Gå til innhold

Tror virkelig mange at rapsolje er sunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke så svart hvitt som at planteoljer er bedre enn smør. 

Dersom du har et høyt inntak av karbohydrater, kan det være best å bruke olje. Dersom du får energien din fra fett og proteiner, bør du bruke smør. 

Her i huset, spiser vi stort sett bare kjøtt, organer, fisk, beinbuljong, egg, meieriprodukter og salt. Vi rører ikke olje. 

Endret av MariaIsabel
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, MariaIsabel said:

Dersom du har et høyt inntak av karbohydrater, kan det være best å bruke olje. Dersom du får energien din fra fett og proteiner, bør du bruke smør.

Hvorfor det?

Anonymkode: 29987...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor det?

Anonymkode: 29987...e09

Fordi fett bare er usunt hvis man ikke forbrenner det. Høyt inntak av karbohydrater, fører til at kroppen lagrer fett. Kutter man inntaket av karbohydrater, så brenner kroppen fett, og smør er i utgangspunktet bedre for oss, så det ideelle er å bruke det som energi.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MariaIsabel said:

Fordi fett bare er usunt hvis man ikke forbrenner det. Høyt inntak av karbohydrater, fører til at kroppen lagrer fett. Kutter man inntaket av karbohydrater, så brenner kroppen fett, og smør er i utgangspunktet bedre for oss, så det ideelle er å bruke det som energi.

Ja, men jeg skjønner ikke hvorfor du mener olje er bedre enn smør for folk som spiser mye karbohydrater.

Jeg er helt enig i at smør generelt sannsynligvis er mye sunnere enn frøoljer (fordi det er mer naturlig mat for oss).

Anonymkode: 29987...e09

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja, men jeg skjønner ikke hvorfor du mener olje er bedre enn smør for folk som spiser mye karbohydrater.

Jeg er helt enig i at smør generelt sannsynligvis er mye sunnere enn frøoljer (fordi det er mer naturlig mat for oss).

Anonymkode: 29987...e09

Fordi kombinasjonen av karbohydrater og fett er (med god margin) hovedårsaken til fedme.

Generelt anbefaler jeg å begrense inntaket av karbohydrater, og heller spise fett, men skal man på død og liv stappe i seg karbohydrater, så bør man kompensere litt ved å roe ned på fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (1 minutt siden):

Fordi kombinasjonen av karbohydrater og fett er (med god margin) hovedårsaken til fedme.

Generelt anbefaler jeg å begrense inntaket av karbohydrater, og heller spise fett, men skal man på død og liv stappe i seg karbohydrater, så bør man kompensere litt ved å roe ned på fett. 

dette høres litt hjemmesnekra ut. Har du noe grunnlag for disse uttalelsene?

Anonymkode: 91393...811

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

dette høres litt hjemmesnekra ut. Har du noe grunnlag for disse uttalelsene?

Anonymkode: 91393...811

Hvis man undersøker litt, finner man gode holdepunkter for dette. Det er også rimelig logisk. 

Karbohydrater, fett og proteiner, er alle energikilder. 

Proteiner er nødvendig å få i seg uansett, da det også har andre formål, som oppbygging og vedlikehold av celler, hormonproduksjon etc. 

Karbohydrater lager rask energi, men varer kort tid, og du blir raskt sulten igjen. Fett lager langvarig, jevn energi, og du holder deg mett lenge. 

Det er veldig lett å spise for mye karbohydrater, fordi utskillelsen av hormoner er annerledes med karbohydrater enn med fett, og du blir raskere sulten igjen. 

Dersom du samtidig spiser mye fett, vil likevel hormonutskillelsen fra karbohydratene påvirke sultfølelsen, samtidig som du vil lagre mer fett.

Dette har blant annet med sult- og metthetshormonene ghrelin og lepin å gjøre, men det er mer komplisert enn som så. Karbohydrater er sukker, og sukker påvirker blodsukker, dopaminnivåer og flere andre prosesser i kroppen. Raske boldukkerstigninger- og synkinger, fører til økt nivå av ghrelin. Dopaminøkningen du får av å spise sukker, fører til at du får lyst på mer så fort det synker igjen (og det går fort). 

Karbohydrater er altså problemet, men om man ikke klarer å holde seg unna det, så er det bedre å begrense fettinntaket enn å spise mye av begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MariaIsabel said:

Fordi kombinasjonen av karbohydrater og fett er (med god margin) hovedårsaken til fedme.

Generelt anbefaler jeg å begrense inntaket av karbohydrater, og heller spise fett, men skal man på død og liv stappe i seg karbohydrater, så bør man kompensere litt ved å roe ned på fett. 

Jo, men du skrev at folk som spiser mye karbohydrater bør bruke olje i stedet for smør. Hva er grunnen til det?

Anonymkode: 29987...e09

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jo, men du skrev at folk som spiser mye karbohydrater bør bruke olje i stedet for smør. Hva er grunnen til det?

Anonymkode: 29987...e09

Det har jeg beskrevet i forrige kommentar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MariaIsabel said:

Det har jeg beskrevet i forrige kommentar

Ok, da må jeg bare beklage at jeg ikke forstår.

Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg har aldri hørt om at folk som spiser mye karbohydrater bør droppe smør til fordel for olje. Finnes det studier som viser det?

Hvis du spiste brød, ville du brukt margarin i stedet for smør altså?

Anonymkode: 29987...e09

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (7 timer siden):

Hvis man undersøker litt, finner man gode holdepunkter for dette. Det er også rimelig logisk. 

Karbohydrater, fett og proteiner, er alle energikilder. 

Proteiner er nødvendig å få i seg uansett, da det også har andre formål, som oppbygging og vedlikehold av celler, hormonproduksjon etc. 

Karbohydrater lager rask energi, men varer kort tid, og du blir raskt sulten igjen. Fett lager langvarig, jevn energi, og du holder deg mett lenge. 

Det er veldig lett å spise for mye karbohydrater, fordi utskillelsen av hormoner er annerledes med karbohydrater enn med fett, og du blir raskere sulten igjen. 

Dersom du samtidig spiser mye fett, vil likevel hormonutskillelsen fra karbohydratene påvirke sultfølelsen, samtidig som du vil lagre mer fett.

Dette har blant annet med sult- og metthetshormonene ghrelin og lepin å gjøre, men det er mer komplisert enn som så. Karbohydrater er sukker, og sukker påvirker blodsukker, dopaminnivåer og flere andre prosesser i kroppen. Raske boldukkerstigninger- og synkinger, fører til økt nivå av ghrelin. Dopaminøkningen du får av å spise sukker, fører til at du får lyst på mer så fort det synker igjen (og det går fort). 

Karbohydrater er altså problemet, men om man ikke klarer å holde seg unna det, så er det bedre å begrense fettinntaket enn å spise mye av begge deler.

Jeg er enig med dette du har skrevet i innlegget over, men jeg ser ikke hvordan det er en forklaring på hvorfor du mener at de som spiser mye karbohydrater bør erstatte smør med olje. Begge er fett. Man erstatter godt fett med dårlig fett.

Ingen bør spise rapsolje. Akkurat som andre frøoljer, så inneholder det mye linolsyre, som er linket til inflammasjon, hjertesykdom, kreft, diabetes, overvekt osv. Linolsyre gjør oss blant annet mer insulinresistente slik at vi tåler karbohydrater dårligere. Så faktisk er det viktigere at de som spiser mye karbohydrater ikke får i seg mye frøoljer som rapsolje.

Anonymkode: a004b...9e2

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (10 timer siden):

Karbohydrater er altså problemet....

Karbohydrater er ikke nødvendigvis problemet, for mye energi inn er problemet.
Karbohydrater har en viktig funksjon selv om man _kan_ klare seg uten. 
Blodsukker som går opp og ned er normalt og ok. Blodsukker som blir liggende på høyt nivå er det som fører til insulinresistens.

Jeg synes denne videoen er veldig god og bør sees av alle:
https://www.masteringdiabetes.org/ketosis-ketogenic-diets-misleading/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/26/2023 at 10:51 AM, AnonymBruker said:

Det er vel ingen som drikker rapsolje, håper jeg i hvertfall. Problemet er at rapsolje puttes i det meste av prosessert mat, så mengden blir langt mer enn hva man kun bruker til steking. Så lenge man unngår prosessert mat, så er det jo greit. 

Anonymkode: 45088...b80

Du finner rapsolje i havremelk som Oatly og Gryr, noe som drikkes istedet for melk.

Rapsolje med mindre det er kaldpresset, er i seg selv prosessert uavhengig om de puttes i prosessert eller uprosessert mat.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

umAxa skrev (1 time siden):

Du finner rapsolje i havremelk som Oatly og Gryr, noe som drikkes istedet for melk.

Rapsolje med mindre det er kaldpresset, er i seg selv prosessert uavhengig om de puttes i prosessert eller uprosessert mat.

Nå tar du det som ble sagt veldig ut av sammenheng.
AB skrev:  "Jeg drikker ikke litersvis med raspolje. Bruker akkurat det som trengs"

Vi snakker da om ren olje og åpenbart ikke olje tilsatt i drikkevarer. 

Anonymkode: 45088...b80

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå tar du det som ble sagt veldig ut av sammenheng.
AB skrev:  "Jeg drikker ikke litersvis med raspolje. Bruker akkurat det som trengs"

Vi snakker da om ren olje og åpenbart ikke olje tilsatt i drikkevarer. 

Anonymkode: 45088...b80

Jeg henger meg ikke opp i hvordan det blir inntatt.

Dette er en "hvor mye det blir inntatt" -diskusjon, og mangelen av allmenn opplysning på dette temaet.

Min sammenheng er at rapsolje er tilsatt i mye mat og drikke som inngår i vår "sunne" nordiske kosthold som gjør at denne "litervisen", selv om den er overdrevet, så undervurderer man hvor mye rapsolje man får i seg. 

Kaviar, dressing, majones, havre-melk, leverpostei, fjordlands, alle bakevarer, sjokolade, chips, kjeks osv.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (1 time siden):

Jeg henger meg ikke opp i hvordan det blir inntatt.

Dette er en "hvor mye det blir inntatt" -diskusjon, og mangelen av allmenn opplysning på dette temaet.

Min sammenheng er at rapsolje er tilsatt i mye mat og drikke som inngår i vår "sunne" nordiske kosthold som gjør at denne "litervisen", selv om den er overdrevet, så undervurderer man hvor mye rapsolje man får i seg. 

Kaviar, dressing, majones, havre-melk, leverpostei, fjordlands, alle bakevarer, sjokolade, chips, kjeks osv.

 

 

 

Poenget var at AB snakket bokstavlig talt om å drikke oljen i seg selv, derav mitt svar.
Jeg vet utmerket godt hvor mye rapsolje som er tilsatt mat, derfor tok jeg jo med dette i resten av kommentaren min også.

Anonymkode: 45088...b80

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 hours ago, AnonymBruker said:

Poenget var at AB snakket bokstavlig talt om å drikke oljen i seg selv, derav mitt svar.
Jeg vet utmerket godt hvor mye rapsolje som er tilsatt mat, derfor tok jeg jo med dette i resten av kommentaren min også.

Anonymkode: 45088...b80

Nei det er ingen som drikker ren olje rett fra flasken og såpass forstår vi alle tre. Men det er nok av rom for å ekspanderte temaet med at oljen er til og med tilsatt i visse drikkevarer - som er igjen greit å være klar over når trådens hovedtema omhandler mengden av olje man får i seg. Ingen skade skjedd 🤷‍♂️

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...