anonymkode: 4eaf3...93f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 time siden):

 

Er det lov å spørre om dere er på spekteret? 

Lov å spørre.

Anonymkode: 4eaf3...93f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2023 den 14.53):

Det er bare en myte. Bipolare er som regel svært kreative, mange kunstnere har vært Bipolare. 

Anonymkode: e4661...ca2

De er både kreative og intelligente, 

"Smeland og kollegaer undersøkte DNA-materiale fra mer enn 400.000 mennesker, deriblant 20.000 pasienter med bipolar lidelse og 35.000 pasienter med schizofreni. I alt fant de 12 risikogener for bipolar lidelse som også var knyttet til intelligens. Ved 75% av genene var risiko for bipolar lidelse assosiert med høyere intelligens.

Tidligere forskning har også vist en sammenheng mellom bipolar lidelse og intelligens, men det har vært ukjent i hvilken grad gener spiller inn. Studien bekrefter dermed at genetisk sårbarhet for bipolar lidelse ser ut til å påvirke kognitiv funksjon.

Ved schizofreni var det også en stor grad av genetisk overlapp med intelligens, men her var en større andel av genene knyttet til kognitive vansker, som er noe mange pasienter plages med. I hvilken grad kognitive evner er påvirket hos den enkelte pasient er imidlertid avhengig av den individuelle genetiske sårbarheten i samspill med miljøfaktorer."

https://www.med.uio.no/norment/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2019/genetisk-sammenheng-mellom-bipolar-lidelse-og-intelligens

Jeg er litt fascinert av dette siden det er bipolar genetisk sårbarhet i mine barn sin fars slekt. Og et av barna mine er bipolar, eller har i alle fall en affektiv lidelse. Ungene mine er jo smarte. Det vet jeg fordi de alltid har hatt det veldig lett på skolen, og en av dem nå tar en doktorgrad i et realfag.  Den som har arvet lidelsen er den mest kreative av dem. Hun maler, synger, spiller piano...lager sanger, dikt.  

Jeg har jobbet i all slags yrker, men endte opp med en veldig solid jobb i et av Norges største firma, der jeg var omgitt av master og doktorgrader. Til forskjell fra da jeg jobbet i servicebransjen som ung. DU merker når folk er smarte, og du merker når folk er mindre smarte. Det har med logikk, samtaleemne, hva du kan snakke med de ulike om, hvordan samtalen glir...hva den andre plukker opp osv... Jeg har venner av begge variant. Jeg vil si at jeg selv er en smart dumming. Jeg er smart nok til å forstå akkurat hvor dum jeg er, men også smart nok til å henge med i samtaler som foregår over et visst nivå. 

Jeg har en gang tatt en test på internett. Sånn Mensatest. Jeg vet ikke helt om jeg fulgte tidsplanen, og hvor riktig den resultatet var. Men siden jeg var så fornøyd med resultatet, så har jeg aldri prøvd meg igjen. Jeg velger å leve i villfarelsen om at den kanskje er rett :P haha...Kommer ALDRI til å ødelegge den illusjonen nei. :) 

Anonymkode: 27d1d...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Lov å spørre.

Anonymkode: 4eaf3...93f

Og jeg fikk også et svar👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik; ...hvis du henger rundt på vitenskapsstrådene her, og ikke på tråder om influensere, så er det en viss fare for at du ligger på norm. 

Anonymkode: 27d1d...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (19 minutter siden):

Og jeg fikk også et svar👍

Gratulerer

Anonymkode: 4eaf3...93f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

en med gøy IQ vil ikke kunne snakke lenge med en som er bortimot utviklingshemmet uten å legge merke til det.

Anonymkode: e71c2...940

Jo man kan fint ha overfladiske  "møtes på vei til butikken" samtaler med en som er i iq 70-85 spekteret uten å merke noe spesielt. Om du ber dem om å gjøre noe, eller spør om noe som hendte tilbake i tid klarer de ikke å gjøre det de blir bedt om og roter veldig når de skal huske noe om fortiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2023 den 19.39):

Ved offisiell test i fjor sommer, så landet jeg på 162 i IQ.

Jeg føler ofte at folk flest er veldig… enkle av seg.

Men nå har jeg verken høy utdannelse eller er rik. Er ufør av alle ting.

Anonymkode: 8278f...4fb

Hvilken test var dette? Vet ikke om noen som måler over 3 SD, altså 145.

162 og over er noe 1/56.000 har, så vi har omtrent 100 i Norge, statistisk sett.

Anonymkode: 2422a...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/26/2023 at 2:55 PM, AnonymBruker said:

Nå var Albert Einstein også en autist, så det er ikke merkelig at han spurte om dette. 

Anonymkode: e4661...ca2

Autister kan jo også fremstå som noen med høy IQ nettopp fordi de kan bli ensporet og bli enormt kunnskapsrike om det de har interesse for. Nærmest alle store bidrag innenfor vitenskap og teknologi er gjort av folk som er superengasjerte så gir mening at autister er overrepresentert der. 

Anonymkode: bf84d...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Autister kan jo også fremstå som noen med høy IQ nettopp fordi de kan bli ensporet og bli enormt kunnskapsrike om det de har interesse for. Nærmest alle store bidrag innenfor vitenskap og teknologi er gjort av folk som er superengasjerte så gir mening at autister er overrepresentert der. 

Anonymkode: bf84d...edf

Av og til lurer jeg på om autister er overrepresentert her også, men jeg vet ikke. Det er noe med vanskeligheter med å se gråtoner, som også kan være at man argumenterer sin mening på en effektiv måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som tar gode valg, tolker situasjoner bra og lærer ting fort👍 

Anonymkode: be2c1...1b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et tegn på intelligens at man ikke driver og måler IQ, og konkurrerer med andre, tenker jeg.
Intelligente mennesker bruker hodet på ting de interesserer seg for, og oppnår resultater ut fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andro skrev (3 minutter siden):

Det er et tegn på intelligens at man ikke driver og måler IQ, og konkurrerer med andre, tenker jeg.
Intelligente mennesker bruker hodet på ting de interesserer seg for, og oppnår resultater ut fra dette.

Det er veldig kleint med menn som flexer at de er smart på date. Om man er smart, er det noe andre smarte folk merker. De jævla systemene. Jeg blir så happy når jeg ser et uventet system, men jeg rydder også en hel tråd, ved å skremme vettet av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/5/2023 at 8:45 PM, Michaelhe said:

Når man tester for noe, så viser testen det man tester for, ikke noe annet. Og der slutter også relevansen til IQ. hvis du setter en sjimpanse forran en skjerm med blinkende prikker, så vil sjimpansen kunne plukke mønstre i et vanvittig tempo. Men det er også det den kan. 

Nå tror jeg IQ-tester har noe for seg. Men det at man kan lære raskere betyr jo ikke at man lærer ting momentant. Selv de med høy IQ må jo bruke tid på å lære ting. Det er jo også derfor man kaller noe "livserfaring" og ikke "livs-iq". Mye i livet handler jo om å gjøre erfaringer og modnes. Noen gjør det selvsagt raskere enn andre og noen lærer aldri. Men det forventes ikke den samme modenheten av en 18 åring og en 50 åring. 

Når det kommer til fagkunnskaper. Selv studerte jeg sivilingeniør på NTNU og husker at foreleseren sa at av de som stryker på førsteåret er det ofte 6er elever fra vidergående som tror de er så smarte at de ikke trenger å jobbe med fagene.  Mange som går på en smell og tror IQen deres gjør at de ikke trenger å jobbe for å få gode resultater. Og spør man de som har oppnådd store ting innen forskning og teknologi så vil nærmest  alle si at det er gjennom hardt arbeid, og flaks. 

Anonymkode: bf84d...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå tror jeg IQ-tester har noe for seg. Men det at man kan lære raskere betyr jo ikke at man lærer ting momentant. Selv de med høy IQ må jo bruke tid på å lære ting. Det er jo også derfor man kaller noe "livserfaring" og ikke "livs-iq". Mye i livet handler jo om å gjøre erfaringer og modnes. Noen gjør det selvsagt raskere enn andre og noen lærer aldri. Men det forventes ikke den samme modenheten av en 18 åring og en 50 åring. 

Når det kommer til fagkunnskaper. Selv studerte jeg sivilingeniør på NTNU og husker at foreleseren sa at av de som stryker på førsteåret er det ofte 6er elever fra vidergående som tror de er så smarte at de ikke trenger å jobbe med fagene.  Mange som går på en smell og tror IQen deres gjør at de ikke trenger å jobbe for å få gode resultater. Og spør man de som har oppnådd store ting innen forskning og teknologi så vil nærmest  alle si at det er gjennom hardt arbeid, og flaks. 

Anonymkode: bf84d...edf

Jeg var aldri noen god student. For det første er det å lære riktig også vesentlig. Og for det andre så brukte jeg mye tid til å tenke på andre ting. Det var aldri nok frihet til fokusere på pensum, og ihvertfall ikke med noen form for geniun interesse. Når noe havner på en pensum liste, så mister man av og til muligheten til å like det. man tenker på karakterer og andre ting. Og dermed så mister det litt verdi. Med gang karakterene er borte, så ser man hvor bra det er. Og så blir man interessert og så kommer det som skulle kommet før.

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner mange med Mensa IQ. Det er ikke noe som gjelder alle, men de fleste er litt innadvendte, en god del har høy panne og lite hår (mange unntak), ekstremt mange har pollenallergi, uvanlige interesser, adhd og dysleksi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Michaelhe said:

Jeg var aldri noen god student. For det første er det å lære riktig også vesentlig. Og for det andre så brukte jeg mye tid til å tenke på andre ting. Det var aldri nok frihet til fokusere på pensum, og ihvertfall ikke med noen form for geniun interesse. Når noe havner på en pensum liste, så mister man av og til muligheten til å like det. man tenker på karakterer og andre ting. Og dermed så mister det litt verdi. Med gang karakterene er borte, så ser man hvor bra det er. Og så blir man interessert og så kommer det som skulle kommet før.

Studier er ikke for alle og ikke lett å velge rett studium heller. Angående dette med livserfaring. Ikke alle er modne nok til å studere heller som 18 åringer, men kanskje de hadde gjort det fantastisk om de studerte når de hadde fått noen år til å  modnes. 

Folk er jo også forskjellige. Du gikk lei da du fikk pensumliste og karakterer, mens andre ønsker kun å lese om noe er på pensumlista og man får karakterer. 

Anonymkode: bf84d...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type intelligens sikter du til? Logisk/matematisk, slik den man måler i Mensa. Eller språklig intelligens? Rom/spatial intelligens?  Kroppskinestetisk intelligens? Musikalsk intelligens? Interpersonell intelligens? Naturalistisk intelligens? Emosjonell intelligens? Eksistensiell intelligens? Kreativ intelligens? Samarbeids intelligens? 

Du kan like gjerne stille spørsmålet "hvor stor er en sky?"

Mensa medlemmer skårer høyt på kun en type intelligens. Det imponerer meg ikke.

Anonymkode: 22e15...723

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Majer said:

Jeg kjenner mange med Mensa IQ. Det er ikke noe som gjelder alle, men de fleste er litt innadvendte, en god del har høy panne og lite hår (mange unntak), ekstremt mange har pollenallergi, uvanlige interesser, adhd og dysleksi. 

Adhd makes sense da det ofte medfører evne til å hyperfokusere og å kunne ha mange "tabs" åpne (mentalt). Jeg har ikke Mensa-level IQ, men har sterk intellektuell nysgjerrighet.  Jeg merker om andre scorer høyt på "åpenhet" på Big Five personlighetstest. De er gjerne interessert i alt mulig og leser vidt forskjellige ting og kan diskutere det meste med glød og interesse. Men sånn ren matematisk logikk greier er jeg ikke noe spes god. Sklei gjennom grunnskolen. Skjønte det meste lett til tross for en ekstremt krevende barnevernsoppvekst (mange blir pøbelbarn av langt mindre), men sleit etter det. Trodde høyere utdanning ning skulle være like lett....Men måtte faktisk gjøre en innsats. Er like nysgjerrig som voksen. Leser og hører på podkaster om alt mulig. Orker ikke tv, syns det er mye dumt og dårlig. Har en fosterbror som er ekte Mensa medlem og matematisk geni. Merker at han fungerer på et helt annet nivå enn meg. Vi har alltid hatt lett for å diskutere fordi vi begge har bredt interessefelt, men jeg henger overhodet ikke med når han skal diskutere String-teori eller andre veldig tekniske teorier. 

Anonymkode: 84fe9...d2d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...