Gå til innhold

Er 9 km på 1 time så dårlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Løpe 9km i timen en hel time er bra for et vanlig menneske som ikke er idrettsutøver. Det viktigste er om man får utbytte av den treningen man driver med. Og like viktig, ikke sammenligne deg med andre, og er du skikkelig fornøyd så kan det like gjerne være greit å holde det for seg selv, fordi folk er ute etter å trykke deg ned!!

Jeg klapper for deg! Kjempe bra!

Anonymkode: 049ea...eb1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker said:

For det andre kan man se på gjennomsnittshastigheten til en person som løper 9 km på en time. Dette tilsvarer en gjennomsnittshastighet på 9 km/t, noe som er betydelig langsommere enn gjennomsnittshastigheten til en person som går raskt. For å sammenligne, går en person som går i et moderat tempo vanligvis rundt 5 km/t, og selv en person som går raskt vil vanligvis ikke klare å oppnå en hastighet på over 7 km/t. Dette betyr at det å løpe 9 km på en time, selv om det kan være en god trening, ikke er spesielt imponerende fra et farts perspektiv.

Anonymkode: 309b7...3b5

Så 9 km/t er betydelig langsommere enn 7 km/t?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva i helvete da. 21 kmt i en time. Er jo spurting det. Ta og roe litt ned her nå. Greit nok at noen klarer dette,men hvermansen er overhodet ikke konkurranse løper. LANGT I FRA. Den personlige reisen der må ta et liv...........

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Et tempo som tilsvarer 20 minutter på en 3 km er selvsagt utrolig sakte. Et tempo på 6.40 pr. km er i nærheten av rask gange. Men som sagt, alt er relativt.

Men løper man kun 3 km, så løper man mye raskere enn om man skal løpe 9 km. Da jeg var godt trent løp jeg 3 km på under 12 min, men hadde nok brukt samme tid som TS på 9 km. 

Anonymkode: 926bf...01c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Altså, det å løpe 9 km på 60 minutter kan være en imponerende prestasjon for noen, men for mange løpere vil dette regnes som en relativt sakte fart. Det er flere grunner til at dette kan være tilfelle.

For det første er det viktig å huske på at løping er en konkurranseidrett, og at det er mange løpere som er i stand til å løpe mye raskere enn dette. På høyt nivå kan man for eksempel se at de beste løperne i verden er i stand til å løpe en 10 km på under 27 minutter, noe som tilsvarer en hastighet på over 21 km/t. Selv på et mer moderat nivå kan man se at mange løpere vil være i stand til å løpe 9 km på betydelig kortere tid enn en time.

For det andre kan man se på gjennomsnittshastigheten til en person som løper 9 km på en time. Dette tilsvarer en gjennomsnittshastighet på 9 km/t, noe som er betydelig langsommere enn gjennomsnittshastigheten til en person som går raskt. For å sammenligne, går en person som går i et moderat tempo vanligvis rundt 5 km/t, og selv en person som går raskt vil vanligvis ikke klare å oppnå en hastighet på over 7 km/t. Dette betyr at det å løpe 9 km på en time, selv om det kan være en god trening, ikke er spesielt imponerende fra et farts perspektiv.

Til slutt er det viktig å huske på at løping, som alle andre former for trening, er en personlig reise. Mens noen mennesker kan være fornøyde med å løpe 9 km på en time, kan andre ha som mål å løpe raskere eller lengre distanser. Det viktigste er å finne en trening som fungerer for deg og å sette realistiske mål basert på dine egne evner og ambisjoner.

Så selv om det å løpe 9 km på en time kan være en god prestasjon for noen, vil det for mange løpere regnes som relativt sakte. Det er viktig å huske på at løping er en personlig reise, og at det viktigste er å finne en trening som fungerer for deg og å sette realistiske mål basert på dine egne evner og ambisjoner.

Blitt helt robot du?

Anonymkode: 54abc...c6b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså, det å løpe 9 km på 60 minutter kan være en imponerende prestasjon for noen, men for mange løpere vil dette regnes som en relativt sakte fart. Det er flere grunner til at dette kan være tilfelle.

For det første er det viktig å huske på at løping er en konkurranseidrett, og at det er mange løpere som er i stand til å løpe mye raskere enn dette. På høyt nivå kan man for eksempel se at de beste løperne i verden er i stand til å løpe en 10 km på under 27 minutter, noe som tilsvarer en hastighet på over 21 km/t. Selv på et mer moderat nivå kan man se at mange løpere vil være i stand til å løpe 9 km på betydelig kortere tid enn en time.

Til slutt er det viktig å huske på at løping, som alle andre former for trening, er en personlig reise. Mens noen mennesker kan være fornøyde med å løpe 9 km på en time, kan andre ha som mål å løpe raskere eller lengre distanser. Det viktigste er å finne en trening som fungerer for deg og å sette realistiske mål basert på dine egne evner og ambisjoner.

Så selv om det å løpe 9 km på en time kan være en god prestasjon for noen, vil det for mange løpere regnes som relativt sakte. Det er viktig å huske på at løping er en personlig reise, og at det viktigste er å finne en trening som fungerer for deg og å sette realistiske mål basert på dine egne evner og ambisjoner.

Du har tydeligvis ikke peiling for her motseier du deg selv fullstendig 😅

Anonymkode: 4c6ca...768

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 9.10):

Var så stolt når klarte 9k sammenhengende, men får høre av min søster at det er ikke spes god tid og at det klarer jo folk som ikke trener også. Jeg har jobbet mye for å klare det så piffen gikk litt ut av meg.

Anonymkode: d6c14...ac7

Jeg syns det er utrolig bra,jeg!

Du skal være stolt av deg selv❤️

Jeg har nok ikke sjangs til å klare det!

Endret av flusa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke peiling for her motseier du deg selv fullstendig 😅

Anonymkode: 4c6ca...768

Ser ut som personen har brukt chatgpt til å generere et svar og at det derfor gir lite mening. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 9.10):

Var så stolt når klarte 9k sammenhengende, men får høre av min søster at det er ikke spes god tid og at det klarer jo folk som ikke trener også. Jeg har jobbet mye for å klare det så piffen gikk litt ut av meg.

Hvor langt løper din søster på en time da?

Hun løper vel ikke... ;)

Anonymkode: 73197...77a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg løp 10km på 58min som 11 åring. Om 9 km på 1 time er bra eller ikke kommer jo helt an på hvilken form du er i. Generelt sett er det veldig sakte hvis du sammenligner det med de som løper aktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Et tempo som tilsvarer 20 minutter på en 3 km er selvsagt utrolig sakte. Et tempo på 6.40 pr. km er i nærheten av rask gange. Men som sagt, alt er relativt.

Rask gange er 6,5 km/t, for noen med lange bein kanskje mot 7 km/t. Så er vel ikke akkurat i nærheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
Fant80 skrev (På 19.3.2023 den 14.55):

Men hva i helvete da. 21 kmt i en time. Er jo spurting det. Ta og roe litt ned her nå. Greit nok at noen klarer dette,men hvermansen er overhodet ikke konkurranse løper. LANGT I FRA. Den personlige reisen der må ta et liv...........

Det er det jo svært få som klarer. Da er man i verdenstoppen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 18.47):

Åå tusen takk😭 jeg må  da bare lære meg å heve meg over henne. Hun er min søster og jeg er jo glad i henne, men hun har visst veldig behov for å "sette meg på plass". 

TS

Hun høres ut som min søster . Drar meg ned hvis jeg lykkes i noe , å kritiserer hvis jeg mislykkes og . Tror det heter mindreverdighetskompleks / sjalusi . Ikke del det med henne, del det med oss . Vi heier på deg❤️💪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å si noe mer konkret så ville du blitt rundt nr 400 av 735 deltakere på 10 km kvinner Trondheim Maraton 2022. Du ville havnet ganske midt i feltet altså.

Jeg regner med at de fleste som melder seg på 10k i konkurranseklassen trener noe.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du løper ikke kjempefort. Jeg går 10 km på 1 time og 15-20 minutter liksom, men jeg synes å løpe 1 time sammenhengende er en svært imponerende bragd i seg selv. Godt jobba! 

Anonymkode: 99ef5...d88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo på forskjellige nivå.

Jeg løper 47-48 min på 10 km når jeg er i min beste form, men sammenlignet med Jakob Ingebrigtsen blir det jo elendig. Det betyr ikke at tiden min er dårlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg klarer ikke en gang å løpe 1 km.... Så 9 er jævla bra. Grattis...

Anonymkode: b918a...462

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/19/2023 at 2:29 PM, AnonymBruker said:

------

Må du skrive alt tullballet to ganger?

Anonymkode: 48977...e1d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bra!! Å holde en hel time skal du være stolt av, og farten er absolutt ikke sakte.

Lengden på beina har faktisk også ganske mye å si. Jeg har korte bein, sønnen min har 20cm lengre bein enn meg. 12km/t er bedagelig jogging for ham. 9km/t er løping for meg. 

Gjetter på at enten løper ikke søsteren din, eller så er hun ekstremt godt trent og er "fartsblind". Uansett: ikke hør på henne. 

Anonymkode: 201de...a06

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...