Gå til innhold

AUTISMEFORELDRENE - snapkanal

shab

Anbefalte innlegg

Banjo skrev (På 26.4.2023 den 22.50):

Jeg har helt bevisst latt være å klikke inn på autismeforeldresnappen etter at jeg så en dag med den moren. Å eksponere seg selv og en tenåring på den måten er helt uakseptabelt. De trenger absolutt hjelp og absolutt ikke mer spredning av privatlivet på internet.

Enig. Jeg har selv autisme, men fungerer i dag veldig fint. Har oppnådd det som er forventet i voksenlivet, typ: utdanning og jobb (  i det ordinære arbeidslivet, ikke tilrettelagt via nav), eier hus, har samboer og har venner. Det eneste jeg har valgt vekk er barn, det tror jeg ikke jeg hadde mestret å takle. 

Jeg synes åpenhet er veldig viktig. Det er ikke noe skam å ha autisme, ADHD, være bipolar eller lignende. Jeg skulle ønske det var kunnskap om autisme der ute i samfunnet, for det er mange fordommer og uvitenhet men husk at barnet en gang blir voksen, og kanskje i stand til å komme inn på arbeidsmarkedet eller skaffe seg et nettverk av venner. Sier ikke at det gjelder alle, men noen er i en helt annen situasjon etter tenårene enn som barn. Da er det ikke så kult at utagering og meltdown, dårlig hygiene, og lignende er det første som dukker opp i forbindelse med navnet ditt. Snapchat og lukkede Facebookgrupper er litt mer lukket og en arena for å lufte frustrasjoner, men på blogger og lignende sosiale medier er det viktig å skjerme barnas identitet hvis du skriver i form av å være løvemamma

Endret av Laraa
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AntiBullshit skrev (På 1.5.2023 den 16.10):

Veldig spesielt at det er så mange av foreldrene som er uføretrygda og/eller har en haug med diagnoser selv, i mitt stille sinn tenker jeg at det kanskje ikke er helt tilfeldig at barna er på spekteret når utgangspunktet er som det er. For ikke å snakke om hvordan enkelte av disse foreldrene føler behov for å dele info om dobesøk/hygiene osv. Hadde det vært min mor som utleverte seg selv sånn hadde jeg blitt fryktelig bekymra og flau. 

For en stygg og unødvendig kommentar!

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (På 16.5.2023 den 10.18):

For en stygg og unødvendig kommentar!

Det er vel ikke helt usant dessverre.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsihalsen skrev (1 time siden):

Det er vel ikke helt usant dessverre.

Det er langt fra flertallet. De fleste kjemper en kamp for barna sine hver eneste dag. Også mens de selv er i full jobb!

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (38 minutter siden):

Det er langt fra flertallet. De fleste kjemper en kamp for barna sine hver eneste dag. Også mens de selv er i full jobb!

Altså ikke helt usant, sånt går sterkt i arv.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (På 15.5.2023 den 21.55):

Unnskyld, men. Jeg har avstått fra å kommentere denne tråden, fordi jeg selv har snappet en del som gjest. Du trekker frem to snappere, hvor den ene ikke har gjestet etter fadesen om seksualitet, og en annen snapper som jeg ikke ønsker assosieres med og derfor ikke melder meg på. Mye pga denne tråden.

Du trakk frem UH som viste mye av sønnen sin, hva eksakt var problemet der? At han sang og danset og koste seg? Har du bare et generelt problem med kanalen i seg selv?

Jeg forstår kritikken i denne tråden, men 90% av Kritikken er rettet mot EN av snapperene, så kanskje send de en mail? 

Og ang ipadbarna. Mitt er ikke en sånn veldig iPader, men mange av disse barna har aac, snapcore etc på iPad. Dere prater i all hovedsak når det kommer til ipad om nonverbale barn, ofte med PU i tillegg. Ipad er et hjelpemiddel, og regulerende for mange. Vi snakker ikke om normale unger her som har ipad som barnevakt. 

Kommer aldri til å snappe mer, for gud forby at jeg skulle dele noe som havner her, etter kritikken mot UH.

Og nei. Før alt sånt ble tilgjengelig så klarte ikke disse barna å regulere seg. Kanalen er i førstehånd en kanal for opplysning og kunnskap. Ja. Den har tapt seg. Men de siste innleggene her vitner om ren uvitenhet 

wow, så du velger å sitere meg? 
Den kanalen der har så absolutt ikke tapt seg. Den er som den alltid har vært! 

Så bra at du er en av unntakene da :) Synd du har sluttet å snappe, for den kanalen SKRIKER etter ressursterke foreldre :) 

Endret av shab
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korsihalsen skrev (16 minutter siden):

Kilde?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (1 time siden):

wow, så du velger å sitere meg? 
Den kanalen der har så absolutt ikke tapt seg. Den er som den alltid har vært! 

Så bra at du er en av unntakene da :) Synd du har sluttet å snappe, for den kanalen SKRIKER etter ressursterke foreldre :) 

Ja, du var mest aktiv. 

Da jeg begynte følge den var den mer seriøs. Jeg er ikke den eneste som har valgt å slutte grunnet den moren du nevner. Så forøvrig at hun nå er fast, så nå går jeg ut av Facebook gruppa og avfølger. Kan ikke assosieres med dette. 

Den siste tiden føler jeg alle har vært på repeat. Glemmer snappe, snapper om alt annet, mye av de samme, som sier det samme hver gang. Begynner mer og minne om en kanal for mammaer med slitsomt liv. Som adhdforeldre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (12 timer siden):

Ja, du var mest aktiv. 

Da jeg begynte følge den var den mer seriøs. Jeg er ikke den eneste som har valgt å slutte grunnet den moren du nevner. Så forøvrig at hun nå er fast, så nå går jeg ut av Facebook gruppa og avfølger. Kan ikke assosieres med dette. 

Den siste tiden føler jeg alle har vært på repeat. Glemmer snappe, snapper om alt annet, mye av de samme, som sier det samme hver gang. Begynner mer og minne om en kanal for mammaer med slitsomt liv. Som adhdforeldre.

Helt enig med deg! Har troen på at det har vært bedre før! Kanskje du kan snappe for løveforeldrene en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (4 timer siden):

Helt enig med deg! Har troen på at det har vært bedre før! Kanskje du kan snappe for løveforeldrene en dag?

Hei!

Nei, absolutt ikke. Jeg syns løvemammaene er enda mer problematisk enn AF. Jeg kunne aldri ha snappet der. I tillegg føler jeg ikke at jeg er en 'løvemamma'. Jeg er mammaen til X som er autist. Det fører med seg en del kamper, men det er jo mest personlig. Alt annet løser seg. Er selvfølgelig takknemlig for all jobb LM har gjort for å gjøre systemet enklere, men det er for mye eksponering der og. 

Føler ikke at hele min personlighet er å være mamma til en autist, løvemamma eller lignende. Det var noe som skjedde oss som familie og som vi lever med. Og det er hovedsaklig sånne ting jeg har delt. Hvordan livet ble, hvordan ta vare på seg selv, rettigheter man har, hjelpemidler vi har bruk av, hvordan det er å være søsteren eller broren til X(fra barn med samtykkekompetanse til å dele), og å lære seg å akseptere at ting ble annerledes.

Første gang jeg snappet, i 2021 tror jeg, var nok den gangen jeg delte absolutt mest, men aldri noe jeg ikke har kunnet stå inne for. 

Jeg respekterer X sitt privatliv nå og i fremtiden såpass at jeg ikke ønsker å utlevere mer på offentlige kanaler enn jeg har gjort, og LM deler så mye. Jeg syns LM er et steg opp på eksponering, siden de er større. Det er et publikum som er for stort for meg og oss, som egentlig er veldig private av oss.

I gruppen for gjester er det et evig mas om "ledig dag til uken? Noen som kan?" Og sånn jeg føler det så har jeg ikke en oppdateringsplikt på livet vårt. Det står som alle andre sitt på stedet hvil eller ikke.

Siden X er større nå enn i 21, så er også eventuelle problemer større eller annerledes enn de var før, og det er problematisk for meg personlig å skulle gradvis utbrodere fremgang/mangel på fremgang over tid. Tilslutt vil man ende opp med at folk "kjenner deg" eller X, og det er ikke ønskelig for meg. Sånn at for min del er nok tiden som "offentlig autismemamma" over. Det er ikke mer å snappe om som jeg ikke har sagt før, eller andre. 

Utover det har jeg fått veldig mange gode venner i virkeligheten fra kanalen, ikke nødvendigvis av de som driver den, med andre gjester og følgere. Og det er veldig fint. Noen av de er blitt mine beste venner. :)

En siste edit: jeg har hatt det veldig vanskelig og vært utbrent. Sier ikke at dette livet er lett. Men man kommer seg heller ikke opp og videre av å gå all in på snap for alltid. Det er et liv som skal leves også.

Endret av Elhaym
La til noe
  • Liker 5
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsihalsen skrev (19 timer siden):

Feil. Forskning sier noe annet. Synd at folk går rundt og innbiller seg ting og gjør det til en sannhet!!

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (1 time siden):

Feil. Forskning sier noe annet. Synd at folk går rundt og innbiller seg ting og gjør det til en sannhet!!

Leste nettopp at det var stor sannsynlighet. Ble gjort om i fjor det da? Så ikke så mye å tro, det får man gjøre i kirka.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsihalsen skrev (40 minutter siden):

Leste nettopp at det var stor sannsynlighet. Ble gjort om i fjor det da? Så ikke så mye å tro, det får man gjøre i kirka.

Sjekk nyere data fra 2022!

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (26 minutter siden):

Sjekk nyere data fra 2022!

Ja, én ny forskning som skal debunke absolutt alt. Nei, man ser jo hvor liten innsikt noen av delerne har, og da sier det seg selv at alt ikke står bra til med de voksne fra før.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (6 timer siden):

Hei!

Nei, absolutt ikke. Jeg syns løvemammaene er enda mer problematisk enn AF. Jeg kunne aldri ha snappet der. I tillegg føler jeg ikke at jeg er en 'løvemamma'. Jeg er mammaen til X som er autist. Det fører med seg en del kamper, men det er jo mest personlig. Alt annet løser seg. Er selvfølgelig takknemlig for all jobb LM har gjort for å gjøre systemet enklere, men det er for mye eksponering der og. 

Føler ikke at hele min personlighet er å være mamma til en autist, løvemamma eller lignende. Det var noe som skjedde oss som familie og som vi lever med. Og det er hovedsaklig sånne ting jeg har delt. Hvordan livet ble, hvordan ta vare på seg selv, rettigheter man har, hjelpemidler vi har bruk av, hvordan det er å være søsteren eller broren til X(fra barn med samtykkekompetanse til å dele), og å lære seg å akseptere at ting ble annerledes.

Første gang jeg snappet, i 2021 tror jeg, var nok den gangen jeg delte absolutt mest, men aldri noe jeg ikke har kunnet stå inne for. 

Jeg respekterer X sitt privatliv nå og i fremtiden såpass at jeg ikke ønsker å utlevere mer på offentlige kanaler enn jeg har gjort, og LM deler så mye. Jeg syns LM er et steg opp på eksponering, siden de er større. Det er et publikum som er for stort for meg og oss, som egentlig er veldig private av oss.

I gruppen for gjester er det et evig mas om "ledig dag til uken? Noen som kan?" Og sånn jeg føler det så har jeg ikke en oppdateringsplikt på livet vårt. Det står som alle andre sitt på stedet hvil eller ikke.

Siden X er større nå enn i 21, så er også eventuelle problemer større eller annerledes enn de var før, og det er problematisk for meg personlig å skulle gradvis utbrodere fremgang/mangel på fremgang over tid. Tilslutt vil man ende opp med at folk "kjenner deg" eller X, og det er ikke ønskelig for meg. Sånn at for min del er nok tiden som "offentlig autismemamma" over. Det er ikke mer å snappe om som jeg ikke har sagt før, eller andre. 

Utover det har jeg fått veldig mange gode venner i virkeligheten fra kanalen, ikke nødvendigvis av de som driver den, med andre gjester og følgere. Og det er veldig fint. Noen av de er blitt mine beste venner. :)

En siste edit: jeg har hatt det veldig vanskelig og vært utbrent. Sier ikke at dette livet er lett. Men man kommer seg heller ikke opp og videre av å gå all in på snap for alltid. Det er et liv som skal leves også.

Takk for godt og informativ svar! Jeg er helt enig med deg! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (På 17.5.2023 den 23.41):

Ja, du var mest aktiv. 

*slettet* blandet tråder

Endret av Mmmwhatever
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mmmwhatever skrev (2 minutter siden):

Hvem av mødrene er det dere snakker om? Kobler ikke hvem UH er…

Unn Helen. Shab reagerte på at hun filmet EK mye, og det forsto jeg ikke helt. Har aldri reagert på henne. Dagens snapper Samantha er veldig flink, og jeg syns Evelyn Rødli(mammaen til en med pu og autisme) er flinke. Som sagt. Mange gode snappere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (12 timer siden):

Takk for godt og informativ svar! Jeg er helt enig med deg! :) 

Men jeg tror kanalen fortsatt er veldig fin for de som nettopp har fått barn med diagnose. Se folk som lever som de selv. Det hjalp i alle fall. Men så kommer livet 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsihalsen skrev (På 18.5.2023 den 19.34):

Ja, én ny forskning som skal debunke absolutt alt. Nei, man ser jo hvor liten innsikt noen av delerne har, og da sier det seg selv at alt ikke står bra til med de voksne fra før.

Du tar nå noen få som flesteparten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som er i dag syns jeg deler litt i overkant mye om datteren, forstår at det er mye utfordringer, men datteren må få kunne gå på do og ha problemer med det uten at det skaø deles på en snapkanal. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...