Gå til innhold

Oskar Westerlin

Havnefogden

Anbefalte innlegg

Torvald Hansen skrev (På 7.11.2023 den 23.02):

Ja han Øystein (far selv) er sikkert jævlig inprignert over svigersønnen sin, så klart dem sitter i Bygdøy og følger litt med på tlf sine, enig med deg... Kan umulig væra særlig hyggelig å komme tilbake på hytta når den grisen har vært der før.Faen, den dusten Oskar virker som en som ikke viser noe respekt for andres eiendom,tar seg til rette som om han eide det selv... En motbydelig guttvalp har han blitt,har nok gått litt til hue på han at han er litt Famous.

Vel, Spetalen er ikke akkurat kjent for å være en hyggelig fyr, han vet ikke hva det vil si å ha respekt for andre mennesker. 

Vil si at Osker har baller som tør å involvere seg som en svigersønnkandidat. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sweet Caroline skrev (20 minutter siden):

Vel, Spetalen er ikke akkurat kjent for å være en hyggelig fyr, han vet ikke hva det vil si å ha respekt for andre mennesker. 

Vil si at Osker har baller som tør å involvere seg som en svigersønnkandidat. 

Er vel mange som kunne tenkte seg prinsessa og halve kongeriket. Verste som kan skje er at han blir dumpa, verdt et forsøk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor Troy skrev (3 timer siden):

Er vel mange som kunne tenkte seg prinsessa og halve kongeriket. Verste som kan skje er at han blir dumpa, verdt et forsøk. 

Jeg tror like godt hun kan bli dumpet i så fall. Det er nok ikke lett å trollbinde han heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (3 minutter siden):

Jeg tror like godt hun kan bli dumpet i så fall. Det er nok ikke lett å trollbinde han heller. 

Ser ikke på han som noe like bra "catch", men hvorfor ikke. Hans neste dame prosjekt blir kanskje Alexandra Joner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner han mest gjennom Forræder, men basert på det - en 100% ufordragelig "tøff i trynet" type fyr. Han kan starte med på bestemme seg for om han vil snakke norsk eller engelsk. Én ting er nå å smette inn et engelsk ord her og der, men å nesten ha en 50/50-fordeling tar det bare over i det latterlige.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Castor Troy skrev (13 timer siden):

Ja noen jenter har store pupper, selv om de er slanke. Akkurat som noen overvektige jenter har små pupper, ingen fasit her med andre ord. Hun kan nok ha fylt på leppene, eller i det minste tegnet de litt utover leppene hun har, men faren har vel ikke så store lepper?

Spetalen.webp

Har sett bilder av han fra yngre år; lepper blir smalere og mister spensten med alderen (derfor mange kvinner på 40+ justerer leppene for å igjen ungdommelig spenst . Men googlet litt nå og ser at Sophie har mange trekk fra moren, søsteren er mere lik faren.

Men; dette er en tråd om Oscar, og jeg synes han fremstår som en ufyselig mann. Og ja; han er nærmere 30 enn 20, ergo er han mann og ikke gutt. Sophie er nettopp ferdig med Vgs; i den alderen der utgjør 7 år mye kontra hvis hun hadde vært 30 og han 37 år. Oscar har i flere år levd de glade guttedager med fest og fyll; Sophie har nettopp duppet tærne uti voksenlivet. Selv om hun kommer fra en rik familie så er hun likevel fortsatt en tenåring som akkurat har begynt på voksenlivet. Utrolig mange unge kvinner blir brukt av menn som Oscar.

Jeg følger ikke Oscar, men har sett Forræder, og han gjorde ikke en god figur

Han dukket opp i utforsk på snap da han, faren og to kompiser var i Dubai, og der gjorde han definitivt ikke en god figur. Han var direkte respektløs og oppførte seg kvalmende på alle de fine, dyre og eksklusive restaurantene. Trøkket maten innpå som om det skulle ha vært en spise-mest-mulig- pølser- på-10min-konkurranse, slafser og tygger med åpen munn, tørket seg rundt munnen med hånden (servietter, hva er det?), gulpet nedpå dyr vin som om han hadde gått tre dager i en ørken og endelig funnet en vannkilde, rapte åpenlyst….man kunne se de ansatte ble pinlige berørt og ristet på hodet.

Og dette skal være en mann som unge gutter typ 12-16 ser opp til?

Hadde det vært min sønn så hadde jeg følt at jeg hadde feilet i oppdragelsen.

Og Oscar; greit nok at mange bruker et engelsk ord her og der, men du er norsk. Du behøver ikke snakke halvt om halvt norsk og engelsk. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castor Troy skrev (16 timer siden):

Jeg tror Oskar klarer seg fint uten halve kongeriket.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gremmes minst like mye over hvordan enkelte her uttaler seg som jeg gjør over Oscar sine mest ubehagelige øyeblikk atferdsmessig.

Det med de engelsk frasene har han faktisk kommentert selv:
Han merket at det slo veldig an (på Tiktok, i sin tid), og fortsatte dermed pga det ble godt mottatt.
Det er vel spesielt lite overdrevet mtp at det er vel hevet over enhvers tvil nå at fyren er salgsdrevet og prøver å skvise ut maks av både hype og inntjening på alt han kan i sosiale medier. Akkurat det har han jo vært helt åpen om fra start også (siden før han faktisk ble kjent).

Utover det er tendensen at dyr og mennesker gjentar atferd de nyter god respons av i grupper noe av det mest normale og velkjente vi kjenner. Dette er gjennomgående i hele dyreriket (inkludert mennesker) og beskrives i evolusjonspsykologien.

Legger man i tillegg til sosiale medier og muligheten til å både tjene penger og oppnå berømmelse er det vel iallefall ikke noe rart at sånn atferd fort kan bikke over i å bli vel mye? (Med tanke på at det faktisk er helt normalt at det skjer også uten disse faktorene, mener jeg.)

For meg minner det f. eks. om da Vegard Harm først begynte å "ta av" på sosiale medier:
Han også begynte med å ha noen fraser her og der hvor han typisk overspilte en blanding av karikert stereotyp feminin homofil kombinert med karikert afroamerikansk (?) kvinne av den *knips knips knips* "IMMA QUEEN", "SLAAAY!"-typen  (*knips knips knips* i mangel på mer fornuftig måte å beskrive det på, står helt stille i topplokket for øyeblikket😬🙃). Ettersom folk viste seg å digge det gjorde han det stadig mer, og etterhvert ble det hele personligheten hans omtrent. Han har til og med snakket om det i minst ett intervju, husker jeg (kommer ikke på hvor i farten, men han fortalte blant annet om det, følger av det, at han rundt samme tid fikk angst og ble deprimert, og etterhvert flyttet tilbake til Stokke etc).

Mens jeg likevel er inne på det:
Så faktisk Harm & Hegseth på VGTV her om dagen hvor de hadde besøk av Synne Vo og Trygve Bennetsen, og følte historien gjenta seg med "Harm light" (altså Trygve). Sjekket TikToken hans og ser han har hatt/har mye av de samme type faktene og frasene som Vegard, at det har økt på etterhvert som han har blitt mer populær/har fått positiv respons på det og nå er det liksom hele væremåten hans også. Det er altså et spesielt vanlig fenomen i bransjen (altså med sosiale medier, kjendiseri, penger etc).

Forskjellen/poenget i denne sammenheng er jo at reaksjonene på når det skjer med Oskar er veldig annerledes (her inne, iallefall). 

Med det sagt:
Dette skjer som sagt i alle grupper innenfor dyreriket.

Et eksempel jeg tror mange kan kjenne igjen/noe folk flest nok har opplevd av det:
Hvis hele klassen i løpet av barne/ungdomsskolen f. eks. har vært på kino og sett en populær film "alle" digget, der det f. eks. var en frase mange syns var veldig morsom. Etterpå blir det liksom en "klassegreie" å bruke frasen, og etterhvert ender det som regel i å bli overdrevent en periode (siden "brenner det gjerne litt ut", blir mindre av/justerer seg og heller blir en litt vittig greie som sies av og til, men som gjerne kan bestå i lang tid). 

Det trenger ikke bare være med kino/film selvfølgelig, eller fraser - det kan være en generell frase som ble sagt, et begrep som ble funnet på og slo an, en atferd (et eksempel de fleste har sett eller vært borti på et tidspunkt er vel varianter av "handshakes"😛), bevegelse eller hva som helst. Alt kan bli en "greie", og felles for "greier" som slår an er jo at det oppfører seg litt som å f. eks. tenne bål: Først gnistrer det, så tar det fyr, overtenner/brenner voldsomt, roer seg igjen, brenner nesten ut, ulmer og gnistrer litt her og der. Det kan fortsette å ulme i lang tid, ellers slukker det. 

Litt vittig for min del når jeg nå først har kommet så langt i å gjøre dette til en overdreven nerdete rant:
Jeg oppdaget faktisk tilfeldigvis i går at et begrep som ble nettopp en "sånn type greie" da jeg og en venninne laget en morsom video basert på det (først begynte mange i klassen å bruke begrepet, siden trinnet, siden spredde det seg til flere trinn) faktisk trender på TIkTok NÅ! Hehe. Morsomt at det har holdt liv i seg i ca 15 år, spesielt mtp opphavet. :P 

Uansett, dette endte jo opp med å bli en alvorlig, altfor lang, overdreven nerdete rant, beklager! Jeg er bare så fascinert og interessert i alle mulige psykologiske greier, sosiale fenomener og tendenser, evolusjonspsykologi og alt mulig sånt - så fikk visst fyr på det bålet. :P

Poenget var i denne sammenhengen at jeg føler det er litt sånn med Oskar at når noen først misliker han/ikke liker han blir det ofte så overdrevet, folk kan henge seg opp i ting som er helt normalt eller som mange andre også gjør, men når Oskar gjør det er det liksom heeeelt forferdelig og ufyselig. Jeg klarer ikke å ta det seriøst da. Tipper til og med noen som liker Vegard Harm for akkurat det samme hater Oskar for det, for å sette det på spissen. Akkurat det syns jeg også er litt primitiv stil, og det igjen er jo litt ironisk ettersom Oskar jo nettopp er litt primitiv og særlig ofte anklages for å være nettopp det. 

Jeg syns Oskar er en vittig type jeg da, og som jeg har skrevet her tidligere tror jeg oppfatter jeg han nok litt annerledes enn mange tilsynelatende her inne gjør. Jeg er absolutt ikke noen stor fan altså, og det er mye han gjør jeg ikke syns er vittig og noe er litt teit, noe åpenbart helt på trynet, men man mister ihvertfall meg litt med en del av kritikken fordi det bare er så voldsomt urimelig og overdrevet til tider (som f. eks. det som er nevnt over her med gløgg, rødvin og spill på hytten, der noen klarer å vri det til at han har skjenket sprit til et barn). 
Det er helt greit å ikke like han eller komme med konstruktiv kritikk, men noen av de tingene som er skrevet her er både vel så bak mål som noe av oppførselen til Oskar, og noe enda verre også, syns jeg. Det ironiske og det som gjør at jeg reagerer på det er jo at det blir litt i stil me mye av kritikken de retter mot han.

Beklager igjen for nerde-anfallet over, det var en lang vei med mange ekstra stier til poenget, men. :P 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker bare ikke stilen hans. Synes han skal være så overdrevent "lite fin på ting", noe som gjør at det bikker over og blir en nærmest rebelsk greie. Er nok dette tilsynelatende rebelske oppgjøret mot det etablerte som gjør han appellerer til unge gutter, og det er sånn sett ikke noe nytt (punkere, emo, pop-stjerner på 90/tidlig2000-tallet hadde også en stil som sjokkerte/frastøtte det etablerte). Problemet jeg og sikker flere med meg har med Oscars innflytelse er at de som påvirkes av dette og lar seg inspirere til å herme er folk som overhode ikke trenger å vise disrespect mot det etablerte. Det er typisk bortskjemte, utakknemlige ungdommer som i utgangspunktet har lite goodwill i samfunnet basert på at de befinner seg i en egosentrisk fase i livet. Trenger de som sitter timesvis på tiktok, har fått nyeste iPhone av mamma og pappa mens de møter rekordlave forventninger hjemme hva gjelder å bidra til husholdningen å demonstrativt vise samfunnet "the middle finger"? Som om de ikke lever i verdens rikeste og tryggeste havn i en verden hvor folk dør i øst og vest (bokstavelig talt). Resultater er vel heller at ungdommen lærer seg at godt håndtverk (enten det er dyr ost, klær eller hva enn det måtte være) ikke er noe man trenger å respektere, litt som de ikke respekterer å la eldre og gravide sitte på bussen, eller mangler respekt for lærerne sine osv. Det er rett og slett en ganske respektløs generasjon som vokser opp. Ikke fordi de er genetisk mutert, men fordi de vokser opp i et samfunn som lærer dem at de kan gjøre hva faen de vil når de vil og ingen kan ta dem så lenge de er under 15 (ref all barnevolden/ungdomsvolden på sørlandet). Oscar går med andre ord i bresjen for å vise respektløse ungdommer hvordan de kan ta sin "bryr meg ikke"-holdning til et nytt nivå – noe ingen egentlig er tjent med. Eller?

Man kan jo snu på flisa og si at det er elementer ved Oscars stil som heller tvert i mot ikke har som formål å brife med at han ikke blir imponert av godt håndtverk eller dyre varer/mat/vin/whatever, men at det heller er en slags folkelig vurdering av disse luksusvarene. Eksmeplvis "Ja denne sjokoladen koser 2000,- men jeg kommer ikke til å spise den noe annerledes enn jeg spiser billig first price sjokkis for i mine øyne er de like mye/lite verdt. Forresten smaker den dritt så dere fattigfolk går ikke glipp av noe uansett". Det er i forsåvidt en tilgjengeliggjøring og måte å rive ned etablerte barrierer mellom luksus- og fattigvarer som ikke er negativ i seg selv, men igjen så er det en veldig primitiv nesten animalsk måte å gjennomføre det på som for mange oppleves som usmakelig uavhengig av målet med det. Og når man lever i et overflodssamfunn så er vel det siste man trenger at vi mister enda mer respekt og interesse for hvor mat og ting kommer fra, hva de er laget av og hvem som har laget dem osv.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rebelsk type, ja. Synd dette gir seg utslag i spytt, sikkel og manglende evne til å holde på mat i munnen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (7 timer siden):

Liker bare ikke stilen hans. Synes han skal være så overdrevent "lite fin på ting", noe som gjør at det bikker over og blir en nærmest rebelsk greie. Er nok dette tilsynelatende rebelske oppgjøret mot det etablerte som gjør han appellerer til unge gutter, og det er sånn sett ikke noe nytt (punkere, emo, pop-stjerner på 90/tidlig2000-tallet hadde også en stil som sjokkerte/frastøtte det etablerte). Problemet jeg og sikker flere med meg har med Oscars innflytelse er at de som påvirkes av dette og lar seg inspirere til å herme er folk som overhode ikke trenger å vise disrespect mot det etablerte. Det er typisk bortskjemte, utakknemlige ungdommer som i utgangspunktet har lite goodwill i samfunnet basert på at de befinner seg i en egosentrisk fase i livet. Trenger de som sitter timesvis på tiktok, har fått nyeste iPhone av mamma og pappa mens de møter rekordlave forventninger hjemme hva gjelder å bidra til husholdningen å demonstrativt vise samfunnet "the middle finger"? Som om de ikke lever i verdens rikeste og tryggeste havn i en verden hvor folk dør i øst og vest (bokstavelig talt). Resultater er vel heller at ungdommen lærer seg at godt håndtverk (enten det er dyr ost, klær eller hva enn det måtte være) ikke er noe man trenger å respektere, litt som de ikke respekterer å la eldre og gravide sitte på bussen, eller mangler respekt for lærerne sine osv. Det er rett og slett en ganske respektløs generasjon som vokser opp. Ikke fordi de er genetisk mutert, men fordi de vokser opp i et samfunn som lærer dem at de kan gjøre hva faen de vil når de vil og ingen kan ta dem så lenge de er under 15 (ref all barnevolden/ungdomsvolden på sørlandet). Oscar går med andre ord i bresjen for å vise respektløse ungdommer hvordan de kan ta sin "bryr meg ikke"-holdning til et nytt nivå – noe ingen egentlig er tjent med. Eller?

Man kan jo snu på flisa og si at det er elementer ved Oscars stil som heller tvert i mot ikke har som formål å brife med at han ikke blir imponert av godt håndtverk eller dyre varer/mat/vin/whatever, men at det heller er en slags folkelig vurdering av disse luksusvarene. Eksmeplvis "Ja denne sjokoladen koser 2000,- men jeg kommer ikke til å spise den noe annerledes enn jeg spiser billig first price sjokkis for i mine øyne er de like mye/lite verdt. Forresten smaker den dritt så dere fattigfolk går ikke glipp av noe uansett". Det er i forsåvidt en tilgjengeliggjøring og måte å rive ned etablerte barrierer mellom luksus- og fattigvarer som ikke er negativ i seg selv, men igjen så er det en veldig primitiv nesten animalsk måte å gjennomføre det på som for mange oppleves som usmakelig uavhengig av målet med det. Og når man lever i et overflodssamfunn så er vel det siste man trenger at vi mister enda mer respekt og interesse for hvor mat og ting kommer fra, hva de er laget av og hvem som har laget dem osv.

Som du selv er litt inne på på slutten:
Det kommer jo også litt an på øyet som ser. Velger man å se med det andre øyet er det forfriskende med noen som faktisk kan avkrefte myten om at alt som koster enormt mye automatisk er utrolig bra kvalitet. Det er selvfølgelig derfor videoene slår an også. Er dog enig i at han til tider er veldig primitiv og nesten litt animalsk, men det er både karakter fra hans side og jeg forstår at det er et slags opprør mot nettopp denne forfinede luksusforherligelsen som har skutt spesielt i været med sosiale medier (på samme måte som noen føler avsky for Oskar og hans stil, er det også mange som føler avsky for alle de som er tilgjort fjollete og "dyr i smaken", føler seg hevet over resten av samfunnet og er enten født inn i et påtatt og kunstig fjolleri, eller som på et tidspunkt har endret seg fra nyanser av "vanlig" til å bli slik. Forståelig nok, det er vel så mye kvalm oppførsel/kvalme folk blant "fiffen" og det er mye man både kan reagere på og som folk forståelig nok faktisk reagerer på av oppførsel fra den "gjengen" og). Jeg tenker det er greit at man har et spekter i sosiale medier, og at det er sunt med en som ikke endrer seg totalt fordi om han får penger (en del gjør jo det). Jeg kan ikke benekte at jeg sikkert hadde kjent på det dersom jeg hadde en sønn som så opp til han, men samtidig er jeg for hvis det kan bane vei for at vi får flere nyanser å forholde oss til. Nå står han ganske alene som løs ape i luksussjiktet, mens man har Isabel med sin "nyrike russer/white trash"-stil på kvinnesiden, men om disse ikke hadde blitt stående så alene blant alle andre, men heller åpnet for og banet vei for at det blir plass til flere nyanser i ulike variasjoner er de ikke så dumme til "sitt bruk" likevel, syns jeg,  om man kan si det sånn da. Jeg skjønner at ekstremene selger, men jeg tror likevel det påvirker nyanser og er med på å åpne for det likevel. Jeg tror jo heller ikke veldig mange drømmer om å være akkurat som Oskar og Isabel, nettopp fordi de er ytterpunktene.

Endret av dårligbrukernavn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler faktisk å høre nyeste episode av "Topp 3 med Mads og Rasmus". De snakker om Oskar ganske tidlig i episoden, blant annet om mye av det samme som jeg har skrevet om han. 🤓😝 Syns det var fint å høre! Håper de som er mest kritiske faktisk går inn og hører på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Carabilla skrev (På 11.11.2023 den 18.20):

Om man ser på bilder fra hun var yngre, så har hun ikke så store lepper heller.

Uenig. Synes det ser helt likt eller naturlig ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (6 timer siden):

Uenig. Synes det ser helt likt eller naturlig ut. 

Tror hun hadde helt normale lepper før. Nå tror jeg hun har fylt på litt, og tegner over leppene i tillegg, som mange andre som er inspirert av Kylie Jenner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se hvor mange her inne som "dømmer" Oskar som person kun basert på karakteren(e) han spiller i SoMe/TV. Og det er kanskje naturlig, siden det er den siden man ser, men bør være mulig å skille litt mellom karakter og person. Omtrent samtlige intervjuer med andre i bransjen som har jobbet med han, folk mange her liker, så fremstiller de jo han som en ganske ydmyk og fin person. Mens rollen han ofte spiller er den brautende, bråkjekke, animalske, tøffe, usympatiske osv osv typen som han vet fenger mange i sin målgruppe og det gir penger i kassa.

Flere her sier han var "ufyselig" inne på Forræder, jeg syns han var fantastisk og "spilte spillet" nydelig og var med på å lage dette til den beste sesongen hittil og dertil god tv-underholdning.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...