Rebecca30 Skrevet 2. mars 2023 #1 Del Skrevet 2. mars 2023 (endret) Jeg har hørt at når man løper på tredemølle så skal man ikke ha 0% i stigning. Stemmer det? Hvor mye stigning bør man ha? Endret 2. mars 2023 av Rebecca30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ytdhd Skrevet 2. mars 2023 #2 Del Skrevet 2. mars 2023 (endret) 1% stigning skal kompensere for manglende vindmotstand. Dvs. 1% tilsvarer løping på flat mark ute Men tredemøller kan variere, så kanskje vanskelig å gi et helt konkret svar på det. Med det sagt, så er 1 % veldig greit å ta utgangspunkt i i hvert fall Endret 2. mars 2023 av Ytdhd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teardrop Skrevet 2. mars 2023 #3 Del Skrevet 2. mars 2023 Jeg foretrekker stigning etter oppvarming, men det kommer an på hva du selv liker. Stigning = bakke som igjen betyr mer effektiv trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #4 Del Skrevet 2. mars 2023 Jeg varierer litt gjennom økta. Mange skikkelig gode løpere løper nesten bare flatt for å få tempo i beina. Det er vel litt mindre belastende på knærne med stigning. Anonymkode: b9926...2ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg varierer litt gjennom økta. Mange skikkelig gode løpere løper nesten bare flatt for å få tempo i beina. Det er vel litt mindre belastende på knærne med stigning. Anonymkode: b9926...2ac Dette. Det med luftmotstand og ikke er omdiskutert. Men at litt stigning er bedre for knærne stemmer. Det er akkurat det samme som at variert terreng ute er bedre for knærne enn å løpe på flat asfalt. Jeg har alltid 1-2% på tredemølla av den grunn. Anonymkode: e47c6...d55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 3. mars 2023 #6 Del Skrevet 3. mars 2023 Springer du på mølle, er det (slikmjeg ser det!) en god anledning til å ha stigning på. Og gjerne mer enn 1-2%. Iallfall om du skal ha høy puls! Det gjør det hardere, og samtidig kan du få,pulsen opp på,lavere fart slik at leddene belastes litt mindre. Dette gjelder jo selvsagt ikke dersom du skal,springe en gitt avstand på tid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 3. mars 2023 #7 Del Skrevet 3. mars 2023 Jeg løper for tiden på 6 % stigning for å slippe å ha så høy fart, og jeg føler det har hjulpet med å redusere belastningen per treningstime slik at jeg har kunnet løpe oftere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #8 Del Skrevet 3. mars 2023 Du må ikke ha stigning, nei. Det er mange møller som ikke går an å ha stigning på engang. Det har versert diverse påstander om at for å veie opp for manglende luftmotstand, må man ha 1% stigning på møllen for at det skal være like tungt å løpe på mølle som på flatmark ute. Men dette er etthvert avfeid som en myte. Og det er da altså bare for at det skal føles like tungt, ikke pga noe annet. Å ha stigning, er mindre belastende for knærene, men om du ikke har problemer med knærene, er det altså ikke noe du må. Anonymkode: 28e0a...f59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metalbitch Skrevet 3. mars 2023 #9 Del Skrevet 3. mars 2023 https://www.runnersworld.no/mollestudie-1-stigning-er-unodvendig/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 3. mars 2023 #10 Del Skrevet 3. mars 2023 Ytdhd skrev (15 timer siden): 1% stigning skal kompensere for manglende vindmotstand. Dvs. 1% tilsvarer løping på flat mark ute Men tredemøller kan variere, så kanskje vanskelig å gi et helt konkret svar på det. Med det sagt, så er 1 % veldig greit å ta utgangspunkt i i hvert fall Stigning på 1% er også litt lite hvis du vil at det skal tilsvare flat mark ute. Jeg ville ha stilt inn på 2 som flat mark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #11 Del Skrevet 3. mars 2023 Jeg liker å løpe distanse på 1-1,5% stigning, og intervaller på 3-4%stigning. Da merker jeg godt at formen blir bedre. Mulig det bare sitter i hodet, men det hjelper mye på motivasjonen min å merke stigende form Anonymkode: a4cc7...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 3. mars 2023 #12 Del Skrevet 3. mars 2023 Rebecca30 skrev (16 timer siden): Jeg har hørt at når man løper på tredemølle så skal man ikke ha 0% i stigning. Stemmer det? Hvor mye stigning bør man ha? Hvis du kjører intervaller på møller, ville jeg ha variert stigningen litt gjennom økta: noen seige og ikke så raske intervaller med litt mer stigning, noen raske sprintintervaller med lite stigning (1,5-2). Du vil få bedre treningseffekt av det enn å kjøre på med samme stigning og fart gjennom hele økta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #13 Del Skrevet 3. mars 2023 9 minutter siden, Grüner said: Stigning på 1% er også litt lite hvis du vil at det skal tilsvare flat mark ute. Jeg ville ha stilt inn på 2 som flat mark. Her må jeg bare spørre, flat mark "i virkeligheten" ligger altså med 2% helling eller mer? Jeg har lagt rørstrekk på flere hundre møter på flat mark, hvor vi har målt med laser en helling på et par promille. Anonymkode: bbec9...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #14 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg varierer litt gjennom økta. Mange skikkelig gode løpere løper nesten bare flatt for å få tempo i beina. Det er vel litt mindre belastende på knærne med stigning. Anonymkode: b9926...2ac Jeg løp med stigning for å unngå belastning i knærne, men i stedet fikk jeg belastningen på akillesen, og fikk betennelse der. Så vær obs på det. Anonymkode: 4e8bb...951 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #15 Del Skrevet 3. mars 2023 Jeg liker å ha stigning på 8%, men da holder jeg ikke maksfart. Anonymkode: f76b7...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #16 Del Skrevet 3. mars 2023 Rebecca30 skrev (19 timer siden): Jeg har hørt at når man løper på tredemølle så skal man ikke ha 0% i stigning. Stemmer det? Hvor mye stigning bør man ha? Hvor langt er et tau...., Anonymkode: b8d7a...888 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #17 Del Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Her må jeg bare spørre, flat mark "i virkeligheten" ligger altså med 2% helling eller mer? Jeg har lagt rørstrekk på flere hundre møter på flat mark, hvor vi har målt med laser en helling på et par promille. Anonymkode: bbec9...a1d Hun tenker nok på å simulere luftmotstanden når man løper ute, ikke at flat mark ikke er flat. 1-2 % stigning på mølla er uansett helt utdatert. Man kan gjerne løpe med stigning, men da for å få høyere/annen belastning enn uten. Man må løpe veldig raskt for at luftmotstanden skal utgjøre SÅ mye, altså. Anonymkode: 2ce16...c43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #18 Del Skrevet 4. mars 2023 2% stigning blir som å løpe utendørs. Anonymkode: e08d0...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå