AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #41 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Datteren min har nettopp rådført seg med meg om hvilken genser hun skal ha på seg på skolen i dag. Hun er 17 år, allerede en halv time forsinket fra å rekke skolen. Det er ikke første gang hun kommer for sent. Jeg stresser henne ikke opp, men far har allerede ropt fra gangen og spurt om hun kommer snart. Jeg vet at «mas» fra meg i tillegg til fra far vil føre til at hun vil hisse seg opp, argumentere med å ikke gå på skolen, finne en, etter hennes mening, god grunn til å nekte å dra, på grunn av oss foresatte… Så jeg prøver å være rolig. Hun burde være gammel nok til å ta ansvaret selv og lære å ta konsekvensene av fravær og forsentkomming? Men det får konsekvenser for oss foresatte også. Skolebussen har gått. Det er best å kjøre henne til skolen, og beholde roen. BUP gjorde en utredning av henne (etter hennes eget ønske), men fant ingen grunn til å ha henne i samtale. Vi foresatte støtter etter beste evne, fant en privat psykolog da hun ytret ønske om det. En av landets beste, visstnok. De møtes med jevne mellomrom. Vi foreldrene er høyt utdannet, ressurssterke, gjør «alt» for å hjelpe henne i hverdagen. Det skulle bare mangle, vi er foreldrene hennes og er glade i henne. Hun har allerede fått varsel om for høyt fravær i et fag. Far venter i bilen, klar til å kjøre henne. Genseren. Jeg svarer at jeg syns den tredje genseren hun viser meg er finest. Men hun er uenig. Den sitter ikke godt nok på. Jeg foreslår at det kan skyldes at hun har et annet plagg under, og da er det vel helt vanlig at det blir sånn, foreslår jeg. Da smeller det. Hun river et bord med sammenlagte klær over ende. Og mot meg skriker hun «JÆVLA HORE!» Men hun drar på skolen. Og jeg tar fatt på en ny arbeidsdag mens jeg lurer på om eller når dette vil ta slutt. Noen som vil dele sine erfaringer? Anonymkode: 72f1c...168 Dette er tenårene! Det blir verre bare hold ut 😬 Anonymkode: 40fed...8ff
Snok1 Skrevet 2. mars 2023 #42 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hadde fått seg en kraftig lusing , beskjed om å rydde opp etter seg og ta buss til skolen. Hadde fått beskjed om å aldri snakke så respektløst til meg , eller noen andre i vårt hus igjen. Anonymkode: 70f33...f9c Dette er forbudt. Ellers enig i at slik adferd skal få konsekvenser. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #43 Skrevet 2. mars 2023 Det er langt over det som hadde vært akseptert i min husholdning. Greit å være sint. Til og med irrasjonellt sint innimellom. Men stygg navnkalling er uaktuelt uansett grunn. Anonymkode: 2e1c9...5a1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #44 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 12.08): Det virker som om mange av disse såkalte "ressurssterke" foreldrene sliter med dette i dag. Kanskje barna blir slik fordi de får alt i hendene, kommer man ikke fra en A4 familie med to foreldre og alt man kan ønske seg så klarer man nok å sette mer pris på ting. Virker jo som om din datter styrer showet her og slik blir det når man står på pinne 24 timer i døgnet. Anonymkode: ec06d...be0 Samme jeg tenkte. Viktig å være emosjonelt tilstede for barna sine når de er i den vanskelige og hormonelle alderen der, men det er også viktig med tydelige grenser og at man faktisk ikke gjør barna sine en bjørnetjeneste. Det virker som om dere tilrettelegger veldig. Kjøre henne til skolen?! Her hadde vi gjort det en gang om det var en god grunn til å komme for sent, men om ikke må hun bare vente til neste buss. Hvordan skal dette ta seg ut når hun får sin første jobb- skal dere kjøre henne hver gang hun forsover seg eller setter seg i vranglås da og? Hvorfor utredet dere henne og hva sliter hun med? Anonymkode: 5711d...dae 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #45 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 12.15): Hvor er grensene til datteren din? Hvorfor aksepterer du den språkbruk mot deg som forelder? Hvorfor aksepterer du somling/utsetting? Datteren din respekterer ikke deg, far eller sitt ansvar; skole. Anonymkode: aae9c...c30 Her hadde det også vært helt uakseptabelt at mitt barn kalte meg jævla hore. Da er det på tide å sette seg ned og snakke. Og hjelper ikke snakk får det bli konsekvenser. Her tok vi nettet en stund når ungdommen nektet å gjøre lekser f.eks. Verre med en på 17år, men dette høres jo ut som en ungdom som kanskje mangler respekt for flere enn foreldrene? Anonymkode: 5711d...dae 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #46 Skrevet 2. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hadde dette vært noe annet enn en norsk familie hadde dette aldri skjedd. Hadde dette vært en afrikansk familie kunne denne ungen planlagt begravelsen sin. Jeg er afrikansk, og min mor hadde funnet frem beltet lenge før jeg rakk i si den setningen. Anonymkode: ce413...bf6 Amen! Anonymkode: b508e...a01
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #47 Skrevet 2. mars 2023 Carrot skrev (På 1.3.2023 den 14.09): Dette er for meg en meget skremmende holdning slik jeg tolker deg fra en forelder, om at man skal holde ut til man kan kaste de ut? Hva er rollen til en forelder om ikke å klargjøre ungene sine for den virkelige verden, lære dem å passe inn og å passe på seg selv? Det er så trist å se at så mange foreldre nå bare har gitt den rollen til skole eller bare lar ungene kjøre sitt eget løp. Foreldre som konstant står på pinne for ungene får ungdommer som ofte ikke fungerer så bra i arbeidsmarkedet. Har en kollega som jobbet med ansettelser. Hun silte fort ut ungdommer med holdninger som viste at de hadde vokst opp med foreldre som ikke hadde lært de høflighet og arbeidsmoral. Dessverre har foreldrene mye av skylden i de fleste tilfeller, selv om det alltid er unntak. Det er nesten en slags form for omsorgssvikt i å ikke forberede barna sine for samfunnet utenfor, hva som blir forventet og hva slags oppførsel som er akseptabel. Bare det å lære barnet ditt takknemlighet, høflighet og vanlig dannelse vil gi dem klart bedre forutsetninger for alt fra å stå i jobb til å fungere i parforhold senere. Anonymkode: 5711d...dae 1
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 2. mars 2023 #48 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 11.58): Det jeg lurer på, er hvor dagens barn og unge får ideene fra om å gjøre slike ting? Å velte ett bord? Du er nok ikke den eneste som har opplevd dette. Men mitt inntrykk er at det var ikke like utbredt før. Barn og unge hadde det vanskelig på ulike vis før også, men de gjorde gjerne ikke slike ting. Pust med magen, om under ett år må hun bære alle konsekvenser for å komme for sent til skolen etc. Anonymkode: 56677...445 Gjorde ikke slikt før? Hahaha.. jeg gjorde verre ting, var en skikkelig trøblete ungdom, men i følge andre ble det folk av meg til slutt også 😉
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 2. mars 2023 #49 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Sånn går det med barn og ungdom uten grensesetting. Har vel aldri fått hard tilsnakk ila livet. Resultatet av det de kaller autoritativ oppdragelse. Elsket av pedagoger, fungerer ikke i det virkelige liv. For å si det sånn, hadde JEG snakket og tedd meg slik mot mine foreldre som 17-åring - da hadde det blitt månelyst. Og mer til. Jeg hadde blitt rasende, om dette var min tenåring. Det hadde aldri skjedd igjen. Anonymkode: eef0f...199 Så perfekt du er da. Må ikke være foreldrene sine skyld, all ungdom har forskjellige personligheter, selvom de får bra oppvekst, regler og alt mulig kan de bli håpløse tenåringer. Jeg gjorde slikt hu beskriver allerede som 14 åring og verre ting. Men dette var IKKE mine foreldre sin skyld, min søster var helt rolig, mm jg var håpløs, skikkelig trassen og ufin, men andre sier det ble folk av meg tilslutt også 😉
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 2. mars 2023 #50 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Om dattera mi hadde kalt meg det, hadde jeg kastet henne ut på døra. Bedt å gi meg genseren hun har på seg for den har jeg nok betalt for. Du skylder faktisk samfunnet å ikke produsere et så jævlig menneske. Vær så snill, sett grenser. Anonymkode: b508e...a01 For du tror dattera di hadde blitt et godt menneske om du kaster hu på dør, hjelpes.. kokko🤣
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 2. mars 2023 #51 Skrevet 2. mars 2023 Til Ts jeg kan desverre ikke hjelpe deg med å fikse problemet, for alle er så forskjellige, men om det er en trøst så var jeg en veldig trassen og utagerende tenåring. Dette var ikke mine foreldre sin skyld, jeg bare var slik, pluss at jeg klarte å rote meg borti dumme ting helt selv😜 Men jeg vokste opp, tok ansvar, fikk meg utdannelse og jobb osv med tiden. Når jeg snakket med min mor om dette mange år etterpå synes hu ikke lenger den tiden var så ille, det var glemt, jeg hadde jo skikket meg 🙂 så uansett er det håp skal du vite..
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #52 Skrevet 2. mars 2023 7 minutter siden, IneT said: For du tror dattera di hadde blitt et godt menneske om du kaster hu på dør, hjelpes.. kokko🤣 Siden du er så ekspert og god på dette feltet så kan du melde deg frivillig å ta inn og oppdra alle disse respektløse ungdommene da. Skriv en bok og blir rik på det. Anonymkode: b508e...a01
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 2. mars 2023 #53 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Siden du er så ekspert og god på dette feltet så kan du melde deg frivillig å ta inn og oppdra alle disse respektløse ungdommene da. Skriv en bok og blir rik på det. Anonymkode: b508e...a01 Du som var eksperten først her og skrev hva hu burde, så her møter du deg selv i døra eller?
Mooza Skrevet 2. mars 2023 #54 Skrevet 2. mars 2023 Du kan jo snakke med henne når hun roer seg TS, og be om en unnskyldning for munnbruken. Be henne komme med en plan for hvordan dette skal være hennes ansvar, og ikke at dere skal stå der med hjertet i halsen og redde henne hver dag. Det må jo gjøres under rolige forhold, og med en rolig tone. Hun er vel ikke helt fornøyd med hvordan dette foregår, og må jo nødvendigvis selv føle litt lite mestring? Det går an å prøve å legge en plan med henne og i tillegg si at slik vil dere ikke ha det. Når det først skjer, så er det jo lite vits å lage drama der og da - ved å eskalere sinnet hennes. Men dere må planlegge for det og inkludere henne som et ansvarlig menneske i den planen.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #55 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 12.35): Dette stemmer ikke. Ungdom fra ressurssvake hjem er de som er de kriminelle. Virker ikke så veldig takknemlige de heller! Anonymkode: f1753...c87 Nei på ingen måte. Men det du sier stemmer ikke. Det finnes flere måter å være kriminell på en ran på gaten av mobiltelefon og småpenger. Mange ressurssterke ungdommer tar også dop og stjeler. Utagering. De tror de står opp mot normen, når de er som alle andre i bunn og grunn. De vil utforske og de vil vokse. Anonymkode: a7269...04d 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #56 Skrevet 2. mars 2023 Her må du bare puste. Men du må ta tak, jenta må ta ansvar når hun er 17 år. Kan virke som hun er for påvirket av TikTok, insta osv der ALLE har en diagnose, alle skal ha noe som gjør det slik de skal en unnskyldning for dårlig oppførsel. Når hun ikke finner det, kjenner hun seg ikke igjen i den verden hun lever i der alle er deprimerte, har angst, går på lykkepiller og rett og slett har det for jævlig. De sitter på selvskader forum, krangler om hvem som er tynnest osv. Kanskje hun bare er normal? Og da passer man kansje ikke inn. Man utagerer til dem som er nærmest, så at hun utagerer på deg er også normalt. Og desverre så er slike ting som Hore og andre skjellsord helt vanlig å bruke idag. Anonymkode: a7269...04d 1
Merlin Skrevet 2. mars 2023 #57 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 11.45): Datteren min har nettopp rådført seg med meg om hvilken genser hun skal ha på seg på skolen i dag. Hun er 17 år, allerede en halv time forsinket fra å rekke skolen. Det er ikke første gang hun kommer for sent. Jeg stresser henne ikke opp, men far har allerede ropt fra gangen og spurt om hun kommer snart. Jeg vet at «mas» fra meg i tillegg til fra far vil føre til at hun vil hisse seg opp, argumentere med å ikke gå på skolen, finne en, etter hennes mening, god grunn til å nekte å dra, på grunn av oss foresatte… Så jeg prøver å være rolig. Hun burde være gammel nok til å ta ansvaret selv og lære å ta konsekvensene av fravær og forsentkomming? Men det får konsekvenser for oss foresatte også. Skolebussen har gått. Det er best å kjøre henne til skolen, og beholde roen. BUP gjorde en utredning av henne (etter hennes eget ønske), men fant ingen grunn til å ha henne i samtale. Vi foresatte støtter etter beste evne, fant en privat psykolog da hun ytret ønske om det. En av landets beste, visstnok. De møtes med jevne mellomrom. Vi foreldrene er høyt utdannet, ressurssterke, gjør «alt» for å hjelpe henne i hverdagen. Det skulle bare mangle, vi er foreldrene hennes og er glade i henne. Hun har allerede fått varsel om for høyt fravær i et fag. Far venter i bilen, klar til å kjøre henne. Genseren. Jeg svarer at jeg syns den tredje genseren hun viser meg er finest. Men hun er uenig. Den sitter ikke godt nok på. Jeg foreslår at det kan skyldes at hun har et annet plagg under, og da er det vel helt vanlig at det blir sånn, foreslår jeg. Da smeller det. Hun river et bord med sammenlagte klær over ende. Og mot meg skriker hun «JÆVLA HORE!» Men hun drar på skolen. Og jeg tar fatt på en ny arbeidsdag mens jeg lurer på om eller når dette vil ta slutt. Noen som vil dele sine erfaringer? Anonymkode: 72f1c...168 Du har min fulle sympati. Vi er en vanlig familie med sunne og gode familieforhold på begge sider. Våre barn har aldri manglet noe ( Innenfor rimelighetens grenser ) og fått en bra oppdragelse med kjærlighet, ærlighet og redelighet. Min datter var en pappajente og vi var veldig nære helt til hun kom i tenårene. På sin vei til å bli voksen skal barna forandre seg og uenighet må vi som foreldre tåle. Plutselig var ingenting godt nok. Alle andre hadde det mye bedre enn henne. Finere hus, finere møbler, finere bil og finere ferier OSV. Første to-tre årene trakk jeg bare på smilebåndet. Men ting ble ikke bedre, snarere tvert imot. Da hun nærmet seg myndighetsalderen trakk jeg meg vekk, jeg klarte rett og slett ikke mer. Dette kom nok delvis som et sjokk for henne, at faren brøt kontakten. Hun flyttet ut da hun var nitten og jeg har ikke hatt kontakt med henne på flere år, klarer det ikke. Sorgen og sviket har vært for stort, å utdype alle hendelsene som førte til dette ønsker jeg ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #58 Skrevet 2. mars 2023 TS, du skriver at barnet får hjelp, og har vært til utredning. Men får dere foreldre noe hjelp og veiledning? Jeg tenket umiddelbart på uttrykket curlingforeldre når jeg leser HI.. Anonymkode: 327f9...df9
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #59 Skrevet 2. mars 2023 Uff, tenker nå på en familie i slekta som hadde et virkelig helvete med den ene sønnen, i tenårene ble han mer og mer ufyselig og kunne rope skjellsord i hytt og pine, slo hull i vegger, skap og dører og brølte i fullt sinne. Tilsnakk hjalp ikke, ingen diagnoser ved utredning. Det roet seg ikke med årene heller, og etter at han flyttet ut har de veldig lite kontakt med hverandre 😔 Men jeg kjenner også flere som har hatt døtre og sønner som hadde et helt forferdelig språkbruk både overfor sine foreldre og sine søsken, og hadde den gjenkjennelige "familie er såååå dritt!" holdningen hele tiden. Men ting roet seg. Det positive er at det som oftest går over, men man må ikke være redd for å sette grenser for hva som er akseptabelt og ikke. Det kan være vanskelig å balansere mellom å akseptere at det å være tenåring i den såkalte "løsrivingsfasen" er forvirrende og vanskelig for de fleste ungdommer og at man må tåle litt uenigheter, og det å ikke gå så langt at man godtar at tenåringen oppfører seg helt idiot. Anonymkode: 17ff7...56c 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #60 Skrevet 2. mars 2023 1 hour ago, IneT said: Du som var eksperten først her og skrev hva hu burde, så her møter du deg selv i døra eller? "jeg kan desverre ikke hjelpe deg med å fikse problemet" Ser du ikke at du ikke bidrar med å løsninger kun rakke ned på andres forslag? Hva poenget med de mange innleggene dine egentlig? Anonymkode: b508e...a01
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå