Gå til innhold

Tror virkelig mange at rapsolje er sunt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, det er ikke nødvendigvis sunt fordi vi har spist noe i titusenvis av år. Levealder var svært kort pga sykdommer og ulykker, og vi spiste nok også den gang mat som var kreftfremkallende og inflammatorisk.

For meg f.eks er steking i smør uaktuelt pga høyr kolesterol. Trener, er slank og spiser sunt, men smør er «farlig» fett fordi det utløser mye mer kolesterol i kroppen enn olivenolje eller rapsolje. 

Anonymkode: 2e202...e0b

Du vet at våre forfedre spiste nesten bare animalsk i ca 2 millioner år før jordbruksrevolusjonen? Tror du virkelig at kroppen vår blir syk av mat som den har utviklet seg gjennom 2 millioner år til å spise?

Anonymkode: a004b...9e2

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 0.21):

Jo det gjorde hun garantert. Skjedde med meg også. Også med olivenolje etterhvert. Nå lager jeg mat uten plantefett og lukter ikke slik mer.

Anonymkode: 18424...f80

Feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (På 3.12.2024 den 12.07):

Rapsolje inneholder en syre, erucic acid som er veldig irriterende for alle indre "vegger" i kroppen, som innsiden av blodårer og tarmer. Om man googler "rapeseed oil erucic acid" så kan man gjøre egen research. Man vil finne mange artikler som frikjenner oljen også, og man bør ha i mente at rapsolje er utrolig billig å produsere, så her tenker jeg at pengekreftene vant. Rapsolje ble faktisk dømt uegnet for menneskelig konsumpsjon av FDA i USA på 50-tallet, og rykter vil ha det til at dette ble reversert pga penger. De endret også oljen, og lanserte canola oil (canadian oil low acid) , der de hadde redusert den skadelige oljen i planten. Dette har blitt gjort med både vanlig krysning og genmanipulering.

Den ble ikke "dømt uegnet", og som du selv innrømmer så er det langt mindre slik syre i dag.

Sitat

Selv opplevde jeg en veldig dårlig reaksjon på akkurat rapsolje, så jeg tviler ikke ett øyeblikk på at informasjonen om erucic acid og dens skadelige effekter er riktig. Jeg hadde helt uten å vite det byttet ut olivenolje med rapsolje, og valgt en av de med "god kvalitet", det var derfor emballasjen så ut som en flaske med olivenolje. Men uansett hvor fantastisk norsk og økologisk denne var, så opplevde jeg å bli veldig trøtt og uggen, følte meg "forgiftet", og hadde plutselig veldig dårlig kroppslukt i ukesvis. og da jeg oppdaget feilen og begynte å bruke olivenoljen igjen ble alt borte...

Dette er bare vås. Syren er ikke i høy konsentrasjon i dag, og de mengdene som må til for at det skal gi skadelig effekt er helt enorme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2023 den 2.04):

Hvorfor er der IKKE sunt? 

Bedre å steke maten i nøytral plantebasert olje heller enn smør. Olivenolje skal ikke stekes. 

Anonymkode: 5f4bb...55a

Oksalsyre! 

Veldig mange går rundt med kviseproblematikk, utslett,  hodepine og andre symptomer og vet ikke at de har oksalsyre forgiftning.  

Det er veldig varierende hvor mye hver enkelt av oss tåler. 

Anonymkode: d9654...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (9 minutter siden):

Den ble ikke "dømt uegnet", og som du selv innrømmer så er det langt mindre slik syre i dag.

Dette er bare vås. Syren er ikke i høy konsentrasjon i dag, og de mengdene som må til for at det skal gi skadelig effekt er helt enorme.

Noen reagerer på svært liten mengde mens andre ikke gjør det. Mange blir faktisk dårlig av kun en skje rapsolje. 

Anonymkode: d9654...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (12 minutter siden):

"In 1956, the American FDA banned rapeseed from the human food chain altogether."
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2012/jun/12/rise-of-rapeseed-oil

Hvilken kilde de har aner jeg ikke. Linken i setningen går til FDA, men siden er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...