Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #61 Skrevet 18. januar 2006 Det stemmer at ordet kommer fra narkose, men i dag er det en juridisk betegnelse: ikke verdens beste ref. ← Sitat: narkotika (av gr. narke, sløvhet), oppr. samlenavn på stoffer som virker sløvende, bedøvende el. smertestillen... navnet narkotika er et begrep som omtaler den rusende virkningen. narkotika har tross alt eksistert og vært brukt før man tenkte på å lage lover om hva som er lovlig og ikke! Eks: Rohypnol inneholder flunitrazepam som er et narkotisk stoff fordi det gir en sløvende virkning på den som bruker det. Får man det på resept hos legen er det fremdeles et narkotisk stoff, men det er da slettes ikke ulovlig! Det samme gjelder for den som får amfetamin eller morfin på resept. Så påstanden din faller på sin egen urimelighet.
Gjest Siste gjest Skrevet 18. januar 2006 #62 Skrevet 18. januar 2006 Mitt siste innlegg over her var et svart til Tom Krus, hvis det skulle være noen tvil om det!
Gjest TomKrus Skrevet 18. januar 2006 #63 Skrevet 18. januar 2006 (endret) Sitat: navnet narkotika er et begrep som omtaler den rusende virkningen. narkotika har tross alt eksistert og vært brukt før man tenkte på å lage lover om hva som er lovlig og ikke! Eks: Rohypnol inneholder flunitrazepam som er et narkotisk stoff fordi det gir en sløvende virkning på den som bruker det. Får man det på resept hos legen er det fremdeles et narkotisk stoff, men det er da slettes ikke ulovlig! Det samme gjelder for den som får amfetamin eller morfin på resept. Så påstanden din faller på sin egen urimelighet. ← Det er ikke min påstand. Det er hva man i samfunnet velger å definere narkotika som. Psykiater Hans Olav Fekjær, overlege ved Blå Kors Senter i Oslo, intervjuet av Eva Fosse – ”Ulovlig rusmiddel” er eneste definisjon på narkotika. At narkotika karakteriseres som et ulovlig rusmiddel, gir en signaleffekt. Et stort flertall blant norsk ungdom bruker aldri noe ulovlig stoff. De aller fleste ønsker ikke å bryte loven med risiko for å bli oppdaget og straffet, konstaterer psykiater Hans Olav Fekjær forfatteren av boka Rus (Gyldendal Akademisk 2004). Definisjonen på narkotika er altså ”ulovlige stoffer som brukes som rusmidler”. Disse stoffene er ført opp i en liste som Heletilsynet utarbeider. For tiden er det rundt 200 stoffer på den norske narkotikalisten. http://www.helsenytt.no/artikler/narkotikabruk.htm Et narkotikum (flertall: narkotika) er et rusmiddel som er oppført på FNs narkotikaliste. Noen land har også egne narkotikalister. http://no.wikipedia.org/wiki/Narkotika Så når man i det offentlige rom diskuterer narkotika er det snakk om ulovlige rusmidler. Endret 18. januar 2006 av TomKrus
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #64 Skrevet 18. januar 2006 Hva svarer du da på mitt siste eksempel: Hvis narkotika er en betegnelse for ulovlige legemidler, hva kalles det da når man får morfin, amfetamin eller andre ting på resept? Er det ikke narkotika lenger da eller? Sitatet mitt var forøvrig fra et leksikon: narkotika (av gr. narke, sløvhet), oppr. samlenavn på stoffer som virker sløvende, bedøvende el. smertestillende... Er dette feil da liksom? Eller kan vi konkludere med at det er et definisjonssprøsmål som ikke alle er enige om?
Gjest TomKrus Skrevet 18. januar 2006 #65 Skrevet 18. januar 2006 Hva svarer du da på mitt siste eksempel: Hvis narkotika er en betegnelse for ulovlige legemidler, hva kalles det da når man får morfin, amfetamin eller andre ting på resept? Er det ikke narkotika lenger da eller? Sitatet mitt var forøvrig fra et leksikon: narkotika (av gr. narke, sløvhet), oppr. samlenavn på stoffer som virker sløvende, bedøvende el. smertestillende... Er dette feil da liksom? Eller kan vi konkludere med at det er et definisjonssprøsmål som ikke alle er enige om? ← Definisjonen av narkotika i samfunnsdebatten er nok ikke den samme som brukes internt i medisinske kretser.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #66 Skrevet 18. januar 2006 Definisjonen av narkotika i samfunnsdebatten er nok ikke den samme som brukes internt i medisinske kretser. ← Hm, det kan så være men det skurrer litt i mine ører likevel! Det må jo være enten det ene eller det andre om det skal være noe fornuft i det hele. Dessuten er jo pasientene neppe brukere av noen intern medisinsk definisjon hverken når det gjelder det ene eller det andre! Jeg personlig mener ihvertfall at morfin er et narkotisk stoff enten du får det på resept og det er fremstilt av et farmakologisk selskap, eller du kjøper det på "gata" illegalt produsert. Anyway, greit å lufte litt meninger! Og du er alltid saklig å diskutere med TomKrus. For the record: har inngående førstehåndskunnskap om de fleste rusmidler, og mener at hasj er både et rusmiddel og et narkotisk stoff!
Pauline Skrevet 19. januar 2006 #69 Skrevet 19. januar 2006 Hvis alkohol hadde blitt introdusert nå, ville det også blitt klassifisert som narkotika. ← Det tror jeg også. -Og vi kan diskutere til Dovre faller om alkohol er så mye sunnere............ Men så lenge hasj står på listen over narkotika, er det jo det. Meg bekjent står hverken te, kaffe eller vanlige sigaretter på denne lista. Kort og godt fordi de ikke gir rus.
Gjest TomKrus Skrevet 19. januar 2006 #70 Skrevet 19. januar 2006 Det tror jeg også. -Og vi kan diskutere til Dovre faller om alkohol er så mye sunnere............ Men så lenge hasj står på listen over narkotika, er det jo det. Meg bekjent står hverken te, kaffe eller vanlige sigaretter på denne lista. Kort og godt fordi de ikke gir rus. ← Tobakk ansees som et rusmiddel og gir deg en form for rus. Det gjør nok koffein også. Men det alene gjør dem ikke til narkotiske stoffer.
Gjest Varg-Menja Skrevet 19. januar 2006 #71 Skrevet 19. januar 2006 Men så lenge hasj står på listen over narkotika, er det jo det. Meg bekjent står hverken te, kaffe eller vanlige sigaretter på denne lista. Kort og godt fordi de ikke gir rus. ← Hva vi oppfatter som rus er hovedsaklig kulturelt betinget, og har lite med stoffet å gjøre. Feks så var det ingen som fikk en rusopplevelse av amfetamin den gangen det var lovlig, og vanlig å bruke blant eksamenslesende studenter, soldater osv. Og kaffe har omtrent samme effekt som amfetamin, bare svakere, og ville havnet på narkotikalista dersom det hadde blitt forsøkt innført i dag. Jeg er enig i at narkotika er det som står på narkotikalista, men det er viktig å være klar over at hva som står der er bare kulturelt betinget.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå