Gå til innhold

Ulovlig hunderase på Finn.no?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg velger å være anonym nå da jeg har sett hvilke reaksjoner som kom fra enkelte, men jeg søkte på nr, og fikk adressen og kontaktet stedets politi.  Og nå må jeg si at jeg er veldig glad for at jeg kan være anonym her inne. Nei jeg ønsker ikke hunder død men dette er ikke en rase som alle og enhver kan kjøpe, og man kan lett få andre ti å kjøpe for en hvis selgr er fornuftig til å kun selge til en gruppe mennesker. Så ja jeg meldte saken inn faktisk rett etter at jeg leste annonsen og søkte litt på nett.

Anonymkode: 9ff3f...a20

Stygt sagt, men ærlig ment; hvis politiet velger å gjøre noe med saken, er det bedre at valpene blir avlivet nå, fremfor å stå i fare for å bli avlivet etter at de er omplassert i nye hjem (som ikke vet at de har ulovlig rase) hvor de er elsket.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 14.09):

Står jo at det følger med stamtavle å?! 

Anonymkode: 5d799...9a9

"Stamtavlen" er jo bare et papir de har laget selv. "Rasen" finnes ikke, det er en blanding.

Det er ikke noen offisiell, godkjent stamtavle fra Norsk Kennel Klubb, for denne "blandingsrasen" er ikke godkjent i Norge.

Det er en blandingshund. Kanskje har de som er fan av sånne blandinger dannet en egen klubb, og så lager de "stamtavler" til sine medlemmer, uten at noe er offisielt godkjent verken her i landet eller andre steder. Bare et papir de har fylt ut og printet ut selv. Hjemmelagd.

Anonymkode: e075d...311

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

American Bully er jo blanding mellom Amstaff og pittbull, som jo er ulovlig i Norge. Ikke at jeg skjønner hvorfor, for vet flere med denne blandingen i Norge som er utmerket familiehunder i de rette hendene ❤️ 

At bitt og drapstatistikken er høy i forhold til andre raser, er fordi de brukes ofte i kriminelle miljøer og i kamp, dessverre :( 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mysticgirl said:

American Bully er jo blanding mellom Amstaff og pittbull, som jo er ulovlig i Norge. Ikke at jeg skjønner hvorfor, for vet flere med denne blandingen i Norge som er utmerket familiehunder i de rette hendene ❤️ 

At bitt og drapstatistikken er høy i forhold til andre raser, er fordi de brukes ofte i kriminelle miljøer og i kamp, dessverre :( 

Nei. Man ser ikke lignende tall for andre "tøffe" hunder som rottweiler, Doberman og schæfer, fordi disse ikke er avlet for blodsport.

Eller er du av typen som mener avl ikke har noe å si for rasen...? 

Anonymkode: cf7cf...a2a

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Amerikansk Bully er en krysning av Amerikansk Pittbull Terrier, Amerikansk Staffordshire Terrier og forskjellige Bulldog raser som Amerikansk Bulldog, Engelsk Bulldog og Olde Engelsk Bulldog. 

Du har 5 størrelser

Classic, Standard, Pocket, XL, Extreme

https://dogsbestlife.com/dog-breeds/american-bully-breed/?cn-reloaded=1

Det er seks forbudte hunderaser pr. i dag. Disse er:

Pitbullterrier

Amerikansk staffordshire terrier

Fila brasileiro

Toso inu

Dogo argentino

Tsjekkoslovakisk ulvehund.

Det er forbudt å holde enkelte raser i Norge som regnes som farlige raser. Forbudet gjelder også blandinger hvor en eller flere av disse rasene er med, uansett blandingsforhold. Hundetyper som er en blanding av hund og ulv anses også som farlige hunder, uansett blandingsforhold.

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/forbudte_hunder_raser.5704

Da slipper dere å krangle mer om det!!! 

 

Anonymkode: 755e0...1ad

Hvis hunder som er blanding av hund og ulv regnes som farlige hunder, hvorfor er Sarloos Wolfhound lovlig da? Den har faktisk mer genmateriale av ulv enn tjekkoslovakisk ulvehund.

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forbudet mot amstaff kom i Norge i 2004, skrev politihøgskolens hundeekspert, Per Arne Sødal dette innlegget. Har veldig lyst til at du skal lese det og ta innover deg det som står der. Det er en veldig rettferdig beskrivelse av rasen.

https://www.nettavisen.no/artikkel/amstaff-verdens-fredeligste-hund/s/12-95-218436

Hør på eksperter. Forhold deg til forskning. Bruk fornuften. Grunnen til at pitbull og amstaff ble forbudt var ikke at de gikk rundt i norske byer og rev mennesker i fillebiter. Det var at de ble brukt i kriminelle miljøer. Og på grunn av dette, så er jeg for så vidt enig i forbudet, mest av alt for hundenes egen del. De lider også under slike forhold.

Anonymkode: 9120c...c73

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville vært helt genialt om vi kunne få strengere krav til hvem som får eie/ha hund i Norge. Uansett rase, men kanskje skulle det være enda strengere krav for å eie kamphundraser. En slags "nemd" der du måtte klareres først. Da slipper man å forby rase etter rase. Jeg vet ikke helt hvordan det skulle gjøres, men det ville vært veldig fint!

Anonymkode: 9120c...c73

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha offentlig godkjenning av eiere er helt urealistisk, hvordan skulle det gjøres i praksis?
Et kompromiss er slik man har i flere land der hold av farlige hunderaser er underlagt restriksjoner.
Typisk at slike hunder må benytte hundkurv med en betydelig straff ved brudd.
Men det beskytter ikke hundeeiernes barn, og det er dessverre disse det ofte går ut over. Slik vi også har sett her i landet ved 2 anledninger.

Anonymkode: 4ab28...5ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å ha offentlig godkjenning av eiere er helt urealistisk, hvordan skulle det gjøres i praksis?
Et kompromiss er slik man har i flere land der hold av farlige hunderaser er underlagt restriksjoner.
Typisk at slike hunder må benytte hundkurv med en betydelig straff ved brudd.
Men det beskytter ikke hundeeiernes barn, og det er dessverre disse det ofte går ut over. Slik vi også har sett her i landet ved 2 anledninger.

Anonymkode: 4ab28...5ce

Hva mener du er løsningen da, forby enda flere hunde raser? Fordi de rasene som har drept her i Norge (Rottweiler, Grønlands hund, Husky og Schæfer) er ikke forbudt og mulig for hvem som helt å skaffe seg. 

Anonymkode: 755e0...1ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du er løsningen da, forby enda flere hunde raser? Fordi de rasene som har drept her i Norge (Rottweiler, Grønlands hund, Husky og Schæfer) er ikke forbudt og mulig for hvem som helt å skaffe seg. 

Anonymkode: 755e0...1ad

Veldig godt og viktig poeng.

Anonymkode: 9120c...c73

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Å ha offentlig godkjenning av eiere er helt urealistisk, hvordan skulle det gjøres i praksis?
Et kompromiss er slik man har i flere land der hold av farlige hunderaser er underlagt restriksjoner.
Typisk at slike hunder må benytte hundkurv med en betydelig straff ved brudd.
Men det beskytter ikke hundeeiernes barn, og det er dessverre disse det ofte går ut over. Slik vi også har sett her i landet ved 2 anledninger.

Anonymkode: 4ab28...5ce

Hvorfor avfeier du dette som urealistisk? Jeg er ikke politiker, men man kunne jo utarbeide en liste med krav som må oppfylles (plettfri vandel og at man må oppgi grunner til hvorfor man ønsker denne rasen, tidligere erfaring osv), og så utstede myndighet til enkelte lokale dyrlegekontor som må sende inn søknad til en nasjonal nemd på vegne av søker etc). Og dessuten så er det andre hunderaser enn de ulovlige som har drept i Norge, men DE rasene ble ikke forbudt. Så disse to anledningene du nevner er ikke SÅ mye verdt.

Anonymkode: 9120c...c73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle molossere, inkl. rottweiler, skulle vært forbudt. Schæfer er gjeterhund og har ikke drept noen i Norge, til tross for at den han vært blant de mest vanlige raser i over 100 år.

Anonymkode: 4ab28...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle molossere, inkl. rottweiler, skulle vært forbudt. Schæfer er gjeterhund og har ikke drept noen i Norge, til tross for at den han vært blant de mest vanlige raser i over 100 år.

Anonymkode: 4ab28...5ce

Det er schæfere som har påført barn alvorlige skader i Norge også. Og i USA ligger de på 3. plass på listen over dødelige angrep fra hunder.

Anonymkode: 9120c...c73

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alle molossere, inkl. rottweiler, skulle vært forbudt. Schæfer er gjeterhund og har ikke drept noen i Norge, til tross for at den han vært blant de mest vanlige raser i over 100 år.

Anonymkode: 4ab28...5ce

Hundene som drepte Johannes i 2002 var Schæfer og trekkhund blandinger. 

Ett kjapt søk viser ganske mange mange stygge angrep, og dette er siste angrepet av en Schæfer 

https://www.dagbladet.no/nyheter/angrepet-av-hund/78249670

 

Anonymkode: 755e0...1ad

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor avfeier du dette som urealistisk? Jeg er ikke politiker, men man kunne jo utarbeide en liste med krav som må oppfylles (plettfri vandel og at man må oppgi grunner til hvorfor man ønsker denne rasen, tidligere erfaring osv), og så utstede myndighet til enkelte lokale dyrlegekontor som må sende inn søknad til en nasjonal nemd på vegne av søker etc). Og dessuten så er det andre hunderaser enn de ulovlige som har drept i Norge, men DE rasene ble ikke forbudt. Så disse to anledningene du nevner er ikke SÅ mye verdt.

Anonymkode: 9120c...c73

Registrering hos kommunen Eiere av potensielt farlige hunder må registrere seg hos kommunen. Man henvende seg til miljøkontoret (medio ambiente ) i kommunen (ayuntamiento) og vise fram følgende dokumenter: vaksinasjonsbok med mikrochipnummer og gyldig rabiesvaksinasjon, pluss de nevnte forsikringspapirene, vandels attest og psykolog attest. 

Vandelsattest Foruten det ovenfor nevnte, må eiere av farlige hunderaser kunne bevise at de ikke har noen kriminell bakgrunn. For ikke-residenter skjer det gjennom attester fra hjemlandet. Deretter må det foretas en spesiell test hos en psykolog.

Munnkurvtvang på offentlige steder Lover pålegger munnkurvtvang for alle potensielt farlige hunder på offentlige steder, og bånd på max 2 meter. Kun personen som er registrert som eier har lov til å lufte hunden, og man kan kun lufte en hund om gangen. 

Blir man tatt uten dette så er det heftige bøter, fengsel og man blir fratatt hunden. 

De er også kommet en lov om at alle hundeeiere uansett rase forplikter seg til å gjennom et kurs om hundehold. Kunnskap er viktig for at hunden får et godt liv. Det gjelder kompetanse om mat, medisinering, søvn, mosjon, renslighet blant annet.

Dette er det som gjelder i Spania nå. Å vi burde se på lignende regler her.

Vi kommer dessverre aldri til å bli 100% fri for angrep fra hunder så lenge folk har hunder som kjæledyr. Men det er mye vi kan gjøre for å minske risikoen uansett hvilken rase man snakker om.  

 

 

Anonymkode: 755e0...1ad

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En av hundene i flokken som drepte Johannes var polarhund/schæfer blanding, men slik jeg husker saken ble det ikke bevist at denne deltok i angrepet på gutten.

Mener du at schæfer også bør forbys?

Anonymkode: 4ab28...5ce

Nei jeg mener ikke det, men Schæfer har også ett ganske stort skade potensiale. Det har vært flere stygge bite episoder med de. 

Jeg synes vi skal skjerpe inn på kunnskaps kravet til alle hunde eiere uansett hvilken hunderase de har. Jeg har møtt så mye uopdragene hunder, og folk som overhode ikke burde hatt hund.

Toppen av kaka er at det ikke gjør noe om deres lille hund har bitt min, for den er jo liten i forhold til min. Eller har sluppet sin store bort til min lille hund, for så å bli overrasket over at ders hilste pent fordi den vanligvis ikke liker hunder av samme kjønn. 

Anonymkode: 755e0...1ad

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Registrering hos kommunen Eiere av potensielt farlige hunder må registrere seg hos kommunen. Man henvende seg til miljøkontoret (medio ambiente ) i kommunen (ayuntamiento) og vise fram følgende dokumenter: vaksinasjonsbok med mikrochipnummer og gyldig rabiesvaksinasjon, pluss de nevnte forsikringspapirene, vandels attest og psykolog attest. 

Vandelsattest Foruten det ovenfor nevnte, må eiere av farlige hunderaser kunne bevise at de ikke har noen kriminell bakgrunn. For ikke-residenter skjer det gjennom attester fra hjemlandet. Deretter må det foretas en spesiell test hos en psykolog.

Munnkurvtvang på offentlige steder Lover pålegger munnkurvtvang for alle potensielt farlige hunder på offentlige steder, og bånd på max 2 meter. Kun personen som er registrert som eier har lov til å lufte hunden, og man kan kun lufte en hund om gangen. 

Blir man tatt uten dette så er det heftige bøter, fengsel og man blir fratatt hunden. 

De er også kommet en lov om at alle hundeeiere uansett rase forplikter seg til å gjennom et kurs om hundehold. Kunnskap er viktig for at hunden får et godt liv. Det gjelder kompetanse om mat, medisinering, søvn, mosjon, renslighet blant annet.

Dette er det som gjelder i Spania nå. Å vi burde se på lignende regler her.

Vi kommer dessverre aldri til å bli 100% fri for angrep fra hunder så lenge folk har hunder som kjæledyr. Men det er mye vi kan gjøre for å minske risikoen uansett hvilken rase man snakker om.  

 

 

Anonymkode: 755e0...1ad

Veldig bra, vi bør absolutt se til Spania!

Anonymkode: 9120c...c73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig bra, vi bør absolutt se til Spania!

Anonymkode: 9120c...c73

Jeg synes det i hvertfall. Hadde man måtte ha papirer på at man mentalt er i stand til å ha en stor og sterkt hund med stort skade potensiale. Så hadde man kanskje kunne unngått Brumunddal saken. For der er det jo veldig tydelig at eier ikke hadde innsikt i eget hundehold, og hvor farlig hennes egen hund faktisk var. 

 

 

Anonymkode: 755e0...1ad

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2023 den 15.44):

"Stamtavlen" er jo bare et papir de har laget selv. "Rasen" finnes ikke, det er en blanding.

Det er ikke noen offisiell, godkjent stamtavle fra Norsk Kennel Klubb, for denne "blandingsrasen" er ikke godkjent i Norge.

Det er en blandingshund. Kanskje har de som er fan av sånne blandinger dannet en egen klubb, og så lager de "stamtavler" til sine medlemmer, uten at noe er offisielt godkjent verken her i landet eller andre steder. Bare et papir de har fylt ut og printet ut selv. Hjemmelagd.

Anonymkode: e075d...311

Dette er en «rase» på samme måte som cobberdog. 🤪 Det er en blandingshund, selv om man lager seg fine stamtavler selv og printer dem ut på tykt papir. Ikke at det er noe galt med blandingshunder - så lenge det ikke inngår ulovlige raser (som her), eller at de produseres i valpefabrikker og kommer med sykdommer/dårlig gemytt. 

Anonymkode: eb447...4ae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 'oppdretter' ikke kan fortelle regnr på foreldredyr bør det uansett ringe ei bjelle ....STYR UNNA..

 

Hilsen hundeoppdretter

Anonymkode: f52c9...cde

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...