Gå til innhold

AUTISMEFORELDRENE - snapkanal

shab

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror du det hjelper å være streng med et barn med autisme? 😅 da har du null kompetanse og peiling 🙈 min beste venninne har en sønn med autisme og tro meg.  Å slå hardt mot hardt gjør alt 1000 ganger verre. Les deg litt opp på autisme, sensoriske vanker, pda, toleransevindu osv. Barn med autisme responderer ikke på samme måte som normalt-fungerende barn på krav, regler, grenser og disiplin. Du kommer ofte ingen vei uansett hvor mye og lenge du prøver 🙃 må faktisk innrømme at jeg tenkte på samme måte som deg før jeg kom tett på det selv. Når det er sagt så er alle med autisme forskjellig, og vanskene de har er ikke så lett å forstå for utenforstående. Det er også lett å for å sammenligne et barn med autisme opp mot et annet, og det blir også feil. Å ha barn med autisme kan være ekstremt krevende, nettopp fordi man ikke man oppdra dem på samme måte som andre barn. De har ikke de samme evnene til å tilpasse, forstår seg ikke på andre og det koster dem ekstremt mye å bare være på skolen for eksempel. Mange med autisme blir fort utbrent. 

• Liker 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle99 skrev (4 timer siden):

Tror du det hjelper å være streng med et barn med autisme? 😅 da har du null kompetanse og peiling 🙈 min beste venninne har en sønn med autisme og tro meg.  Å slå hardt mot hardt gjør alt 1000 ganger verre. Les deg litt opp på autisme, sensoriske vanker, pda, toleransevindu osv. Barn med autisme responderer ikke på samme måte som normalt-fungerende barn på krav, regler, grenser og disiplin. Du kommer ofte ingen vei uansett hvor mye og lenge du prøver 🙃 må faktisk innrømme at jeg tenkte på samme måte som deg før jeg kom tett på det selv. Når det er sagt så er alle med autisme forskjellig, og vanskene de har er ikke så lett å forstå for utenforstående. Det er også lett å for å sammenligne et barn med autisme opp mot et annet, og det blir også feil. Å ha barn med autisme kan være ekstremt krevende, nettopp fordi man ikke man oppdra dem på samme måte som andre barn. De har ikke de samme evnene til å tilpasse, forstår seg ikke på andre og det koster dem ekstremt mye å bare være på skolen for eksempel. Mange med autisme blir fort utbrent. 

Jeg mente det ikke slik. Beklager om det ble misforstått. Jeg har god og bred kompetanse innenfor området. Jeg er totalt enig i at ulike grader av autisme trenger ulik oppfølging. Jeg forstår at foreldre står i en krevende og slitsom situasjon. 

Dog må man ha evne til planlegging og forbereding for å gi struktur og rutiner til barnet sitt i hverdagen. 

Jeg observerer tilfelle av foreldre som i utgangspunktet har barn som er høytfungerende innenfor spekteret som absolutt bør ha struktur og forutsigbarhet i hverdagen sin. Når det er mangel på dette blir rutinesituasjoner vanskelige. Ja, det kan være vanskelig å snu, men det er dette barna og ungdommene trenger. 

Noen ganger virker det som om at inntas en holdning som "Barnet mitt har autisme og nå har hen fått skolevegring. Hen må få bestemme selv om hen vil på skolen". Videre blir det: "pytt pytt barnet ville sove i stedet for å gå på skolen. Dette er fordi hen fikk en meltdown når den brune genseren hen skulle ha på seg når hen sto opp var i vaskemaskinen. Nå må hen bare få sitte å spille dataspill hele dagen og til langt på natt. Det er måten hen kobler av på" 

Jeg forstår det ikke er lett. Det må være vanskelig å ha en tenåring som samtidig har en diagnose. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Veldig spesielt at det er så mange av foreldrene som er uføretrygda og/eller har en haug med diagnoser selv, i mitt stille sinn tenker jeg at det kanskje ikke er helt tilfeldig at barna er på spekteret når utgangspunktet er som det er. For ikke å snakke om hvordan enkelte av disse foreldrene føler behov for å dele info om dobesøk/hygiene osv. Hadde det vært min mor som utleverte seg selv sånn hadde jeg blitt fryktelig bekymra og flau. 

• Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (1 time siden):

Veldig spesielt at det er så mange av foreldrene som er uføretrygda og/eller har en haug med diagnoser selv, i mitt stille sinn tenker jeg at det kanskje ikke er helt tilfeldig at barna er på spekteret når utgangspunktet er som det er. For ikke å snakke om hvordan enkelte av disse foreldrene føler behov for å dele info om dobesøk/hygiene osv. Hadde det vært min mor som utleverte seg selv sånn hadde jeg blitt fryktelig bekymra og flau. 

Ja, jeg er helt enig!!!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer bare ikke å forstå at dette fremdeles er lovlig. Massiv utlevering av barn med fullt navn og andre personopplysninger, alle utredninger og diagnoser, alle deres største utfordringer, deres vanskeligste stunder, på det mest sårbare, i de mest intime situasjoner (og ikke minst hvor forferdelig slitsomt det er å være forelder til et barn med disse utfordringene, men det er en annen diskusjon - jeg forstår godt at det ER ekstremt krevende, men det er lov å tenke seg om to ganger før man deler). At det er lov å dele alt dette offentlig! Jeg blir oppriktig lei meg på vegne av alle barn som ufrivillig blir utsatt for dette. Det er på høy tid at man får på plass et lovverk som beskytter alle barn mot nettopp dette - det er slett ikke alltid sånn at foreldre vet best!

• Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ignore skrev (6 timer siden):

Jeg klarer bare ikke å forstå at dette fremdeles er lovlig. Massiv utlevering av barn med fullt navn og andre personopplysninger, alle utredninger og diagnoser, alle deres største utfordringer, deres vanskeligste stunder, på det mest sårbare, i de mest intime situasjoner (og ikke minst hvor forferdelig slitsomt det er å være forelder til et barn med disse utfordringene, men det er en annen diskusjon - jeg forstår godt at det ER ekstremt krevende, men det er lov å tenke seg om to ganger før man deler). At det er lov å dele alt dette offentlig! Jeg blir oppriktig lei meg på vegne av alle barn som ufrivillig blir utsatt for dette. Det er på høy tid at man får på plass et lovverk som beskytter alle barn mot nettopp dette - det er slett ikke alltid sånn at foreldre vet best!

Send en bekymringsmelding til barnevernet. Så må vi bare håpe at det snart blir et lovverk når det kommer til eksponering av barn. Det går feil vei nå, flere unge ønsker og bli influensere, og starter gjerne med å dele alt om barna sine. Bare se på Sara Emilie, hun startet med å dele alt, også bilder av barna og alt de gjorde. Hun gjør jo det fortsatt, bare uten å vise ansiktet til barna, som om det er noe bedre, fortsatt mye informasjon som vi ikke trenger og vite. 

Endret av litenstjerne
Skrivefeil
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (På 1.5.2023 den 16.10):

For et utrolig stygt innlegg. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen i den snapkanalen som reagerer på hva hun ene der deler? Det er jo helt vilt.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røkla skrev (1 time siden):

For et utrolig stygt innlegg. 

Ja, i utgangspunktet. Men på denne snapkanalen er det mange som ikke burde snappet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkelser.

Måne, admin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som snappet i går filmet sønnen ekstremt mye også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Disse iPad-barna ser man jo støtt og stadig, ikke noe særegent for autistiske barn sånn sett. Men for mange foreldre virker det som at alt barnet har lyst på, det må de få. Om det er uendelige mengder skjerm, kun drikke juice og saft, kun spise kjeks, nugatti, pasta og lyst brød – hvis ungen tilsynelande «bare» spiser det så er det liksom en selvfølge at det serveres hver dag hele året. Forferdelig trend synes jeg. Barn må jo lære seg å håndtere krav og kjedelige situasjoner uten iPad, sukker og ketchup selv om de er på spektret?

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (11 timer siden):

Disse iPad-barna ser man jo støtt og stadig, ikke noe særegent for autistiske barn sånn sett. Men for mange foreldre virker det som at alt barnet har lyst på, det må de få. Om det er uendelige mengder skjerm, kun drikke juice og saft, kun spise kjeks, nugatti, pasta og lyst brød – hvis ungen tilsynelande «bare» spiser det så er det liksom en selvfølge at det serveres hver dag hele året. Forferdelig trend synes jeg. Barn må jo lære seg å håndtere krav og kjedelige situasjoner uten iPad, sukker og ketchup selv om de er på spektret?

Helt enig. Synes også mange belønningssystemer brukes på merkelige måter, og med uforholdsmessig kostbare forsterkere. Ei som snappet nylig brukte kriteriet «være snill med mamma» illustrert med et bilde av barnet som gir mamma en klem. Altså, hva innebærer å «være snill med mamma»? Forstod at hun tolket det som fravær av uønsket atferd, men for et svevende kriterie å forholde seg til for et barn (også om barnet hadde vært normaltfungerende). Og ikke minst lite målbart. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud det er jo nesten ikke til å tro hva dere skriver men tror dessverre ikke dere finner på disse utsagnene heller. Jeg går ikke inn på kanalen og sjekker om det stemmer for å si det sånn. Trenger offentligheten å vite detaljer om intimhygiene og seksualitet? NEI!!! 

Fra barnekonvensjonen artikkel 16: Rett til privatliv: Barnet skal ikke utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, i familien, i hjemmet eller i korrespondansen sin. 

Artikkel 23: FUNKSJONSHEMMEDE BARN: Psykisk og fysisk funksjonshemmede barn har rett til å leve et fullverdig og anstendig liv under forhold som sikrer dets verdighet, fremmer selvtillit, og letter barnets aktive deltakelse i samfunnet. 

• Liker 6
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AntiBullshit skrev (På 13.5.2023 den 1.28):

Ja, jeg er helt enig. Hva gjorde man egentlig før iPaden prøver jeg å tenke over. 

Hvordan klarte de på spekteret å fungere uten iPad før? Hvordan satt de med bordet? Koblet av?

For det er jo det foreldrene sier. Ipaden gjør at barna kan koble av etter mange sanseinntrykk. 

Hva skjer? Vi har en stor del barn i barnehagealder som kun snakker engelsk. Youtube-engelsk. For noen med autisme er det helt umulig å snu.

Jeg ser også foreldre med "normaltfungerende barn" være stolt over at 3 åringer deres snakker engelsk. Altså.. 

Hvordan skal iPaden generasjonen klare seg selv når de skal bo alene?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (På 14.5.2023 den 16.58):

Ja, jeg er helt enig. Hva gjorde man egentlig før iPaden prøver jeg å tenke over. 

Hvordan klarte de på spekteret å fungere uten iPad før? Hvordan satt de med bordet? Koblet av?

For det er jo det foreldrene sier. Ipaden gjør at barna kan koble av etter mange sanseinntrykk. 

Hva skjer? Vi har en stor del barn i barnehagealder som kun snakker engelsk. Youtube-engelsk. For noen med autisme er det helt umulig å snu.

Jeg ser også foreldre med "normaltfungerende barn" være stolt over at 3 åringer deres snakker engelsk. Altså.. 

Hvordan skal iPaden generasjonen klare seg selv når de skal bo alene?

Unnskyld, men. Jeg har avstått fra å kommentere denne tråden, fordi jeg selv har snappet en del som gjest. Du trekker frem to snappere, hvor den ene ikke har gjestet etter fadesen om seksualitet, og en annen snapper som jeg ikke ønsker assosieres med og derfor ikke melder meg på. Mye pga denne tråden.

Du trakk frem UH som viste mye av sønnen sin, hva eksakt var problemet der? At han sang og danset og koste seg? Har du bare et generelt problem med kanalen i seg selv?

Jeg forstår kritikken i denne tråden, men 90% av Kritikken er rettet mot EN av snapperene, så kanskje send de en mail? 

Og ang ipadbarna. Mitt er ikke en sånn veldig iPader, men mange av disse barna har aac, snapcore etc på iPad. Dere prater i all hovedsak når det kommer til ipad om nonverbale barn, ofte med PU i tillegg. Ipad er et hjelpemiddel, og regulerende for mange. Vi snakker ikke om normale unger her som har ipad som barnevakt. 

Kommer aldri til å snappe mer, for gud forby at jeg skulle dele noe som havner her, etter kritikken mot UH.

Og nei. Før alt sånt ble tilgjengelig så klarte ikke disse barna å regulere seg. Kanalen er i førstehånd en kanal for opplysning og kunnskap. Ja. Den har tapt seg. Men de siste innleggene her vitner om ren uvitenhet 

Endret av Elhaym
La til noe
  • Liker 8
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (20 minutter siden):

Unnskyld, men. Jeg har avstått fra å kommentere denne tråden, fordi jeg selv har snappet en del som gjest. Du trekker frem to snappere, hvor den ene ikke har gjestet etter fadesen om seksualitet, og en annen snapper som jeg ikke ønsker assosieres med og derfor ikke melder meg på. Mye pga denne tråden.

Du trakk frem UH som viste mye av sønnen sin, hva eksakt var problemet der? At han sang og danset og koste seg? Har du bare et generelt problem med kanalen i seg selv?

Jeg forstår kritikken i denne tråden, men 90% av Kritikken er rettet mot EN av snapperene, så kanskje send de en mail? 

Og ang ipadbarna. Mitt er ikke en sånn veldig iPader, men mange av disse barna har aac, snapcore etc på iPad. Dere prater i all hovedsak når det kommer til ipad om nonverbale barn, ofte med PU i tillegg. Ipad er et hjelpemiddel, og regulerende for mange. Vi snakker ikke om normale unger her som har ipad som barnevakt. 

Kommer aldri til å snappe mer, for gud forby at jeg skulle dele noe som havner her, etter kritikken mot UH.

Og nei. Før alt sånt ble tilgjengelig så klarte ikke disse barna å regulere seg. Kanalen er i førstehånd en kanal for opplysning og kunnskap. Ja. Den har tapt seg. Men de siste innleggene her vitner om ren uvitenhet 

🎉👏👏

Blir så glad for å høre at en tråd på KG kan gi sånne positive resultater i verden. Kan du fortelle om denne tråden til dine medsnappere, så de også slutter å eksponere uskyldige barn til tilfeldige fremmede på Internett? 🙏

• Liker 18
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvarium85 skrev (26 minutter siden):

🎉👏👏

Blir så glad for å høre at en tråd på KG kan gi sånne positive resultater i verden. Kan du fortelle om denne tråden til dine medsnappere, så de også slutter å eksponere uskyldige barn til tilfeldige fremmede på Internett? 🙏

Jeg velger kun å ikke snappe fordi jeg ikke vil assosieres med den seneres tid ene snapper. Den med seksualitet var en monstertabbe, men mye av kritikken i denne tråden er helt på jordet.

Jeg har ikke eksponert mitt barn. Jeg har i all hovedsak pratet om helt andre ting, og hatt snappen når hen er i barnehagen/avlastning.

Og det pleide å være mest sånn før

Men kanalen var god og jeg håper den tar seg opp

Personlig har jeg nok uansett snappet fra meg, mest fordi vårt liv ikke endres så mye, og da blir alt bare repeat og kjedelig. Mulig jeg returnerer en dag, men det er nok lenge til. 

- Ellie.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...