Gå til innhold

Oskar Westerlin

Havnefogden

Anbefalte innlegg

Husk at i tillegg til at folk må få lov å bruke penger om de har det, så er det også de som holder økonomien i gang og sørger for at det ikke går enda verre. Hvis de som har mye også skal holde tilbake fordi noen har lite vil det også ramme de som har lite slik at de får enda mindre de også. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skruf skrev (På 12.12.2023 den 12.58):

Det er ikke det at de er ute å spiser hver dag jeg kritiserer; les hva jeg skriver.

Det jeg synes er usmakelig er at både Oscar og Sophie så og si hver dag går innom en kafé og tar bilde  hvert enkelt bakstverk som ligger utstilt og kommenterer negativt/stygt om dette. Feks tar bilde av en skillingsbolle og kommer med en negativ beskrivelse av hvordan den ser ut, tar deretter bilde av en skoleboller og kommenterer negativt, deretter følger det kommentarer om resten av det som ligger ute til salg.

Dette uten at de faktisk kjøper det og spiser det. Hadde de spist en skillingsbolle som var rå inni og ikke god; helt i orden at de hadde kommentert det. Eller om de er på en restaurant der maten ikke var god

Men det er den daglige «dissingen» av mat de ikke kjøper engang jeg synes er kvalm og viser ei ovenfra og ned-holdning. Mange har ikke økonomi til å prioritere et kafébesøk, og disse to privilegerte unge menneskene går rundt å filmer bakstverk  med 🤮 og andre uttrykk. Sikkert veldig lite kjekt for de aktuelle kaféene å få publisert produktene sine negativt på to store kanaler også ……. 

AntiBullshit skrev (På 13.12.2023 den 0.46):

Det er ikke snakk om at folk ikke skal «få lov» (veldig barnslig måte å formulere det på) til å spise og bruke penger på hva de vil. Kritikken går ut på hva man selv velger å publisere, fokusere på og fremstille seg som på SOME. Det må være lov å kritisere. For på lik linje som det er usmakelig når folk ikke klarer å «read the room» i enkelte settinger så virker det nå som om Oscar og Sophie ikke klarer å «lese samfunnet». På samme måte som hadde reagert hvis en fjern slektning eller familievenn hadde sittet i en begravelse og sett på tiktok med høy lyd og ledd mens nær familie gråt og var i sorg, så er det naturlig at man reagerer på umusikalsk oppførsel i digitale rom. Det betyr ikke at folk ikke kan leve så lyxig og overdådig, men velger de å flashe det så må de forvente reaksjoner.

Altså, nå skal ikke jeg være en stor «forsvarer» av mister Westerlin og hans gjøres og laden. Har har dukket opp titt og ofte på snap, og jeg har både sett og latt meg frustrere av sine ulike eventyr. Men akkurat denne kritikken mener jeg ikke er berettighet. Jeg har sett de evinnelige videoene fra han, og i det siste Sofie (?), men synes ikke de legger ut videoer som kritiserer bakeverk/mat på denne måten. I alle fall ikke på en måte som gjør seg så bemerket og gjenstand for kritikk. I så tilfelle ville jeg sagt motsatt - at jeg føler de legger ut alle fristelsene for så å ta bilde at de bare går ut med en kaffe. Særlig har jeg reagert på at Sofie legger ut 10 fristende bilder av bakst, for så å gå ut med kun en kaffe i hånden. Ofte med et slags inntrykk av at hun har kjøpt noe. Når kanskje de fleste vet at den dama ikke akkurat spiser 10 skoleboller om dagen. Men det å snakke negativt om mat (og således ikke «lese samfunnet») synes jeg ikke stemmer.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besserwisser skrev (7 timer siden):

Altså, nå skal ikke jeg være en stor «forsvarer» av mister Westerlin og hans gjøres og laden. Har har dukket opp titt og ofte på snap, og jeg har både sett og latt meg frustrere av sine ulike eventyr. Men akkurat denne kritikken mener jeg ikke er berettighet. Jeg har sett de evinnelige videoene fra han, og i det siste Sofie (?), men synes ikke de legger ut videoer som kritiserer bakeverk/mat på denne måten. I alle fall ikke på en måte som gjør seg så bemerket og gjenstand for kritikk. I så tilfelle ville jeg sagt motsatt - at jeg føler de legger ut alle fristelsene for så å ta bilde at de bare går ut med en kaffe. Særlig har jeg reagert på at Sofie legger ut 10 fristende bilder av bakst, for så å gå ut med kun en kaffe i hånden. Ofte med et slags inntrykk av at hun har kjøpt noe. Når kanskje de fleste vet at den dama ikke akkurat spiser 10 skoleboller om dagen. Men det å snakke negativt om mat (og således ikke «lese samfunnet») synes jeg ikke stemmer.

Mulig vi bare har hatt ulik oppdragelse, men for min del så er jeg opplært til at man ikke skal snakke stygt/ negativt om mat. «Æsj, jeg liker ikke, eller æsj, dette smakte ekkelt, eller; blæh så kvalmt dette ser ut» var ikke greit. Sånn som disse to sitter å sier og publiserer på sine forholdsvis store kanaler, når de er ute på restauranter

Som eier av en kafé så hadde jeg satt lite pris på at to store influencere med stor rekkevidde hadde filmet produkt for produkt med negativ omtale ( uten å ha smakt på engang) De er ikke akkurat ansatt i Aftenposten som matkritikere som tester ut restauranter og slår terningkast. Men da følger det også med forklaring, ikke bare 🤮 eller «slay» 

Sophie dukker ofte opp i utforsk og ut i fra hva hun legger ila dagen sin så spiser hun definitivt mat og er bevist på hvilken mat. Ikke mye lett- produkter akkurat. Helmelk fra Røros, standard frokost er enten 3 kokte egg+avokado eller 3 speilegg+ en avokado. En hel boks (stor) cottage cheese blandet med kesam og bær er ofte lunsj. 3-retters middag flere ganger i uken. Og hun er opptatt av dyrevelferd og kjøper økologisk, og gjerne rett fra bonden (bl.a melk rett fra kua som ikke er pasteurisert’) Så selv om hun er slank så går hun ikke å sulter seg. Kroppsfigur og vekt er ofte genetisk. I tillegg til at hun trener og går tur.

Men tilbake til tema; i min verden så nedsnakker man ikke mat på den måten disse to gjør. Og ja; jeg tenker også på alle de som ikke har økonomi til å bli med venninner på kafé. Som har barn og ikke økonomi til å ta en familielørdag på kafé. Vil tro at flere som følger henne ikke er like privilegert økonomisk og sitter med en klump i magen når de ser den fristende baksten som hun legger ut bilde av med en🤮

Det er ikke alle forunt å handle mat etter hva man har lyst på, men etter hva som er på salg og hva kontoen tillater. Etter at moren min ble alene med meg og broren min så hadde  vi det veldig trangt økonomi i flere år, og det var mye middager som ikke var så gode. Eller vi var drittlei av brødskive med syltetetøy. Men å klage på den maten vi fikk var ugreit og ikke lov.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besserwisser skrev (På 15.12.2023 den 2.32):

Nå gikk ikke min kritikk ut på at de ikke liker lussekatter eller cookies, men flashing av overforbruk og luksusvaner. Med å «lese samfunnet» på lik linje med å read the room referer jeg ikke til hvilke preferanser de har i matveien, men å forstå at ting de deler på some vil kunne vekke reaksjoner hos andre – noe enhver «innholdsskaper»/«influencer» må forvente i et demokratisk land med ytringsfrihet og tilsvarsrett. At noen her forventer at alle skal sitte passivt å se på hva mennesker i posisjon deler uten å ytre seg synes jeg sier noe om manglende forståelse for dette 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Har han virkelig tømt butikkene for varmeovner for å selge de rådyrt? Omtenksom type der….

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anno19 skrev (1 time siden):

Har han virkelig tømt butikkene for varmeovner for å selge de rådyrt? Omtenksom type der….

Dette lurte jeg også på. Hva søren er poenget? Å om det stemmer så har jeg virkelig ikke mye bra og si om han. For da har han synket så fordømt dypt att jeg har ikke ord 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker han ikke lenger pga det varmeovn stuntet. Sant eller ikke. Alt for usmakelig,og kjenner jeg han rett er det nok sant!

Avfølgte han pga det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, slapp helt av. Det er fullt mulig å kjøpe ovner i Oslo. Klikk og hent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym90059005 said:

Ikke det som er hovedpoenget i mitt tilfelle. 

Lurer på om du hadde sagt det samme om han hadde kjøpt opp noe du virkelig brydde deg om,eller behøvde. Sender signaler til yngre mindre utviklede (ofte mannfolk i tenårene til midten av 20 årene) om at man skal utnytte enhver sjanse på å tjene noen kroner. Alle har hørt om de som kjøpte opp grafikk kort i 2020 f.eks,som blåste prisene til himmels,og scalperene solgte til blodpris på eBay,FINN etc. Så var det PS5. Det har vært smør. Så og si alt slik - Hater det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (32 minutter siden):

Den kommentaren der må komme fra en person med samme alder som Oskar selv.

Poenget er da ikke att det finnes noen fler i Oslo.. poenget er att han kjøper ovner som han selger for dyre dommer. Han tjener penger på ett produkt som faktisk folkk trenger i denne kulda. Kjøp det du trenger og la resten være i butikken tenker jeg

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hadde vært bra med kjøpet av alle de ovnene var om han ga de bort til folk som fryser og ikke har råd til å kjøpe ovn. 

Da hadde jeg virkelig synes han var en real kar!

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina 2 said:

Det som hadde vært bra med kjøpet av alle de ovnene var om han ga de bort til folk som fryser og ikke har råd til å kjøpe ovn. 

Ville tjent han langt mer på sikt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars kanin 💔💔 Den må ha vært veldig stresset og ulykkelig på nattklubben 😭

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mina 2 skrev (4 minutter siden):

Jeg trodde faktisk det var det han skulle helt til jeg så han skrev att han hadde tjent 10k

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da kan alle som går 5 på, roe helt ned. Seff var det bare tull og ovnene gis bort. Fatter ikke hvor lettlurte det går an å være. Alt gjøres for å skape innhold og content. Og uansett ville han jo ikke "solgt de for dyre dommer", når folk bare kan gå på nærmeste Power/Elkjøp og kjøpe til vanlig pris.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonym90059005 skrev (16 minutter siden):

Sånn, da kan alle som går 5 på, roe helt ned. Seff var det bare tull og ovnene gis bort. Fatter ikke hvor lettlurte det går an å være. Alt gjøres for å skape innhold og content. Og uansett ville han jo ikke "solgt de for dyre dommer", når folk bare kan gå på nærmeste Power/Elkjøp og kjøpe til vanlig pris.

Jeg pleier sjelden og gå på en spøk men om dette var en spøk så var det en spøk som overhode ikke var noe og le av. Folk fryser ræva ta seg om dagen,,folk sliter med og få endene til og møtes også kommer han med en spøk som er så dårlig att jeg har ikke ord🙈

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men dette var rett og slett utrolig talentløst. Panikken for dårlig rykte slo inn og da ble ovnene gitt bort plutselig? Til hvem? Neppe de som trenger det som mest. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne_Toholt

La nå Oskar få holde på. Nå viste det seg at ovnene var til en god sak, og så skal dere likevel finne noe negativt med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...