Gå til innhold

Jeg er ensom… Tips til hva jeg kan gjøre på fritiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 20 år gammel, går ikke på skole og jobber ikke for tiden. Jeg har heller ingen venner å være med på fritiden. Jeg trenger en hobby, noe som kan holde meg opptatt. Begynner å bli deprimert av å sitte hjemme. Kom gjerne meg tips til hva jeg kan gjøre

 

Takk på forhånd

Anonymkode: be5fc...e79

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Filmer og serier, hvis du vil komme deg ut: fuglekikking😊

Anonymkode: c844d...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skole, jobb, frivillig på lokale org. er først jeg kommer på. Tinder er også undervurdert. 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplev natur

lese bøker

bli med i en organisasjon

Finn ut av noe du liker/interesserer deg for og ta det derfra.

 

Endret av Rødstrupa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Filmer og serier, hvis du vil komme deg ut: fuglekikking😊

Anonymkode: c844d...c2e

Har sett alle filmer og serier som finnes nesten, men det er ikke nok for meg dessverre:( kjenner meg må bruke kroppen litt

Anonymkode: be5fc...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt ditt lokale NAV-kontor, og få hjelp til å finne en dagaktivitet. Går ut fra at du er sjuk, når du er i den alderen og ikke er i jobb eller skole, men det finnes alternativer. Uansett hvilken ytelse du har så må det være tilknyttet en aktivitetsplikt ut over behandling?

Ellers er alle typer trening fint og flott, men du trenger kanskje noe som er litt sosialt.
Bare det å dingle litt omkring på biblioteket er stor framgang kontra det å sitte alene hjemme. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Begynn med yoga eller felles treningstimer, det kan man jo fint treffe mennesker også dersom man ønsker det. Delta på frivillige ting/jobbe som frivillig. Bli støttekontakt om du kan jobbe litt? 

Anonymkode: 5a505...a72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo umulig å si, det kommer jo an på hva du trives med.

Hva har du lyst til? Hva intereserer deg? Noe hvor du pusler med noe hjemme som f.eks perling eller puslespill? Noe som gjør at du kommer deg ut som skogsturer eller geocaching? Lagidrett?

Hvis du starter med en hobby hvor det er fellestreninger/samlinger, så kan du få venner på den måten.

Anonymkode: d567a...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg en turkompis som du kan gjøre ting sammen med. 

Anonymkode: 94e39...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan  få ekstrajobb hos meg hvis du vil. Oslo. Enkel praktisk bistand. Litt lite betalt, men får betaling ihvertfall. Jeg er nokså ålreit og lett og prate med også, har jeg hørt av folk. 

Anonymkode: 17f15...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har råd til det, begynn å trene crossfit. Du får brukt kroppen, du pusher deg hele tiden, de fleste steder er det veldig godt miljø og mange finner nye venner der. Veldig mange som begynner blir hektet. Men det koster gjerne 1000-1500 i medlemsskap per måned. 

Anonymkode: b5c19...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter i samme situasjon. 

Hun maler. Kjøpt seg maleutstyr. Spiller piano og synger. Hun trener styrke og danser. Ellers er det psykolog og slike ting som tar opp en del av hverdagen. 

Finn deg et prosjekt som du vil gjøre. Sett av tid, og kom deg opp til ok tid på dagen. Lag en liten plan for deg selv. Sett deg noen mål. Feks min datter ville delta i sangkonkurranse og kom videre der :) Gjør noe for deg selv. 

Hva vil du? Hva har du hatt lyst å drive med? Re senga hver dag, og ha det ordentlig rundt deg. Få deg et eller to prosjekt. Noe du kan gjøre hjemme og gjerne noe du må ut for å gjøre. Ha rutiner for morgen og døgnrytme. Det er vanskelig å få noe ut av livet hvis man ikke har det. Legg planer på kort sikt og lang og avtal med folk. 

Anonymkode: db72d...d0e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld deg inn i den lokale avdelingen av Røde Kors eller Norsk Folkehjelp.

Det er masse flott folk i de miljøene, de er inkluderende, du lærer noe, du får et fellesskap. Der kan du også gå ulike retninger ut fra hva du liker best å gjøre.

Finn en hobby. Jeg er en del år eldre enn deg, men begynte å spille et instrument for et par år siden, timer gjennom den lokale kulturskolen (de tar inn voksen når de har ledige plasser), og har der blitt kjent med flere.

Kom deg ut og gå hver eneste dag i dagslys.

Gå på arrangement, det er stadig gratis arrangement mange steder, alt fra bibliotek til museum, konserter m.m. Jeg har fått venner på den måten også.

Hva liker du å gjøre?

Om du er syk, sjekk ut hva kommunen og/eller Nav har av tilbud. Aktiv på Dagtid eller Frisklivsentralen er flotte muligheter som finnes over hele landet. Der er det folk som også har grunner for å være der, man møtes uten at man må forklare noe for andre, om man ikke vil, og folk er ofte inkluderende og positive. Dere er aktive sammen, trenger, går turer, har andre aktiviteter og noen steder også undervisning om temaer som er gode for livsmestring.

Jeg ble skadet i en alvorlig ulykke da jeg var din alder, og følte også på den ensomheten du kjenner på nå, fordi jeg ble gående hjemme mens alle andre (føltes det som) gikk videre i livet sitt med studier, jobb, kjæreste/samboer og til og med barn. Eneste veien ut av ensomheten er akkurat det du nå sier, ts, at du må komme deg ut og treffe andre, være aktiv innen de grensene du har akkurat nå. Du har selvinnsikt, så jeg er overbevist om at du kommer deg ut av den ensomheten du nå føler på. Du er ung, og du har drivkraft i deg selv til å ta tak i situasjonen din for å få mer innhold og større nettverk.

Husk også at det egentlig ikke er så veldig nøye hva du velger å gjøre nå. Det å bygge seg et større nettverk handler om å treffe andre mennesker, trene seg på å være mer sosial og skape nye bånd til andre mennesker. Du er så ung også at det er mye du ikke har forsøkt enda, og det viktigste er å bare komme deg ut. Du trenger ikke finne din store interesselidenskap på første eller 25. forsøk. For hvert forsøk lærer du mer, også om deg selv, du lærer å forholde deg til andre, du lærer mer om hva du liker og ikke liker. Det som er så flott når du møter mennesker på ulike arenaer med ulike interesser er at du får et videre perspektiv selv, og plutselig kan det være noe som fanger din interesse mer enn annet, og da kan endre livet ditt. Så prøv å se at du nå har alle muligheter (selv om du har noen utfordringer) og at det er utallige ting du kan lære i det å prøve ut ulike interesser.

Ønsker deg lykke til! :)

Anonymkode: 81ec1...f94

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva likte du å gjøre før du begynte på skolen? Hvilke fag likte du? Hva kjenner du glede i å gjøre. Hva er du ‘flink’ til? Å røre seg vekk fra tv og sofa er nok uansett lurt. Er det noe slags frivillighet du liker? Å være noe for andre gir ofte litt mening. Liker du å strikke, høre musikk, bake, grave i jorda, skrive, regne, tegne, lese? Når man har havnet i et spnt spor kan det være lurt å la skjermer ligge.. dette for å komme i kontakt med seg selv og hvor man ‘mistet seg selv’. Ikke så lett for andre å forstå hva som gir deg energi. Lykke til🌷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telle-tråder her på Kvinneguiden? :tommelopp2:

Anonymkode: 91fc5...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mymlenn

Hei! Ensomhet er reelt, du er også ung så det finnes noen steder du kan møte andre mennesker. Kan du ta kontakt med Fontenehuset i din by ? De har egne opplegg for unge som står utenfor jobb og studier. De kan også hjelpe deg med spm ift. Nav.
Hvis du er på AAP eller liknende så kan også Nav hjelpe deg å finne en aktivitet :) Men tenker det er superviktig at du ikke sitter inne alene, for mye. Vi trenger alle sosial kontakt. Det er undervurdert hvor viktig den dagligdagse praten er for vår psyke. Ønsker deg alt godt! Hvordan går det forresten, hvis du ønsker å oppdatere oss. 

Også hvis du trenger noe fysisk å gjøre så vil jeg anbefalt styrketrening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut vennejakten på NRK. Kanskje du kan få litt inspirasjon ❤️❤️❤️

Klem til deg!

Illustrasjonsfoto Lisa Aisato: 

Screenshot_20230212-115606_Photos.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...