Gå til innhold

Sladrepressen og spilleregler


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo egentlig en stor sak, for det ligger sikkert mye bak. Det er mye norsk sladre-presse ikke kan/tør å skrive på trykk og de må omformulere seg på alt. Kjipt å være ukeblad når de ikke kan skrive om tingene slik de egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig en stor sak, for det ligger sikkert mye bak. Det er mye norsk sladre-presse ikke kan/tør å skrive på trykk og de må omformulere seg på alt. Kjipt å være ukeblad når de ikke kan skrive om tingene slik de egentlig er.

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nadia_*

Lurer på hvem den "ukjente blondinen" er. Stakkars Märtha, kan ikke være lett å være henne nå. Når man har 2 barn sammen er det kanskje ekstra sårbart også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvem den "ukjente blondinen" er. Stakkars Märtha, kan ikke være lett å være henne nå. Når man har 2 barn sammen er det kanskje ekstra sårbart også?

Satt Martha hjemme og visste at Ari flørtet med en blondine, og sendte derfor sms? Hvordan visste Martha om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt Martha hjemme og visste at Ari flørtet med en blondine, og sendte derfor sms? Hvordan visste Martha om dette?

Sikkert en seriøs journalist som har ringt henne :sjenert:

Lite å skrive om i neste ukes utgave tenker jeg - og har man ikke en sak, ja så lager man den :frustrert:

Jeg spør igjen - hvilken interesse har "vi" av å vite at Ari var på julebord uten Märtha? Og tenk det da dere - tenk, han snakket med ei dame der til og med :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen - hvilken interesse har "vi" av å vite at Ari var på julebord uten Märtha?  Og tenk det da dere - tenk, han snakket med ei dame der til og med :roll:

"Vi" har tydeligvis interesse av det! Den kulørte ukepressen vet hva som selger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen - hvilken interesse har "vi" av å vite at Ari var på julebord uten Märtha?  Og tenk det da dere - tenk, han snakket med ei dame der til og med :roll:

Samme ineresse som vi har av å følge tragiske drapssaker på nyhetene kveld etter kveld. Sirkus til folket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betty Boop
Lurer på hvem den "ukjente blondinen" er. Stakkars Märtha, kan ikke være lett å være henne nå. Når man har 2 barn sammen er det kanskje ekstra sårbart også?

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mye alle vi andre ikke vet, som ikke var på festen! De som var på festen derimot, så hva de så.

Typisk mange å si "sikkert bare en som vil tjene penger" men norsk presse er seriøse mht. slikt. Det er en grunn til at blondinen vil være anonym. Märtha satt vel ikke hjemme, hun var jo fest hun også. Hun farte vel rundt og fikk med seg via telefonen at Ari "flørtet" som de kaller det.

*Når norsk media skriver "flørtet" kan betydningen ofte være en helt annen, dvs. mer seriøst (kysset, lå med, var utro, osv.) men slikt skrive man ikke på trykk i norske ukeblader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sladrepressen har i hvertfall en måte å uttrykke seg på som insinuerer og "hinter" til at ting kan ha skjedd, uten å skrive det direkte. Og lesere som ikke er kritiske biter på og tar alt for god fisk.

Når ei anonym dame kommer og forteller at hun og Ari har kosa seg på fest en kveld men at ingenting skjedde utover at de hadde det gøy, så syns jeg pressen går for langt når de antyder utroskap og sjalusi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mye alle vi andre ikke vet, som ikke var på festen! De som var på festen derimot, så hva de så.

Typisk mange å si "sikkert bare en som vil tjene penger" men norsk presse er seriøse mht. slikt. Det er en grunn til at blondinen vil være anonym. Märtha satt vel ikke hjemme, hun var jo fest hun også. Hun farte vel rundt og fikk med seg via telefonen at Ari "flørtet" som de kaller det.

*Når norsk media skriver "flørtet" kan betydningen ofte være en helt annen, dvs. mer seriøst (kysset, lå med, var utro, osv.) men slikt skrive man ikke på trykk i norske ukeblader.

Når Se og Hør skriver flørtet kan det like gjerne bety at de har diktet opp hele historien etter å ha tatt bilde av en kjendis og en blondine i samme rom. Jeg kjenner folk som har jobbet i bladet - og som forteller at mye av det som blir skrevet er oppdiktet fra ende til annen. Noen ganger kan det selvsagt være noe i det, men like ofte (minst) er det det ikke.

Innen mer seriøs mediedebatt blir det faktisk sett på som et problem at folk/medier er mer opptatt av person enn sak. Orker ikke ta denne debatten her, men er veldig enig med Usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet dere hvordan ukebladene går frem? Journalistene forholder seg til kilder som var på festen - så gransker journalistene saken og spør videre festdeltakere og andre som var tilstede. Det er alltid noen som svarer bekreftende.

Ukeblader her til lands trykker svært sjelden hostorier som bare er tull. Og skulle det være det beklager de seg ofte uken etter på at de tok feil.

Journalistene sitter ikke og finner opp historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner da også journalister i norsk ukeblad-presse. Jeg vet at i redaksjonene jobber de seriøst med ulike tips de får inn og med saker de ellers jobber med. Klart de bedriver kildegransking her til lands.

Det er svartmaling av norske journalister å skrive her på KG at de bare finner på oppspinn og dikter opp. Det gjør de som regel ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk snarere motsatt: norsk ukebladpresse insuin0erer ikke sjalusi og utroskap - de er tvert om snille og skriver "flørtet med/hygget seg med" osv. istedenfor det som verre er. Så får det være opp til folk hva de legger i det.

Svartmalign av journalister som jobber etter metodiske prinsipper er ikke noe bedre oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er svartmaling av norske journalister å skrive her på KG at de bare finner på oppspinn og dikter opp. Det gjør de som regel ikke!

Ikke det nei - sikkert derfor bl.a. Se & Hør ofte må ut og beklage sine oppslag :roll:

Det er faen meg ikke rart (unnskyld språket) rart at det blir mye faenskap og krig i verden :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Her og Nå og Se og Hør har tatt feil, vel, så er det ikke verre enn at de beklager seg etterpå. Det er mer enn hva man kan si om f.eks. tyske ukeblader. Norske ukeblader er i verdensklasse når det gjelder etikk og det å jobbe seriøst.

Norske medier sitter på mye om offentlige personer som ikke vi får høre om. I andre land ville de ikke nølt med å trykke alt. Vi er for bortskjemte her.

Offentlige personer kunne ha "lidd" mye mer enn de eventuelt gjør nå. Det er nesten bare uskyldige gladnyheter i våre norske ukeblader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke relevant for samfunnsdebatten å vite om skinnhellige politikere, som enten banker kona, eller bruker sin posisjon slik at familiemedlemmer slipper påtale og straff? Selvom det dreier seg om personlige forhold og tragedier for de involverte.

Det er forskjell på sladder og kritisk journalistikk.

Og hvor er vi uenige her?!

Om en politiker misbruker sin posisjon til å skaffe seg goder skal det naturligvis omtales. Jeg mener som sagt bestemt at folk som er i selvvalgte offentlige posisjoner må tåle en del mer enn andre. Og politikere må mer enn andre regne med å måtte stå for det de sier også i det de gjør.

Men hva har egentlig Ari Behns samtaler med en blondine på fest, med kritisk journalistikk å gjøre?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke klarer å se forskjellen på krig i Bosnia og rykter om kongefamilile-medlemmer sier jeg god dag mann økseskaft.

Hvem sier at all journalistikk må være kritisk?

Journalistikk er også å formidle det noen vet til noe / en "nyhet" som mange får vite. Hvorfor må det være kritisk? Noen ganger holder det å være formidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...