Gå til innhold

Kan dette gi grunnlag for bekymringsmelding?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datter som nylig fylte 17 har begynt å gå til helsesøster for samtaler. Hun har slitt psykisk siden hun begynte på ungdomsskolen, har sett kutt flere ganger og hun har spiseforstyrrelser, veksler mellom undervekt og normal vekt. Som foreldre har vi følt oss veldig hjelpeløse her, man kan jo ikke tvinge tenåringen til legen heller? Hun har selv nektet for å være syk når vi har sagt det. Heldigvis har hun endelig gått til helsesøster nå, men nå er jeg litt bekymret for om helsesøster kan reagere hvis datter forteller at vi har vært klar over problemene hennes?

Anonymkode: 8fc6c...ea5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun skulle sende en bekymringsmelding, hva så? Da vil dere enten få litt hjelp eller bare en undersøkelse. Hun er jo straks voksen uansett.

Anonymkode: e66b5...bfa

• Liker 23
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Klart hun vil reagere, men jenta er 17. 

Anonymkode: 286f5...c9a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det kan kanskje gi grunnlag for melding. Så kanskje helsesøster melder barnevernet. Så kanskje barnevernet åpner undersøkelsessak. Så sier dere som sant er at dere har forsøkt å hjelpe, dere har bedt henne oppsøke lege, men det er svært begrenset hva man får gjort overfor en tenåring som ikke innser at hun har et problem. Så før BV får gjort noe som helst er jenta myndig og de har ikke lenger noen rett eller plikt til å foreta seg noe.

Anonymkode: 3edec...711

• Liker 5
Skrevet

Personlig synes jeg det er urovekkende at jenta deres har slitt med spiseforstyrrelser og selvskading helt siden ungdomsskolen uten at dere har oppsøkt hjelp! Du kan ikke tvinge henne til legen, sier du? Jo, det kan du faktisk; siden hun er mindreårig er hun deres ansvar. 

• Liker 29
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (5 timer siden):

Personlig synes jeg det er urovekkende at jenta deres har slitt med spiseforstyrrelser og selvskading helt siden ungdomsskolen uten at dere har oppsøkt hjelp! Du kan ikke tvinge henne til legen, sier du? Jo, det kan du faktisk; siden hun er mindreårig er hun deres ansvar. 

Hvordan mener du vi skulle gjort det? Fysisk dratt henne med oss? 

Ts

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (5 timer siden):

Når man er 16 år har ikke foreldrene lenger rett til å se barnets helseopplysninger med mindre barnet gir tillatelse. Så om de skulle ha hatt lov til å tvinge henne til lege, noe jeg tviler på, så hadde det jo ikke hjulpet en dritt da de ikke hadde fått noe informasjon om tilstanden hennes uansett. Det foreldrene kunne ha gjort her var å selv kontakte barnevernet pga bekymring og så kunne barnevernet tatt det videre til bup og innad i psykiatrien. Da kunne jenta ha blitt "umyndiggjort" ift til vurdering rundt egen helse.

Anonymkode: fc3d3...b0c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når man er 16 år har ikke foreldrene lenger rett til å se barnets helseopplysninger med mindre barnet gir tillatelse. Så om de skulle ha hatt lov til å tvinge henne til lege, noe jeg tviler på, så hadde det jo ikke hjulpet en dritt da de ikke hadde fått noe informasjon om tilstanden hennes uansett. Det foreldrene kunne ha gjort her var å selv kontakte barnevernet pga bekymring og så kunne barnevernet tatt det videre til bup og innad i psykiatrien. Da kunne jenta ha blitt "umyndiggjort" ift til vurdering rundt egen helse.

Anonymkode: fc3d3...b0c

Jenta har slitt siden ungdomsskolen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

Ja?? Som foreldre har man et ansvar. Man står da ikke å ser på at barna sine driver med selvskading ? Kanskje greit om BV blir koblet inn. 

Anonymkode: b2d05...a11

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Ja. 

Bestilt time hos legen. Om hun ikke ble med, så kunne du snakket med legen hennes. Fått tips og råd til hvordan dere kunne hjelpe henne.

Invitert psykolog hjem.

Meldt dere på familieterapi - kanskje er det noe som skurrer i familiedynamikken

Dere kunne gjort uendelig mye mer enn ingenting. Og det burde dere gjort. 

Men - dere får ikke gjort noenting med det som har vært - bare med det som kommer. Så vær voksen, ta tak og hjelp barnet ditt!

Anonymkode: bce89...d51

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts

Nå er det slik at vi foreldre klarer ikke alltid alt. Det betyr ikke at dere ikke er gode foreldre eller har gjort noe feil som gjør at datteren deres ble syk. Samtidig er det også ett ansvar foreldre har å få hjelp av andre når man ikke klarer å hjelpe barnet sitt selv. Ikke se på det som negativt om barnevernet skulle bli innblandet i en slik sak, men tenk at dere da er flere voksne som kan hjelpe jenta deres🌸

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har sett datteren din slite med spiseforstyrrelser og kutting siden ungdomsskolen og ikke gjort annet enn å spørre om hun vil være med til legen? 🥺 Det er jo omsorgssvikt, og ikke minst ansvarsfraskrivelse å si at "hun vil ikke være med til legen".

Her håper jeg virkelig bv blir koblet inn og gir dere veiledning og hjelp til datteren din. 

Anonymkode: 26fa6...7d9

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å unnlate å oppsøke medisinsk hjelp for barnet sitt, når dette er nødvendig går også under kriteriene for omsorgssvikt, og at ts nå er bekymret for at barnevernet kan bli koblet inn betyr at hun også er klar over det. Når det gjelder psykisk sykdom som spiseforstyrrelser, som ofte går hånd i hånd med selvskading er det ofte vanskelig for pasienten selv å innse at hen er syk i starten, og siden dette er pasientens mestringsstrategi for å takle livet, vil pasienten selv ofte ha sterk motvilje mot å oppsøke helsehjelp, da pasienten vet at det betyr at hen vil bli utfordret mht å kutte ut disse mestringsstrategiene, «slankeprosjektet» blir avslørt og forsøkt spolert , i tillegg kan pasienten føle skam rundt det å oppsøke psykiatrisk hjelp. Men at pasienten selv blir sint og nekter å oppsøke hjelp, er ingen grunn til å unnlate å oppsøke hjelp, når pasienten helt klart trenger hjelp, men er for syk til å se sitt eget beste. Når pasienten er mindreårig, er det foreldrenes ansvar å sørge for at pasienten får denne hjelpen.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts

Kan tvangsinnlegge mindreårig. Når det er snakk om alvorlige psykiske problemer, selvskading og anoreksia så ja. Da drar en med seg ungen for kyndig hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (14 timer siden):

Helt enig. Min niese har slitt med depresjon og spiseforstyrrelser siden 8 trinn. Går i 9 trinn nå. Min søster kjemper fortsatt for å få nok hjelp. Men det er ikke lett. Burde vært lettere. Hun er utslitt etter samtaler med fastlegen, bup og skolen. 

Anonymkode: 19b09...a72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts

Ja. Akkurat det dere bør gjøre. Min mor dro meg med til legen da jeg var 17 med lignende problematikk. Lege tok tak. Fikk meg til å innse at jeg trengte hjelp og skaffet meg den hjelpen jeg trengte. Min mor reddet nok livet mitt med å dra meg med til legen.

du virker mer bekymret for bekymringsmelding enn for barnet ditt. 

Anonymkode: 50d1a...b9f

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har de foreldrene som setter i gang himmel og jord for å hjelpe sine barn, også de myndig. Og så har du de foreldrene som sitter og ser på at 13-14 åringen sliter psykis, selvskader og har spiseforstyrrelser uten å løfte en finger fordi «hva kan vi liksom gjøre». Det er så tafatt som det kan bli og selvsagt kommer helsesøster til å melde bekymring til andre instanser og stille spørsmål om hvorfor dere som foreldre ikke har gjort en skit i løpet av disse 3-4 årene.

Anonymkode: 37427...1a0

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts.

Syntes det er svært mye forhåndsdømming som oss som foreldre her. Det har og er heller ikke lett for oss å stå i dette. Jeg kommer selv fra en familie hvor en av vedkommende slet med psykisk helse som endte med selvmord da jeg var i voksen alder. Derfor har jeg vært gjennom mye som pårørende og føler dette er en ekstra belastning. Datter er i tillegg veldig utagerende, skulker mye, er veldig naiv og sårbar, samt har et ufattelig dårlig valg av kjærester. Som foreldre føler jeg ikke at vi er dårlige, men har sett mellom fingrene mye når det gjelder hennes oppførsel. I svarene jeg får her legges det mye vekt på datter, men ingen innsikt i hvordan dette påvirker oss som foreldre. Vi har også et barn til, som er rake motsetning av datter som omtales her, så hvis vi hadde vært så ubrukelige som foreldre så hadde vel vårt andre barn også hatt problemer? Det andre barnet har vært flink på skolen, aldri vært utagerende, ingen problemer med psyske eller sårbarhet  og er idag over 18 år og går på høyskolen med gode karakterer. 

• Hjerte 3
Skrevet

Du kan også snakke med helsesøster og fortelle hvordan du vurderte situasjonen, og hvorfor du ikke har tatt ansvar.
Jeg ville ha tvunget med meg en sjuk unge til legen jo, og stått på for at hun skulle få riktig type hjelp. Det er mye omsorg i ei fast hånd innimellom, og dette er ikke bekymringer man skal sitte alene med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (På 3.3.2023 den 21.24):

Du vet at myndighetsalderen for helse er 16 år og at man derfor ikke kan tvinge en 17 åring til å oppsøke helsehjelp.

T.o.m barnevernet får ikke til det.

Anonymkode: c5752...df6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...