Gå til innhold

Hvordan blokkere katter fra å klatre opp stige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her jeg har flyttet nå er det en stige som går opp til hemsen, og kattene klorer den opp ved  å på død og liv skulle klatre opp og ned, så dette går ikke. Hvordan blokkerer jeg dem fra å gå opp? Jeg har lagt noen tynne plater i kryssfiner på to av trinnene, slik at man ikke skulle tro det gikk an å gå opp der, men BEGGE TO klatret opp dit i natt (mens jeg bare trenger å gå forbi for å få platene på bena).
Arrgh dette gjør meg gal! Hva gjør jeg?

Anonymkode: 910ed...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må legge plate fra høyeste punkt og til dit de ikke når lenger.

Evt bør de ha tilgang til eier som kan regulere de. Katter er smarte, de hører på en ledende eier. Katter vil normalt søke høyeste punkt, men akseptere et Nei fra en leder.

Anonymkode: c7a13...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Du må legge plate fra høyeste punkt og til dit de ikke når lenger.

Evt bør de ha tilgang til eier som kan regulere de. Katter er smarte, de hører på en ledende eier. Katter vil normalt søke høyeste punkt, men akseptere et Nei fra en leder.

Anonymkode: c7a13...ffe

Katter har ikke noe konsept om "leder".

TS - som nevnt så må du stenge av så høyt at de ikke kommer opp. Evt kan du forsøke å surre alum.folie rundt de trinnene de når. Mulig du også må surre rundt hele stigen et stykke oppover da noen katter lett klatrer på siden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du må legge plate fra høyeste punkt og til dit de ikke når lenger.

Evt bør de ha tilgang til eier som kan regulere de. Katter er smarte, de hører på en ledende eier. Katter vil normalt søke høyeste punkt, men akseptere et Nei fra en leder.

Anonymkode: c7a13...ffe

Katter aksepterer ingenting, særlig ikke når "leder" sover eller er ute. TS

Anonymkode: 910ed...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (3 timer siden):

Katter har ikke noe konsept om "leder".

TS - som nevnt så må du stenge av så høyt at de ikke kommer opp. Evt kan du forsøke å surre alum.folie rundt de trinnene de når. Mulig du også må surre rundt hele stigen et stykke oppover da noen katter lett klatrer på siden.

Aluminium var lurt ja, da får de jo ikke tak. TS

Anonymkode: 910ed...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått tak i aluminumsfolie enda, men her er det jeg har gjort. Nederst er det en stor papp-plate, i midten bakepapir tullet rundt trinnene, og over det treplater (egentlig plater for tresnitt så jeg har tatt bort motivet). Øverst i trappa har jeg prøvd å blokkere også. Men ingenting virker, om morgenen er ene katten der oppe like forbanna. Jeg tror han klatrer på sidene og litt bak, siden stigen er fortsatt åpen på baksiden.....nå er jeg så lei....

 

586374440_Skjermbilde2023-03-20121121.png

Anonymkode: 910ed...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier dem klorer opp stigen. 
Er problemet kun kloremerker, eller er det også at du ikke vil ha dem der oppe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (4 minutter siden):

Du sier dem klorer opp stigen. 
Er problemet kun kloremerker, eller er det også at du ikke vil ha dem der oppe? 

Kloremerker. Jeg har tenkt på å finne en alternativ måte så de kommer opp der, men så klorer de opp stigen i mellomtiden da....jeg har akkurat flyttet så derfor er det kaos her og jeg har mye annet å gjøre. TS

Anonymkode: 910ed...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ikke bare lage en luke som stenger for åpningen da? Katta syntes vel ikke det er så gøy å klatre opp og ned bare for morro skyld. Katter liker seg høyt, men da forutsatt at det er et behagelig sted å ligge, om den istede må stå å ballansere på en tynn planke (øverste trinn), gidder den jo ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lt.Dan skrev (1 minutt siden):

kan du ikke bare lage en luke som stenger for åpningen da? Katta syntes vel ikke det er så gøy å klatre opp og ned bare for morro skyld. Katter liker seg høyt, men da forutsatt at det er et behagelig sted å ligge, om den istede må stå å ballansere på en tynn planke (øverste trinn), gidder den jo ikke det?

Ja har tenkt på det også, og da må den i tilfelle skjæres til og jeg må ta mål osv. Det er liksom ingen enkle løsninger, unntatt det med aluminiumsfolie rundt hele hele veien opp da...om det virker. TS

Anonymkode: 910ed...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kloremerker. Jeg har tenkt på å finne en alternativ måte så de kommer opp der, men så klorer de opp stigen i mellomtiden da....jeg har akkurat flyttet så derfor er det kaos her og jeg har mye annet å gjøre. TS

Anonymkode: 910ed...97c

Og de kommer fortsatt til å bruke stigen uansett hvor mange andre alternative de får. Jeg må nok spørre husverten om dette. Ser at hun som bodde her før også har fått kloremerker på den stigen, men hun hadde bare en katt, og jeg har tre... TS

Anonymkode: 910ed...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går ikke an å blokkere katter, du må heller finne en måte å få dem til å miste lysten til å klatre der. 

Kan du smøre på noe som lukter sterkt/vondt (for kattene, ikke for deg)? Katten min nekter å komme nær meg når jeg har håndkrem fra The Body Shop på. Og har lest tips om å smøre tigerbalsam el.l. på ledninger for å få katter til å slutte å bite på dem. 

Eller klistre på teip el.l. som er ekkelt å få på potene? 

Eller lage en ekkel lyd (17.maitrompet? Dommerfløyte?) når noen klatrer?

Anonymkode: b7be3...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kloremerker. Jeg har tenkt på å finne en alternativ måte så de kommer opp der, men så klorer de opp stigen i mellomtiden da....jeg har akkurat flyttet så derfor er det kaos her og jeg har mye annet å gjøre. TS

Anonymkode: 910ed...97c

Da ville jeg prøve kjøpe billige dørmatter, klippe til, og feste rundt trinn! Da får de bedre feste (og det gjør du også) :)

Jeg gjorde det ett sted jeg leide, hvor pus brukte rekkverk i trappen som turnstativ, jeg festet dørmatter rundt, så ble det ikke merker, og han fikk fortsette leke apekatt :hihi: Jeg brukte de billigste mattene fra IKEA, og festet de med strips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (20 minutter siden):

Da ville jeg prøve kjøpe billige dørmatter, klippe til, og feste rundt trinn! Da får de bedre feste (og det gjør du også) :)

Jeg gjorde det ett sted jeg leide, hvor pus brukte rekkverk i trappen som turnstativ, jeg festet dørmatter rundt, så ble det ikke merker, og han fikk fortsette leke apekatt :hihi: Jeg brukte de billigste mattene fra IKEA, og festet de med strips!

Super ide! Jeg har tenkt på det faktisk! Det er IKEA her faktisk også. Festet du da rundt hver eneste "stav" på rekkverket? Jeg må jo feste rundt hvert trinn da, men tenker det er en super løsning faktisk. Med strips, mener du slike plastgreier som man bare strammer til og så sitter de helt fast, og som man må klippe opp når man skal ta dem av? Jeg tenkte på å bruke tape, men strips høres jo like lurt ut.
Har også snakket med husvert. Han sier han har laget den trappa selv, og det gjør ikke noe om kattene skraper den opp - puh! Men jeg vet de kommer til å flise den opp slik som de holder på nå, og jeg vil jo gjerne gå der selv også. TS

Anonymkode: 910ed...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Taluno skrev (26 minutter siden):

Da ville jeg prøve kjøpe billige dørmatter, klippe til, og feste rundt trinn! Da får de bedre feste (og det gjør du også) :)

Jeg gjorde det ett sted jeg leide, hvor pus brukte rekkverk i trappen som turnstativ, jeg festet dørmatter rundt, så ble det ikke merker, og han fikk fortsette leke apekatt :hihi: Jeg brukte de billigste mattene fra IKEA, og festet de med strips!

Ser de har mye billige dørmatter, hvilke var det du kjøpte? https://www.ikea.com/no/no/search/?q=dørmatte&sort=PRICE_LOW_TO_HIGH

Anonymkode: 910ed...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også kjøpe matter og ha antiskli under! TS

Anonymkode: 910ed...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser de har mye billige dørmatter, hvilke var det du kjøpte? https://www.ikea.com/no/no/search/?q=dørmatte&sort=PRICE_LOW_TO_HIGH

Anonymkode: 910ed...97c

Som sagt, de billigste. 

og ja, jeg brukte sånne plast-strips, og strammet de helt. De blir mye mindre synlig enn tape! Så er du litt nøye når du legger dem på, og klipper til, så vil det kunne se litt pent ut også (noe begrenset hvor pent man kan få det da 😛 ) 
Angrer litt på at jeg ikke tok bilde av det nå, så kunne jeg vist deg! 

Du må nok ta hvert trinn ja, hvis du vil beskytte hvert trinn. 

Jeg måtte bare feste på topprekkverket, siden det var der han var apekatt 😛 Han klorte ikke på stolpene, han bare turnet og balanserte på toppen, og vi bodde der frem til han var ett år, så han var ungkatt med sylskarpe klør, og ikke akkurat full kroppskontroll! 
Men det er jo superherlig at du har en husvert som ikke ser negativt på det at kattene lager merker :) 
Husvertene jeg hadde var lik, jeg valgte beskytte rekkverket fordi jeg var så takknemlig for å få leie med katt, og at de var så snille med meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ser dem i stigen så løft dem ned og si, nei. Et litt strengt nei så de forstår. 
 

Anonymkode: 2d298...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...